Har haft problem med min fläkt ett bra tag, fick aldrig någon riktigt värme i bilen.
Hade även problem med att fläkten inte gav något bra blås, kände knappt att det kom någon luft ur ventilationen.
Bytade kupéfiltret för en vecka sedan (glömt skriva detta inlägg).
![https://www1.garaget.org/gallery/archive/3462/678832_5jm4yq.jpg]()
En liten guide för den som vill byta kupefilter på sin E36:a
Filtret sitter (om ni tittar på bilden ovan, OBS fler saker nermonterad än vad som behövs på bilden då det är en gammal bild från slutstegskabeldragning!!!) .... till vänster bakom mittpanelen på passagerarsidan.
För att komma dit så gör ni följande.
* Lossa sjärnskruvarna bakom ventgallret på varsin sida. (totalt 2 skruvar, en på varje sida).
* Sedan sitter det 2 stjärnskruvar på "listen" man ser när man öppnar handskfacket.
* 4 stjärnskruvar i luckans "stängning" runt om på sidorna.
* Sedan är det bara att trycka ner lyktan i handskfacket, där sitter en storlek 10 skruv bakom.
Sedan ska det bara vara att lyfta ner allt på golvet.
När detta är gjort kan man lossna "bottenplattan" som ej är borta på bilden, sitter med 4 stjärnskruvar en i varje hörn.
Nu börjar man se alla datorboxar osv bakom allt.
Nästa steg är att börja montera bort "luft ledaren" svarta böjen man ser på bilden. Sitter bara med en liten plastplugg som ni lär se själva på bilden. (precis efter böjen)
Nu är ni närma filtret.
Skulle igentligen haft lite mer bilder på allt men tyvärr glömde jag bort detta.
Men ni som följer dessa instruktioner ser nog nu att "vänstra yttredatorboxen" är ihopsatt med den stora i mitten. Det är bara att lyfta den rakt upp och låta den hänga lite försiktigt i luften, för att få bättre plats att få bort filtret.
Nu borde ni se en liten "skruvkork" där bak, skruva den ett halft varv så tar ni bort höljet där filtret döljs bakom. Sen är det bara att dra bort det gamla.
Mitt gamla filter var så SVART och äckligt så det gjorde avtryck bara jag la ner det på golvet!!Nu gjorde jag så att jag startade fläkten fullt i bilen med filtret borta för att få bort all smuts som ligger där inne, sedan dammsuga jag upp allt innan montering av nya filtret.
Tag fram nya filtret och observera 3 stycken "brytflikar" bryt filtret så det går att böja på 3 ställen, sedan montera tebaks det nya,
sedan är det bara att göra resten likadant fast i omvänd ordningsåklart. : )
Hoppas det går att följa något sådär..
Vill som sagt igentligen ha fler bilder och rita lite på bilderna för bättre förklaring.
Detta hjälpte mig med mitt problem med lite blås och ingen värme/kall luft i bilen..
(observera)
att bilar utan AC har 2 filter, men dem ska sitta på samma ställe bara det är 2.
/mvh skog.