Många som läser men få som svarar, lite tråkigt tycker jag. Men så har det inte hänt några direkt stora eller roliga saker heller så. Hoppas att det blir lite fler kommentarer nu.
Update 8!Vad har då hänt sen senast? Jo jag har snickrat vidare på min baslåda och faktist kommit så långt att jag till och med har hunnit provspela den!
Jag började med att kapa till dom sista bitarna och montera dom. Därefter så limmades botten, lock, bakvägg och vänster sida ihop samt skruvades. Kommer inte behöva modifiera dom nånting framöver så det vara bara att dra ihop det. Krävdes lite tänkande för att få till vinklarna på alla bitar men det löste sig och blev faktist riktigt bra!
När det var klart så skruvades framsidan också på (dock utan lim) och överflödigt material togs bort och formerna rundades till lite. Sen så slängdes lådan in i bilen för att säkerställa att den fick plats (tråkigt att jobba vidare om den inte ens passar i bilen). Tur som man har (mätningarna kanske hjälpte till lite också) så var det närapå sugpassning på lådan! Med lite tyg runtom så kommer den nog att stå väldigt stabilt.
Lådan sedd inifrån bilen med främre skivan på plats, alltså så som det kommer vara. Förutom att det kommer kläs även på insidan (ska ju se snyggt ut då armstödet alltid kommer vara nere i fortsättningen). Funderar på att sätta i nån diod eller neonrör som lyser upp basen sen, har inte bestämt mig än dock.
Sen så tog jag ur lådan igen och plastade skarvarna på insidan. Sågen kunde göra maximalt 45 graders vinklar och vissa blev större än så. Blev dock rätt bra när man hade fyllt upp med plast, och stabilt. Hela lådan ska plastas på insidan när den är klar för att få det riktigt tätt. (Kupévärmaren fick blåsa på lite varmluft för att påskynda härdningen, orkade inte vänta då lådan skulle vändas och mer plast skulle på).
Under tiden som plasten stelnade passade jag på att såga ut ett hål i baffeln och göra färdigt den, blev inte så värst mycket material kvar att skruva basen i men det duger nog. Slog i islagsmuttrar och skruvade fast basen med M6, den ska sitta fast! Och nej jag har inte vänt basen fel i baffeln, den ska sitta åt "fel" håll.
Satte sen i baffeln och basen i lådan när plasten hade torkat (vilket var i morse). Det blev lite trångt men så blir det när man ska ha en "stor" bas i liten låda. Den bör ju sitta ganska så stabilt iaf...
slängde sen in lådan i bilen igen för att provspela lite. Måste ju se så att grejerna fungerar och att man inte har tänkt fel nånstans.
Kablarna ska inte sitta så sen nej, ska göra det betydligt snyggare och bättre när jag vet att lådan är så som jag vill ha den. Men för att prova så får det duga.
Måste säga att resultatet var väldigt imponerande! Många säger att det är svårt att få bra bas i en sedan och dom kan mycket väl ha rätt. Men jag tycker att med 300Wrms på en 12" bas i en något för liten sluten låda så låter det väldigt bra! Troligtvis så blir det ännu bättre med en helt tät låda och tätt mellan ryggstöd och låda, så jag är mer än nöjd!
Mätte upp lådan till ca 40L vilket är något under den optimala lådvolymen som Mutant själva anger till 42L. Det märktes också när man spelade och öppnade en dörr då det blev betydligt bättre djupbas och mer tryck. Så basen åker ut på annons och istället köper jag mig en JBL P1022 (kör ju allt annat från JBL så varför inte...) och lådan görs om till portad. Borde bli alldeles lagom då den basen vill ha 35L portad låda, vilket det bör bli när man sätter i en port och väna på basen så magneten hamnar i lådan.
Pappa kom förresten ut i garaget när jag spelade för fullt och frågade om jag skulle sätta i lådan i bilen snart, bad då honom att hoppa in i bilen och lyssna. Reaktionen kom i samma sekund som han öppnade dörren "åh jävlar, här var det tryck!". Precis så som jag vill ha det alltså! Märks ingen skillnad på utsidan om man kör med eller utan baslådan. Men inuti märks det mer än väl...
Får se när nästa update blir. Ska som sagt lägga ut basen på annons och när jag väl fått den samt mitt gamla slutsteg och nuvarande framsystem sålt så blir det en beställning på ny bas, framsystem och ett baksystem. Utöver det då är det utvändiga modifikationer som står på listan nu, vilket såklart kräver pengar, pengar som jag tyvärr inte har nu. Hoppas dock få in lite när jag fyller år om 10 dagar så räkna med en update om ca 2 veckor, om jag inte kommer på nåt annat under tiden. Tills dess får ni ha det bra och kommentera!!
MVH// Christoffer