2867
Sök

Är det möjligt att montera in en huvudströmbrytare?

8 Inlägg
24 januari 2006
Trådstartare
#1
Ja, jag är rätt ny här på forumet och är inte någon expert på bilar direkt.
Men fick bara en galen idee.

Är det möjligt att montera in en huvudströmbrytare?

Vilket innebär att den måste vara påslagen för att motorn ska gå igång.

Jag antar att det går på något sätt. Är det isåfall svårt att göra?

21 761 Inlägg
24 januari 2006
#2
Om du menar att koppla den på batterikabeln så är det bara att glömma, då behövs det kraftiga saker men tex plusmatningen till tändspolen kan du sätta brytaren på.

4 554 Inlägg
24 januari 2006
#3
de finns brytare som är kraftiga men dom kostar med.. elektroniskt styrda så lägga en brytare är inga problem.. nyare entrepenadsmaskiner har en sådan brytare insatt för säkerhetsskäl..

24 januari 2006
#4
Det finns att köpa, vi har ju det till dragstern, och vad jag ser så verkar det inte vara så svårt. Grejjerna kan man ju köpa lite varstans, där du kan köpa grejjer till rallybilar. Men jag vet inte hur besiktningen ser på saken? Om brytaren måste vara i metall eller plast? Jag vet att i dragracing måste den vara i metall, medans i rallycross måste den vara i plast. Men sen har vi kopplat så att generatorn INTE går på huvudströmbrytaren, men det var för att om man slog av all ström, så kunde det hända att generatorn skickade ström bakvägen och sköt mds boxen. Så jag vet inte om man ska tänka på något speciellt där på "Vanliga" bilar? tex radio eller så? Hoppas du blev något klokare iaf smile

En motor för mig är en V8

10 287 Inlägg
24 januari 2006
#5
Inga problem. Tänk bara på två saker:

1: Moderna bilar tycker inte om att vara utan ström då alla datorer tappar minnet och det kan bli en festlig soppa att få allt att funka som det ska efteråt.

2: Brytaren måste vara av tvåpolig typ där en polen bryter batteriet och andra polen kortsluter tändspolen eller liknande så att inte motorn fortsätter att gå.

/Göran

I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI

21 761 Inlägg
24 januari 2006
#6
Jaha, det är inte så avancerat som jag trodde. Men det borde väl fungera som jag beskrev också?
Det blir ju enklare och billigare eftersom det viktiga var att motorn inte skulle gå att starta när brytaren var av(så tolkade jag iaf).

8 Inlägg
24 januari 2006
Trådstartare
#7
Tack för intressanta svar. smile

Men hade inte kanske planerat att bryta all ström i bilen eftersom det inte verkar så nyttigt.

Men menade nog något åt vad "Drönirettab" sa: ...tex plusmatningen till tändspolen kan du sätta brytaren på.

Så att koppla en brytare till tändspolen ska inte vara några problem då.
Sånt går igenom besikting eller?

10 287 Inlägg
24 januari 2006
#8
Jag tolkade det som en säkerhetsbrytare . Och då skall det vara dubbelpoliga FIA klassade grejor. Allt annat kastar man i soporna.

Skall man startspärra en bil effektivt så finns enklare sätt. Enklast och oftast bäst är att köpa en bra strömbrytare från tex ELFA (jag vet vilka man kan lita på), montera den dolt i bilen - och bryta matning till soppapumpen.

/Göran

I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI

21 761 Inlägg
24 januari 2006
#9
Hur ska besiktningsgubbarna kunna veta att det är kopplat en brytare på den kabeln?

Jag har inte provat att göra så själv men det borde gå. Det enda som jag kan tänka mig är att motorn startar när nyckeln vrids i startmotorläge men stannar igen när nyckeln går tillbaka i tändningsläge.

Ja, sharkys förslag är kanske bättre. Vet inte.

Honom är ju lite gammlare än mig är och mig kanske inte törs säga emot hanom.
Senast redigerat av Drönirettab (24 januari 2006)

10 287 Inlägg
24 januari 2006
#10
Ähhhh....

Om två personer i en diskussion har exakt samma åsikt så är en överflödig. Skilda åsikter skall användas för att driva utveckling.

/Göran

Drönirettab skrev:
Honom är ju lite gammlare än mig är och mig kanske inte törs säga emot hanom.

I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI


Sök