4660
Sök

gl-turbo hur mkt vågar man ladda?

342 Inlägg
27 juni 2008
Trådstartare
#1
har satt i en snurra i min 940 gl frågan e bara hur högt ladd jag kan ha... 1,6bar funka inte så bra sist......... någon som vet vad som e lagom skonsamt för motorn?


Forummoderator
10 576 Inlägg
27 juni 2008
#2
Beror på vilket aggregat du har, vilken IC, tändläge, drivmedel...   jäkla massa parametrar.

Sist jag svarade såhär så blev killen ifråga förbannad för att man inte kan säga exakt att "0.734bar kan du ladda".  Hoppas du förstår att det är mer än laddtryck som spelar in i ekvationen.

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-

3 650 Inlägg
27 juni 2008
#3
haha 1,6 e åt helveteför mkt om du bara har turbokonverterat 0.5 -0.7 mer skulle jag fan inte våga tongue


Långtradarchaufför
282 Inlägg
27 juni 2008
#4
1.5 är gränsen har ja för mig så 1 - 1.2 är lite mer rimligt, och isf llt för den håller något bättre än ftt, men detta e va ja hört, jag är ingen volvo expert

BMW - Det stavas som det låter:)

Hydraulik "mekaniker" samt Fordonare
744 Inlägg
27 juni 2008
#5
personligen ska du nog inte ladda mer än 0,7 ifall du inte har mappa bilen eller om du har byt blockpackning men det är min lilla åsikt smile du vill ju inte att bilen ska spika wink


93 Inlägg
27 juni 2008
#6
du måste sänka kompet om du inte har gjort det så max 0,4

volvo 760 b23et 4life

3 650 Inlägg
27 juni 2008
#7
turboture skrev:
du måste sänka kompet om du inte har gjort det så max 0,4

dubbla toppackningar borde funka väl?


300 Inlägg
27 juni 2008
#8
vet en som laddae 1,5 med en orginal GL motor.. själv har jag laddat 0.6 i min gl turbo ska höjas nu till 1bar.. men om du vill att de ska vara hålbart så runt 0.6..


342 Inlägg
28 juni 2008
Trådstartare
#9
jag har 10 bar i komp... klarar man sig om man lägger sig på 0,5-0,6 i ladd?


342 Inlägg
28 juni 2008
Trådstartare
#10
torpis skrev:
Beror på vilket aggregat du har, vilken IC, tändläge, drivmedel...   jäkla massa parametrar.

Sist jag svarade såhär så blev killen ifråga förbannad för att man inte kan säga exakt att "0.734bar kan du ladda".  Hoppas du förstår att det är mer än laddtryck som spelar in i ekvationen.

jag har plockat allt förutom snurran från en 940 med fk motor..... snurran e en 14t från v70... mebn frågan e ju hur mkt stakarna klarar???


turboabstinens
442 Inlägg
28 juni 2008
#11
volvodrifter skrev:
jag har 10 bar i komp... klarar man sig om man lägger sig på 0,5-0,6 i ladd?

med komp menas kompförhållande, tex 11:1. Man bör ha lite lägre komp om man ska ladda på lite.



"jag har plockat allt förutom snurran från en 940 med fk motor..... snurran e en 14t från v70... mebn frågan e ju hur mkt stakarna klarar???"

FK är en turbomotor va? Isåfall borde det vara turbokolvar = kompförhållandet sänkt, då borde du kunna ladda på närmare 1 bar om motorn är fräsh (nya fina lager, kolvringar, packningar). Om du vill kan du hålla koll på insugstempen också, bäst är nog att skaffa en fin intercooler. Över 70 grader på hög belastning är inte att rekommendera..

ocertifierad klåpmekare

300 Inlägg
28 juni 2008
#12
nu gör jag 1bar utan problem i min standard gl motorn...


Reservdansk
6 271 Inlägg
28 juni 2008
#13
FT och ET är turbo, FK är en insprutare, non-turbo. smile

"Då pansar dundrar fram på öppna hedar
vi alla liksom känner oss förmer."

P7 - Södra Skånska Regementet

499 Inlägg
28 juni 2008
#14
TurbOla skrev:
FT och ET är turbo, FK är en insprutare, non-turbo. smile

Nej, FK och FT är samma skit men olika laddtryck..


Reservdansk
6 271 Inlägg
28 juni 2008
#15
LTT och fullblodare? smile Jag fick för mig att bara ET och FT var turbo... roll

"Då pansar dundrar fram på öppna hedar
vi alla liksom känner oss förmer."

P7 - Södra Skånska Regementet

342 Inlägg
28 juni 2008
Trådstartare
#16
TurbOla skrev:
FT och ET är turbo, FK är en insprutare, non-turbo. smile

ft e upp till typ 95 års modell sen kommer fk.  fk har dessutom oljekylda kolvar... men jag kör med min gl motor pga av fk motorn  va skrot....


342 Inlägg
29 juni 2008
Trådstartare
#17
men hur mkt e skonsamt kan jag lägga mig på runt 0,7-0,9 med 10 bar i komp....????


Lastbils Mekaniker
357 Inlägg
29 juni 2008
#18
ET maskinerna säger dom att man kan ladda 1.2 med max o aggregaten ger upp vi 1.5, vet ej vad FK klarar men säkert lika mycke om int mer men runt 0.8-1 bar ska du nog kunna köra lungt på....


342 Inlägg
10 juli 2008
Trådstartare
#19
nån som kan ge ett bra svar vad man kan ladda i en standard f motor? altså turbokonverterad...........


300 Inlägg

Sök