3551
Sök

Mondeo avgas frågar

27 Inlägg
20 juni 2008
Trådstartare
Hey har lite frågar.

Har en mondeo 2,5 V6 och i bak finns det 2 stk avgas låda.
en som är typ en för avgas och den andra som avgas faktisk släpps ifrån

röret kommer från motorn in till den enda sen ut till den andra med avgas röret.. är ni med??

Varför 2 stk?
Är det så det åker tystare? eller släpper ut mindre skit?

* Klåpare
1 718 Inlägg
20 juni 2008
Alla modeller av Mondeo MKI & MKII som jag har stött på har en ljuddämpare strax efter kat och två dämpare bak på varsin sida av bilen oavsett karosseri, motorstorlek och antal utblås.

Ja, det är ljuddämpare så de dämpar ljudet. Reningen av avgaserna ansvarar katalysatorn för.
På Mondeons orginaldämpare så finns det (ska finnas) en tydlig markering på dämparen utan utblås vart utblåset skulle ha suttit om det satt där. Eeehh... Det blev lite konstigt skrivet va? tongue
Jag har hört att man kan skära ett hål "där" och svetsa på ett utblås till, men jag vet inte hur mycket det påverkar ljudvolymen. Har inte vågat göra det själv av den anledningen. Och på Ford här i Skövde så vet dom inte ett smack om det och säger därför att det "nog inte blir så bra"....

Klokhet kommer av erfarenhet och erfarenhet kommer av dumheter.

27 Inlägg
20 juni 2008
Trådstartare
bra tack för svaret..
Jag forstör vad du menar, antar du förstod vad jag försökte skriva oxo ;-)

ja det hjälper.. jag ska sätta dit ett större ljuddämpare  med en insats man kan ta bort för mera ljud på den enda ut blås och kollar hur ljudet blir.
Om det är inte för högt så kollar jag om den andra, kanske en halv som inte fungera.. bara för syns skull.

Sök