3337
Sök

Special bultar som justerar sig lite efter bultcirkel

143 Inlägg
8 juni 2008
Trådstartare
hejsan!

undrar om någon har erfarenhet av : Special bultar som justerar sig lite efter bultcirkel.

har 5 bult 108mm på volvon.

fälgen jag har hittat är 5 bult 110mm.

det jag undrar är om någon vet om sådana bultar e att lita på (att de inte gengar ut sig)? funkar dom?

E lite tveksam själv......

Kattjäveln åt upp min kyckling!
6 170 Inlägg
8 juni 2008
Varför skulle dom vara sämre än vanliga ??

Kör över dom med fälgkorset varannan vecka om du e nojjig tongue

"Att springa utan att man har polisen efter sig, tyder på att man har psykisk obalans" -blacken
"Köp inte en Saab utan turbo snälla, det är som att köpa en ostmacka utan ost." - Chrizz
http://glim.myminicity.com/env
Egen minecraftserver på esab86.no-ip.org :P

613 Inlägg
8 juni 2008
Du menar de med flytande kona kanske?
Tror inte de ska gänga ur sig mer än andra. SAAB har till och med bultar med lös kona nu så det blir ju nästan samma sak.

12 086 Inlägg
8 juni 2008
Rörlig kona är förövrigt mkt bra, sliter inte på fälgen och bulten körvar inte fast lika lätt.

Problemet är väl att de är ganska dyra. Sen så får du säkert borra upp bulthålet i fälgen då jag knappast tror du har 2 mm frigång i hålet.

Besserwisser
263 Inlägg
8 juni 2008
JapMax skrev:
Rörlig kona är förövrigt mkt bra, sliter inte på fälgen och bulten körvar inte fast lika lätt.

Problemet är väl att de är ganska dyra. Sen så får du säkert borra upp bulthålet i fälgen då jag knappast tror du har 2 mm frigång i hålet.

Han behöver inte borra upp några hål. Det är ju inte så att varje hål behöver förflyttas i förhållande till de andra hålen 2mm.

Till trådskaparen, skaffa bultar med flytande kona och eventuellt också navringar som ökar navdiametern om den inte är samma som orginal. T.erx. gummihuset säljer volvofälgar till som en saabfälg så det är säkerligen ingen fara.

MOGAMBO
149 Inlägg
8 juni 2008
Har själv flytande kona på min V70N o de har inte vatt några problem alls!!

47 Inlägg
19 september 2008
Var köper man dessa?

712 Inlägg
19 september 2008
http://www.intera-sverige.se/shop/view_ … t=05002599

Där köpte jag mina när jag skulle ha på Peugeot fälgarna
.. men som sagt.. de är inte billiga precis

144 Inlägg
10 mars 2009
Bultar med rörlig kona (flytande kona) används för att justera fälgens bultcirkel med +/- 2mm. Tex om du har en fälg som är till volvo med bultcirkel 5x108 och vill sätta den på en saab med bultcirkel 5x110 använder du en sk bult med rörlig kona med dimensioner 12x1,5. Flera bilmodeller använder bultar med rörlig kona som original, tex nyare SAAB och VW Touareg då de förenklar montaget. Det kan dock bli lite besvärligare om du har en SAAB-fälg som du vill sätta på en Audi då Saaben har 12 mm bultar och Audin 14 mm bultar. Saabfälgens bulthål är anpassade för 12 mm bultar och blir då något trånga för 14 mm bultar med rörlig kona. Detta åtgärdas enkelt genom att borra upp bulthålen i saabfälgen bakifrån (för att ej skada lacken) med en 16 mm metallborr. Har sett att sådana bultar med rörlig kona bla säljs av www.infosite.se i Stockholm.

Robban

Robert

627 Inlägg
10 mars 2009
Robban30 skrev:
Bultar med rörlig kona (flytande kona) används för att justera fälgens bultcirkel med +/- 2mm. Tex om du har en fälg som är till volvo med bultcirkel 5x108 och vill sätta den på en saab med bultcirkel 5x110 använder du en sk bult med rörlig kona med dimensioner 12x1,5. Flera bilmodeller använder bultar med rörlig kona som original, tex nyare SAAB och VW Touareg då de förenklar montaget. Det kan dock bli lite besvärligare om du har en SAAB-fälg som du vill sätta på en Audi då Saaben har 12 mm bultar och Audin 14 mm bultar. Saabfälgens bulthål är anpassade för 12 mm bultar och blir då något trånga för 14 mm bultar med rörlig kona. Detta åtgärdas enkelt genom att borra upp bulthålen i saabfälgen bakifrån (för att ej skada lacken) med en 16 mm metallborr. Har sett att sådana bultar med rörlig kona bla säljs av www.infosite.se i Stockholm.

Robban

Lånar tråden lite. Hittade själv en fälg med 5x112 men min bil har 5x110. Det går alltså att få dessa att passa med sånna bultar? Har ingen som helst erfarenhet av sånt här och hade faktiskt ingen aning om att det fanns. Sitter dom som dom ska? Vill ju inte köra på bana med bilen å bli omkörd av bakdäcket! lol

We Ride Togheter, We Die Togheter!

144 Inlägg
10 mars 2009
Det fungerar helt problemfritt, jag antar du har en saab eller opel med bultcirkel 5x110 och då ska du ha 12x1,5 mm bultar. Som sagt flera bilar inklusive saab har detta original bla för lättare montage. Har själv köpt lite prylar på intera, de är grymma och kan göra precis vad du vill, men det är inte gratis där. Ska du ha bultar eller muttrar som finns färdigt, så är det billigare hos www.infosite.se. Finns säkert andra däckföretag som säljer sådant, men om du ringer en vanlig gummifirma har de ingen aning om vad du pratar om, det enda de kan är att skruva på och av hjul på din bil (lite skämt samt). Lycka till med ditt projekt.

Robban

Robert

455 Inlägg
10 mars 2009
Jag åkte med bultar med flytande kona på min Astra (Volvofälg på Opel dvs 5/108 till 5/110). Funkade skitbra, se bara till att du få korrekt navring. Körde Comptech 8x19 med bultar från Realcar.

Bygger Opel Corsa B Turbo, åker Opel Vectra OPC samt tyskstukad Opel Combo, sladdar Toyota Soarer JZZ30
http://www.realcar.se/
Årets företag på GreenlightGalan 2012!

Xenoholic
2 559 Inlägg
10 mars 2009
Funkar hur bra som helst med flytande kona.
Saab började tydligen med det (har jag hört) efter att nån tappat ett hjul.

En SAAB utan turbo är som en räkmacka utan räkor ;)
Åker SAAB 9-5 Aero , SAAB 9-3 Nordic 333 concept ,Subaru Forester 2.5 XT eller en än så länge turbolös Honda CBR 929 Fireblade beroende på väder o humör :D

Senaste foruminläggen

Nyaste forumtrådarna

Sök