4319
Sök

Meckhjälp. (LÖST). Demontera drivknuten 850 (Bilder)

105 Inlägg
10 juni 2008
Trådstartare
#1
Hello.

Gått på att sätta ditt en ny drivknut på min 850 så nu håller jag på monterar bort den gamla..

Jag har tagit bort drivaxelnsmutter, bort med bromsoket , bankat in drivknuten 10-15 mm men nu kommer jag inte vidarare..  I min Haynes står det att man ska ta bort "fjädringens styrarmskulled vid styrknogen" och trycka ner hela armen.. och där är jag nu..

Jag tror jag jobbar på rätt arm och har dragit bort muttern men det är fortfarande en bult som går igenom hela.. Ska den bort och hur fasiken då? Bifogar lite bilder så ni förstår.. Jag har öst på med 5-56 men den vill endå inte röra sig en smack.Lösning?
Ge mig tips snälla hur jag ska gå vidare...

http://img142.imageshack.us/img142/6586/p10508771111111ph6.jpg

Ifrån andra sidan..

http://img227.imageshack.us/img227/5757/p105086822222222ej7.jpg

Hoppas nån är kunning och vet..
Senast redigerat av zurre (12 juni 2008)

Sothora <3
1 201 Inlägg
10 juni 2008
#2
ta ur skruven helt och bänd lite i springan du ser så ramlar den nästan ner själv

Bildemonterare samt egen verkstad. !

105 Inlägg
10 juni 2008
Trådstartare
#3
Mercedesturbodiesel skrev:
ta ur skruven helt och bänd lite i springan du ser så ramlar den nästan ner själv

Hur ska skruven ut då? Den sitter sämst så det går inte skruva ut den .. sen har jag testat banka ifrån andra hållet men utan framgång.. Börjar bli less på det här nu

Sothora <3
1 201 Inlägg
10 juni 2008
#4
slå hårdare;)wink annars skära av den och sätta dig en ny

Bildemonterare samt egen verkstad. !

105 Inlägg
10 juni 2008
Trådstartare
#5
Mercedesturbodiesel skrev:
slå hårdare;)wink annars skära av den och sätta dig en ny

Så den är inte gängad utan bara en genomgående ?

Sothora <3
1 201 Inlägg
10 juni 2008
#6
den kan va gängad med, då äre bara fixa verktyg så du kommer åt

Bildemonterare samt egen verkstad. !

105 Inlägg
10 juni 2008
Trådstartare
#7
Mercedesturbodiesel skrev:
den kan va gängad med, då äre bara fixa verktyg så du kommer åt

Har massvis med verktyg men allt är för kraftigt.. och jag har testat lite med en vanlig ringnyckel men den blir ju bara runddragen.. så den sitter som bara den sad

Nån med 850 som bytt drivknuten som vet om den är gängad eller som sagt bara genomgående? Läskigt börja banka på den så förstör man gängorna helt..

264 Inlägg
10 juni 2008
#8
troligtvis bara att dra bort den alltså inte gängad, de märker du ju om du lyckas snurra den nått.. annars är det nog bara att vålda tills den kommer, dom brukar sitta som berget dedär bultarna, på med model större hammare, en vanlig kommer du inte långt med


105 Inlägg
10 juni 2008
Trådstartare
#9
Smedhult skrev:
när jag bytt drivknutar på 850 så är de bara att ta i o rycka loss drivaxel? kan få dra ordentligt o länge

Har du aldrig lossat det jag gjort utan bara dragit bord drivaxelns mutter sen dragit ut drivknuten?


WurstingErik skrev:
troligtvis bara att dra bort den alltså inte gängad, de märker du ju om du lyckas snurra den nått.. annars är det nog bara att vålda tills den kommer, dom brukar sitta som berget dedär bultarna, på med model större hammare, en vanlig kommer du inte långt med

Får väll testa banka banka bankadå .. men hade varit säkrare om nån visste säkert hur den sitter..

Sothora <3
1 201 Inlägg
10 juni 2008
#10
ja tyckte de var konstigt med att ta bort bärarmen, det är ett helvete o få tillbaka:P men prova dra ut drivaxeln bara

Bildemonterare samt egen verkstad. !

105 Inlägg
10 juni 2008
Trådstartare
#11
Mercedesturbodiesel skrev:
ja tyckte de var konstigt med att ta bort bärarmen, det är ett helvete o få tillbaka:P men prova dra ut drivaxeln bara

Följer bara Haynes boken där det stog.. Men hur ska man annars få ut knuten ? Jag mennar drivaxeln är ju rätt stum och man måste ju på nått sätt kunna vinkla ur knuten ?

3 235 Inlägg
10 juni 2008
#12
Den bulten med pilen är inte gängad hela vägen, så det är att bara hamra ut den.

Du kan också lossa stötdämparen vid det översta fästet, så får du ut hela fjäderbenet.


105 Inlägg
10 juni 2008
Trådstartare
#13
engolf skrev:
Den bulten med pilen är inte gängad hela vägen, så det är att bara hamra ut den.

Du kan också lossa stötdämparen vid det översta fästet, så får du ut hela fjäderbenet.

Seriöst.. Vad är det för jävla skitgrejer .. Enna stunden snackar man gott om volvo nu kan man undra hur fan dem har byggt biljäveln..

Men iaf.. Jag har värmt.. bankat som en galning ifrån alla möjliga konstiga vinklar men händer ABSOLUT inget alls.. Jag har lyckats dragit muttern igenom alla gängorna som står ut på enna sidan.. sen är själva huvudet helt crap efter försökte köra med stämp och snurra på huvudet.. Det sitter STENHÅRT..

Akut hjälp hur ska jag få bort skiten som verkar ha totalt rostat ihop och inte varit uppdragen på 17 år ?
Ska man borra igenom skiten sen skaffa en ny bult/mutter och hoppas det går enkelt och borra?

Tips tips tips ? Har slagit mig på armen också så har svinont ! Jävla pissjobb när man inte får upp saker..

Nu har jag hållt på med den där bulten i över 3 timmar och bara slagit och slagit.. INGET händer och tro mig jag har saftat på ..

UPPDATERING.


Ja , nu har jag fått ur hela bulten och fått ur drivknuten ur sitt nav..Vilket jobb ! Slipade ner hela bulten som gick ut ifrån enna sidan sedan borrade jag upp till 7.5 mm borr och sedan släppte bulten pga värmen..

Men hur som helst.. Nu vidare.. Drivknuten sitter ju låst med en låsring på drivaxeln .. Har försökt böjja upp den sedan knacka ut drivknuten men utan att lyckats.. Kan drivknuten vara limmad? Hur går man då lättast till väga? Värma och banka banka vidare? Men är det inte risk att drivaxeln tar stryk när man försöker slå ut drivknuten.. För den har jag inte lossat nått på ..

Ideer? Verkar dött på forumet sad

UPPDATERING.

Ja nu börjar det gå vägen iaf ..  Kastar iväg lite bilder för den ointresserade .

http://img507.imageshack.us/img507/1346/garaget1mj0.jpg
Tid och byta ABS kransen iaf va?

http://img297.imageshack.us/img297/8475/garaget2hi1.jpg

Den misshandlade bulten ;O

http://img385.imageshack.us/img385/281/garaget3lo5.jpg

Den nya drivknuten på plats ,  bara dra åt allt nu och tuta och köra.. wink

Tjooho slut för mig wink

Tack endå..
Senast redigerat av zurre (12 juni 2008)

6 Inlägg
19 juni 2008
#14
Vilket härligt tålamod.
Tack för din berättelse, och bilder!

Reservdansk
6 271 Inlägg
20 juni 2008
#15
På min lossnade bulten utan större besvär. Men sen drog vi ju ut drivaxlarna ur växellådan istället, för vi skulle lyfta ur motorn.

"Då pansar dundrar fram på öppna hedar
vi alla liksom känner oss förmer."

P7 - Södra Skånska Regementet

79 Inlägg
3 januari 2010
#16
När jag bytade min knut så skruvade jag av dom 3 små muttrarna som man ser i underkant av den senaste bilden. fungerade enligt mig lika bra..

4 822 Inlägg
3 januari 2010
#17
andy_1983 skrev:
När jag bytade min knut så skruvade jag av dom 3 små muttrarna som man ser i underkant av den senaste bilden. fungerade enligt mig lika bra..

funkar bara om man hare dom gamla länkarmarna med lös p ände wink

Mvh Christian
kör du före så väntar jag där framme.


Sök