3200
Sök

ChriZtoffers garage: Saab 9-3SS -03 {Alpine/DigitalDesigns} projekt med mer...

Projektet startade för 4år sedan med en enklare uppgradering av ljudsystemet men allteftersom kraven och erfarenheten ökade så har även nivån på ljudsystemet ökat. Även vissa utseendemässiga förändringar har skett både in... Visa mer

GAS democar 2018!
713 795 Visningar
Projektet avslutat 9 september 2014
GAS democar 2018!
8 744 Inlägg
11 maj 2011
Trådstartare
Om du kommer till BRLs Street Meet i Borlänge den 28/5 så kommer du kunna se mig och bilen även där, jag kommer nog vistas vid bilen större delen av tiden så det är bara att komma fram och hälsa. Jag bits inte. wink

Saab 9-3SC {SQ-edition}
Ny bil och nytt projekt, nu börjar allvaret!

6 558 Inlägg
11 maj 2011
ChriZtoffer skrev:
Om du kommer till BRLs Street Meet i Borlänge den 28/5 så kommer du kunna se mig och bilen även där, jag kommer nog vistas vid bilen större delen av tiden så det är bara att komma fram och hälsa. Jag bits inte. wink

de gör du visst de ..å  håååårt tongue

www.avd.se hollywood energetic eXcursion u-Dimension

GAS democar 2018!
8 744 Inlägg
11 maj 2011
Trådstartare
Ssh! Tyst nu Putte, du vet att jag är vampyr och behöver min dagliga dos blod. wink

Kom på en till sak nu, vingen åker nog på på torsdag eller fredag, lackades tydligen idag. smile

Saab 9-3SC {SQ-edition}

222 Inlägg
11 maj 2011
Får se om jag kikar förbi där! Skall jobba i insjön på dagen smile

GAS democar 2018!
8 744 Inlägg
12 maj 2011
Trådstartare
Försök få lite tid att komma dit, brukar vara väldigt trevligt med mycket folk och fina bilar. smile

Tar en liten paus från byggandet nu, lämnade in bilen på fyrhjulsinställning vid 7 i morse och har hållt på med allt möjligt sen dess, nu väntar jag bara på att sista lagret fogskumm ska torka så jag kan skära rent, slipa och sen plasta. Bara bilen kommer hem sen så ska skärmkanten lackas och kabeldragningen till signalprocessorn göras om. Ser ut som att det blir fullt upp i morgon också, jag som hade tänkt få en lugn dag då jag kunde städa ur bilen och tweaka lite ljud, det sistnämda får nog bli på vägen ner på lördag. tongue

Saab 9-3SC {SQ-edition}

GAS democar 2018!
8 744 Inlägg
12 maj 2011
Trådstartare
En liten (troligtvis sista) uppdatering innan tävlingen i helgen. Lämnade iväg bilen på fyrhjulsinställning idag, det var välbehövligt! Nu går den mycket lugnare och känns minst lika stabil och kvick i styrningen som förut. smile Under tiden som bilen var där så passade jag på att få klart med plastningen på det som ska in i skuffen. Hoppas att det hinner härda i natt så jag kan klä i morgon och montera. Skulle även ha lackat skärmkanten som börjat rosta men zinkgrunden som jag la på ville inte riktigt så det får vara tills senare. Med lite tur så kommer vingen i morgon, vore kul att få på den innan helgen.

https://www1.garaget.org/gallery/images/67/66688/66688-eaa9baffb1ef46dd47d0c823f559428d.jpg

Lärde mig dessutom en sak idag. Plasta inte på cellplast!! Byggde upp fronten på baslådan i rosa cellplast, tänkte det skulle vara enkelt att jobba med och det var det väl, dock inte lika lätt att skära som fogskum men funkade bra ändå. Dock så tyckte det inte alls om båtplasten, skiten smälte så nu är hela fronten full i "kratrar". sad Om jag inte kommer på nåt väldigt smart i morgon så åker tyget på ändå, får väl låta bli att fälla ryggstödet bak så slipper man se eländet.

https://www1.garaget.org/gallery/images/67/66688/66688-447e5372195a85d5289f8236d8bb7786.jpg

Nu blir det några timmar sova, i morgon ska allt som sagt kläs och monteras och förhoppningsvis hinner jag dessutom städa ur bilen och tvätta av den en sväng (och med lite tur montera vingen). Skulle även ha satt mig och lyssnat på lite musik för att se om nåt i inställningarna behöver ändras. Känns som att det blir fullt upp även i morgon. smile

Saab 9-3SC {SQ-edition}

PM Competition Team
711 Inlägg
13 maj 2011
De gånger jag använt mig av cellplast så har jag antingen lagt ett tunt lager spackel på eller silvertjep för att förhindra att förhindra att det smälter.

Ska bli skoj att kika närmare på bygget imorgon samt kanske få sig en demo smile

mvh J

www.bilstereoforbundet.se för dig som vill tävla i billjud

16 197 Inlägg
13 maj 2011
bonocell,bonoell och åter bonocell. smile

kostar en del men de går såååå mycke snabbare å de e gjort för att man ska plasta på de.

"Testar man inte så får man aldrig veta"

GAS democar 2018!
8 744 Inlägg
13 maj 2011
Trådstartare
Ja bonocell får det bli nästa gång, eller så kör jag vidare med fogskum som jag vet fungerar bra och dessutom finns att tillgå här hemma. smile La på ett lager nyss på baslådan som ska skäras till nu, får klä rätt på det så länge så får jag väl göra om sen, kommer inte hinna plasta tills imorrn. Hatthyllan är iaf klar nu och sitter på plats, blev helt ok. smile

Saab 9-3SC {SQ-edition}

16 197 Inlägg
13 maj 2011
de bästa med bonocell e att de inte alls blir en massa porer å gropar som de blir i fogskum, sen behöver man inte vänta på att de ska torka smile

GAS democar 2018!
8 744 Inlägg
13 maj 2011
Trådstartare
Vart kan man få tag på bonocell då? Kollade runt på olika byggvaruhandlare här i stan och den där rosa frigoliten var det enda vettiga jag hitta, trodde den skulle fungera bra men icke.

Saab 9-3SC {SQ-edition}

16 197 Inlägg
13 maj 2011
ChriZtoffer skrev:
Vart kan man få tag på bonocell då? Kollade runt på olika byggvaruhandlare här i stan och den där rosa frigoliten var det enda vettiga jag hitta, trodde den skulle fungera bra men icke.

www.seasea.se    där köper iaf jag mitt.

GAS democar 2018!
8 744 Inlägg
13 maj 2011
Trådstartare
Lite smådyrt var det ja, och en bit bort. Men kan vara värt att köpa till nästa lådbygge så man kan få till en riktigt snygg front. smile

Saab 9-3SC {SQ-edition}

16 197 Inlägg
13 maj 2011
ChriZtoffer skrev:
Lite smådyrt var det ja, och en bit bort. Men kan vara värt att köpa till nästa lådbygge så man kan få till en riktigt snygg front. smile

fast de e ju inte så dyrt om man räknar me all tid man sparar.   

å plasta på fogskum brukar kräva en hel del spackling.

spackel å slippapper kostar oxå pengar.  wink

hela bodykitet på min mattsvarta jetta e gjort av bonocell i grunden.
Senast redigerat av evilaudio (13 maj 2011)

GAS democar 2018!
8 744 Inlägg
13 maj 2011
Trådstartare
För släta ytor så är nog bonocellen klockren, t.ex. fronten på baslådan som jag håller på med nu. Så som sagt, kan nog bli en sån skiva vid nästa lådbygge. smile Nu får det duga med fogskumsfront i morgon, ser iaf skapligt ut.

Saab 9-3SC {SQ-edition}

26 Inlägg
14 maj 2011
Först och främst. Tråkigt med fälgarna hoppas det löser sig.

Men såg din uppdatering om skyltbelysningen, och fick lite frågor.

Vart har du köpt dina?
Vad är det för storlek på dom?
Passar dom rakt på?
Är det samma som till undersidan av dörrarna och bagaget?
Kan bilprovningen ha något att säga om dom?

Du har klart en intressant tråd om din saab smile

Mvh Skytt

GAS democar 2018!
8 744 Inlägg
15 maj 2011
Trådstartare
Fälgarna är fixade, sitter på bilen och dom är nog bättre nu än innan smällen känns det som. smile Nu är det bara å hoppas på att dom ansvariga betalar.

Mina nuvarande skyltbelysningslampor är köpta på DealExtreme, kostade inte många kronor därifrån och verkar funka kanon. Dom är 39mm långa, det är den här varianten, köp INTE den här modellen då dom går sönder lätt. Den första varianten passar rakt i, går lite tungt dock då dom är 1mm för långa. Har för mig att det är 38/39mm även under dörrarna och i skuffen. Har inte hört ett ord varken från bilprovningen eller polisen. Tack så mycket. smile

Nu över till en uppdatering med bilder! Jobbade för fullt med skuffbygget i fredags och strax före midnatt var allt klart, alla bitar satt som dom skulle (utom baslådan som fortfarnade står ett par millimeter för långt bak, förstår inte varför) och klädda med tyg, laddaren var på plats i bilen och insidan någorlunda rengjord. Då var det bara att slänga sig i sängen och sova då det var uppstigning 6 timmar senare för avfärd mot Kungsängen och Motorshowen som anordnades av Pierre på Seastreams. smile

Blev rätt nöjd med bygget, ser ut ungefär så som jag hade tänkt mig bara det då att lådan inte står så långt fram som den ska, men tror jag vet vad som är fel så det är nog snart löst.

https://www1.garaget.org/archive/67/66688/89685/89685-2339553.jpg
https://www1.garaget.org/archive/67/66688/89685/89685-2339551.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/67/66688/66688-2779aa2b9bc4963798e321e3de52ea6a.jpg

När jag ändå höll på och plastade hatthyllan och baslådan så plastade jag ett lock till slutstegsracket också. Blev rätt bra, ska på med lite mer plast och försöka räta ut det lite så kommer det passa dugligt sen. Lär nog inte sitta på vid tävling ändå utan bara till vardags när man ska lasta saker där bak utan risk för att repa stegen.

https://www1.garaget.org/gallery/images/67/66688/66688-da4101475fa95be03f73ffeb61ac00f9.jpg

Över till tävlingen, som gick bättre än väntat! SQn var såklart det jag siktade in mig på men då det även fanns möjlighet till BassRace så var jag inte sen att haka på, har länge velat prova den klassen men aldrig varit på någon tävling med möjlighet. Var först ut på SQn och hade knappt hunnit tweaka bilen riktigt så körde en snabblysning och kollade över tidskompet en sväng och ställde upp nivån på basen (för mycket, tyvärr) men fick ändå ett skapligt resultat. Hade dock ingen aning om hur det gick eftersom jag knappt hade koll på vilka jag tävlade mot, men när sen en av dommarna kom och ville lyssna (efter bedömningen, utanför tävling alltså) så blev jag allt lite fundersam. Visade sig sen att jag hade plockat hem SQ Beginner med 18 poängs marginal till 2an, har dock 15 lätthämtade installationspoäng till nästa tävling (ta bort RUXen och byta en säkring). Kommer nog även plocka några ljudpoäng till då efter lite pill.

BassRacet sen då, så fort SQ bedömningen var klar så rullade jag bort för att kvala. Har aldrig kört det förut så jag chansade och började på låg volym och vred upp, slutade med 127,4dB eller nåt sånt. Fick chansen att testa igen och då vred jag på mer från början och slutade på 129,7dB (om jag inte minns fel). Rullade tillbaks bilen till SQ sidan och hängde där en stund, visade sig sen att jag hade missat kvartsfinalen i BassRace men på något magiskt vis lyckats gå vidare ändå så rullade över för semifinal mot WoodMan och drog en 129,8dB repa. Tillbaks med bilen på parkeringen och vänta en stund, sen dags för final mot ArticMonkey där första rundan blev oavgjord på 129,8dB, blev en rematch där han spelade ur sig och jag vann på 129,8. smile Var upp på 129,9 några gånger men fegade och drog ner för mycket.

https://www1.garaget.org/gallery/images/67/66688/66688-997c8f473114a36b260809a12b4e02c6.jpg

Nu får vi se vad som kommer här näst, har en hel hög med projekt på gång men får ta dom allteftersom pengar rullar in och tid finns. Ska börja med att få det helt klart där bak samt fixa lite skavanker både på ut och insidan av bilen. Sen så blir nog nästa inköp det nya steget till midbasarna, ett PDX-F6 som ska in mellan dom två nuvarande, så slutstegsracket kommer modifieras något. Ska även fixa klart dämpningen i taket. Är VÄLDIGT sugen på att ställa upp på tävlingei Trollhättan 11-12/6 där det förhoppningsvis kommer finnas SQ Experienced, måste fixa en presentationspärm tills dess så dommarna kan se allt det dolda. I övrigt så blir det nog BRL StreetMeet i Örebro nästa helg och i Borlänge helgen efter. Nu ska jag ut i bilen och njuta lite, eller fixa med lådan, vi får se. smile

EDIT: Jättestort tack till Pierre och er andra arrangerande för en grymt trevlig tillställning! Mer sånt så kan jag lova att intresset för att tävla i billjud kommer öka i Sverige, och det behövs!
Senast redigerat av ChriZtoffer (15 maj 2011)

Saab 9-3SC {SQ-edition}

155 Inlägg
15 maj 2011
Grattis till fint resultat i SQn och skitkul att du vann 129.9 big_smile

744 Inlägg
15 maj 2011
Grattis mannen! Riktigt kul eftersom du lagt ner så mycket tid på bygget! Det lönar sig att aldrig bli nöjd! wink

Sök