4251
Sök

Nu fortsätter ombyggnaden 9-5 aero

569 Inlägg
9 augusti 2008
VictorW skrev:
Vad ska du satsa på för grejer då? Vill du ha tips, så säg till wink

Det blir ett Intel D945GCLF med någon lämpligt nätagg, 512mb (eller 1gb) minne och lite annat lull-lull.. hade tänkt att bygga den i handsfacket, så när jag hittade din tråd kunde det inte bli mer passande smile

Gps köpte jag billigt på auktion och en Elm327 hittade jag från Hongkong, så det blir lite statestik när bilen rullar.. Tänkte mig en skärm typ lilliput 7" med touch, men eftersom inte alla plug-in till MythTV klarar av mus så får man väl bygga sig en joystick/gamepad så länge.. tänkte iallafall inte köra Windows på burken smile

Funderar på hur jag ska lösa det med 3g, om jag ska köpa en dongle och en extern antenn.. eller om man ska köpa lång usb-sladd och placera dongeln i/på taket eller något sådant.. Det blir nog till att handla när lönen kommer smile

Björn J - Projekttråd V40

Medlem 34530
908 Inlägg
12 augusti 2008
Trådstartare
gentoo skrev:
VictorW skrev:
Vad ska du satsa på för grejer då? Vill du ha tips, så säg till wink

Det blir ett Intel D945GCLF med någon lämpligt nätagg, 512mb (eller 1gb) minne och lite annat lull-lull.. hade tänkt att bygga den i handsfacket, så när jag hittade din tråd kunde det inte bli mer passande smile

Gps köpte jag billigt på auktion och en Elm327 hittade jag från Hongkong, så det blir lite statestik när bilen rullar.. Tänkte mig en skärm typ lilliput 7" med touch, men eftersom inte alla plug-in till MythTV klarar av mus så får man väl bygga sig en joystick/gamepad så länge.. tänkte iallafall inte köra Windows på burken smile

Funderar på hur jag ska lösa det med 3g, om jag ska köpa en dongle och en extern antenn.. eller om man ska köpa lång usb-sladd och placera dongeln i/på taket eller något sådant.. Det blir nog till att handla när lönen kommer smile

Kul att tråden uppskattas och kommer till nytta wink

Intel D945GCLF är väl ITX, i så fall finns det ju en del att välja på. Men satsa på 1Gb minne, mitt kostade 195:- på Dustin. Vadå inte kör Windows, det är ju det mest stabila du kan köra, skulle gärna ha det i bilens datorer roll JAg kommer att köra windows ett bra tag till, men har funderingar på att testa Linux hemma för att se hur det är.

Kan du inte lägga dongeln på instrumentbrädan så den h ar fritt genom vindrutan, mend et är klart kan du få upp något på taket så blir det ju kanontäckning.

Skulle vara intressant att få lite info om hur det funkar med Elm327 och hur statisktikbilderna blir. det är ju något sådant jag oxå funderar på, men du kan ju testa först big_smile

mvh
Victor

Mitt nya projekt, Brother Edition
"Det är högst osannolikt att något transportmedel för passagerare kan röra sig fortare än 15 km/h"
-citat Thomas Treshold, Tågingenjör (1835)

569 Inlägg
12 augusti 2008
VictorW skrev:
Intel D945GCLF är väl ITX, i så fall finns det ju en del att välja på. Men satsa på 1Gb minne, mitt kostade 195:- på Dustin. Vadå inte kör Windows, det är ju det mest stabila du kan köra, skulle gärna ha det i bilens datorer roll JAg kommer att köra windows ett bra tag till, men har funderingar på att testa Linux hemma för att se hur det är.

Kan du inte lägga dongeln på instrumentbrädan så den h ar fritt genom vindrutan, mend et är klart kan du få upp något på taket så blir det ju kanontäckning.

Skulle vara intressant att få lite info om hur det funkar med Elm327 och hur statisktikbilderna blir. det är ju något sådant jag oxå funderar på, men du kan ju testa först big_smile

mvh
Victor

Jepp, det är ett MiniITX, och det blir troligen 1GB, men jag är inte så beroende av ram i linux som i grafiktunga windows tongue

Har inte kört något annat än linux seriöst på 5 år nu.. har gjort försök med windows men jag tröttnar på alla saker som inte vill som jag..

Tror inte att 3g behöver ha fritt, det är ju radiovågor, men det är klart, ju mindre plåt som sitter ivägen.. smile Värre med gps:en, men det blir nog en hajfena till den..

Till windows finns det säkert massa program för OBD, men ja.. det är ju inte aktuellt för min del. Hoppas nu att det blir lite pengar över när lönen kommer, annars blir jag deprimerad.. tongue

Medlem 34530
908 Inlägg
13 augusti 2008
Trådstartare
gentoo skrev:
VictorW skrev:

mvh
Victor

Jepp, det är ett MiniITX, och det blir troligen 1GB, men jag är inte så beroende av ram i linux som i grafiktunga windows tongue

Har inte kört något annat än linux seriöst på 5 år nu.. har gjort försök med windows men jag tröttnar på alla saker som inte vill som jag..

Tror inte att 3g behöver ha fritt, det är ju radiovågor, men det är klart, ju mindre plåt som sitter ivägen.. smile Värre med gps:en, men det blir nog en hajfena till den..

Till windows finns det säkert massa program för OBD, men ja.. det är ju inte aktuellt för min del. Hoppas nu att det blir lite pengar över när lönen kommer, annars blir jag deprimerad.. tongue

Gps:en har jag på instrumentpanelen och det funkar klockrent förutom i tunnlar då big_smile JAg har en Wayfinder bluetooth.

Det handlar om prioriteringar, du får väl leva på nudlar en månad wink

// Victor

"Det är högst osannolikt att något transportmedel för passagerare kan röra sig fortare än 15 km/h"

569 Inlägg
13 augusti 2008
VictorW skrev:
Gps:en har jag på instrumentpanelen och det funkar klockrent förutom i tunnlar då big_smile JAg har en Wayfinder bluetooth.

// Victor

Vad tror du att jag lever på just nu? tongue Tänkte faktist lyxa till det med en hamburgare ikväll, hemmalagad såklart smile

Hoppas du hittar på något mer projekt snart smile

Medlem 34530
908 Inlägg
13 augusti 2008
Trådstartare
gentoo skrev:
VictorW skrev:

// Victor

Vad tror du att jag lever på just nu? tongue Tänkte faktist lyxa till det med en hamburgare ikväll, hemmalagad såklart smile

Hoppas du hittar på något mer projekt snart smile

Blir det dressing till eller får du nöja dig med ketchup big_smile Det finns ju faktiskt ett ännu billigare sätt, ät hemma hos dina föräldrar tongue

Det kanske jag redan har gjort, vem vet wink

1 892 Inlägg
13 augusti 2008
Hamburgare görs sig bäst på MAX  men hemma funkar faktiskt med tongue
Kände bara jag ville göra ett litet spår efter mig smile
http://www.travelaid.se/wp-content/uploads/2007/06/max.jpg

Medlem 34530
908 Inlägg
14 augusti 2008
Trådstartare
krutmats skrev:
Hamburgare görs sig bäst på MAX  men hemma funkar faktiskt med tongue
Kände bara jag ville göra ett litet spår efter mig smile
http://www.travelaid.se/wp-content/uplo … 06/max.jpg

Härligt att du är tillbaka, började bli lite orolig, njae jag tycker nog sibylla är bäst wink

569 Inlägg
15 augusti 2008
VictorW: Men jag bor 4 mil från mina föräldrar, och dessutom är de mest i Kolmården i stugan, har redan länsat deras skafferi. Blev dressing, ketchup och lök, massa lök.. mums smile

Hur blir det med värme i handsfacket? Funderar på att dra om ett utblås och kyla ner datorn med hjälp av luftkonditioneringen, vet inte om det är så smart men.. tongue iof så får ju datorn lite värme på vintern om det skulle bli för många minusgrader också..

krutmats: Nu har Carina införskaffat friscobröd, så nu kan ni ha eget mAx därhemma smile Får jag komma förbi och käka om jag köper dressingen? tongue

303 Inlägg
15 augusti 2008
vill också bygga in en dator smile blir grymt läckert

Kattjäveln åt upp min kyckling!
6 170 Inlägg
15 augusti 2008
VictorW skrev:
http://www1.garaget.org/gallery/archive/34530/389293_ix716t.jpg
Powerknappen till datorn, som jag gjorde igår (30/6) Den vart jag riktigt nöjd med. Hoppas den funkar.....

Hmm känner igen det där tricket, var fick du den idén ifrån ??  wink

Nästan exakt som min fast ändå ganska annorlunda lol

Min version av samma knep:

http://www.garaget.org/gallery/archive/65889/large/349499_8pi5qm.jpg
Sexigt värre vill jag lova!  tongue

Precis som det står i galleriet på bilden ovan så slet jag knappen ur min gamla 9000CD -89 och det innebar ju att vissa "modifieringar" blev nödvändiga:

http://www.garaget.org/gallery/archive/65889/large/349514_wrpzbh.jpg
Gamla 9000-knappar är fyrkantiga, 9-5-knappar har rundade hörn = karva plast

Ska bli kul att se hur ditt bygge slutar.

Hur har du kopplat dioden på knappen ?

Antar ju att den är till för att visa om strömmen är på eller av och en sån liten lampa skulle jag med vilja ha, det är nog det enda min knapp saknar.

"Att springa utan att man har polisen efter sig, tyder på att man har psykisk obalans" -blacken
"Köp inte en Saab utan turbo snälla, det är som att köpa en ostmacka utan ost." - Chrizz
http://glim.myminicity.com/env
Egen minecraftserver på esab86.no-ip.org :P

303 Inlägg
15 augusti 2008
vad har man för ström till den? finns de nå speciellt nätagg?

Medlem 34530
908 Inlägg
16 augusti 2008
Trådstartare
gentoo:
Ok, 4 mil är ju en bit, men du får väl böna o be och säga att du svälter ihjäl mm, då fixar säkert din mamma matlådor till dig wink Då får du väl följ med dem nå'n gång, så du kan hälsa på mig. Bor ju i Kolmården, Kvarsebo.

Det blir nog inte så varmt, då handskfackskylningen är inkopplad fortfarande big_smile

goggemaster:
Tackar, det är bara att sätta igång o bygga. Japp det är ett special nätagg, det drivs med 12V, M4-ATX kan du söka på.
https://www1.garaget.org/gallery/archive/34530/391842_kxltrq.jpg
M4-ATX nätagg

TBOC_Razor:
Knappen är faktisk en egen ide, hade faktiskt inte sett din innan:) Det är bara en blindknapp jag satt i den röda knappen i. Men knappen behövs inte, då denna ingång på moderkortet är kopplad till nätagget, för att få en mjuk start och avstängning av datorn.

Dioden är kopplad till moderkortet för att visa om datorn är på eller inte, precis som du trodde wink

Vi får se när jag blir helt färdig med allt, men jag lovar att till nästa säsong ,2009, så ska det vara färdigt big_smile

324 Inlägg
16 augusti 2008
Varför valde du att använda ett sånt nätagg i stället för dom mer vanliga svarta omvandlarna?

Fiesta XR2 1.6 -87
Focus HGV -99

569 Inlägg
16 augusti 2008
VictorW skrev:
Ok, 4 mil är ju en bit, men du får väl böna o be och säga att du svälter ihjäl mm, då fixar säkert din mamma matlådor till dig wink Då får du väl följ med dem nå'n gång, så du kan hälsa på mig. Bor ju i Kolmården, Kvarsebo.

Det blir nog inte så varmt, då handskfackskylningen är inkopplad fortfarande big_smile

Kylning i handsfacket? låter lyxigt.. smile

Kvarsebo? Då borde du väl bygga båtar? tongue Vi har stuga strax ovanför Krokek smile Lär ju kika förbi nästa gång man är i närheten smile

När du beställde ditt M4-ATX, fick du med alla sladdar som behövdes då, eller är det någon man får lägga till extra?

www.LynxTalk.se
420 Inlägg
16 augusti 2008
Bra jobbat måste jag säga!! MEN jag förstår inte vad man ska med dator till i bilen!? Jag har då nog med problem med att få fanstyget att funka hemma! Dina tekniska kunskaper är det då inga fel på iaf!!
Som sagt: Bra jobbat!!

Skruvar hellre i skotrar!
www.LynxTalk.se -Sveriges största märkesforum för snöskotrar!

Medlem 34530
908 Inlägg
17 augusti 2008
Trådstartare
Audikrille:
Enkelt, nu behöver jag bara detta nätagg som får plats i handskfacket och den mjuka avsängningen o starten av datorn gjordes möjlig på ett enkelt sätt. HAde jag haft en omvandlare från 12V till 230V, så hade jag dessutom behövt ett konventionellt nätagg, som dessutom alstrar massor av värme wink

gentoo:
Du är så välkommen så. Njae jag bygger inga båtar, men jag tillbringar lite tid där ibland wink

Klart att det är lyxigt, det är ju en saab smile

De kablar som var med var 20polig - 24polig störmkabel, 4polig - 4polig kabel för ATX moderkort. Jag köpte till en kabel för att omvandla 20polig kontakt till 24polig, för det var 24polig kontakt på moderkortet. Sedan fixade jag en intern USB kabel för att kunna styra M4-ATX med en programvara.

Rannerking:
Tackar! Det var för att det fanns de som sa att det inte skulle kunna gå att göra och då var jag tvungen att överbevisa dem big_smile  dessutom så slipper jag ju alla cd-skivor i bilen och jag fick en navi på köpet wink

Brum säger bilen.
394 Inlägg
17 augusti 2008
najs smile jag hadde en dator i min förra audi.. men jag lösta aldrig problemet med att den dog när man körde startmotorn.. hur har du löst det?

Livet börjar vid 1bar! Och 15 Volt :)

Medlem 34530
908 Inlägg
18 augusti 2008
Trådstartare
Psychotic skrev:
najs smile jag hadde en dator i min förra audi.. men jag lösta aldrig problemet med att den dog när man körde startmotorn.. hur har du löst det?

Har inte haft problem med det. Nätagget jag har är inställt så att det ger en startpuls till datorn, när tändningen varit på i några sekunder och den stängs av 1min efter det att bilen stängts av. Vad hade du för typ av nätagg??

fåret
127 Inlägg
18 augusti 2008
roligt projekt smile blev inspirerad smile

Sök