Dags för en liten uppdatering här igen då, har hänt lite över helgen men har inte haft tid att visa här. Lägger upp en liten guide här sen på hur jag gårt till väga när jag byter högtalare i instrumentbrädan. Men först lite kort vad som skett i bilen hittills. Upptäckte till min glädje att originaldiskanterna är kopplade via en Y-split tillsammans med mellanregistren, vilket betyder att signalen dit är från 120Hz och ända upp i registret. Kanon!
Shoppade på mig några meter högtalarkabel som drogs från originalkontakterna i instrumentbrädan bak till 3sixtyn, och sen lika mycket kabel tillbaks från slutstegen till högtalarna i instrumentbrädan. Kopplade in 3sixtyn och tesade lite olika kopplingar med signalerna, slutade med att signalen från dörrhögtalarnas förstärkare (AMP1) skippades helt då den lät skräp. Använder mig alltså bara av den från instrumentbrädan samt AMP2 som driver basarna i ryggstödet, det finns egentligen ett litet glapp mellan dom signalerna vid 80-120Hz men det fixar 3sixtyn.
Alla justeringar sköts via mini-PC med bluetoothdongel, funkar kanon! Kan ställa delningsfilter, nivåer, tidskomp och EQ.
Gav mig sen på montering av dämpmatta i dörrarna, hade nog glömt hur tråkigt och tidskrävande det egentligen är. Det hela blev inte bättre av att ryggen gör ont, men nu sitter dämpmattan där i förardörren iaf! Ska på med lite mer på dörrsidan och kanske göra en baffel så högtalaren kan monteras i dörren istället för dörrsidan, sen så är det nog bra.
90% av ytterplåten är dämpad, resterande 10% kommer jag inte åt och dom gör egentligen ingen skillnad heller. Mellanplåten är redan rätt så stum så vi får se om det hamnar nån dämpmatta alls där.
Gjorde en liten bulle av dämpmatta mellan ytterplåten och den frigolitbit som sitter fast i mellanplåten för att styva upp plåtarna mot varandra. Om det sen gör nån skillnad eller ej vet jag inte, men det känns bättre.
För tillfället kör jag bara högtalarna i instrumentbrädan (Axton AX085ES) samt dom i dörrarna (original Pioneeerelement) kopplade på ett par enkla slutsteg och det låter många gånger bätte än när jag började med bilen! Känns t.o.m lite i stolen nu. Ska verkligen bli kul att höra resultatet sen med båda dörrarna väldämpade och subbarna i ryggstödet igång, allt kopplat till ett Alpine PDX-5 som just beställdes.