Hej alla Gorgare! Jag är en kille född 89 som äntligen skaffat mig en bil. Bilen kommer att användas för att transportera mig lite överallt men även vara ett litet projekt under tiden, för att få den lite fränare och roligare. Bilen köptes i April och har hittills genomgått en del små förändringar, men mer kommer! Allt som hänt hittills kommer läggas i den här posten, därefter kommer nya updates så fort något nytt händer. Det här är långt från mitt första projekt, men mitt första med en bil i skala 1:1. Tidigare har jag gjort många olika projekt med radiostyrda bilar samt med min moped som jag hade för 2 år sedan, en PGO X-rider.
Det första jag reagerade på och som måste göras nåt åt (förutom fälgarna då, såklart...) i bilen är stereon! Modellen är Premium 150, vilken innehåller 7st högtalare - 2st 3,5" på sidorna & 1st 4" center i instrumentbrädan, 2st 4" i hatthyllan och 2st 6,5" midbasar i dörrarna samt ett slutsteg för centern och dörrhögtalarna. Systemet kommer inte byggas för att stå och dunka utanför macken klockan 12 en lördagnatt, utan mer för att få bra ljud den tid man tillbringar i bilen. Det enda i systemet som lät någorlunda okej var midbasarna, resten lät skit! Och ivrig som man är så blev det såklart en beställning av lite högtalare samma dag som bilen kom hem:
Proson 4" som ersättning för originalarna och Proson 6x9" kopplade till ett slutsteg för att få anläggningen att likna en Prestige 300. Tyvärr så var man lite väl ivrig när man skulle löda in lågnivån i originalsteget och lyckades peta av en av fiberkablarna. Så därefter var stereon död i ungefär 3 veckor innan jag lyckdes med det som ingen av dom stora firmorna som håller på med det gjorde, laga fiberkabeln! Så då var jag tillbaka på ruta 1 igen. Men under tiden så kördes 6x9orna som basar och 4"arna som mellanregister/diskant, drivna av ett litet slutsteg kopplat till valfri ljudkälla.
När jag väl hade fått fart på bilens stereo igen så blev jag påmind om hur pissigt det lät, det var speciellt diskanten som fattades men även en del mellanregister och som alltid, bas. Men för att höja den en liten bit med saker jag hade så monterades ett par delningsfilter och diskanter tillsammans med original 3,5"arna i instrumentbrädan:
De gjorde en del skillnad, men ljudet var fortfarande långt ifrån bra, eller ens godkänt! Men det fick iaf duga tills vidare. Men för att försöka höja nivån lite till så bytte jag bort mina Proson 4" mot en GAS Alpha 424X att använda som center. Gjorde det mest för att min kompis som jag bytte med (DELTAA här på Gorg) var i stort behov av nya 4or. Ångrar lite nu i efterhand att jag gjorde det då jag nu är helt utan baksystem, men dom ska ändå bytas ut mot JBL GTO427or senare.
Helgen 23-25/5 hade BRL i Borlänge öppet hus då dom firade 10 år som butik, och dom hade en hel del bra erbjudanden. T.ex. 10kr för ett par GAS Alpha6925X till dom 20 första kunderna varje dag. Så jag och DELTAA såg till att vara där i tid på fredagen och få oss ett varsitt par. Provmonterde dom i hatthyllan och märkte viss skillnad mot mina Proson 6x9or, så dom fick sitta kvar där tillsvidare.
Men eftersom samma person som tidigare (DELTAA) ville byta ut sida 4 högtalare i hatthyllan mot GAS Alpha6925X så byttes mina mot hans något äldre GAS Alpha6924X. Men nu sitter det inga högtalare alls i hatthyllan, ska dock montera tillbaka mina Proson idag, så man får nåt ljud bakifrån iaf.
Förutom GAS högtalarna så hade BRL också bra pris på JBL GTO5507/6507, tyvärr så var man lite fattig så där precis innan studiebidraget hade kommit in. Men eftersom man har lite flyt så gällde REA priset även senare i veckan så då inhandlades ett par JBL GTO6507C, ett par JBL GTO327 samt lite kabel, säkringshållare och fördelningsblock:
3,5"arna passar rakt av i hålen så dom monterades omgående, och jag säger lika som många andra sagt när dom bytt ut högtalarna i instrumentbrädan: vilket lyft! Nu börjar det låta bra, märks dock att det är högre känslighet och 2Ohms impedans på JBL högtalarna då dom spelar mycket högre än centern för tillfället. Men där kommer det snart också sitta en högtalare ur JBL GTO serien. Instrumentbrädan drivs lika som original och kommer fortsätta göra så. Effekten räcker till bra för dom högtalarna, man kan spela högt mer klart ljud då högtalarna är lättdrivna och bara går ner till 120Hz pga delning i stereon.
När 3,5"arna var bytta så var det dags för montering av slutseget. Var tvungen att kapa lite i kylflänsen på det för att det skulle passa, men när det var klart var det bara att dra kabel och koppla ihop systemet. Då jag inte hade någon riktig strömkabel dragen från batteriet än så fick det bli en liten fuling med ett gammalt cigguttag för att testa så allting fungerade. Vilket det såklart gjorde.
Eftersom jag hade nya högtalare till dörrarna hemma nu så var jag ju bara tvungen att montera dom också, men först måste plasthållarna modifieras en del och dörrarna dämpas:
Har kapat ur en del i botten på hållaren för att få högtalaren att spela mer ut i dörren än inne i den lilla plastsaken. Resultatet blev väl sådär då det skramlar och lever fan i dörren, men så fort ekonomin tillåter så blir det dämpmatta till båda dörrarna, samt nya bafflar i MDF och lite uppkapning i hålet i dörren. Hatar när det skramlar och låter illa! Men innan det fixas så måste jag nog köpa en hög-lågnivå omvandlare då jag dels hör ett vinande ljud som följer motorvarvet och dels hör knäppande ljud ur alla högtalare när steget är på och det inte kommer något eller är väldigt lågt ljud.
När nu dörrarna blev klara så var man ju även tvungen att dra lite kabel så man kan försörja steget riktigt. Det fick bli 21mm2 kabel från batteriet via en säkring i motorrummet, ner till ett fördelningsblock där den delas upp till 1st 6mm2 kabel för framsystemets steg, och 1st 16mm2 kabel som drogs bak till skuffen för kommande baslåda med steg. Det finns 2 uttag kvar i fördelningsblocket och jag kan köra grövre kabel in, så möjligheterna finns för framtida större projekt.
Det var då allt som hänt hittills. Förutom tvättning, vaxning och annat småpill då. Stereoprojektet är inte på långa vägar kvar. Nästa steg blir att dämpa dörrarna riktigt och bygga bafflar i MDF. Därefter ska en baslåda byggas i reservhjulsbaljan och nya högtalare monteras i hatthyllan och centern i instrumentbrädan. Har även lite planer på att köpa en Asus Eee-PC som man kan ha i handskfacket för att spela upp musik och film på.
På utsidan kommer det också hända en del grejer. Nya fälgar är ett måste! Det kommer bli ett par 18", har inte bestämt vilka än men första problemet är att få fram pengar till dom. En sänkning på 30mm står också med på listan över saker som kommer, samt en liten vinge. Kjolpaketet kommer däremot sitta kvar då jag gillar det här bättre än Aerons, iaf frontspoilern. Dörrhandtag och lister kommer lackeras i bilens färg och lite små lackskador fixas.
Även motorn kommer få sig en liten uppgradering, troligtvis blir det en etanolkonvertering då bensinen börjar bli på tok för dyr, och effekten som en steg 1 etanolkonvertering ger känns lagom till en början, men mer kommer säkert sen.
Så håll koll här i tråden för uppdateringar på projektet framöver! Skulle tro att det kommer en innom dom närmsta dagarna då jag ska förbi BRL och shoppa lite, samt efter Fredag den 13e då jag tar studenten.
Om nån undrar över någonting angående mitt projekt eller ljudbygge i 9-3an tveka inte att fråga! Har fått göra en del lösningar under byggets gång och pillat med och rivit ner det mesta i bilen nu. Så fråga på, och kommentera!
Det första jag reagerade på och som måste göras nåt åt (förutom fälgarna då, såklart...) i bilen är stereon! Modellen är Premium 150, vilken innehåller 7st högtalare - 2st 3,5" på sidorna & 1st 4" center i instrumentbrädan, 2st 4" i hatthyllan och 2st 6,5" midbasar i dörrarna samt ett slutsteg för centern och dörrhögtalarna. Systemet kommer inte byggas för att stå och dunka utanför macken klockan 12 en lördagnatt, utan mer för att få bra ljud den tid man tillbringar i bilen. Det enda i systemet som lät någorlunda okej var midbasarna, resten lät skit! Och ivrig som man är så blev det såklart en beställning av lite högtalare samma dag som bilen kom hem:
Proson 4" som ersättning för originalarna och Proson 6x9" kopplade till ett slutsteg för att få anläggningen att likna en Prestige 300. Tyvärr så var man lite väl ivrig när man skulle löda in lågnivån i originalsteget och lyckades peta av en av fiberkablarna. Så därefter var stereon död i ungefär 3 veckor innan jag lyckdes med det som ingen av dom stora firmorna som håller på med det gjorde, laga fiberkabeln! Så då var jag tillbaka på ruta 1 igen. Men under tiden så kördes 6x9orna som basar och 4"arna som mellanregister/diskant, drivna av ett litet slutsteg kopplat till valfri ljudkälla.
När jag väl hade fått fart på bilens stereo igen så blev jag påmind om hur pissigt det lät, det var speciellt diskanten som fattades men även en del mellanregister och som alltid, bas. Men för att höja den en liten bit med saker jag hade så monterades ett par delningsfilter och diskanter tillsammans med original 3,5"arna i instrumentbrädan:
De gjorde en del skillnad, men ljudet var fortfarande långt ifrån bra, eller ens godkänt! Men det fick iaf duga tills vidare. Men för att försöka höja nivån lite till så bytte jag bort mina Proson 4" mot en GAS Alpha 424X att använda som center. Gjorde det mest för att min kompis som jag bytte med (DELTAA här på Gorg) var i stort behov av nya 4or. Ångrar lite nu i efterhand att jag gjorde det då jag nu är helt utan baksystem, men dom ska ändå bytas ut mot JBL GTO427or senare.
Helgen 23-25/5 hade BRL i Borlänge öppet hus då dom firade 10 år som butik, och dom hade en hel del bra erbjudanden. T.ex. 10kr för ett par GAS Alpha6925X till dom 20 första kunderna varje dag. Så jag och DELTAA såg till att vara där i tid på fredagen och få oss ett varsitt par. Provmonterde dom i hatthyllan och märkte viss skillnad mot mina Proson 6x9or, så dom fick sitta kvar där tillsvidare.
Men eftersom samma person som tidigare (DELTAA) ville byta ut sida 4 högtalare i hatthyllan mot GAS Alpha6925X så byttes mina mot hans något äldre GAS Alpha6924X. Men nu sitter det inga högtalare alls i hatthyllan, ska dock montera tillbaka mina Proson idag, så man får nåt ljud bakifrån iaf.
Förutom GAS högtalarna så hade BRL också bra pris på JBL GTO5507/6507, tyvärr så var man lite fattig så där precis innan studiebidraget hade kommit in. Men eftersom man har lite flyt så gällde REA priset även senare i veckan så då inhandlades ett par JBL GTO6507C, ett par JBL GTO327 samt lite kabel, säkringshållare och fördelningsblock:
3,5"arna passar rakt av i hålen så dom monterades omgående, och jag säger lika som många andra sagt när dom bytt ut högtalarna i instrumentbrädan: vilket lyft! Nu börjar det låta bra, märks dock att det är högre känslighet och 2Ohms impedans på JBL högtalarna då dom spelar mycket högre än centern för tillfället. Men där kommer det snart också sitta en högtalare ur JBL GTO serien. Instrumentbrädan drivs lika som original och kommer fortsätta göra så. Effekten räcker till bra för dom högtalarna, man kan spela högt mer klart ljud då högtalarna är lättdrivna och bara går ner till 120Hz pga delning i stereon.
När 3,5"arna var bytta så var det dags för montering av slutseget. Var tvungen att kapa lite i kylflänsen på det för att det skulle passa, men när det var klart var det bara att dra kabel och koppla ihop systemet. Då jag inte hade någon riktig strömkabel dragen från batteriet än så fick det bli en liten fuling med ett gammalt cigguttag för att testa så allting fungerade. Vilket det såklart gjorde.
Eftersom jag hade nya högtalare till dörrarna hemma nu så var jag ju bara tvungen att montera dom också, men först måste plasthållarna modifieras en del och dörrarna dämpas:
Har kapat ur en del i botten på hållaren för att få högtalaren att spela mer ut i dörren än inne i den lilla plastsaken. Resultatet blev väl sådär då det skramlar och lever fan i dörren, men så fort ekonomin tillåter så blir det dämpmatta till båda dörrarna, samt nya bafflar i MDF och lite uppkapning i hålet i dörren. Hatar när det skramlar och låter illa! Men innan det fixas så måste jag nog köpa en hög-lågnivå omvandlare då jag dels hör ett vinande ljud som följer motorvarvet och dels hör knäppande ljud ur alla högtalare när steget är på och det inte kommer något eller är väldigt lågt ljud.
När nu dörrarna blev klara så var man ju även tvungen att dra lite kabel så man kan försörja steget riktigt. Det fick bli 21mm2 kabel från batteriet via en säkring i motorrummet, ner till ett fördelningsblock där den delas upp till 1st 6mm2 kabel för framsystemets steg, och 1st 16mm2 kabel som drogs bak till skuffen för kommande baslåda med steg. Det finns 2 uttag kvar i fördelningsblocket och jag kan köra grövre kabel in, så möjligheterna finns för framtida större projekt.
Det var då allt som hänt hittills. Förutom tvättning, vaxning och annat småpill då. Stereoprojektet är inte på långa vägar kvar. Nästa steg blir att dämpa dörrarna riktigt och bygga bafflar i MDF. Därefter ska en baslåda byggas i reservhjulsbaljan och nya högtalare monteras i hatthyllan och centern i instrumentbrädan. Har även lite planer på att köpa en Asus Eee-PC som man kan ha i handskfacket för att spela upp musik och film på.
På utsidan kommer det också hända en del grejer. Nya fälgar är ett måste! Det kommer bli ett par 18", har inte bestämt vilka än men första problemet är att få fram pengar till dom. En sänkning på 30mm står också med på listan över saker som kommer, samt en liten vinge. Kjolpaketet kommer däremot sitta kvar då jag gillar det här bättre än Aerons, iaf frontspoilern. Dörrhandtag och lister kommer lackeras i bilens färg och lite små lackskador fixas.
Även motorn kommer få sig en liten uppgradering, troligtvis blir det en etanolkonvertering då bensinen börjar bli på tok för dyr, och effekten som en steg 1 etanolkonvertering ger känns lagom till en början, men mer kommer säkert sen.
Så håll koll här i tråden för uppdateringar på projektet framöver! Skulle tro att det kommer en innom dom närmsta dagarna då jag ska förbi BRL och shoppa lite, samt efter Fredag den 13e då jag tar studenten.
Om nån undrar över någonting angående mitt projekt eller ljudbygge i 9-3an tveka inte att fråga! Har fått göra en del lösningar under byggets gång och pillat med och rivit ner det mesta i bilen nu. Så fråga på, och kommentera!
Senast redigerat av ChriZtoffer (13 mars 2013)
Saab 9-3SC {SQ-edition}
Ny bil och nytt projekt, nu börjar allvaret!
Ny bil och nytt projekt, nu börjar allvaret!
0
0
0
0