REVOLUTION! Nejdå, har bara ändrat namnet på tråden lite.
Anledningen är den att jag ju faktist inte bara lägger upp bilder på mitt eget bygge här, det kommer även bilder från andra byggen som jag gör. Så det var väl helt enkelt på tiden att skriva en lite mer rättvisande rubrik. Hoppas att ni som läser fortfarande hittar tråden och vill fortsätta följa den. Det kommer även i fortsättningen komma en hel del uppdateringar för min bil men även för byggen som jag gör åt andra, vilket verkar bli en del även denna sommar.
För tillfället står det en SAAB 9-3SS cab i garaget som ska få lite mer fart i ljudet. Från början satt där ett Prestige 300 system som ägaren har bytt högtalare i med förhoppningen att få lite bättre ljud, det verkar dock ha totalfalerat. Nu ska jag då göra mitt bästa för att få till en skaplig ljudanläggning utan att det syns, originalhål ska användas men det kommer ske en hel del "bakom kulisserna".
Jag antar att ägaren helt enkelt gett upp då det såg ut så här när jag öppnade skuffen.
Plockade sen lös ryggstödet bak för att kolla lite utrymmen och hur 6x9" basarna satt. Lösningen för basarna var långt mer sofistikerad än jag hade väntat mig, var rädd att dom bara spelade rätt ut i sätet men icke sa nicke! Som synes på bilden så är det några centimeter till godo framför dom (inte originalhögtalare på bilden nej) för att leda trycket ut via hålet i nedre delen i mitten av ryggstödet. Borde alltså fungera rätt bra bara man får tid ett par bra 6x9or och ger dom nog med effekt.
Plockade sen lös en dörrsida för att kolla dörrhögtalarna som nog är det som låter jävligast i hela bilen. Antog att iaf den i förardörren var spräckt eller iaf satt väldigt lös. Till min förvåning så möttes jag av, ingenting!
Vände mig om och kollade på dörrsidan och fick då se en högtalare sitter där. Helt annan konstruktion än på sedanen och kombin alltså. Dum konstruktion om nån frågar mig.
Vek upp fuktspärren och kollade under, till min lättnad så fanns där ett relativt stort hål i plåten. Det går alltså att montera dit högtalarna riktigt, men det krävs lite jobb.
Tanken med hela bygget är att behålla original huvudenhet och utseende på bilen men få det att låta betydligt bättre, vilket inte borde vara några som helst problem. Till huvudenheten kommer det att kopplas en RockfordFosgate 3Sixty.2 som ska få ta hand om alla signaler, i den kan jag sen ställa filter, tidskomp och EQ. Dörrarna kommer byggas om med nya bafflar som fästs i plåten samt ett antal ark dämpmatta, hade tänkt köra STP Silver men då BRL inte hade hemma och inte verkar få hem på ett tag så blir det SilentCoat.
Instrumentbrädans högtalare ska också ses över, det kommer troligtvis monteras antingen ett par JL eller ett par Axton koaxialer där. Förhoppningsvis ska ett par 6x9or klara av att sköta subbasen, antingen dom som sitter där eller så original. Tanken är att driva allt med steg som ska gömmas undan snyggt någonstans bak. Sitter och kollar på ett Alpine PDX-5, litet smidigt och rätt bra med effekt i monokanalen.