Är det nån som vet hur det ligger till med fyrpunktsbälte på en Gatbil? Har nämligen två st SparcoBälten liggandes som jag tänkte plocka in. Vad säger besiktningen och nån som besiktat med 4 punkt?
tror du får besiktiga om den så att dom står med i papprena eller likn. inte helt säker. Men dom borde ju inte säga så mkt om det om du har org kvar på besiktningen o sen frågar dom om det
Den flygande besiktningen kan aldrig ställa sig över beslut fr SBP. Så om de står i dina papper att bilen är godkänd kan snuten inte säga nåt. Fast ett bra tips är att ha ett visitkort me numret till din SBP station. För som vi alla vet, snutar tror sej veta mest...
Att bygga bil handlar inte om rätt elr fel mer om hur extrem du vill vara!
Den flygande besiktningen kan aldrig ställa sig över beslut fr SBP. Så om de står i dina papper att bilen är godkänd kan snuten inte säga nåt. Fast ett bra tips är att ha ett visitkort me numret till din SBP station. För som vi alla vet, snutar tror sej veta mest...
du får ha 4-punkts bälten när du besiktar bilen så länge du har dina orginal kvar.men åker du fast i en kontroll å har dom på dig så får du böter. lika mycke som att åka utan bälte.
sen om du nu skulle montera de i din bil så e de SKIT viktigt att du monterar dom övre remmarna "högt". vissa monterar dom ju typ bak i golvet, å om du då smäller så kan ja garantera dig att du bryter ryggen.
För att besvara din fråga Emilius: 4p bälten e de böter på att använda oavsett om du har en jänk utan krav på bälten elr va du nu har. Ska du ändå ha 4p bälten så installera de seriöst, de går snabbt illa om de e felmonterat...
Att bygga bil handlar inte om rätt elr fel mer om hur extrem du vill vara!
tackar, följdfrågan blir väl: hur fan tänker sbp? det är alltså bättre utan bälte än 4 punktsbälte. okej!
Felmonterade 4p bälten är livsfarligt du kan slita sönder inälvor om du sätter de för långt ner och som sagt monterar du de i golvet så går ryggen av som en tandpetare.
sen är det väl bara montera bälten i bilen ist för att inte ha några? skulle jag gjort. känns säkrare.
om ni är osäkra på hur ett 4/5/6p bälte ska installeras kan ni gå in och kika på www.sbf.se och leta upp reglementet för racing, personlig säkerhetsutrustning, är vissa vinklar det ska installeras inom, annars kan det som sagt gå riktigt j***a illa med rygg och dyligt!
har även höst att det är olagligt pg.a att du inte kan röra dig lika fritt och inte kolla dig över axeln etc. som man kan behöva i trafiken!
tackar, följdfrågan blir väl: hur fan tänker sbp? det är alltså bättre utan bälte än 4 punktsbälte. okej!
Felmonterade 4p bälten är livsfarligt du kan slita sönder inälvor om du sätter de för långt ner och som sagt monterar du de i golvet så går ryggen av som en tandpetare.
sen är det väl bara montera bälten i bilen ist för att inte ha några? skulle jag gjort. känns säkrare.
jo det förstår jag med.. men jag tänkte kolla upp just hur de måste monteras innan jag gör det, bilprovningen kan ju ge nedslag på felmonterade 4p, visst men är de monterade rätt så? undras hur mycket ett vanligt 3p bälte hjälper när jag har skålade racingstolar? lär ju vara en del mellanrum mellan bältet och föraren.. där kan man väl snacka farligt också
så man får ha dem monterade men inte använda? då blir det väl att bara använda skitet på rejs då.