Mätinstrument7 § Mätning av fordonsbuller skall utföras med en ljudnivåmätare av precisionstyp (minst typ 1) som uppfyller kraven i "International Elektrotechnical Commissions" publikation 651 ‑"Precision sound level meters". Vid mätning skall tidskonstanten "F" användas.
Mätförhållanden8 § Mätningen skall göras på sådan plats där nivån på ovidkommande ljud är minst 10 dB(A) under den uppmätta bullernivån för fordonet. Platsen får inte vara täckt med lös snö, jord eller aska, högt gräs eller annat som kan påverka mätresultatet.
9 § Mätområdet skall ha minst 10 m radie. Området skall ha en ytbeläggning som orsakar så lite däcksbuller som möjligt. Beläggningen får inte vara hårt försliten eller ha andra defekter som kan påverka mätresultatet.
Ytbeläggningen kan exempelvis bestå av tät asfaltbetong utförd enligt BYA med typbeteckning AB8T, AB12T eller AB16T.
10 § Mätområdet skall vara centralt beläget på en plan, öppen plats som har minst 50 m radie.
11 § Mätområdets ytbeläggning skall vara torr vid mätning.
Fordonets utförande vid mätning12 § Mätningen skall göras på olastat fordon.
13 § Ljuddämpningssystem med fibrösa material skall före mätningen ha förberetts enligt någon av de tre metoder som anges i direktiv 70/157/EEG (se 2 kap. 4 §) ändrat genom direktiv 81/334/EEG.
14 § Fordonet skall ha däck av typ som rekommenderats för fordonet i standardutförande. Däckens lufttryck skall vara det som rekommenderats för olastat fordon.
15 § Har fordonet påbyggd kompressor eller annan liknande anordning, skall anordningen vara tillkopplad vid mätningen.
Mätmetod16 § Ljudnivåmätarens mikrofon skall placeras på sätt som framgår av fig. 1 och på en höjd av 1,2 m över marken.
17 § Minst två mätningar skall göras på vardera sidan av fordonet.
18 § För kontroll av hastighet eller varvtal skall användas sådant instrument vars felvisning är högst ±3%.
19 § Vid mätning skall fordonet föras med konstant hastighet fram mot mätområdet. När fordonet nått linjen AA1 skall fordonets gasreglage öppnas helt så snabbt som möjligt och hållas kvar i detta läge till dess bilens bakre del nått linjen BB1 då reglaget skall stängas så snabbt som möjligt (se fig. 1). Det högsta bullervärdet som erhålls under fordonets förflyttning från AA1 till BB1 skall avläsas.
20 § Varje avläst värde skall minskas med 1 dB(A). Det därvid erhållna högsta värdet utgör mätresultat.
21 § Överstiger mätresultatet enligt 20 § den tillåtna ljudnivån för fordonet med högst 1 dB(A) skall ytterligare två mätningar göras på aktuell sida av fordonet. Tre av därvid erhållna värden skall ha tillåten ljudnivå för att fordonet skall kunna godkännas.
Fordon utan växellåda22 § Fordon utan växellåda skall nå linjen AA1 med den hastighet som är lägst av följande värden.
1. Den hastighet som motsvarar 3/4 av det motorvarvtal vid vilket motorn utvecklar maximieffekt.
2. Den hastighet som motsvarar 3/4 av det maximala motorvarvtal som varvtalsregulatorn tillåter.
3. 50 km/h.
Fordon med förarmanövrerad växellåda23 § Fordon med förarmanövrerad växellåda skall nå linjen AA1 med den hastighet som är lägst av följande värden.
1. Den hastighet som motsvarar 3/4 av det motorvarvtal vid vilket motorn utvecklar maximieffekt.
2. Den hastighet som motsvarar 3/4 av det maximala motorvarvtal som varvtalsregulatorn tillåter.
3. 50 km/h.
24 § Fordon av kategori M1 och N1 med förarmanövrerad växellåda vars växellåda
1. har fyra eller färre utväxlingslägen framåt skall köras med andra utväxlingsläget,
2. har mer än fyra utväxlingslägen framåt skall köras med både andra och tredje utväxlingsläget. Medelvärdet av de två uppmätta värdena skall beräknas.
Fordon av 1986 och tidigare års modell får som alternativ till ovan angivna förutsättningar köras med tredje växeln.
25 § Fordon av annan kategori än M1 och N1 med förarmanövrerad växellåda vars växellåda har X utväxlingslägen framåt, skall köras med utväxlingslägena X/2 och högre. Om X/2 inte är ett heltal väljs närmast högre utväxlingsläge. Det högst erhållna värdet skall utgöra mätresultatet.
Fordon av 1986 och tidigare års modell får som alternativ till ovan angivna förutsättningar köras med tredje växeln.
Fordon med automatisk växellåda26 § Fordon med automatisk växellåda skall nå linjen AA1 med den hastighet som är lägst av följande värden.
1. 50 km/h.
2. 3/4 av fordonets maximala hastighet.
Har fordonet växelväljare skall det växelläge väljas som motsvarar en hastighet av 45 – 50 km/h. Någon tvingad nedväxling – så kallad kick down – får inte ske.