4254
Sök

ChriZtoffers garage: Saab 9-3SS -03 {Alpine/DigitalDesigns} projekt med mer...

Projektet startade för 4år sedan med en enklare uppgradering av ljudsystemet men allteftersom kraven och erfarenheten ökade så har även nivån på ljudsystemet ökat. Även vissa utseendemässiga förändringar har skett både in... Visa mer

GAS democar 2018!
713 791 Visningar
Projektet avslutat 9 september 2014
GAS democar 2018!
8 744 Inlägg
16 maj 2011
Trådstartare
Tack gott folk! Kommentarerna värmer och gör det ännu roligare att hålla på! smile Nöjd är jag då inte än, finns fortfarande en hel att förbättra. wink Men nu börjar det faktist ta stopp om jag ska behålla originalstuket, och det vill jag då i den här bilen. Får se hur långt man kan driva det bara. I nästa bil blir det total ombyggnad. smile

Saab 9-3SC {SQ-edition}
Ny bil och nytt projekt, nu börjar allvaret!

GAS democar 2018!
8 744 Inlägg
18 maj 2011
Trådstartare
Liten uppdatering igen då. Lämnade in bilen på service idag, 9000 mila, så nu är den fräsch och redo för sommarens bravader. smile Körde servicen hos Nordic, fick bra pris och det känns som att det inte kan gå så fel vid byte av oljefilter, olja, kupéfilter och tändstift.

Fick tillbaks vingen från lack igår, slängde på den på kvällen och blev rätt nöjd. smile Lackeringen blev riktigt bra men passformen på vingen var sådär så den sitter inte helt rätt överallt, speciellt inte i ena kanten där den tydligen släppte lite idag efter att jag tagit bort spännbanden. Får se om jag kanske limmar om den där sen.

https://www1.garaget.org/gallery/images/67/66688/66688-4b61393451f171466c3b85dfe7006e37.jpg
https://www1.garaget.org/archive/67/66688/89685/89685-2345057.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/67/66688/66688-a73b3e3d7685dd5cb531a2b574ee9b26.jpg

Filade lite på baslådan igår också så nu sitter den som den ska! Var lite för hög på ett ställe så den tog i och gick inte att skjuta fram helt. Men nu så. smile

https://www1.garaget.org/archive/67/66688/89685/89685-2345058.jpg
Senast redigerat av ChriZtoffer (13 juni 2011)

Saab 9-3SC {SQ-edition}

R1 driver!
5 128 Inlägg
19 maj 2011
Nu blev det ju riktigt jämnt och fint! Och snygg vinge, synd bara då att den släppte lite!

GAS democar 2018!
8 744 Inlägg
19 maj 2011
Trådstartare
Ja vingen gjorde sitt, limma om kanten på den i helgen bara så får den vara sen. smile Sen på med nya emblem på huv och fälgar samt en Aerosänkning (10mm) bak så får nog utsidan duga på den här bilen. smile

Saab 9-3SC {SQ-edition}

4 663 Inlägg
19 maj 2011
vart skit snyggt big_smile

Twins Bil & Plåt
2 577 Inlägg
GAS democar 2018!
8 744 Inlägg
21 maj 2011
Trådstartare
Ja jag är rätt nöjd med lådan, lite tomt på sidorna bara men det fixar sig nog senare i sommar. wink Tror dock att fronten kommer göras om en vända först, inte helt nöjd med den fogskummade formen som inte ens är plastad. Har en bild i huvudet som jag ska försöka förverkliga, helst innan nästa helg men vi får se om det hinns med.

Satt och pillade med inställningarna ett antal timmar i går efter att ha hittat en fin kalkylator för tidskomp som hjälpte mig en hel del! Har alltid haft problemet med att basen släpar efter och är oexakt, nu vet jag varför. Har alltid trott att den stod längst ifrån mig men efter att ha mätt upp avstånden så insåg jag att den är nästan på centimetern lika långt bort som vänster midbas, högermidbas är den som är längst ifrån mig. Så nu spelar det tight och fint trots portad låda i skuffen, vist det är inte som en frontsub men duger bra för mig. smile

Lekte lite med Amegasubben igår också, ersatte höger midbas med den och slog av subben där bak. Drog ner delningen på Amegasubbben till 20Hz och öste på, midden i vänsterdörren (delad vid 40Hz) gav sig dock rätt omgående medans Amegasubben bara matade på, riktigt kul sak! Blev knappast mindre sugen på att bygga om dörrarna nu...

Saab 9-3SC {SQ-edition}

GAS democar 2018!
8 744 Inlägg
27 maj 2011
Trådstartare
Nu så gott folk, är det lite pyssel på gång här igen. smile Har inte gjort så mycket åt bilen nu på ett tag, inte ens hunnit tvätta den faktist. Mycket på grund av att jag haft fullt upp med att hjälpa andra: baslåda till morbror, ställa in ljudet åt ett par kompisar, flytta runt och prova baslåda åt en och byta huvudenhet åt en annan.

Provde även lite Axtongrejer i en kompis (DELTAA) bil, blev grymt imponerad av både 3,5" koaxialerna samt 2-kanalssteget! Jämförde koaxialerna med Hertz ECX87 och Axton vann STORT. Grymt mycket trevligare och mer balancerat ljud, lite som Amega. Även steget lät trevligt med bra dynamik och kontroll, jämfördes mot ett JBL GTO1004 som lät platt och tråkigt.

Fick en leverans med saker från Seastreams igår, så nu har jag äntligen fått SQ-pokalen från Motorshowen i Kungsängen! smile

https://www1.garaget.org/gallery/images/67/66688/66688-37009516b9e00066892a8c2064067dd4.jpg

I övrigt så var det en huvudenhet med monteringsdetaljer åt en kompis samt ett Mosconisteg åt en annan. Jag själv fick äntligen hem mitt tredje steg och Amegasubbarna till dörrarna! big_smile Så nu ska här byggas! Målet är att ha steget på plats till tävlingen i Trollhättan om ca två veckor, skulle jag sen på något magiskt vis hinna få i basarna med lådor i dörrarna så är det ren bonus. Förhoppningen som jag har är att trycket från dom ska räcka för SQ tävlande, då blir det verkligen frontsub.

https://www1.garaget.org/gallery/images/67/66688/66688-9253f6a4444223d9f290294bd24d496a.jpg

I morgon är det BRL StreetMeet i Borlänge, tyvärr ingen SQ där i år så jag får väl göra som alla andra och försök spela högt, siktar på 135dB minst, helst över 135,6 så jag slår mitt gamla PB. Går det inte så är det okej, lådan är trots allt avstämd till 35Hz och bygd för SQ. smile Mest intressant blir att se vad alla kompisars bilar spelar då dom är lite mer bygda för att spela högt med.

Ni får ha överseende med eventuella stav och skrivfel då jag skriver från telefonen.
Senast redigerat av ChriZtoffer (27 maj 2011)

Saab 9-3SC {SQ-edition}

222 Inlägg
27 maj 2011
Grymt! Får se om jag kommer till Borlänge. Vore kul att komma och kolla lite!

542 Inlägg
27 maj 2011
Lite synd att man  inte är hemma i Falun, hade kommit över till Borlänge och fått lite inspiration.

155 Inlägg
27 maj 2011
Kommer bli grymt med ytterligare ett steg och subbarna big_smile

GAS democar 2018!
8 744 Inlägg
27 maj 2011
Trådstartare
Ja vi får hopps på skapligt väder i morgon, så får ni passa på och åka dit å kolla. smile Och jadu Jonas, får jag inte fart på mina dörrar nu då vetetusan. wink

Saab 9-3SC {SQ-edition}

GAS democar 2018!
8 744 Inlägg
29 maj 2011
Trådstartare
Äntligen hemkommen från dagens utflykt(er). smile Var på BRL StreetMeet i Borlänge 10-16, sen hem en snabbvända därefter åka och äta och sen vidare till Sandviken på cruising. Var en väldig tur att jag kom på StreetMeet, annars hade det inte funnits någon skiva att spela med eftersom "nån" tydligen glömt att beställa. tongue Till min fördel så valdes låt #5, spelade precis som i Bollnäs 134,6dB med den. Sen så var det fritt låtval, körde Flux Pavilion - Hold Me Close och drog till med 135,3dB, klart nöjd med det. smile Nu ska jag bara försöka hitta 0,3dB till så jag är uppe på samma nivå som med gamla lådan. wink Fast det var då med en dörr öppen, nu kör jag helstängt.

Hoppas hinna lägga lite tid på slutstegsracket och morbrors baslåda i morgon, slutstegsracket blir det nog pyssel med i veckan också med lådan ska helst göras klar innan torsdag då det är cruising här i stan. smile Ska även få i ett framsystem och en huvudenhet i hans bil, var lite tråkigt att åka i den idag utan musik (även fast V8an låter rätt mysigt). Mitt slutstegsrack ska iaf vara klart innan 11/6.

Saab 9-3SC {SQ-edition}

GAS democar 2018!
8 744 Inlägg
4 juni 2011
Trådstartare
Står för tillfället lite still här i garaget, iaf med min bil. Massa jobb och byggen åt andra har kommit i vägen, torsdagen t.ex. ägnades åt morbrors bil (Chev -55 HT) där vi skulle få ihop ett enkelt litet system inför kvällens cruising, men som vanligt så tar saker och ting längre tid än man tänkt sig. Men det spelade och lät faktist rätt bra lagom till cruisingstart, både jag och han är då nöjda med baslådan. Framsystemet ska dock fixas fast bättre, för tillfället sitter det i ett par MDFbitar men ska så småningom sitta i plåtar bakom original luftutblåsgaller. Men det blir ett vinterprojekt.

https://www1.garaget.org/gallery/images/67/66688/66688-0d33843682d393937545b0eab2c565cf.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/67/66688/66688-08d34d5b7643021c79825a2b7264f85e.jpg

Idag tänkte jag ta och testa Amegasubbarna i bilen, bara försöka bilda mig en liten uppfattning om hur det kommer låta. Om jag hinner så kommer jag även börja fila på nya slutstegsracket så det blir klart innan tävlingen nästa helg, har allt klart i huvudet och det gamla att utgå ifrån så det borde gå rätt fort. Ska bara få till nån snygg vinkel på stegen. smile

Saab 9-3SC {SQ-edition}

GAS democar 2018!
8 744 Inlägg
13 juni 2011
Trådstartare
Jaha dags att skriva lite här igen då. Har inte hänt så mycket med bilen sen sist mer än småpyssel såsom montering av fler säkringshållare, nergradering av säkring och byte av strömkabel till 4-kanalssteget. Allt för att fixa till dom missar som var på installationsbedömningen i Kungsängen. Var nämligen ner till Trollhättan och tävlade nu i helgen och måste säga att det gick betydligt bättre än väntat! Åkte dit med inställningen att allt annat än sistaplats var bonus. Men det visade sig efter ljudbedömningen att jag hörde till toppen i min grupp! yikes Men tyvärr så tappade jag en del poäng på installationen så min bil blev inte ombedömd. Men jag är grymt nöjd ändå! Fick 210 poäng på ljudet (max är 310) och 106 på installationen (max är 135).

Nu är det bara att ge sig på dom fel som finns och försöka rätta till så mycket som möjligt till nästa tävling. Bilen är visserligen byggd för Experienced klassens krav och tävlade nu i Advanced, men det lutar nästan åt en fortsättning i den klassen då den verkar populärare och större. Kommer iaf att fixa det mesta som behövs för att möta installationskraven, tror dock att jag skippar kabelstrumpa på allt kablage då jag inte vill riva ur det och börja om. Ljudet kommer förhoppningvis också ha förbättrats till nästa gång, då bör Amegasubbarna sitta i dörrarna och alla tre steg vara på plats där bak. Skulle bara haft tag på en ny huvudenhet också, helst en Alpine IVA-D511R så att man får optiskt ut, processorstyrning och en stor fin pekskärm.

Saab 9-3SC {SQ-edition}

102 Inlägg
13 juni 2011
Har följt din projekttråd ett längre tag men inte kommenterat någonting förens nu.
Måste bara säga att jag beundrar ditt engagemang och dina kunskaper, och det ser ut som att du har fått till ett riktigt bra bygge, och bättre blir det.

Synd att jag missade dig när du var i Trollhättan, hade varit kul att höra hur din skapelse låter!

Vågar man fråga hur många laxar du har lagt ut på ljudbygget under tiden som gått? big_smile

GAS democar 2018!
8 744 Inlägg
13 juni 2011
Trådstartare
Kul att höra. smile Ja än så länge går det då framåt med bygget, utrymme för förbättringar finns alltid. Blir dock dyrare och svårare ju mer man håller på. Väldigt synd att du missade tävlingen i Trollhättan, var många intressanta bilar och folk där!

Totalt värde på grejerna som sitter i bilen nu ligger på (nypriser) strax under 40k, med nya bygget i dörrarna och ett till steg samt ny huvudenhet så hamnar det något över. Sen så tillkommer ju kablage och byggmaterial. Vad allt kostat sen jag började projektet vill jag inte veta... wink

Saab 9-3SC {SQ-edition}

GAS democar 2018!
8 744 Inlägg
16 juni 2011
Trådstartare
REVOLUTION! Nejdå, har bara ändrat namnet på tråden lite. smile Anledningen är den att jag ju faktist inte bara lägger upp bilder på mitt eget bygge här, det kommer även bilder från andra byggen som jag gör. Så det var väl helt enkelt på tiden att skriva en lite mer rättvisande rubrik. Hoppas att ni som läser fortfarande hittar tråden och vill fortsätta följa den. Det kommer även i fortsättningen komma en hel del uppdateringar för min bil men även för byggen som jag gör åt andra, vilket verkar bli en del även denna sommar.

För tillfället står det en SAAB 9-3SS cab i garaget som ska få lite mer fart i ljudet. Från början satt där ett Prestige 300 system som ägaren har bytt högtalare i med förhoppningen att få lite bättre ljud, det verkar dock ha totalfalerat. Nu ska jag då göra mitt bästa för att få till en skaplig ljudanläggning utan att det syns, originalhål ska användas men det kommer ske en hel del "bakom kulisserna".

https://www1.garaget.org/gallery/images/67/66688/66688-f9dc412a71ff3a444a6ab0fe13223fdf.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/67/66688/66688-04d953bc8de438ddfadbca75d61fb415.jpg

Jag antar att ägaren helt enkelt gett upp då det såg ut så här när jag öppnade skuffen.

https://www1.garaget.org/gallery/images/67/66688/66688-0a6eeb7477fcf4af54eece512e93a26b.jpg

Plockade sen lös ryggstödet bak för att kolla lite utrymmen och hur 6x9" basarna satt. Lösningen för basarna var långt mer sofistikerad än jag hade väntat mig, var rädd att dom bara spelade rätt ut i sätet men icke sa nicke! Som synes på bilden så är det några centimeter till godo framför dom (inte originalhögtalare på bilden nej) för att leda trycket ut via hålet i nedre delen i mitten av ryggstödet. Borde alltså fungera rätt bra bara man får tid ett par bra 6x9or och ger dom nog med effekt.

https://www1.garaget.org/gallery/images/67/66688/66688-fee5eaf04ab98013a48332302c4181d0.jpg

Plockade sen lös en dörrsida för att kolla dörrhögtalarna som nog är det som låter jävligast i hela bilen. Antog att iaf den i förardörren var spräckt eller iaf satt väldigt lös. Till min förvåning så möttes jag av, ingenting!

https://www1.garaget.org/gallery/images/67/66688/66688-d6cf72a1061269e11d597522683c1557.jpg

Vände mig om och kollade på dörrsidan och fick då se en högtalare sitter där. Helt annan konstruktion än på sedanen och kombin alltså. Dum konstruktion om nån frågar mig.

https://www1.garaget.org/gallery/images/67/66688/66688-0ecad3d4a5dc9c1680b54f1afd9d332a.jpg

Vek upp fuktspärren och kollade under, till min lättnad så fanns där ett relativt stort hål i plåten. Det går alltså att montera dit högtalarna riktigt, men det krävs lite jobb.

https://www1.garaget.org/gallery/images/67/66688/66688-f25418561c262920cd6e5a5436a90159.jpg

Tanken med hela bygget är att behålla original huvudenhet och utseende på bilen men få det att låta betydligt bättre, vilket inte borde vara några som helst problem. Till huvudenheten kommer det att kopplas en RockfordFosgate 3Sixty.2 som ska få ta hand om alla signaler, i den kan jag sen ställa filter, tidskomp och EQ. Dörrarna kommer byggas om med nya bafflar som fästs i plåten samt ett antal ark dämpmatta, hade tänkt köra STP Silver men då BRL inte hade hemma och inte verkar få hem på ett tag så blir det SilentCoat.

Instrumentbrädans högtalare ska också ses över, det kommer troligtvis monteras antingen ett par JL eller ett par Axton koaxialer där. Förhoppningsvis ska ett par 6x9or klara av att sköta subbasen, antingen dom som sitter där eller så original. Tanken är att driva allt med steg som ska gömmas undan snyggt någonstans bak. Sitter och kollar på ett Alpine PDX-5, litet smidigt och rätt bra med effekt i monokanalen.
Senast redigerat av ChriZtoffer (16 juni 2011)

Saab 9-3SC {SQ-edition}

102 Inlägg
16 juni 2011
Kul att du tar dig an andra projekt, kul att se hur du löser saker och ting!
Finns ingen risk att det åker in ett Amega rör fram i caben?
Hade nog gjort sig riktigt bra just när man kör nercabbat. Kanske lite knivigt att bibehålla "orginalutseéndet" dock, men och andra sidan så brukar du ju kunna lösa det mesta wink

GAS democar 2018!
8 744 Inlägg
16 juni 2011
Trådstartare
Jodå risk för Amegarör finns, står ett hemma för test iaf. wink Men ska testa först hur pass originallösningen spelar. Men först och främst ska jag få fart på brädan och dörrarna så de spelar som de ska.

Saab 9-3SC {SQ-edition}

Sök