Pastorn skrev:
rosengren1 skrev:
alltså det är inte så jävla svårt att turbokovertera en volvojävel.
DET HÅLLER.
jag åkte på 1.6bars ladd i min 940 med b230fk en gång, INGET hände.
en kompis har konverterat en vanlig f motor, han låg på 1 bar , och allting höll.
en annan bekant turbokonverterade sin 740 16v. den hade 55000mil på mätarn och var helt slut i motorn.
den slängde dom på en turbo på. byggde ett eget grenrör så turbon satt bakom högra framlyset , grymt fult men fungerade, original IC från vanlig 740 turbo, tryckvakt och en eller två extra spridare i tryckröret.
voila ! bilen gick som ett skott.
testa att turbokonvertera, vad gör det om en 16v motor går sönder. finns ju flera! och original turbogrejerna duger gott och väl till en början!
Så han satte enbart på en turbo på f motorn o laddade 1 bar utan att ha gjort något annat? de har jag svårt att tro.
jajjemen det gjorde han! och justerade tändningen några grader. samt ökade soppan lite. men den håller för 1 bar.
en annan kör med 1.2 ladd på f och det enda han gjort är att blåst en toppackning.
men om nu trådskaparen ska satsa på över 300 hk så är det ju inte "bara" att slänga på original grejor. Kl-racing har mycket till turbobygge. grenrör och ic och ibland beg. bra turbos. tycker du ska köra med 16v toppen iallfall, sen ett eftermarknadssprut om du vill vara riktigt seriös typ Vems.
man lever bara en gång,så se till att ha så kul som möjligt!