4593
Sök

Hjälp Turbon trasig på impreza gt -99

4 Inlägg
2 juni 2008
Trådstartare
Hej jag är ganska säker på att turbon har farit på min impreza gt -99, Det började ryka jättemycket vit trök ur avgas, sen gick den som stryk dom 100m jag var tvungen köra för att komma hem.

Vad kostar en turbo?

Kan man byta till en trim turbo utan att behöva byta ut hela bilen, förstår att man måste sätta dit ett grövre avgas, och kanske ett bätre luftfilter.

Behöver att hjälp jag kan få

MVH Kim

101 Inlägg
2 juni 2008
okay.

Inte för att det har med saken att göra men har du nylikt handlat denna bil via en annons på blocket i skellefteå trakten ?

Men hur som, så brukar det ju inte ryka så mycket vit rök vid turbo-haveri, utan blå-rök vore mera självklart i så fall. Vit rök är ett tecken på att det har med vatten att göra, d.v.s topp-packningar kanske ?

Du kan självklart bara byta ut turbon till en större i detta fall som jag tror du syftar på när du säger trim-turbo ? Men sen kommer bilen inte gå optimalt om du inte kalibrerar motorstyrningen därefter, mappning alltså!

Det som inte dödar gör ont
2 668 Inlägg
2 juni 2008
mrlarssa skrev:
okay.

Inte för att det har med saken att göra men har du nylikt handlat denna bil via en annons på blocket i skellefteå trakten ?

Men hur som, så brukar det ju inte ryka så mycket vit rök vid turbo-haveri, utan blå-rök vore mera självklart i så fall. Vit rök är ett tecken på att det har med vatten att göra, d.v.s topp-packningar kanske ?

Du kan självklart bara byta ut turbon till en större i detta fall som jag tror du syftar på när du säger trim-turbo ? Men sen kommer bilen inte gå optimalt om du inte kalibrerar motorstyrningen därefter, mappning alltså!

min turbo åkte för 3 veckor sen och då blev det ett VITT rökmoln på 100 meter så jooo det blir vit rök av olja om det är tillräckligt mycke olja som sticker ut i avgasröret. har han sen kört bilen så långt som han säger så tror jag nog att det börjar komma olja ur avgaset

2slow

4 Inlägg
3 juni 2008
Trådstartare
har köpt den i skellefteå men det är inte av en annons på blocket det var en som jag känner, jag körde nog längre en ett par 100m vart nog snarare 2km, hadde inte lågt oljetrycker eller något den gick bara inte köra under 2000varv typ.

Så deet behöver inte vara turbon, men den verkar ju inte ladda, är helt ny på den här, kan det ha farit något annant än turbon för att jag körde med den efter åt?

Det var olja runt grov slang runt kylaren upp på motorn.

Är denna turbon något att ha? http://www.blocket.se/vi/16298926.htm?ca=15_s

MVH kim

4 Inlägg
4 juni 2008
Trådstartare
är det ingen som kan hjälpa mej? vet någon om turbon passa på min 99as impreza gt ? och om det är något att ha:P

tack på förhand kim

Med.lem
3 759 Inlägg
4 juni 2008
Kolla från 02:00 på den här filmen.
http://uk.youtube.com/watch?v=wPYfocKK9 … re=related

Lät det så? roll

Och för att ge dig ett seriöst svar. Jag tror det är nått med toppkaningen. Drar den vatten?
Senast redigerat av Mr_EmCom (4 juni 2008)

200 på bakhjulen är mer än 400 på forumet!

4 Inlägg
5 juni 2008
Trådstartare
Jag kan inte säga men gick ganska fort en 235, men det small inte och turbon verkar vara hel det lilla man se med skyddet på, har inte kollat något om vattnet, vart ska jag kolla det, är helt noob innom bilskruvning, Problemet att den går typ inte köra under 1500-2000varv då får man käringstop, sen rök det mkt när den bilen dog ett stort rökmåln, och sen ryker mer än vanligt om man startar den nu, sen luktar det olja typ.

hur gör man enklast för att se om det är turbon?

eller om det är packning, Det är oljit runt den grövsta slangen under intercolen uppe på.

MVH kim

Med.lem
3 759 Inlägg
6 juni 2008
Tips, läs på lite om motorer. speciellt Impreza. Vattnet kollar du genom att se om det sjuknit nått i expantionskärlet.. (Se manual)

200 på bakhjulen är mer än 400 på forumet!

1 311 Inlägg
6 juni 2008
om du låg och pressade så länge som upp till 235km/h i denna hettan så kan blockpackningen gått... kolla om vattnet i expansionskärlet är mörkt och känn på det mellan fingrarna om det är väldigt oljigt, du kan även kolla på motoroljan och om den är gråvit dasssig i färgen kan det vara nån blockpackning som gått tyvärr

Kolla mitt projekt: Bygger driftingbil - 2,5l 16v 440hk 540nm
http://www.garaget.org/forum/viewtopic. … 57#p669957
Läs mer på www.gatbilar.se/corpze

Sök