Ford scorpio 2.9 V6 manuell 1994:a bensin 145 hk tank 60
landsväg i sommras körde på trippmätaren och tanka upp fullt ca 0.8 liter/mil stad 1.2 beror på hur man gasar går köra på mindre . Vintern verkar va styggare säkert 0.1-0.2 liter mer /mil fast kör mer kortare sträckor iof nu
tysklands resa med 4 pers och smockfull med öl + massa snö (slutet av december 2005) drog den 0.97 liter/mil
Kört 81,5 mil nästan (0,74 l/milen) men tankade med lite bensin kvar... Nu på vintern...i stan ja, kört 1,4 l/m en gång då jag aldrig körde över 50 och många kallstarter, men runt litern på vintern
80 mil på 60 liter med en volvo?? Det är praktiskt taget omöjligt.
Kört 81,5 mil nästan (0,74 l/milen) men tankade med lite bensin kvar... Nu på vintern...i stan ja, kört 1,4 l/m en gång då jag aldrig körde över 50 och många kallstarter, men runt litern på vintern
Nej då... Inte omöjligt men det händer sällan. Hade för 7 år sen en volvo 240 glt -84 med överväxel och den drog ca 0.75 landsväg på 90-110 väg.
Nej då... Inte omöjligt men det händer sällan. Hade för 7 år sen en volvo 240 glt -84 med överväxel och den drog ca 0.75 landsväg på 90-110 väg.
Klarade 0,81 med min 240 GLT -84.. Ganska snål blandkörning..
Det går att köra relativt snålt med en äldre Volvo på landsväg om man är lätt på foten och inte har för hög hastighet. Har hört att just 740-88B brukar vara ganska snåla.
Jodå, det är uppmätt. Tankade full tank, nollade mätaren. Körde till Sundsvall, tankade fullt, kollade med trippmätaren och räknade snabbt ut 0,74 liter/milen. Och då åkte jag 110-120 hela vägen.
Dock så drog bilen 0,84 liter/milen hem med en "kraftig" polare samt bilen full med pryttlar.
Min bil är ju avställd, så jag har ju inte helt koll. Men med den lilla bensintanken och en B18-motor så lär jag väl komma en sisådär 40 mil, teoretiskt sett...
Man kanske skulle försöka bygga ihop en större bensintank?
| Moderator
| Medio tutissimus ibis.
| I mitten skall du gå säkrast. (Ovidius)
Bil: opel astra Divmedel: diesel/ned försbackar=) tanken: 50liter
kommer vell en runt 80 till 90 mil ligger vell på en 0,5 som snålast( har varit ner på 0.48 och snålat oxå=)) och inte mer än 0,65.
Bil: volvo 244 årsm82 Drivmedel: bensin Tank 60 liter
Tankade fullt hemma och åkte 8,9 mil exakt, på den trippen slurkade han i sig halva tanken. lite lätt räknat blir det 3.3liter/mil!!!!!!!!! de stank soppa om den kan ja lova. Samma bil senare efter en förgasar renovering 0,7 liter/mil
Cheva caprice Tank: 96L etanol V8 5,0L brukar klara mig på 1,2L/mil blandat. det snålaste jag har kört var innan jag etanolkonverterade och då gick den på 0,85-90. 25 mil landsvägskörning i mellan 70-120Km/h