http://www.expressen.se/kronikorer/liza … och-etanol
Ja, då var det dags igen. Ännu en gång kommer en dryg kändis och gnäller om att vi förstör miljön, kränker de mänskliga rättigheterna, etc etc etc. Frågan är ju rent allmänt hur i helvete Sverige fungerar? I en omröstning som jag kollade nyligen så var nästan 90% av alla de som röstat (jag tror dessutom att det faktiskt var Expressen som genomförde denna) emot att priset på bensin/diesel/etanol skulle höjas. Ändå sitter det grisar i regeringen som snackar om att höja bensinen till omkring 20kr/l (minst). "Allt för miljön", sägs det. "In my ass", säger jag.
Frågan är hur i helvete dom tänker? För att främja mer miljövänlig mat, ska vi då höja priserna på all annan "vanlig" mat, så att människor börjar tänka om? Det är ju faktiskt så att man mer eller mindre gör många människors ekonomiska situation värre genom att höja bensinpriset. Tänk på människor som måste åka bil till jobbet, eller som bor utanför stan och som måste åka bil så fort dom ska någonstans. Tänk på människor vars ekonomi inte tillåter dom att köpa en miljöbil för en halv förmögenhet. Tänk på ungdomar som ska komma ut i arbetslivet (ofta är körkort/bil ett krav), men som inte kommer att ha råd att åka.
Kristdemokraternas (de som tog fram det förra skamliga förslaget om att höja priserna till över 20kr/l) svar till detta var mer eller mindre att "Så går det, vissa grupper kommer att drabbas negativt, tyvärr". Vissa grupper? Alla Sveriges låginkomsttagare, arbetslösa, ungdomar (o.s.v) kommer att drabbas åt helvete dåligt av detta. Är det "vissa grupper"? Regeringen lyssnar uppenbarligen inte när en solklar majoritet är totalt emot en höjning, och väldigt mycket FÖR en sänkning av priset på bensin/diesel/etanol.
Och som sagt; "För miljön" säger regeringen. Frågan är ju hur mycket dom har spenderat på att främja miljövänliga bränslen under de senaste åren? Inte mycket. Dom säger att priserna är till för att folk ska bli motiverade att köpa miljöbilar. Men redan nu kritiseras Etanolen något grymt. Dels för att den släpper ut ett större antal miljöfarliga partiklar än bensin (dock inte lika stor mängd), samt att produktionen av etanol sabbar för folk i fattiga länder. Så nu snackas det alltså lite om att även Etanol är dåligt.
Vad finns det då kvar? Ja, t.ex Biogas. Men där är utvecklingen lika med noll. Bensinbolagen vägrar att investera i Biogas eftersom att det inte är någon stor del av folket som kör sådana bilar. Idag finns det 35 Biogas-stationer i Sverige (det planeras ytterliggare 21st, men det har inte bestämts när). Och varför köpa en Biogas-bil om man har tiotals mil till närmaste station, eller om man inte kan tanka när man är ute och reser, om man är utomlands eller liknande? Då åker man ju lik förbannat på att tanka bensin?
Idag ligger skatten och momsen på bensin, tillsammans på över 150%, vilket är helt sinnessjukt, om jag får säga det själv. Varför är det så, när t.ex flygbolag endast betalar 0% på sitt flygbränsle (flygtrafiken
står dessutom för en stor del av utsläppen, samt att ett stort (riktigt stort) jumbojet rymmer lika mycket bensin i en tank som en "vanlig Svensk" kör upp på 30 år)? "Det är baserat på internationella regler, och
kan inte ändras", säger de i regeringen. Det är inte svårt att ändra andra internationella regler, men så fort det rör något som gynnar politikerna... då blir det svårt.
Jag har en relativt ny bil (V70 2,4 2004). Visst är den bensindriven. Men inte fan hittar jag en Biogas-driven bil för under 150.000kr idag (som matchar mina krav på hur en bil ska vara). Och inte har jag råd att gå in och betala för en konvertering av min nuvarande bil, till något annat bränsle. Återigen;
frågan är hur de i regingen (samt mång andra...t.ex Liza Marklund i artikeln jag länkade till) tänker? Att sätta större delen av folkets ekonomi på spel, samtidigt som man inte gör ett skit själva är förstås viktigt. Det är väl säkert jättelätt också... och det innebär säkert inga problem, varken för Fredrik Reinfeldt eller Liza Marklund. De har väl rätt gött med cash i plånboken. Tillräckligt för att tanka bilen full en gång i veckan. Dessutom får väl lille Fredrik lite extra-cash från oss skattebetalare när han åker "i tjänsten", som det heter. Det är skamligt hur de ens kan hålla på så här. Höjer dom priset ytterliggare, så är det nog snart dags för en stadskupp. Missbrukan av demokrati har nu fått ett ansikte. Folkstyre? Ja, men visst. Folket röstar på några som ska göra folkets liv till ett helvete, mer eller mindre. Frågan är bara på vilket sätt?
Hur ska man lösa det då? Det är möjligt att man inte ska sänka priserna radikalt. Men man ska inte heller höja dom. Att tvinga folk bort från en livsnödvändighet genom att höja priserna, gör bara saken värre.
Speciellt när priserna på nya bilar idag är minst sagt skyhöga. Det vore troligtvis ett smartare drag om man hade gett lite bidrag till folk som vill köpa miljöbilar eller som vill konvertera sin bil till en miljöbil. Men inte då. Allt man får är en försäkringspremie på 10.000kr. Och hur mycket är 10.000kr? Gratis försäkring i ett år. Men sen får du ändå betala en förmögenhet. Och du måste ändå punga ut rejält med cash vid köpet av din nya, fina miljöbil.
Som ni förstår är jag lite emot dagens bensinpriser, samt tankarna på att höja det. Vad tycker ni själva?
Ja, då var det dags igen. Ännu en gång kommer en dryg kändis och gnäller om att vi förstör miljön, kränker de mänskliga rättigheterna, etc etc etc. Frågan är ju rent allmänt hur i helvete Sverige fungerar? I en omröstning som jag kollade nyligen så var nästan 90% av alla de som röstat (jag tror dessutom att det faktiskt var Expressen som genomförde denna) emot att priset på bensin/diesel/etanol skulle höjas. Ändå sitter det grisar i regeringen som snackar om att höja bensinen till omkring 20kr/l (minst). "Allt för miljön", sägs det. "In my ass", säger jag.
Frågan är hur i helvete dom tänker? För att främja mer miljövänlig mat, ska vi då höja priserna på all annan "vanlig" mat, så att människor börjar tänka om? Det är ju faktiskt så att man mer eller mindre gör många människors ekonomiska situation värre genom att höja bensinpriset. Tänk på människor som måste åka bil till jobbet, eller som bor utanför stan och som måste åka bil så fort dom ska någonstans. Tänk på människor vars ekonomi inte tillåter dom att köpa en miljöbil för en halv förmögenhet. Tänk på ungdomar som ska komma ut i arbetslivet (ofta är körkort/bil ett krav), men som inte kommer att ha råd att åka.
Kristdemokraternas (de som tog fram det förra skamliga förslaget om att höja priserna till över 20kr/l) svar till detta var mer eller mindre att "Så går det, vissa grupper kommer att drabbas negativt, tyvärr". Vissa grupper? Alla Sveriges låginkomsttagare, arbetslösa, ungdomar (o.s.v) kommer att drabbas åt helvete dåligt av detta. Är det "vissa grupper"? Regeringen lyssnar uppenbarligen inte när en solklar majoritet är totalt emot en höjning, och väldigt mycket FÖR en sänkning av priset på bensin/diesel/etanol.
Och som sagt; "För miljön" säger regeringen. Frågan är ju hur mycket dom har spenderat på att främja miljövänliga bränslen under de senaste åren? Inte mycket. Dom säger att priserna är till för att folk ska bli motiverade att köpa miljöbilar. Men redan nu kritiseras Etanolen något grymt. Dels för att den släpper ut ett större antal miljöfarliga partiklar än bensin (dock inte lika stor mängd), samt att produktionen av etanol sabbar för folk i fattiga länder. Så nu snackas det alltså lite om att även Etanol är dåligt.
Vad finns det då kvar? Ja, t.ex Biogas. Men där är utvecklingen lika med noll. Bensinbolagen vägrar att investera i Biogas eftersom att det inte är någon stor del av folket som kör sådana bilar. Idag finns det 35 Biogas-stationer i Sverige (det planeras ytterliggare 21st, men det har inte bestämts när). Och varför köpa en Biogas-bil om man har tiotals mil till närmaste station, eller om man inte kan tanka när man är ute och reser, om man är utomlands eller liknande? Då åker man ju lik förbannat på att tanka bensin?
Idag ligger skatten och momsen på bensin, tillsammans på över 150%, vilket är helt sinnessjukt, om jag får säga det själv. Varför är det så, när t.ex flygbolag endast betalar 0% på sitt flygbränsle (flygtrafiken
står dessutom för en stor del av utsläppen, samt att ett stort (riktigt stort) jumbojet rymmer lika mycket bensin i en tank som en "vanlig Svensk" kör upp på 30 år)? "Det är baserat på internationella regler, och
kan inte ändras", säger de i regeringen. Det är inte svårt att ändra andra internationella regler, men så fort det rör något som gynnar politikerna... då blir det svårt.
Jag har en relativt ny bil (V70 2,4 2004). Visst är den bensindriven. Men inte fan hittar jag en Biogas-driven bil för under 150.000kr idag (som matchar mina krav på hur en bil ska vara). Och inte har jag råd att gå in och betala för en konvertering av min nuvarande bil, till något annat bränsle. Återigen;
frågan är hur de i regingen (samt mång andra...t.ex Liza Marklund i artikeln jag länkade till) tänker? Att sätta större delen av folkets ekonomi på spel, samtidigt som man inte gör ett skit själva är förstås viktigt. Det är väl säkert jättelätt också... och det innebär säkert inga problem, varken för Fredrik Reinfeldt eller Liza Marklund. De har väl rätt gött med cash i plånboken. Tillräckligt för att tanka bilen full en gång i veckan. Dessutom får väl lille Fredrik lite extra-cash från oss skattebetalare när han åker "i tjänsten", som det heter. Det är skamligt hur de ens kan hålla på så här. Höjer dom priset ytterliggare, så är det nog snart dags för en stadskupp. Missbrukan av demokrati har nu fått ett ansikte. Folkstyre? Ja, men visst. Folket röstar på några som ska göra folkets liv till ett helvete, mer eller mindre. Frågan är bara på vilket sätt?
Hur ska man lösa det då? Det är möjligt att man inte ska sänka priserna radikalt. Men man ska inte heller höja dom. Att tvinga folk bort från en livsnödvändighet genom att höja priserna, gör bara saken värre.
Speciellt när priserna på nya bilar idag är minst sagt skyhöga. Det vore troligtvis ett smartare drag om man hade gett lite bidrag till folk som vill köpa miljöbilar eller som vill konvertera sin bil till en miljöbil. Men inte då. Allt man får är en försäkringspremie på 10.000kr. Och hur mycket är 10.000kr? Gratis försäkring i ett år. Men sen får du ändå betala en förmögenhet. Och du måste ändå punga ut rejält med cash vid köpet av din nya, fina miljöbil.
Som ni förstår är jag lite emot dagens bensinpriser, samt tankarna på att höja det. Vad tycker ni själva?
Senast redigerat av Hexenhammer (16 juni 2008)
0
0
0
0