2723
Sök

Ska turbokonvertera volvo 740 16v "Behöver tips"

141 Inlägg
21 september 2008
#61
lindberg_racing skrev:
haha inte riktigt kolvar tar i ventiler! skit i vad dom säger släng på en turbo på org motorn och ladda 0,8 laddar du dryga baret smälter org kolvarna i 16v men köp inte m90 när m46 ger upp det är bara skräp köp en getrag istället så slipper du lägga ut pengar på en "förstärkt" m90 det blir rensade kugg nämligen. sen får du ut mer effekt lättare ur 16v än 8

istället för att fråga dom som har kompisar, som har tänkt att bygga, eller som tror sig veta. kan man bygga själv eller fråga dom som vet

pma om du vill veta mer om vad org grejorna håller för

Det är väl ändå inte laddtrycket som styr om kolvarna smälter eller inte, det är avgastempen.
1 bar borde väl funka OM bilen är mappad rätt o de e rätt grejer som sitter på.

Snacka med Knotan på Tpc, han har koll på detta, han har själv kört b234 turbo.

Bmw 325 e36 Turbo

34 Inlägg
28 september 2008
Trådstartare
#62
Joo ja har ju tänkt å fundera och så men fan ja vet inte vad tror ni om att sätta 940 2,3T Blocket i, sedan kasta på min 16 V Topp som e planad å så... sen så har ja ju olje kylning och så på turbo agget... Men vill ju veta att de kommer funka... ja måste ju även fråga vad ja ska använda för data box den ur 940 in eller den ur min 16 Ventilare..??

Tack för att ni svara på mina dumma frågor

153 Inlägg
28 september 2008
#63
Jag har gjort så att jag la i en B230FT i min 240 med katt å sprut, hela skiten.
Reggade den med turbo, så de iaf står Turbo i papperna. sen e de bara hem å skruva å trimma, för sen fattar varken polis eller bes, ifall du har trimmat den eller inte , såvida du inte ska ha ett monster, bygg så det ser rätt så proffsigt ut, sen e de inga problem./ Nenne

Tuned By Nenne !!

34 Inlägg
29 september 2008
Trådstartare
#64
Tic skrev:
Jag har gjort så att jag la i en B230FT i min 240 med katt å sprut, hela skiten.
Reggade den med turbo, så de iaf står Turbo i papperna. sen e de bara hem å skruva å trimma, för sen fattar varken polis eller bes, ifall du har trimmat den eller inte , såvida du inte ska ha ett monster, bygg så det ser rätt så proffsigt ut, sen e de inga problem./ Nenne

Okey.. Men de lär ju se skillnad på en 8 ventilare och en 16 ventilars topp iaf:D De e ju rätt stor skillnad på storleken där.. Men va fan vill man ha nåt som skall rulla på så får de väl se vad som kan rulla då.. Ja ska bessa min med 16 ventilars motor å sedan ha den andra vid sidan av??

Vilken soppa pump ska ja använda mej av?

10 287 Inlägg
29 september 2008
#65
Jag ber nog att få ha avvikande åsikt.

Smidda kolvar smälter också om man gör fel. Orginalkolvarna håller utan problem för högre laddtryck än 1 bar.

Rensa kugg på M90 gör man i princip bara på ettan och det krävs rätt mycket våld. När vi byggde Bilsportcontainern så höll M90 ända tills Gunnar fick riktigt fäste på Tullinge med riktiga slicks på preppad bana.

/Göran

lindberg_racing skrev:
laddar du dryga baret smälter org kolvarna i 16v

köp inte m90 när m46 ger upp det är bara skräp köp en getrag istället så slipper du lägga ut pengar på en "förstärkt" m90 det blir rensade kugg nämligen

pma om du vill veta mer om vad org grejorna håller för

I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI

34 Inlägg
30 september 2008
Trådstartare
#66
Jag tror nog ja åker på en M90 Låda trots allt... så ni menar att ja kan kasta på ett Aggregat på den motorn ja har alltså?? då e de ju inte mycke jobb som behövs då liksom... kan ja ta Aggregat och intercooler och det och stoppa in i min bil?


Sharky skrev:
Jag ber nog att få ha avvikande åsikt.

Smidda kolvar smälter också om man gör fel. Orginalkolvarna håller utan problem för högre laddtryck än 1 bar.

Rensa kugg på M90 gör man i princip bara på ettan och det krävs rätt mycket våld. När vi byggde Bilsportcontainern så höll M90 ända tills Gunnar fick riktigt fäste på Tullinge med riktiga slicks på preppad bana.

/Göran

lindberg_racing skrev:
laddar du dryga baret smälter org kolvarna i 16v

köp inte m90 när m46 ger upp det är bara skräp köp en getrag istället så slipper du lägga ut pengar på en "förstärkt" m90 det blir rensade kugg nämligen

pma om du vill veta mer om vad org grejorna håller för


69 Inlägg
30 september 2008
#67
jag kör b234ft med org sprut och laddar strax under baret och ALLT håller utan lådan inga synkringar utom 5 och back kvar och 3an försvann men jag har kanske bara otur(försvann under en börn) motorn har rullat 35000mil och har aldrig gått bättre


34 Inlägg
30 september 2008
Trådstartare
#68
Hur menar du nu?? har du bara kasta på ett agg å sen låta den gå som original?? så ja kan ladda 1 bar eller?


lindberg_racing skrev:
jag kör b234ft med org sprut och laddar strax under baret och ALLT håller utan lådan inga synkringar utom 5 och back kvar och 3an försvann men jag har kanske bara otur(försvann under en börn) motorn har rullat 35000mil och har aldrig gått bättre

Solfilmsmontör
947 Inlägg
30 september 2008
#69
Honken_82 skrev:
Hur menar du nu?? har du bara kasta på ett agg å sen låta den gå som original?? så ja kan ladda 1 bar eller?


lindberg_racing skrev:
jag kör b234ft med org sprut och laddar strax under baret och ALLT håller utan lådan inga synkringar utom 5 och back kvar och 3an försvann men jag har kanske bara otur(försvann under en börn) motorn har rullat 35000mil och har aldrig gått bättre


Det går säkert men blir antagligen bättre med ett mappningsbart sprut då du kan fin justera alla parametrar. Tänk även på att kolla över alla lager o så i motorn så du inte kör ras direkt, aldrig trevligt.

"Imagination is more important than knowledge..." -Albert Einstein (1879 - 1955)
Att tänka före man talar är som att torka sig innan man skiter.

141 Inlägg
30 september 2008
#70
Kornz skrev:
Honken_82 skrev:
Hur menar du nu?? har du bara kasta på ett agg å sen låta den gå som original?? så ja kan ladda 1 bar eller?


lindberg_racing skrev:
jag kör b234ft med org sprut och laddar strax under baret och ALLT håller utan lådan inga synkringar utom 5 och back kvar och 3an försvann men jag har kanske bara otur(försvann under en börn) motorn har rullat 35000mil och har aldrig gått bättre


Det går säkert men blir antagligen bättre med ett mappningsbart sprut då du kan fin justera alla parametrar. Tänk även på att kolla över alla lager o så i motorn så du inte kör ras direkt, aldrig trevligt.

Du kan inte bara hänga på en turbo o ladda 1 bar utan o göra nått annat!

Bmw 325 e36 Turbo

34 Inlägg
1 oktober 2008
Trådstartare
#71
men kolla på han som har B234FT åker du med Bara ett dit hängt agg eller? jag har ju en 940 turbo under del som ja vill sätta 16 V toppen på så de måste ju gå å fixa så är ju olje pump å allt med big_smile

Pastorn skrev:
Kornz skrev:
Honken_82 skrev:
Hur menar du nu?? har du bara kasta på ett agg å sen låta den gå som original?? så ja kan ladda 1 bar eller?




Det går säkert men blir antagligen bättre med ett mappningsbart sprut då du kan fin justera alla parametrar. Tänk även på att kolla över alla lager o så i motorn så du inte kör ras direkt, aldrig trevligt.

Du kan inte bara hänga på en turbo o ladda 1 bar utan o göra nått annat!

141 Inlägg
1 oktober 2008
#72
Honken_82 skrev:
men kolla på han som har B234FT åker du med Bara ett dit hängt agg eller? jag har ju en 940 turbo under del som ja vill sätta 16 V toppen på så de måste ju gå å fixa så är ju olje pump å allt med big_smile

Pastorn skrev:
Kornz skrev:

Det går säkert men blir antagligen bättre med ett mappningsbart sprut då du kan fin justera alla parametrar. Tänk även på att kolla över alla lager o så i motorn så du inte kör ras direkt, aldrig trevligt.

Du kan inte bara hänga på en turbo o ladda 1 bar utan o göra nått annat!


B234ft finns inte vad jag vet, Det måste vara en b234f han menar som han har satt turbo på. O han kan omöjligt ladda 1 bar utan att ha gjort något annat, större spridare tex är ett måste. Varför vill du ha oljepumpen från turboblocket?

Bmw 325 e36 Turbo

77 Inlägg
1 oktober 2008
#73
alltså det är inte så jävla svårt att turbokovertera en volvojävel.
DET HÅLLER.

jag åkte på 1.6bars ladd i min 940 med b230fk en gång, INGET hände.
en kompis har konverterat en vanlig f motor, han låg på 1 bar , och allting höll.

en annan bekant turbokonverterade sin 740 16v. den hade 55000mil på mätarn och var helt slut i motorn.
den slängde dom på en turbo på. byggde ett eget grenrör så turbon satt bakom högra framlyset , grymt fult men fungerade, original IC från vanlig 740 turbo, tryckvakt och en eller två extra spridare i tryckröret.

voila ! bilen gick som ett skott.


testa att turbokonvertera, vad gör det om en 16v motor går sönder. finns ju flera! och original turbogrejerna duger gott och väl till en början!

man lever bara en gång,så se till att ha så kul som möjligt!

141 Inlägg
1 oktober 2008
#74
rosengren1 skrev:
alltså det är inte så jävla svårt att turbokovertera en volvojävel.
DET HÅLLER.

jag åkte på 1.6bars ladd i min 940 med b230fk en gång, INGET hände.
en kompis har konverterat en vanlig f motor, han låg på 1 bar , och allting höll.

en annan bekant turbokonverterade sin 740 16v. den hade 55000mil på mätarn och var helt slut i motorn.
den slängde dom på en turbo på. byggde ett eget grenrör så turbon satt bakom högra framlyset , grymt fult men fungerade, original IC från vanlig 740 turbo, tryckvakt och en eller två extra spridare i tryckröret.

voila ! bilen gick som ett skott.


testa att turbokonvertera, vad gör det om en 16v motor går sönder. finns ju flera! och original turbogrejerna duger gott och väl till en början!

Så han satte enbart på en turbo på f motorn o laddade 1 bar utan att ha gjort något annat? de har jag svårt att tro.

Bmw 325 e36 Turbo

Avstängd
653 Inlägg
1 oktober 2008
#75
Pastorn skrev:
rosengren1 skrev:
alltså det är inte så jävla svårt att turbokovertera en volvojävel.
DET HÅLLER.

jag åkte på 1.6bars ladd i min 940 med b230fk en gång, INGET hände.
en kompis har konverterat en vanlig f motor, han låg på 1 bar , och allting höll.

en annan bekant turbokonverterade sin 740 16v. den hade 55000mil på mätarn och var helt slut i motorn.
den slängde dom på en turbo på. byggde ett eget grenrör så turbon satt bakom högra framlyset , grymt fult men fungerade, original IC från vanlig 740 turbo, tryckvakt och en eller två extra spridare i tryckröret.

voila ! bilen gick som ett skott.


testa att turbokonvertera, vad gör det om en 16v motor går sönder. finns ju flera! och original turbogrejerna duger gott och väl till en början!

Så han satte enbart på en turbo på f motorn o laddade 1 bar utan att ha gjort något annat? de har jag svårt att tro.

Men åh jaaaa bara turbo och tryckvaktn & 2 extra spridare på tryckröret ? är det så svårt o inse wink Jag vet att det håller.

Jag har rätt i vad jag än säger.

141 Inlägg
1 oktober 2008
#76
airflow skrev:
Pastorn skrev:
rosengren1 skrev:
alltså det är inte så jävla svårt att turbokovertera en volvojävel.
DET HÅLLER.

jag åkte på 1.6bars ladd i min 940 med b230fk en gång, INGET hände.
en kompis har konverterat en vanlig f motor, han låg på 1 bar , och allting höll.

en annan bekant turbokonverterade sin 740 16v. den hade 55000mil på mätarn och var helt slut i motorn.
den slängde dom på en turbo på. byggde ett eget grenrör så turbon satt bakom högra framlyset , grymt fult men fungerade, original IC från vanlig 740 turbo, tryckvakt och en eller två extra spridare i tryckröret.

voila ! bilen gick som ett skott.


testa att turbokonvertera, vad gör det om en 16v motor går sönder. finns ju flera! och original turbogrejerna duger gott och väl till en början!

Så han satte enbart på en turbo på f motorn o laddade 1 bar utan att ha gjort något annat? de har jag svårt att tro.

Men åh jaaaa bara turbo och tryckvaktn & 2 extra spridare på tryckröret ? är det så svårt o inse wink Jag vet att det håller.

Jag menade den vanliga f motorn du berättade om. Och om vi nu ska prata om den 16v motor din "bekante" konverterade så plockar man ju knappast 350-400 hk med dom grejerna

Bmw 325 e36 Turbo

Avstängd
653 Inlägg
1 oktober 2008
#77
Pastorn skrev:
airflow skrev:
Pastorn skrev:

Så han satte enbart på en turbo på f motorn o laddade 1 bar utan att ha gjort något annat? de har jag svårt att tro.

Men åh jaaaa bara turbo och tryckvaktn & 2 extra spridare på tryckröret ? är det så svårt o inse wink Jag vet att det håller.

Jag menade den vanliga f motorn du berättade om. Och om vi nu ska prata om den 16v motor din "bekante" konverterade så plockar man ju knappast 350-400 hk med dom grejerna

Det var inte >jag< som hade en bekant, jag bara förtydligade "rosengren1"
Fråga "tic" här på garaget, han har en 16v motor som han har turbokonverterat. Vad jag vet så har han inte byggt om hela motorn utan det ska väl va ganska simpelt tror jag. Har för mig han har laddat närmare 2 bar(?) emellanåt, men jag vet inte säkert, fråga så får du säkerligen svar.

Jag har rätt i vad jag än säger.

141 Inlägg
1 oktober 2008
#78
airflow skrev:
Pastorn skrev:
airflow skrev:
Men åh jaaaa bara turbo och tryckvaktn & 2 extra spridare på tryckröret ? är det så svårt o inse wink Jag vet att det håller.

Jag menade den vanliga f motorn du berättade om. Och om vi nu ska prata om den 16v motor din "bekante" konverterade så plockar man ju knappast 350-400 hk med dom grejerna

Det var inte >jag< som hade en bekant, jag bara förtydligade "rosengren1"
Fråga "tic" här på garaget, han har en 16v motor som han har turbokonverterat. Vad jag vet så har han inte byggt om hela motorn utan det ska väl va ganska simpelt tror jag. Har för mig han har laddat närmare 2 bar(?) emellanåt, men jag vet inte säkert, fråga så får du säkerligen svar.

Kollade på tics sida o de stämmer att han laddar närmare 2 bar. 1,8 för att vara mer exakt. Motorn är renoverad, h-profil stakar, 3mm stålpackning, större spridare, mappat originalsprut mm mm.

Det funkar kanske att hänga på en turbo o ett par extra spridare men man kommer ju inte ens i närheten av 350-400 hk o bilen kommer inte gå optimalt.

Bmw 325 e36 Turbo

34 Inlägg
2 oktober 2008
Trådstartare
#79
Jag vill nog ja en bil som är seriöst byggd... nog för att ja kommer plocka lite delar här å där liksom men ändå ska de vara bra å bilen ska gå som en riktig motor fast ja ligger på en 350 400 HK liksom... så nu tar vi å börjar om...

940 FT botten

B234 Topp

Vilka spridare ?

Vilket insprut ger ni råd på?

4 001 Inlägg
2 oktober 2008
#80
Honken_82 skrev:
Jag vill nog ja en bil som är seriöst byggd... nog för att ja kommer plocka lite delar här å där liksom men ändå ska de vara bra å bilen ska gå som en riktig motor fast ja ligger på en 350 400 HK liksom... så nu tar vi å börjar om...

940 FT botten

B234 Topp

Vilka spridare ?

Vilket insprut ger ni råd på?

ska du köra på bensin eller E85? jag hade nog byggt för E85 när man ändå är på g.

så lite grovt så här:

Spridare: minst 600cc om du ska köra bensin, E85 så behöver du väl upp runt 800cc

jag har varit med om för mycket problem med en del sprut så jag säger: Autronic, Hestec eller Haltech men dom andra har ju kommit ikapp dessa...

rätta mig om jag har fel hmm

Fy fan för att vara nykterist, tänk er att vakna upp dagen efter och inse att bättre än så här kommer jag inte att må


Sök