2956
Sök

Halt -> FWD eller RWD snabbast?

Miata-förare
130 Inlägg
26 januari 2006
Trådstartare
#1
Om vi antar att jag ska åka från A till B (och det inte bara är rakt fram) på rådande väglag, dvs typ lite snö och småhalt. Vill ja då ha en framhjulsdriven bil eller en bakhjulsdriven för att komma dit snabbast (med likvärdig väghållning, vikt, effekt etc)?

(Självklart vill jag ju ha en bakhjulsdriven eftersom jag lika gärna kan gå annars. tongue ). Men vad är snabbast? Framhjulsdrift eller bakhjulsdrift på vintern? Och ni behöver inte skriva att det är fyrhjulsdrift för det var itne vad jag frågade.

638 Inlägg
26 januari 2006
#2
Om du inte ska stanna nånstans så har det väl ingen betydelse? Då är det ju däck och annat som är faktorerna som kan göra att det går saktare.

Håller du bara jämn fart så har fwd eller rwd ingen skillnad ju? Det är när du gasar som det släpper pga det.

Sen om du ska stanna och dyl och på så sätt ta dig iväg snabbast vid varje stopp så beror det ju på om bilen är tyngst fram eller bak samt däck och massor av annat som spelar in om rwd eller fwd är snabbast.

Går lixxom inte svara så bra på denna fråga då det är så mycket som spelar in och om det är fwd eller rwd har en ganska liten betydelse beroende på hur situationen ser ut.

Kommer väl nånting här snart!

SSS -12
3 217 Inlägg
26 januari 2006
#3
Jag röstar nog på FWD, eftersom bilen brukar ha mest tyngd på framhjulen...

Har man då ett par välmönstrade smala framdäck så går det helt klart före breda feta sulor, som man normalt sett inte kör med på vintern tongue

Jag snortar inte kola, jag röker inte på... Är man redan dum i huvet, är det fel väg att gå! - Sabotage, Epilog, Här och nu

1 453 Inlägg
26 januari 2006
#4
Man brukar säga att framhjulsdrivna bilar är överlägsna bakhjulsdrivna i uppförsbackar.


Miata-förare
130 Inlägg
26 januari 2006
Trådstartare
#5
Renjägarn skrev:
Om du inte ska stanna nånstans så har det väl ingen betydelse? Då är det ju däck och annat som är faktorerna som kan göra att det går saktare.

Håller du bara jämn fart så har fwd eller rwd ingen skillnad ju? Det är när du gasar som det släpper pga det.

Sen om du ska stanna och dyl och på så sätt ta dig iväg snabbast vid varje stopp så beror det ju på om bilen är tyngst fram eller bak samt däck och massor av annat som spelar in om rwd eller fwd är snabbast.

Går lixxom inte svara så bra på denna fråga då det är så mycket som spelar in och om det är fwd eller rwd har en ganska liten betydelse beroende på hur situationen ser ut.

Jag tror inte riktigt du uppfattat frågan korrekt. Man ska köra så snabbt det går typ tongue.

460 Inlägg
26 januari 2006
#6
"Det går inte att kasta en hammare med skaftet före"
En framhjulsdriven bil kör du med full gas och justerar stället med bromsen; din skicklighet avgör om du klarar det.Effekten på bilen agör hur fort det går
En bakjulsdriven bil gör som hammaren om du kör för fort,vänder helt om.
(erfarenheter från rallyskogen)

1 453 Inlägg
26 januari 2006
#7
carawelle skrev:
"Det går inte att kasta en hammare med skaftet före"
En framhjulsdriven bil kör du med full gas och justerar stället med bromsen; din skicklighet avgör om du klarar det.Effekten på bilen agör hur fort det går
En bakjulsdriven bil gör som hammaren om du kör för fort,vänder helt om.
(erfarenheter från rallyskogen)

Vilken således innebär att det suger o köra trimmat med FWD på vintern!


fresh'n'clean
147 Inlägg
26 januari 2006
#8
sveddan skrev:
carawelle skrev:
"Det går inte att kasta en hammare med skaftet före"
En framhjulsdriven bil kör du med full gas och justerar stället med bromsen; din skicklighet avgör om du klarar det.Effekten på bilen agör hur fort det går
En bakjulsdriven bil gör som hammaren om du kör för fort,vänder helt om.
(erfarenheter från rallyskogen)

Vilken således innebär att det suger o köra trimmat med FWD på vintern!

Eller raka motsatsen... neutral

"Svenskt uppslagsord
sport|bil [²sp'år_t:bi:l Uttal] -bilen -bilar subst.
liten snabb bil (för nöjeskörning)"

Chaffis Farssa. (Fr.o.m. 060314)
1 660 Inlägg
26 januari 2006
#9
sveddan skrev:
Man brukar säga att framhjulsdrivna bilar är överlägsna bakhjulsdrivna i uppförsbackar.

Tycker personligen tvärt om...  Brukar alltid få backa upp för brantare backar om d är snorhalt, såvida man inte har farten uppe..


1 453 Inlägg
26 januari 2006
#10
GT90 skrev:
sveddan skrev:
Man brukar säga att framhjulsdrivna bilar är överlägsna bakhjulsdrivna i uppförsbackar.

Tycker personligen tvärt om...  Brukar alltid få backa upp för brantare backar om d är snorhalt, såvida man inte har farten uppe..

Byt däck. Mvh


Servicetekniker
300 Inlägg
26 januari 2006
#11
Det är väl bara att titta på hur det såg ut i rallyskogarna på 70-talet. Bilarna hade likvärdig effekt, men saabarna piska det mesta iaf:) Men en framhjulsdriven bil kräver sin förare.


//Erik

Go hard or Go home!

2 122 Inlägg
26 januari 2006
#12
det beror på ska du ha nog mkt åka med och isdäck så är det nog föraren de sitter i...

Volvo 242 -75 Busbil
Volvo 245 -80 Projekt bilen

Chaffis Farssa. (Fr.o.m. 060314)
1 660 Inlägg
26 januari 2006
#13
sveddan skrev:
GT90 skrev:
sveddan skrev:
Man brukar säga att framhjulsdrivna bilar är överlägsna bakhjulsdrivna i uppförsbackar.

Tycker personligen tvärt om...  Brukar alltid få backa upp för brantare backar om d är snorhalt, såvida man inte har farten uppe..

Byt däck. Mvh

Joo, kanske skulle tänka på d, men det är fortfarande gott om mönster och jag har en ganska liten "småländsk" plånbok...
Är f.ö. bakhjuls"freak" även fast jag nu har 3 framhjulsbilar... Men men, kanske får ta å köpa en bahjulsleksak nån gång igen sen...

Sen att "Man brukar säga att framhjulsdrivna bilar är överlägsna bakhjulsdrivna i uppförsbackar."
Enligt mina fysik kunskaper så är det större tryck på bakhjulen om bilen vill sträva efter att komma bakåt vilken den ju vill i uppförsbacke samt att vid accleration så niger ju bakändan ner medan fronten lättnar (mer eller mindre) *jämför hur d skulle va med en framhjulsdriven 2hjuling, MC eller moped...*


Folkrace åkarn
47 Inlägg
26 januari 2006
#14
på folkrace så vinner oftast FWD bilar på krokiga bandor å bakhjulsdrivna på många raker å i starten...halt väg lag så kan man ju itne pressa en bakhjulsdriven bil i kurverna men med fram hjulsdriven så kan man iallfall halva kurvan så ja tror lätt på framhjulsdrift


736 Inlägg
26 januari 2006
#15
Allt har att göra med friktionen som har att göra med marktryck mm. Därav smala däck på rallydäck på hala vägar. Dock så är det inte riktigt rätt att det är mer vikt på framhjulen. Det stämmer vid stilla stående men inte vid acceleration.  Vid acceleration på asfalt reser sig fronten och en framhjulsdriven bil slirar ju mycket lättare på framhjulen än en bakhjulsdriven på bakhjulen... I och med att det finns mycket vikt vikt framför hävarmen så kommer mer moment gå ner i backen än att vad som går åt för att lyfta fronten. Men är det bara riktigt snorhalt spelar det nog inte så stor roll.


719 Inlägg
26 januari 2006
#16
Jag har alltid fått höra att man kan köra hårdare med en FWD innan den tappar fästet i kurvor än en RWD.

live free, die young.

42 Inlägg
26 januari 2006
#17
Framhjuls drivet går kanske snabbare men raggarspinn e f..n så roligt


SSS -12
3 217 Inlägg
27 januari 2006
#18
Man ska köra med förnuft, sneslira inte på mer än tomma parkeringsplatser och kör försiktigt på vägarna där det kan vistas annat folk... Man måste tänka på mer än sitt eget nöje!

Jag snortar inte kola, jag röker inte på... Är man redan dum i huvet, är det fel väg att gå! - Sabotage, Epilog, Här och nu

512 Inlägg
27 januari 2006
#19
kör både fwd å rwd som vinterbilar å fwd åker jag  fortare med än rwd  men rwdn åker man bredare med smile  en fwd kan du dra ut ur hala kurvor men en rwd sladdar ut mer . kolla på gamla rally som skrivits tidigare i tråden frinns många filmer att kolla på på nätet så ser du själv. men en som är van rwd åkare men nästan aldrig kör fwd så kör  troligas fortast med rwd
Senast redigerat av LilleSKUTT (27 januari 2006)


21 761 Inlägg
27 januari 2006
#20
Fuckface skrev:
Man ska köra med förnuft, sneslira inte på mer än tomma parkeringsplatser och kör försiktigt på vägarna där det kan vistas annat folk... Man måste tänka på mer än sitt eget nöje!

Jaså, det finns de som tycker så. Trodde att jag var ensam om den åsikten.
Men vi är väl ruskigt trista som tycker så.

Kör ju själv RWD men tror nog att FWD är snabbare.
Överlägset långsammast är dock reservhjulsdriven bil.
Senast redigerat av Drönirettab (27 januari 2006)


Sök