caromania skrev:
2) Ägaren tjafsar emot och det blir ett j-la liv. Rättegångar och värre tjafs/alternativt han kommer undan
Jag vet inte i vilken värld du lever, men... Ägaren är inte skyldig att uppge vem som körde bilen. I det här fallet är det svårare att hävda att man inte vet, eftersom ägaren rimligtvis går att identifiera på en eventuell bild, men du har ingen som helst skyldighet att vara angivare. Faktum är att eftersom det gäller en familjemedlem tror jag att lagen specifikt säger att du inte behöver vitna mot denna. Fast säger man att det gäller en familjemedlem är de nog inte dummare än att de kollar fotot mot kända släktingar...
Det kommer inte gå till rätten för att du inte svarar på frågan om vem som körde fordonet. Jag har kastat ett flertal sådana förfrågningar, och det enda som händer är att det kommer ett par till, innan de ger upp.
För företag och fordon med krav på körjournal / färdskrivare är det lite värre. Men privatägda fordon kommer de inte åt i den här situationen.
johannaj skrev:
Värre blir det om de ändrar lagen, så att böteslappen tillfaller fordonet, och inte föraren....
I dagsläget vore det olagligt. Man har diskuterat en lagändring där man klassar brottet annorlunda, och utfärdar en ordningsbot i stället, men slutresultatet av det skulle vara att man inte kan bli av med körkortet för fortkörning, och det vill man inte riktigt det i heller.
Själv är jag mest "orolig" för förändringen som kommer att komma. Medelhastighetskalkylering, mellan kameror. Alla som kör förbi kamerorna fotograferas automatiskt, och när man passerar nästa kamera räknar man ut snitthastigheten, och bötfäller baserat på det.
Det skulle fungera "bättre" än dagens system, sett till syftet att tvinga folk hålla en lägre hastighet, men jag gillar det inte ur integritets-hänsyn, och lagens inriktning, oskyldig, till bevisat skyldig, blir genast tvärt om. Alla antas skyldiga, och fotograferas därför.
Enda trösten är att man pratat om att införa det i flera år, och det har inte blivit av än...