Dags för updatering igen då.
Fick äntligen hem mitt nya framsystem i onsdags, beställde det förra fredagen från
CarAudioSecurity. väldigt snabb frakt, bra bemötande och bra priser, me like! Gillade dom så mycket så i onsdags slängde jag iväg en andra order till dom, på ett par slutsteg. Försöker sälja mitt nuvarande för nu ska det in nya saker, JBL igen såklart men nu blir det
GTO-14001e för bas(arna) och
GTO-1004e för fram/baksystem. Har även ett baklucke emblem i "kolfiber" på väg hem, och en ny diodslinga som ligger och väntar på att monteras över höger lamphus.
Update 15!Onsdagen började mycket bra med att pappa kom in i mitt rum och sa att "Per" har varit förbi, nyvaken som man var så fattade man såklart ingenting men till slut så gick det upp ett ljus: Postis Per! (nån mer än jag som såg på honom som liten?). Hade visst fått ett fint litet paket.
I paketet låg ett paket säkringar (AFS 100A)...
...och en betydligt större samt roligare kartong (eller ja, innehållet är då klart roligare).
Fina saker låg där i. Allting kändes väldigt gediget och genomtänkt i uppbyggnaden. Gillar helt klart anslutningarna på midbas och mellanregister!
Magneterna var rätt så rejäla, hade dom bara varit lite större så hade det inte fått plats, så trångt är det. Mellanregistren fick jag lov att sätta i lite snett och sen trycka åt sidan för att få dom på plats, tog i lite mot luftkanalen.
Hann knappt äta frukost förrens det vart dags för montering, kul att få bygga om och testa nya saker. Började med att riva ur original midbasar (igen) som har fått sitta i ett tag nu i väntan på nya saker. Spelade faktist förvånansvärt bra med dämpade dörrar och en riktig baffel (mycket bättre än original).
I med nya midbasarna och på med lite fönsterlist runt kanten för att täta mot dörrsidan. Samma sak här, väldigt tight att få plats. Vickade man dom lite nedåt så tog magneten i plåten. Får se om jag kanske kapar upp sen och bygger lådor åt dom, låter inte riktigt så som jag vill nu...
Sen så var det dags för mellanregistren, väldigt enkla att få dit (förutom det med att magneten tog i luftkanalen). Väldigt smidigt med "sockerbitarna" på kablarna, skönt att slippa hålla på med kabelskor eller lödning. Måste även säga att det lilla jag har hunnit prova mellanregistren så spelar dom med ett väldigt skönt tryck!
Mitt lilla "special"verktyg som jag använder för att skruva i och ur skruvarna som håller fast mellanregistren. Rätt trångt där framme vid rutan så en vanlig skruvmejsel fungerar inte.
Pga. platsbrist så fick jag lov att sätta delningsfiltren bak i skuffen, inte en chans att dom får plats fram (149x119x38mm). Monteringen är tillfällig tills nya stegen kommer då det ska byggas om helt där bak. Kommer då att montera båda stegen, 3sixtyn och delningsfiltrena på en skiva under hatthyllan.
Fick då lov att dra lite mera kabel framifrån, börjar bli lite trångt nu. Som det är nu så har jag 2,5mm2 till midbas, 1,5mm2 till mellanregister och 0,75mm2 till diskant. Läste nämligen nånstans (hur sant det nu är vet jag inte, men ändå) att höga frekvenser färdas bäst i tunnare kablar och lägre frekvenser färdas bäst i tjockare kablar. Så då fick det bli så. Sen så är det även väldigt enkelt att hålla reda på kablarna när det är olika tjocklek.
Fick även lov att karva lite i listen som sitter över kablarna. Svårt att få dit den annars, men nu går det fint.
Tills vidare så är det lite kabelsallad på hatthyllan. Vill inte klippa kablarna så mycket då sakerna inte sitter på rätt plats, så väldigt tråkig att behöva skarva om man klipper för kort. Men när allt sitter på rätt plats så ska det snyggas till betydligt med kablarna, för så här vill jag inte ha det!
Fick som sagt även en liten leverans från Stylingwebben (idag). En ny diodslinga (då min högra också har börjat crapa nu, Kinaskräp), nya rörlampor till skyltbelysningen och W5W dioder till sidoblinkers.
Anledningen till att jag köpte nya lampor till skyltbelysningen. Original är 38mm med glas runt sig, dom jag köpte för ett tag sedan (övre på bilden) är 39mm och med plast runt. Tydligen så höll inte dom utan släppte i lödningarna i gavlarna och plasten tröcks sen sönder (eller nåt sånt). Så nu blev det ett par 36mm lampor istället, dock bara med 2 dioder men dom lyser fullt tillräckligt ändå. Fick lov att schimsa lite i hållaren för att dom skulle sitta bra men nu verkar det då fungera. Får se hur länge dom håller då...
Förhoppningsvis så kommer den en leverans med steg nästa vecka. Kommer dock inte motera dom förräns tidigast nästa söndag eftersom det är
BRL Street Meet & Garaget träff på lördagen (16/5) och risken är att jag inte hinner klart tills dess. Så då får det vänta. Men det ska bli kul att få göra det riktigt i skuffen, måste bara få tag på en till JBL P1022 så att jag kan bygga ny låda. Sen så är jag nöjd!
(för ett tag iaf)
MVH// Christoffer