2837
Sök

Mäki´s A4 Projekt #2 // Projekt Gatbil!

utbildad klant
2 197 Inlägg
15 januari 2009
#481
OJA du har gett mig lite planer;) min vinge ska jag nog kunna hämta i morn big_smile längtar kommer dock vara mindre kul å borra i bagaget:P

Mvh O.Frankeståhl

Långsam Perfektionist
4 800 Inlägg
17 januari 2009
Trådstartare
#482
Börjat riva för fullt nu.
https://www1.garaget.org/gallery/archive/23022/546914_fvz2rw.jpg

Intercooler och slangarna är ur. Dom lägger vi på "Bra att ha" hyllan smile
https://www1.garaget.org/gallery/archive/23022/546915_2dlx07.jpg

Turbojävel! Tog ett bra tag innan ja lyckades få ur dom 2 sista skruvarna som den hänger i, vred sönder en insexnyckel så jag fick leta på en ny.
https://www1.garaget.org/gallery/archive/23022/546917_lqwow7.jpg

Borta, och ska aldrig i igen, den var i grymt dåligt skick, nästa uppdatering lägger jag upp bilder på den.
https://www1.garaget.org/gallery/archive/23022/546918_po7reo.jpg

Här var det tomt, bör jag satsa på grövre oljeretur när jag ändå är igång?
https://www1.garaget.org/gallery/archive/23022/546920_uhjmxq.jpg

Audiot som råkat ut för Subarusjukan

Långsam Perfektionist
4 800 Inlägg
18 januari 2009
Trådstartare
#483
KKK K03 som den så fint heter.
https://www1.garaget.org/gallery/archive/23022/547578_8btlh0.jpg

Inte så vacker efter 13år i bilen.
https://www1.garaget.org/gallery/archive/23022/547581_c8uaxf.jpg

"Stor" anslutning i alla fall wink
https://www1.garaget.org/gallery/archive/23022/547583_i2t1pr.jpg

Sprickor sprickor sprickor, är fler än vad bilden avslöjar.
https://www1.garaget.org/gallery/archive/23022/547586_48306g.jpg

Stor och hel turbo har vi här..
https://www1.garaget.org/gallery/archive/23022/547588_57tdpr.jpg

Nya är mycket större, men fortfarande inte stor! Skillnad på större och stor hehe.
https://www1.garaget.org/gallery/archive/23022/547590_jdah5g.jpg

Jämförelse.
https://www1.garaget.org/gallery/archive/23022/547592_pdno7z.jpg

Duktig skillnad här. Till nya turbon ska jag fixa en baksida som går över i en V-bandsfläns, kan jag göra den i rostfritt eller är det bättre i vanligt stål? Tänkte på turbons välmående.
https://www1.garaget.org/gallery/archive/23022/547593_qilvhf.jpg

Audiot som råkat ut för Subarusjukan

utbildad klant
2 197 Inlägg
18 januari 2009
#484
big_smile jag e totalt nybörjare på torbo men vad e det fr stor burk efter turbon på avgaset? å det ser inte ut som den nya turbon ska passa direkt på det röret;) Men va fint det blir. å det är väl lika bra du byter oljeretur medans du endå är i gång?

Mvh O.Frankeståhl

4 299 Inlägg
18 januari 2009
#485
Jag tror att det är bättre att göra flänsen i stål. Risken med att ha den i rostfritt är att turbon kommer funka som offeranod till flänsen, så jag hade kört på vanligt stål och behandlat den på nått sätt eller bara skvätt på lite värmetålig färg.

Jag tänkte nämligen byta ut en skruv när jag bytte vevaxelgivare till rostfritt i mitt gjutjärnsblock. Men det sa en smed inte är bra pga anledningen ovan.

Så att jag tror inte det blir bra med rostfritt, men du kan ju vänta och se om nån säger samma eller rent av har egna erfarenheter smile

//Jacob


Långsam Perfektionist
4 800 Inlägg
18 januari 2009
Trådstartare
#486
oggy_swe skrev:
big_smile jag e totalt nybörjare på torbo men vad e det fr stor burk efter turbon på avgaset? å det ser inte ut som den nya turbon ska passa direkt på det röret;) Men va fint det blir. å det är väl lika bra du byter oljeretur medans du endå är i gång?

Hehe smile Det är katten som sitter direkt efter turbon, en stor jäkla strypning är det. Nä det passar inte, men det ska göras om så det sitter med V-bandsklammer så det är enkelt att byta tillbaks till original downpipe inför besiktning. Har fått höra att oljereturen är okey, det är ledningarna till turbon som är klent tilltagna däremot.

Rallyhalle skrev:
Jag tror att det är bättre att göra flänsen i stål. Risken med att ha den i rostfritt är att turbon kommer funka som offeranod till flänsen, så jag hade kört på vanligt stål och behandlat den på nått sätt eller bara skvätt på lite värmetålig färg.

Jag tänkte nämligen byta ut en skruv när jag bytte vevaxelgivare till rostfritt i mitt gjutjärnsblock. Men det sa en smed inte är bra pga anledningen ovan.

Så att jag tror inte det blir bra med rostfritt, men du kan ju vänta och se om nån säger samma eller rent av har egna erfarenheter smile

//Jacob

Ja det var det jag satt och tänkte över, risken är ju att det kan gå långt in i turbon..Blir nog bara V-bandsflänsen i rostfritt istället.

Tack för kommentarerna!
Senast redigerat av Mäki (18 januari 2009)

Audiot som råkat ut för Subarusjukan

Allmänt envis
12 512 Inlägg
18 januari 2009
#487
Man kan slänga i en turbo stor som en skurhink också, men risken är väl att det blir lite mkt ketchup effekt tongue

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.

Långsam Perfektionist
4 800 Inlägg
19 januari 2009
Trådstartare
#488
Rquired skrev:
Man kan slänga i en turbo stor som en skurhink också, men risken är väl att det blir lite mkt ketchup effekt tongue

Ja precis, sen skulle jag nog ladda sönder resten av bilen, jag vet ju inte hur den mår wink
Roligare med snabbt ladd..Ska bli duktigt roligt att få den mappad sen.

Audiot som råkat ut för Subarusjukan

Mr. AUDI !
642 Inlägg
19 januari 2009
#489
byta downpipe inför bes? jag har då aldrig behövt byta?? tongue

Four Rings To Rule Them All!

Långsam Perfektionist
4 800 Inlägg
19 januari 2009
Trådstartare
#490
SibbSon skrev:
byta downpipe inför bes? jag har då aldrig behövt byta?? tongue

Jag ska bygga egen downpipe utan katt wink

Audiot som råkat ut för Subarusjukan

utbildad klant
2 197 Inlägg
19 januari 2009
#491
haha big_smile presic vad jag vill höra bort med katten jag hatar dom:P  oki jag e inte så bra på turbo så inte säker på vad man måste byta å ha sig när man ska ha större. å lite ketchup effekt e ju bara kul wink

Mvh O.Frankeståhl

GAS democar 2018!
8 744 Inlägg
21 januari 2009
#492
Ser ju ut att bli riktigt bra det här! big_smile Fortsätt så här så har man nånting att se fram emot i sommar. wink

Saab 9-3SC {SQ-edition}
Ny bil och nytt projekt, nu börjar allvaret!

139 Inlägg
21 januari 2009
#493
hehe de här ser ju trevligt ut Mäki smile lycka till!
Senast redigerat av Golf4Life (21 januari 2009)

//Nicke, Kör Golf GTI 16v -90 och Golf mk1 cab som sommarbil och Golf syncro-87 som vinter/busbil

Långsam Perfektionist
4 800 Inlägg
21 januari 2009
Trådstartare
#494
oggy_swe skrev:
haha big_smile presic vad jag vill höra bort med katten jag hatar dom:P  oki jag e inte så bra på turbo så inte säker på vad man måste byta å ha sig när man ska ha större. å lite ketchup effekt e ju bara kul wink

Ja, jag har ju inte råd med sport/racekatt så då är det ju det bästa alternativet hehe wink Ketchupeffekt vill jag inte ha, jag vill ha klipp i skiten, så lågt motstånd å mycket luft borde väl fungera!

ChriZtoffer skrev:
Ser ju ut att bli riktigt bra det här! big_smile Fortsätt så här så har man nånting att se fram emot i sommar. wink

Tack ska du ha, ja ni får passa er sen roll

Golf4Life skrev:
hehe de här ser ju trevligt ut Mäki smile lycka till!

Tackar tackar, det kan behövas!

Audiot som råkat ut för Subarusjukan

103 Inlägg
21 januari 2009
#495
du har väl köpt en annan intercooler ? när ska du dit med den då ?smile


utbildad klant
2 197 Inlägg
21 januari 2009
#496
hehe:P men ja. undra hur många mer hk du får välldigt nyfiken tongue

Mvh O.Frankeståhl

Långsam Perfektionist
4 800 Inlägg
21 januari 2009
Trådstartare
#497
Eikin skrev:
du har väl köpt en annan intercooler ? när ska du dit med den då ?smile

Den åker väl dit när turbon är inpassad smile Är ju ingen panik just nu känns det som wink

oggy_swe skrev:
hehe:P men ja. undra hur många mer hk du får välldigt nyfiken tongue

Ja, det är ju nästan så jag måste bänka bilen sen hehe..

Audiot som råkat ut för Subarusjukan

Långsam Perfektionist
4 800 Inlägg
22 januari 2009
Trådstartare
#498
Mobilbild..
Håller på med skolprojekt nu, det pågår i 3 veckor och nästa vecka ska det var färdigt, det ska bli ett DTS-stag (Drive train stabilizer), har gått ganska bra hittils och eftersom projektet är dött tänkte jag att jag kunde lägga upp en bild från när jag cirkulärfräser med CNC-maskinen vid praktiken smile
https://www1.garaget.org/gallery/archive/23022/551239_kfseoq.jpg

Kommer lägga upp mer info om det här stagen när det är färdigt och testat, ett mål med projektet är att alla ska ha möjlighet att ha ett stag utan att betala flera tusen wink

Audiot som råkat ut för Subarusjukan

Långsam Perfektionist
4 800 Inlägg
24 januari 2009
Trådstartare
#499
Ska väl rivas lite mer här då, eller? wink
https://www1.garaget.org/gallery/archive/23022/551924_mr2og3.jpg

Grejer grejer, vad tycker ni om insuget? Lack? Polering? Pulverlack? (snälla, inte polering)
https://www1.garaget.org/gallery/archive/23022/551925_virvhy.jpg

Ganska tvärslut slang, har inte kommit på vad det är för slang än bara. Tur att det ska bli fräsht igen.
https://www1.garaget.org/gallery/archive/23022/551926_qcuom3.jpg

Så här ser det ut just nu. smile
https://www1.garaget.org/gallery/archive/23022/551928_ldpe7q.jpg

Fästena till DTS-staget, ska testmontera dom imorgon, passar dom ska jag mäta ut staget emellan smile
https://www1.garaget.org/gallery/archive/23022/551929_6uiaec.jpg

Har även ett VR6 spjällhus på G! Kanske får det nästa vecka.
Senast redigerat av Mäki (24 januari 2009)

Audiot som råkat ut för Subarusjukan

457 Inlägg
24 januari 2009
#500
jaadu mäki, jag tycker iaf att du ska polera insuget wink haha kunde inte låta bli, va ska du ha för färg om du ska lacka? Har lite kontakter som pulverlackar wink


Sök