3500
Sök

Lagligt med 4-punkt?

DrivmedelsTekniker
1 632 Inlägg
5 juni 2008
Trådstartare
#1
Är det nån som vet hur det ligger till med fyrpunktsbälte på en Gatbil?
Har nämligen två st SparcoBälten liggandes som jag tänkte plocka in.
Vad säger besiktningen och nån som besiktat med 4 punkt?


104 Inlägg
5 juni 2008
#2
tror du får besiktiga om den så att dom står med i papprena eller likn. inte helt säker. Men dom borde ju inte säga så mkt om det om du har org kvar på besiktningen o sen frågar dom om det smile


DrivmedelsTekniker
1 632 Inlägg
5 juni 2008
Trådstartare
#3
Okej. tänkte mest om man blir stanand vid flygande besiktning. det är ju enkelt att ta bort inför en vanlig besiktning


Bilbyggare
74 Inlägg
14 juni 2008
#4
Ja fråga sbp o dom sa att så länge orginal bälten sitter kvar får du ha 4 punkts med. sen om man använder orginal elr inte e en annan sak smile

Att bygga bil handlar inte om rätt elr fel mer om hur extrem du vill vara!

Med.lem
3 759 Inlägg
14 juni 2008
#5
Dom fungerar väll bättre än vanliga. Dock kan det ju bara så att de är svårare för räddningspersonal att få ur dig om bilen tex börjar brinna..

Det är väll därför det är olagligt med fullbur (ja, jag vet att det finns undantag) i vanliga bilar?

200 på bakhjulen är mer än 400 på forumet!

Vw trimmare
2 995 Inlägg
14 juni 2008
#6
Mr_EmCom skrev:
Dom fungerar väll bättre än vanliga.

i en bil fullt utrustad för rally ja....vid en frontal krock @ 90km/h är airbag/3-punkt en bättre kombo...


247 Inlägg
14 juni 2008
#7
Åter till topic. Det är OK med 4 punktsbälte så länge du har orginalbältet kvar. Vid flygande besiktning gäller samma regler som en normal besiktning.

Mikael Lindberg
- Team Duja -
www.teamduja.se

Bilbyggare
74 Inlägg
14 juni 2008
#8
Den flygande besiktningen kan aldrig ställa sig över beslut fr SBP. Så om de står i dina papper att bilen är godkänd kan snuten inte säga nåt. Fast ett bra tips är att ha ett visitkort me numret till din SBP station. För som vi alla vet, snutar tror sej veta mest...

Att bygga bil handlar inte om rätt elr fel mer om hur extrem du vill vara!

16 197 Inlägg
14 juni 2008
#9
El_Bodegos skrev:
Den flygande besiktningen kan aldrig ställa sig över beslut fr SBP. Så om de står i dina papper att bilen är godkänd kan snuten inte säga nåt. Fast ett bra tips är att ha ett visitkort me numret till din SBP station. För som vi alla vet, snutar tror sej veta mest...

du får ha 4-punkts bälten när du besiktar bilen så länge du har dina orginal kvar.men åker du fast i en kontroll å har dom på dig så får du böter. lika mycke som att åka utan bälte.


sen om du nu skulle montera de i din bil så e de SKIT viktigt att du monterar dom övre remmarna  "högt". vissa monterar dom ju typ bak i golvet, å om du då smäller så kan ja garantera dig att du bryter ryggen.

"Testar man inte så får man aldrig veta"

16 197 Inlägg
14 juni 2008
#10
Mr_EmCom skrev:
Dom fungerar väll bättre än vanliga. Dock kan det ju bara så att de är svårare för räddningspersonal att få ur dig om bilen tex börjar brinna..

Det är väll därför det är olagligt med fullbur (ja, jag vet att det finns undantag) i vanliga bilar?

de e inte olagligt me helbur så läge du har reggat den me de.  har 2 polare vars bilar e gatreggade me helbur.

"Testar man inte så får man aldrig veta"

Med.lem
3 759 Inlägg
14 juni 2008
#11
evilaudio skrev:
Mr_EmCom skrev:
Dom fungerar väll bättre än vanliga. Dock kan det ju bara så att de är svårare för räddningspersonal att få ur dig om bilen tex börjar brinna..

Det är väll därför det är olagligt med fullbur (ja, jag vet att det finns undantag) i vanliga bilar?

de e inte olagligt me helbur så läge du har reggat den me de.  har 2 polare vars bilar e gatreggade me helbur.

Ja jag sa ju undantag smile

Men då måste dom väll bara byggda enlig vissa relger osv?

200 på bakhjulen är mer än 400 på forumet!

16 197 Inlägg
14 juni 2008
#12
Mr_EmCom skrev:
evilaudio skrev:
Mr_EmCom skrev:
Dom fungerar väll bättre än vanliga. Dock kan det ju bara så att de är svårare för räddningspersonal att få ur dig om bilen tex börjar brinna..

Det är väll därför det är olagligt med fullbur (ja, jag vet att det finns undantag) i vanliga bilar?

de e inte olagligt me helbur så läge du har reggat den me de.  har 2 polare vars bilar e gatreggade me helbur.

Ja jag sa ju undantag smile

Men då måste dom väll bara byggda enlig vissa relger osv?

klart att de finns regler för de.. men me hjälp av SBP å SFRO så löser man ju de mesta..  fast på nya bilar e de ju lite värre.

"Testar man inte så får man aldrig veta"

1 311 Inlägg
14 juni 2008
#13
Nej, enbart fyrpunkt är inte lagligt, du måste bes. med trepunkt om som nån tidigare sagt så åker du påböter om du har på dig 4p bältet!

Kolla mitt projekt: Bygger driftingbil - 2,5l 16v 440hk 540nm
http://www.garaget.org/forum/viewtopic. … 57#p669957
Läs mer på www.gatbilar.se/corpze

DrivmedelsTekniker
1 632 Inlägg
14 juni 2008
Trådstartare
#14
Okej Tack för alla svar, har nu fått svår på mina frågor big_smile


Avstängd
1 714 Inlägg
14 juni 2008
#15
om man har en bil utan krav på bälten och har 4 punkt då?


Bilbyggare
74 Inlägg
15 juni 2008
#16
För att besvara din fråga Emilius: 4p bälten e de böter på att använda oavsett om du har en jänk utan krav på bälten elr va du nu har. Ska du ändå ha 4p bälten så installera de seriöst, de går snabbt illa om de e felmonterat...

Att bygga bil handlar inte om rätt elr fel mer om hur extrem du vill vara!

Avstängd
1 714 Inlägg
15 juni 2008
#17
tackar, följdfrågan blir väl: hur fan tänker sbp?
det är alltså bättre utan bälte än 4 punktsbälte. okej!


DrivmedelsTekniker
1 632 Inlägg
15 juni 2008
Trådstartare
#18
Emilius skrev:
tackar, följdfrågan blir väl: hur fan tänker sbp?
det är alltså bättre utan bälte än 4 punktsbälte. okej!

Felmonterade 4p bälten är livsfarligt du kan slita sönder inälvor om du sätter de för långt ner och som sagt monterar du de i golvet så går ryggen av som en tandpetare.

sen är det väl bara montera bälten i bilen ist för att inte ha några? skulle jag gjort. känns säkrare.


1 311 Inlägg
15 juni 2008
#19
om ni är osäkra på hur ett 4/5/6p bälte ska installeras kan ni gå in och kika på www.sbf.se och leta upp reglementet för racing, personlig säkerhetsutrustning, är vissa vinklar det ska installeras inom, annars kan det som sagt gå riktigt j***a illa med rygg och dyligt!

har även höst att det är olagligt pg.a att du inte kan röra dig lika fritt och inte kolla dig över axeln etc. som man kan behöva i trafiken!

Kolla mitt projekt: Bygger driftingbil - 2,5l 16v 440hk 540nm
http://www.garaget.org/forum/viewtopic. … 57#p669957
Läs mer på www.gatbilar.se/corpze

Avstängd
1 714 Inlägg
16 juni 2008
#20
LuCiiifer skrev:
Emilius skrev:
tackar, följdfrågan blir väl: hur fan tänker sbp?
det är alltså bättre utan bälte än 4 punktsbälte. okej!

Felmonterade 4p bälten är livsfarligt du kan slita sönder inälvor om du sätter de för långt ner och som sagt monterar du de i golvet så går ryggen av som en tandpetare.

sen är det väl bara montera bälten i bilen ist för att inte ha några? skulle jag gjort. känns säkrare.

jo det förstår jag med.. men jag tänkte kolla upp just hur de måste monteras innan jag gör det,
bilprovningen kan ju ge nedslag på felmonterade 4p, visst men är de monterade rätt så?
undras hur mycket ett vanligt 3p bälte hjälper när jag har skålade racingstolar?
lär ju vara en del mellanrum mellan bältet och föraren.. där kan man väl snacka farligt också

så man får ha dem monterade men inte använda?
då blir det väl att bara använda skitet på rejs då.
Senast redigerat av Emilius (16 juni 2008)



Sök