3271
Sök

Funktionsbeskrivning CE behörighet

1 161 Inlägg
11 juni 2008
Trådstartare
#1
Tja tänkte höra med nån som har tagit CE kort nyligen och kan hjälpa mej med funktionsbeskrivningen?
Jag tar nämnligen studenten på Fredag och måste klara funktionen imorgon annars blir jag utan behörigheten.

Tack på förhand smile

Mvh Jonas

8 885 Inlägg
11 juni 2008
#2
Oj! det är till att vara sent ute....
Någon hjälp förutom google har jag inte wink

Fotograf på tierpidag.se

1 161 Inlägg
11 juni 2008
Trådstartare
#3
Hamilton skrev:
Oj! det är till att vara sent ute....
Någon hjälp förutom google har jag inte wink

hehe jo blir lätt så när man ska hinna med 3 körkort på en termin, plus att det ett tag var tveksamt om jag skulle få gå kvar pga en trafik olycka..

Har kollat google men inte hittat nånting av värde direkt tyvärr..

1 688 Inlägg
11 juni 2008
#4
Vad är funktionsbeskrivningen? En del av teorin etc?
Tror inte att jag fick göra något sådant då jag tog mina kort. :S

Varning till er allergiker, inlägget kan innehålla spår av ironi och moralkakor!

Volvoit - lagd åt vänster
946 Inlägg
11 juni 2008
#5
__hogberg__ skrev:
Hamilton skrev:
Oj! det är till att vara sent ute....
Någon hjälp förutom google har jag inte wink

hehe jo blir lätt så när man ska hinna med 3 körkort på en termin, plus att det ett tag var tveksamt om jag skulle få gå kvar pga en trafik olycka..

Har kollat google men inte hittat nånting av värde direkt tyvärr..

Hmm, ja funktionsbeskrivningen är inte sådär jättesvår. Man ska kunna förklara bromsarna, kopplingsanordningen, färdskrivare och lite sånt... På provet väljs en funktionsbeskrivning ut som du skall klara av. Klarar du! smile

MVH

- Den som gräver en grop åt andra använder ofta spade -

1 161 Inlägg
11 juni 2008
Trådstartare
#6
Dave_C70 skrev:
__hogberg__ skrev:
Hamilton skrev:
Oj! det är till att vara sent ute....
Någon hjälp förutom google har jag inte wink

hehe jo blir lätt så när man ska hinna med 3 körkort på en termin, plus att det ett tag var tveksamt om jag skulle få gå kvar pga en trafik olycka..

Har kollat google men inte hittat nånting av värde direkt tyvärr..

Hmm, ja funktionsbeskrivningen är inte sådär jättesvår. Man ska kunna förklara bromsarna, kopplingsanordningen, färdskrivare och lite sånt... På provet väljs en funktionsbeskrivning ut som du skall klara av. Klarar du! smile

MVH

Ja om det ändå vore så enkelt smile
Eftersom att jag går gymnasieutbildning har jag lite andra krav på mej så jag ska göra alla delarna sad
Har gjort delen om axelavstånd och vikter och har den mekaniska och den om kopplingsklasser kvar..
Det mekaniska har jag inga större problem med, men däremot kopplingsklasserna..
Självklart så glömde jag böckerna om det i skolan förut och hittar inga bra tabeller och text när jag söker på google sad

1 161 Inlägg
11 juni 2008
Trådstartare
#7
Losgard skrev:
Vad är funktionsbeskrivningen? En del av teorin etc?
Tror inte att jag fick göra något sådant då jag tog mina kort. :S

Man ska beskriva bromsar o dyl..
Den är muntlig och görs i samband med uppkörningen, men jag som går gymnasieutbildning får göra den när det passar lärarna smile

63 Inlägg
12 juni 2008
#8
Såg visst tråden lite sent, hade alla mina böcker liggandes hemma ju..
men lycka till iaf!  smile
i våran skola var lärarna väldigt snälla på funktionsbeskrivningarna roll

www.bimmerpower.org
3 995 Inlägg
12 juni 2008
#9
Funktionbeskrivning är:
Sätt på kontakt, heljus, vänster blinkers, kolla runt om allt ok, släk heljus, sätt på höger blinkers och gå runt om, kolla att alla glas och reflexer är rena, testa torkablad och vattenspolning, testa tutan, styrservofunktion vid start/fulla rattutslag. rutorna rena, varningstriangel, kolla om du inte har lösa bultar på all hjul och djupet på däck, be om kontrolanten att trycka på bromspedalen och gå runt och titta att det fungerar, stödben/stödhjul, uppfällda/säkrade, strömkabel, kontakter rätt kopplad, kolla att lasten är rätt plaserad på lastrumet (N värdet), förankrad med rätt spänbander och rätt späning enligt gällande föreskrifter. kunna lässa skrivskivan och att den är rätt ner du starta.
Därefterom du har klarat detta, får du munligt test: kopling till släp, hur fungerar bromsar: fot broms och parkeringbroms, axel avstånd (boggy och trippelaxel), känna till olika förankringsmetoder, lastsäkringintyg (ska medföras under färd).
kunna förklara olika last: fritionskoefficient.
Lastsäkringsutrysning - känna till hur utrusningen anteras, känna till vilken utrusning som lämpligen används, känna till riskerna med skadad utrusning.
bristfällig lastsäkring - vara medveten om risker med förskjuten och /eller tappad last.
känna igen symtom på och kunna åtgärda felaktig lastviktfördelning.
Han kommer inte att fråga om allting men du måste vara bered. När du klara detta får du köra upp, glöm inte körställning, utebakspeglar, säkerhetsbältet, se till att titta ofta i bakspeglar, inte bara med ögonen, vrid huvet att han se det, titta aldrig på honom, prata med honom om allt annat så att du blir avkopplad, det är en påäng +, han märker det.
Jag vet inte om det är mer utom att önska dig lycka till.
Senast redigerat av alain (12 juni 2008)

varje beröring av bromspedalen är första tecken av rädsla!!!
För BMW entusiaster www.bimmerpower.org

DFFL
9 020 Inlägg
12 juni 2008
#10
__hogberg__ skrev:
Dave_C70 skrev:
__hogberg__ skrev:

hehe jo blir lätt så när man ska hinna med 3 körkort på en termin, plus att det ett tag var tveksamt om jag skulle få gå kvar pga en trafik olycka..

Har kollat google men inte hittat nånting av värde direkt tyvärr..

Hmm, ja funktionsbeskrivningen är inte sådär jättesvår. Man ska kunna förklara bromsarna, kopplingsanordningen, färdskrivare och lite sånt... På provet väljs en funktionsbeskrivning ut som du skall klara av. Klarar du! smile

MVH

Ja om det ändå vore så enkelt smile
Eftersom att jag går gymnasieutbildning har jag lite andra krav på mej så jag ska göra alla delarna sad
Har gjort delen om axelavstånd och vikter och har den mekaniska och den om kopplingsklasser kvar..
Det mekaniska har jag inga större problem med, men däremot kopplingsklasserna..
Självklart så glömde jag böckerna om det i skolan förut och hittar inga bra tabeller och text när jag söker på google sad

Jag tog C-kort (Sket i CE) i gymnasiet och vi behövde bara göra en funktionsbeskrivning.
(förutom jag som gjorde fyra, borde nästan ha gått på lektionerna tongue)

To thine own self be true, and it must follow, as the night the day, thou canst not then be false to any man.
/William Shakespeare, Hamlet.
A wise man once told me that death smiles at us all. All a man can do is smile back.
Russel Crowe, Gladiator.

1 161 Inlägg
12 juni 2008
Trådstartare
#11
FireTraXX skrev:
__hogberg__ skrev:
Dave_C70 skrev:

Hmm, ja funktionsbeskrivningen är inte sådär jättesvår. Man ska kunna förklara bromsarna, kopplingsanordningen, färdskrivare och lite sånt... På provet väljs en funktionsbeskrivning ut som du skall klara av. Klarar du! smile

MVH

Ja om det ändå vore så enkelt smile
Eftersom att jag går gymnasieutbildning har jag lite andra krav på mej så jag ska göra alla delarna sad
Har gjort delen om axelavstånd och vikter och har den mekaniska och den om kopplingsklasser kvar..
Det mekaniska har jag inga större problem med, men däremot kopplingsklasserna..
Självklart så glömde jag böckerna om det i skolan förut och hittar inga bra tabeller och text när jag söker på google sad

Jag tog C-kort (Sket i CE) i gymnasiet och vi behövde bara göra en funktionsbeskrivning.
(förutom jag som gjorde fyra, borde nästan ha gått på lektionerna tongue)

Jo på C ja..
Men CE är lite speciellt smile

Men skitsamma klarade det iallafall så nu är jag officiellt en trucker big_smile

DFFL
9 020 Inlägg
12 juni 2008
#12
CE är inte alls speciellt, samma skit fast en extra bokstav (Och ett stort jävla släp såklart tongue).
Ringde precis en kompis som gick i min klass och han sa att han bara gjorde en.

Enda gången man gör fler är när man bommar, då får man ju göra den igen och en till o.s.v.

To thine own self be true, and it must follow, as the night the day, thou canst not then be false to any man.
/William Shakespeare, Hamlet.
A wise man once told me that death smiles at us all. All a man can do is smile back.
Russel Crowe, Gladiator.

1 161 Inlägg
12 juni 2008
Trådstartare
#13
FireTraXX skrev:
CE är inte alls speciellt, samma skit fast en extra bokstav (Och ett stort jävla släp såklart tongue).
Ringde precis en kompis som gick i min klass och han sa att han bara gjorde en.

Enda gången man gör fler är när man bommar, då får man ju göra den igen och en till o.s.v.

Vi var iallafall tvunga att göra allihop och klara allihop..

Men men skitsamma det kan ju ha kommit nya regler eller så är det bara mina lärare som är dumma i huvudet..
Tror på alternativ två jag big_smile

Volvoit - lagd åt vänster
946 Inlägg
12 juni 2008
#14
__hogberg__ skrev:
FireTraXX skrev:
CE är inte alls speciellt, samma skit fast en extra bokstav (Och ett stort jävla släp såklart tongue).
Ringde precis en kompis som gick i min klass och han sa att han bara gjorde en.

Enda gången man gör fler är när man bommar, då får man ju göra den igen och en till o.s.v.

Vi var iallafall tvunga att göra allihop och klara allihop..

Men men skitsamma det kan ju ha kommit nya regler eller så är det bara mina lärare som är dumma i huvudet..
Tror på alternativ två jag big_smile

Gött, stort grattis! smile

- Den som gräver en grop åt andra använder ofta spade -

BMW turbo - gör det bästa ännu bättre!
28 Inlägg
17 maj 2011
#15
alain skrev:
Funktionbeskrivning är:
Sätt på kontakt, heljus, vänster blinkers, kolla runt om allt ok, släk heljus, sätt på höger blinkers och gå runt om, kolla att alla glas och reflexer är rena, testa torkablad och vattenspolning, testa tutan, styrservofunktion vid start/fulla rattutslag. rutorna rena, varningstriangel, kolla om du inte har lösa bultar på all hjul och djupet på däck, be om kontrolanten att trycka på bromspedalen och gå runt och titta att det fungerar, stödben/stödhjul, uppfällda/säkrade, strömkabel, kontakter rätt kopplad, kolla att lasten är rätt plaserad på lastrumet (N värdet), förankrad med rätt spänbander och rätt späning enligt gällande föreskrifter. kunna lässa skrivskivan och att den är rätt ner du starta.
Därefterom du har klarat detta, får du munligt test: kopling till släp, hur fungerar bromsar: fot broms och parkeringbroms, axel avstånd (boggy och trippelaxel), känna till olika förankringsmetoder, lastsäkringintyg (ska medföras under färd).
kunna förklara olika last: fritionskoefficient.
Lastsäkringsutrysning - känna till hur utrusningen anteras, känna till vilken utrusning som lämpligen används, känna till riskerna med skadad utrusning.
bristfällig lastsäkring - vara medveten om risker med förskjuten och /eller tappad last.
känna igen symtom på och kunna åtgärda felaktig lastviktfördelning.
Han kommer inte att fråga om allting men du måste vara bered. När du klara detta får du köra upp, glöm inte körställning, utebakspeglar, säkerhetsbältet, se till att titta ofta i bakspeglar, inte bara med ögonen, vrid huvet att han se det, titta aldrig på honom, prata med honom om allt annat så att du blir avkopplad, det är en påäng +, han märker det.
Jag vet inte om det är mer utom att önska dig lycka till.

Större delen av det du beskrev är säkerhetskontroll, inte funktionsbeskrivning.


865 Inlägg
17 maj 2011
#16
Tokigast skrev:
alain skrev:
Funktionbeskrivning är:
Sätt på kontakt, heljus, vänster blinkers, kolla runt om allt ok, släk heljus, sätt på höger blinkers och gå runt om, kolla att alla glas och reflexer är rena, testa torkablad och vattenspolning, testa tutan, styrservofunktion vid start/fulla rattutslag. rutorna rena, varningstriangel, kolla om du inte har lösa bultar på all hjul och djupet på däck, be om kontrolanten att trycka på bromspedalen och gå runt och titta att det fungerar, stödben/stödhjul, uppfällda/säkrade, strömkabel, kontakter rätt kopplad, kolla att lasten är rätt plaserad på lastrumet (N värdet), förankrad med rätt spänbander och rätt späning enligt gällande föreskrifter. kunna lässa skrivskivan och att den är rätt ner du starta.
Därefterom du har klarat detta, får du munligt test: kopling till släp, hur fungerar bromsar: fot broms och parkeringbroms, axel avstånd (boggy och trippelaxel), känna till olika förankringsmetoder, lastsäkringintyg (ska medföras under färd).
kunna förklara olika last: fritionskoefficient.
Lastsäkringsutrysning - känna till hur utrusningen anteras, känna till vilken utrusning som lämpligen används, känna till riskerna med skadad utrusning.
bristfällig lastsäkring - vara medveten om risker med förskjuten och /eller tappad last.
känna igen symtom på och kunna åtgärda felaktig lastviktfördelning.
Han kommer inte att fråga om allting men du måste vara bered. När du klara detta får du köra upp, glöm inte körställning, utebakspeglar, säkerhetsbältet, se till att titta ofta i bakspeglar, inte bara med ögonen, vrid huvet att han se det, titta aldrig på honom, prata med honom om allt annat så att du blir avkopplad, det är en påäng +, han märker det.
Jag vet inte om det är mer utom att önska dig lycka till.

Större delen av det du beskrev är säkerhetskontroll, inte funktionsbeskrivning.

och det tog dig ca 2år att komma på?


335 Inlägg
17 maj 2011
#17
Tokigast skrev:
alain skrev:
Funktionbeskrivning är:
Sätt på kontakt, heljus, vänster blinkers, kolla runt om allt ok, släk heljus, sätt på höger blinkers och gå runt om, kolla att alla glas och reflexer är rena, testa torkablad och vattenspolning, testa tutan, styrservofunktion vid start/fulla rattutslag. rutorna rena, varningstriangel, kolla om du inte har lösa bultar på all hjul och djupet på däck, be om kontrolanten att trycka på bromspedalen och gå runt och titta att det fungerar, stödben/stödhjul, uppfällda/säkrade, strömkabel, kontakter rätt kopplad, kolla att lasten är rätt plaserad på lastrumet (N värdet), förankrad med rätt spänbander och rätt späning enligt gällande föreskrifter. kunna lässa skrivskivan och att den är rätt ner du starta.
Därefterom du har klarat detta, får du munligt test: kopling till släp, hur fungerar bromsar: fot broms och parkeringbroms, axel avstånd (boggy och trippelaxel), känna till olika förankringsmetoder, lastsäkringintyg (ska medföras under färd).
kunna förklara olika last: fritionskoefficient.
Lastsäkringsutrysning - känna till hur utrusningen anteras, känna till vilken utrusning som lämpligen används, känna till riskerna med skadad utrusning.
bristfällig lastsäkring - vara medveten om risker med förskjuten och /eller tappad last.
känna igen symtom på och kunna åtgärda felaktig lastviktfördelning.
Han kommer inte att fråga om allting men du måste vara bered. När du klara detta får du köra upp, glöm inte körställning, utebakspeglar, säkerhetsbältet, se till att titta ofta i bakspeglar, inte bara med ögonen, vrid huvet att han se det, titta aldrig på honom, prata med honom om allt annat så att du blir avkopplad, det är en påäng +, han märker det.
Jag vet inte om det är mer utom att önska dig lycka till.

Större delen av det du beskrev är säkerhetskontroll, inte funktionsbeskrivning.

Jävla snygg bump på en tre år gammal tråd.. tongue vars ville du komma? smile


BMW turbo - gör det bästa ännu bättre!
28 Inlägg
17 maj 2011
#18
haha, kollade inte ens hur gammal tråden var tongue googlade bara runt lite och hittade denna... my bad :]
Och nej, det tog mig inte två år tongue två sekunder kanske.. tongue



Sök