2466
Sök

Avgassystem! Får inte plats?

44 Inlägg
23 juni 2008
Trådstartare
Hejsan!

Har planer på att sätta på en sportslutdämpare på min peugeot 306a! Problemet är att den inte får plats?

Mellan katalysatorn och bakspoilern så är det ca 350mm avstånd.. och dämparen/dämparna jag har tittat på ligger på mellan 450-550mm!

Tror det är katalysatorn? big_smile Är väldigt okunnig men ser ut som en stor plåtburk eller låda!! Hoppas ni förstår mitt tänk!

1 353 Inlägg
23 juni 2008
Katalysatorn borde inte sitta så långt bak tongue
borde sitta så nära motorn som möjligt, då den ska uppnå en temepratur på 600-800 grader för att fungera, det blir inte avgaserna längst bak..
är nog nån annan sorts plåtlåda du hade där tongue

There's no replacement for displacement

44 Inlägg
23 juni 2008
Trådstartare
Jaha? Fytusan!

Letade lite på google o hittade denhär bilden!

http://www.autoexperten.se/upload/Varum … ld_200.jpg

Är något liknande dedär!

Finns de kortare sportslutdämpare nånstanns? Vet att man kan kapa av lite men jag behöver ju verkligen ett kortare ! Om det inte ska sticka ut 20-30cm ! Vilket lär se möckeee ugly ut!

? Va tror du?

150 Inlägg
23 juni 2008
det borde gå att fåd dit en annan slutdämpare, är det en jappsdämpare du tänker på?

Även den bästa kan göra fel, jag gjorde det en gång

44 Inlägg
23 juni 2008
Trådstartare
Ja.. eller ja kollade till o me på biltemas modell! Dom hade denhär modellen som ja tyckte va rå!

http://www.biltema.se/products/product. … mId=136896

Men den passade ju inte som sagt hmm

44 Inlägg
23 juni 2008
Trådstartare
just de..! ni får gärna passa på att titta på min nya bil! big_smile

89 Inlägg
23 juni 2008
de e inte katten som sitter där bak ialla fall:P men kolla om du hittar en till "plåtlåda" fast närmare motorn. de kan eventuellt sitta en liten mojäng i den med sladd så kallat lamdasond, (om den inte sitter uppe i grenröret.) har du 2 ljuddämpare som ska upp så e de bara att skita i en av dom o sätta den som e störst så lång bak som de bara går så får du ett gött ljud;) (rally ljud) och skulle de vara katten så kan du ju alltid kolla om du kan flytta fram den lite så du får plats. man ja har svårt att tro att de e skulle vara katten. hoppas att du/nån kan svetsa för de lär du behöva:)

517 Inlägg
23 juni 2008
Jag tror det sista är en vanlig ljuddämpare.. Kapa bort och ersätt hela med en ny slutdämpare isf.. ?

89 Inlägg
23 juni 2008
hittar du en som sitter närmare motorn så e de katten. utan tvekan. lycka till:)

44 Inlägg
23 juni 2008
Trådstartare
Gash! Tack för alla svaren killar!

En vanlig ljuddämpare? Asså det är en "fet" låda! Men jag är väldigt okunnig så de kan de väl mycke väl vara!

Om jag ska ersätta hela? Jag skulle egentligen vilja ha sportavgas hela vägen.. men de kanske inte är klockrent på en klen sugmotor som min! Men bara lite krämigare ljud hade varit helhärligt!

Jag känner en kille som jobbar i ett garage och han har lovat att svetsa för mig!

Men jäkligt mysko? Har ni inga såna på era bilar big_smile?

89 Inlägg
23 juni 2008
ja hade 2 ljuddämpare på min orginal, men ja tog bort allting och ersatte allt med 2½" avgassystem och en stor ljddämpare så långt bak de gick och den låter najs som faan nu:) riktig rally bil;D

Dr Snuggles
956 Inlägg
23 juni 2008
niclas423 skrev:
Jaha? Fytusan!

Letade lite på google o hittade denhär bilden!

http://www.autoexperten.se/upload/Varum … ld_200.jpg

Är något liknande dedär!

Finns de kortare sportslutdämpare nånstanns? Vet att man kan kapa av lite men jag behöver ju verkligen ett kortare ! Om det inte ska sticka ut 20-30cm ! Vilket lär se möckeee ugly ut!

? Va tror du?

Det på bilden är en ljuddämpare, ingen katalysator .

- "Lämnar dig lika förvirrad som fyra blinda flator i en fiskaffär"

turboabstinens
442 Inlägg
24 juni 2008
niclas423 skrev:
Gash! Tack för alla svaren killar!

En vanlig ljuddämpare? Asså det är en "fet" låda! Men jag är väldigt okunnig så de kan de väl mycke väl vara!

Om jag ska ersätta hela? Jag skulle egentligen vilja ha sportavgas hela vägen.. men de kanske inte är klockrent på en klen sugmotor som min! Men bara lite krämigare ljud hade varit helhärligt!

Jag känner en kille som jobbar i ett garage och han har lovat att svetsa för mig!

Men jäkligt mysko? Har ni inga såna på era bilar big_smile?

Inga fel att ha sportsystem hela vägen på en sugmotor, däremot behöver du knappast ha 3 tum, 2-2,5 tum räcker. Med en bra dämpare så borde det låta lite mer än original.

ocertifierad klåpmekare

804 Inlägg
24 juni 2008
Katalysatorn sitter i höjd med din växelspak. Jag vet för mitt system lossnade precis efter den och fy satan vad det väsnades på vägen hem. :>

44 Inlägg
24 juni 2008
Trådstartare
hahaha ohh shit! sorry to hear that mate!!!

2-2,25tums får de bli isåfall sen!

Sök