2768
Sök

Sugmotortrimmat -> uppmätt prestandaskillnad?

6 Inlägg
8 juli 2008
#21
Som sagt gjorde det enbart för sänkt bensin förbrukning men alltid trevligt med lite extra pollar, var också skeptisk till 12-15hk. Men hoppades på det bästa som optimist wink
Kanske det blir ARN nästa för att upphäva köpet då smile

" Born to ride, forced to work"

I didn't spank you. I high fived your ass!
963 Inlägg
9 juli 2008
#22
bronwaller skrev:
kolvas skrev:
nCore skrev:
Sant, dock är acc, 0-100 och resten den mäter precist.....sägs det big_smile

Tänkte höra ang tråden. Är det någon som har koll på vad som händer med varvtalet efter en chippning.
Jag har nyligen skaffat chip till min Golf 1.6 -00 som skulle ge 12-15hk. Jag testade varvtalet innan och efter men det är exakt lika :S man tycker ju att varvtalet borde gå ner eftersom motorn inte behöver jobba lika mycket....eller? Känner mig lite lurad, eftersom jag inte känner någon skillnad på acc heller mad
varvtalet är exakt detsamma, trodde du att du skulle få lägre varv vid t.ex 90km/h? det ändrar sig inte utav ett chip.
jag är skeptisk till att ett chip ger 12-15hk om det är en 1,6 bensinare utan turbo... 2-5hk kanske å det märks inte så mycket
vi provade att chipa en saab 9000 2,0i det gav 15hk med öppet filter
men var klart inte värt pengarna.
ska man trimma en sug motor anser jag att man behöver vara seriös från grunden och bygga riktigt
Hur vet du att det gav 15Hk extra? Trådskaparen är ute efter mätningar, inte uppskattningar. Man ska inte underskatta placeboeffekten...

nCore skrev:
Som sagt gjorde det enbart för sänkt bensin förbrukning men alltid trevligt med lite extra pollar, var också skeptisk till 12-15hk. Men hoppades på det bästa som optimist wink
Kanske det blir ARN nästa för att upphäva köpet då smile
Kan vara svårt att gå till ARN då du inte bänkat bilen före/efter bytet. Att du skulle få 10% effektökning med enbart ett chip är dock bluff. Jag skulle gärna se någon visa en bänkning av en sådan ökning. Chipfirmorna borde ju ha bänkat medans de utvecklat chippen så de borde ju ha papper på det.
Om man pressar dem till att ta fram såna papper så lär de ju byta en hel del annat innan de bänkar "efter" resultatet.
Nästan så man är sugen på att köpa ett chip och bänka före/efter och sedan gå till ARN...

nCore skrev:
Tänkte höra ang tråden. Är det någon som har koll på vad som händer med varvtalet efter en chippning.
Jag har nyligen skaffat chip till min Golf 1.6 -00 som skulle ge 12-15hk. Jag testade varvtalet innan och efter men det är exakt lika :S man tycker ju att varvtalet borde gå ner eftersom motorn inte behöver jobba lika mycket....eller? Känner mig lite lurad, eftersom jag inte känner någon skillnad på acc heller mad
Varvtalet bestäms av utväxlingen i växellådan/bakaxeln. Det som ett chip kan ändra varvtalsmässigt är att höja varvstoppet från exempelvis 6250-6650rpm.
Senast redigerat av TCG (9 juli 2008)

One Man Clan
4 287 Inlägg
9 juli 2008
#23
Har endast info från min turbospis vad den gav efter bänkning å före bänkningen kan man la gissa tongue
Min brukis bil har ju iofs gått å blivit rätt vass...har filmat 50-100 tiden å kanske borde göra de nu efter trimningen också... Jävla intressant tråd annars !


6 Inlägg
9 juli 2008
#24
Borde inte en säljare kunna bevisa det påstådda resultatet? Då borde man kunna kräva en bänkning om man är osäker på resultatet, och klarar man inte att hålla dom 15 hk borde det ju räknas som falsk marknadsföring....eller


Självklart skulle jag bänka den innan man går till ARN big_smile

" Born to ride, forced to work"

huh?
10 427 Inlägg
10 juli 2008
Trådstartare
#25
Om inte bilen går snabbare efter chippning på något intervall
så har väl chippet varit ganska verkningslöst. Iaf i denna tråden! wink

Kan mecka fram lite effektmätningar på Volvo B230F motor som är
seriöst sugistrimmad nån dag framöver. Så vi får lite riktig fakta på
bordet. tongue


I didn't spank you. I high fived your ass!
963 Inlägg
10 juli 2008
#26
steifan skrev:
Om inte bilen går snabbare efter chippning på något intervall
så har väl chippet varit ganska verkningslöst. Iaf i denna tråden! wink

Kan mecka fram lite effektmätningar på Volvo B230F motor som är
seriöst sugistrimmad nån dag framöver. Så vi får lite riktig fakta på
bordet. tongue
Visst går det trimma en sugmotor, men det är troligtvis inte ekonomiskt försvarbart.
Chip ger ingen märkbar skillnad på en sugmotor.

huh?
10 427 Inlägg
10 juli 2008
Trådstartare
#27
TCG skrev:
steifan skrev:
Om inte bilen går snabbare efter chippning på något intervall
så har väl chippet varit ganska verkningslöst. Iaf i denna tråden! wink

Kan mecka fram lite effektmätningar på Volvo B230F motor som är
seriöst sugistrimmad nån dag framöver. Så vi får lite riktig fakta på
bordet. tongue
Visst går det trimma en sugmotor, men det är troligtvis inte ekonomiskt försvarbart.
Chip ger ingen märkbar skillnad på en sugmotor.
It's Fun har ju presenterat lite effektmätningar på bla BMW 523 E39 som
får c:a 15hk extra uppmätt. Sen brukar man läsa om att bilar går mjukare
på lägre varv efter chip m.m. så nog verkar det vara mer märkbart körmässigt
än prestandamässigt. Beror väl säkert på fabrikat där med.

Inlänkad av Qvarnis på Zatzys forum:
http://www.itsfun.nu/trimchip/datablad/BMW/Effektdiagram_BMW_523_E39.jpg

Tycker det var kul att se 'bevis' på att det ger något på en motor iallafall.
Men givetvis hade ju en prestandajämförelse före/efter varit ännu intressantare.


dragkruka
275 Inlägg
10 juli 2008
#28
kikade på itsfun.nu och såg att ett chip till min bil skulle ge 15hk, de låter lite väl bra ju haha. Men visst skulle man känna skillnad på 15 hk ju?

tänkte på det med, blir det en märkbar bränsleförbrukningsskillnad om man skulle chippa en 850 glt? Det är isåfall i det syftet jag först och främst skulle göra det.
Senast redigerat av NOL (10 juli 2008)


I didn't spank you. I high fived your ass!
963 Inlägg
10 juli 2008
#29
steifan skrev:
TCG skrev:
steifan skrev:
Om inte bilen går snabbare efter chippning på något intervall
så har väl chippet varit ganska verkningslöst. Iaf i denna tråden! wink

Kan mecka fram lite effektmätningar på Volvo B230F motor som är
seriöst sugistrimmad nån dag framöver. Så vi får lite riktig fakta på
bordet. tongue
Visst går det trimma en sugmotor, men det är troligtvis inte ekonomiskt försvarbart.
Chip ger ingen märkbar skillnad på en sugmotor.
It's Fun har ju presenterat lite effektmätningar på bla BMW 523 E39 som
får c:a 15hk extra uppmätt. Sen brukar man läsa om att bilar går mjukare
på lägre varv efter chip m.m. så nog verkar det vara mer märkbart körmässigt
än prestandamässigt. Beror väl säkert på fabrikat där med.

Inlänkad av Qvarnis på Zatzys forum:
http://www.itsfun.nu/trimchip/datablad/ … 23_E39.jpg

Tycker det var kul att se 'bevis' på att det ger något på en motor iallafall.
Men givetvis hade ju en prestandajämförelse före/efter varit ännu intressantare.
Är det en bänkning före/efter? Har svårt att tro att en 523 lämnar exakt 170,3Hk när BMW anger 170Hk.

4 001 Inlägg
10 juli 2008
#30
TCG skrev:
Är det en bänkning före/efter? Har svårt att tro att en 523 lämnar exakt 170,3Hk när BMW anger 170Hk.
Varför har du svårt att tro det? Teknikens värld körde Rototest (har jag för mig) på en ny Golf GTI och den hade 7hk mer än vad som var angivet, men som sagt, det kan slå en del olika beroende väder & hur väl kalibrerad utrustningen är

Fy fan för att vara nykterist, tänk er att vakna upp dagen efter och inse att bättre än så här kommer jag inte att må

I didn't spank you. I high fived your ass!
963 Inlägg
10 juli 2008
#31
kolvas skrev:
TCG skrev:
Är det en bänkning före/efter? Har svårt att tro att en 523 lämnar exakt 170,3Hk när BMW anger 170Hk.
Varför har du svårt att tro det? Teknikens värld körde Rototest (har jag för mig) på en ny Golf GTI och den hade 7hk mer än vad som var angivet, men som sagt, det kan slå en del olika beroende väder & hur väl kalibrerad utrustningen är
Jag tror en BMWmotor lämnar mer än BMW anger om man skulle mäta motoreffekt.
Om man skulle göra ett rototest så tror jag dock att den skulle lämna betydligt mindre än 170Hk eftersom det då är 15-20%(?) förlust i drivlinan.

4 001 Inlägg
10 juli 2008
#32
TCG skrev:
kolvas skrev:
TCG skrev:
Är det en bänkning före/efter? Har svårt att tro att en 523 lämnar exakt 170,3Hk när BMW anger 170Hk.
Varför har du svårt att tro det? Teknikens värld körde Rototest (har jag för mig) på en ny Golf GTI och den hade 7hk mer än vad som var angivet, men som sagt, det kan slå en del olika beroende väder & hur väl kalibrerad utrustningen är
Jag tror en BMWmotor lämnar mer än BMW anger om man skulle mäta motoreffekt.
Om man skulle göra ett rototest så tror jag dock att den skulle lämna betydligt mindre än 170Hk eftersom det då är 15-20%(?) förlust i drivlinan.
så du tror att ifall BMW uppger 170hk så är den verkliga effekten kanske 190hk? Vad grundar du det på i så fall?

Fy fan för att vara nykterist, tänk er att vakna upp dagen efter och inse att bättre än så här kommer jag inte att må

Hemlig Agent
1 115 Inlägg
10 juli 2008
#33
kolvas skrev:
TCG skrev:
kolvas skrev:
Varför har du svårt att tro det? Teknikens värld körde Rototest (har jag för mig) på en ny Golf GTI och den hade 7hk mer än vad som var angivet, men som sagt, det kan slå en del olika beroende väder & hur väl kalibrerad utrustningen är
Jag tror en BMWmotor lämnar mer än BMW anger om man skulle mäta motoreffekt.
Om man skulle göra ett rototest så tror jag dock att den skulle lämna betydligt mindre än 170Hk eftersom det då är 15-20%(?) förlust i drivlinan.
så du tror att ifall BMW uppger 170hk så är den verkliga effekten kanske 190hk? Vad grundar du det på i så fall?
Nej, alltså de räknar om effektförlusten på hjulen gentemot vad tillverkaren har angivit.
Sen tar de samma effektförlust i % och drar av den uppmätta effekten efteråt...
Det är inte WHP de redovisar.

EDIT. Skrev lite fel smile
Senast redigerat av alexbenhard (10 juli 2008)

I didn't spank you. I high fived your ass!
963 Inlägg
10 juli 2008
#34
kolvas skrev:
TCG skrev:
kolvas skrev:
Varför har du svårt att tro det? Teknikens värld körde Rototest (har jag för mig) på en ny Golf GTI och den hade 7hk mer än vad som var angivet, men som sagt, det kan slå en del olika beroende väder & hur väl kalibrerad utrustningen är
Jag tror en BMWmotor lämnar mer än BMW anger om man skulle mäta motoreffekt.
Om man skulle göra ett rototest så tror jag dock att den skulle lämna betydligt mindre än 170Hk eftersom det då är 15-20%(?) förlust i drivlinan.
så du tror att ifall BMW uppger 170hk så är den verkliga effekten kanske 190hk? Vad grundar du det på i så fall?
Nej, läs igen. Jag tror att BMW anger något mindre än verklig effekt i motorn. Några siffror nämnde jag inte.
Det jag baserar det på är bl.a. bänkning av original 540i som lämnat mer än 286Hk(inga officiella siffror). Originalprogramvaran var då inlagd eftersom bilen gick dåligt(hade chippats av superchip UK).

Jag skrev att i ett rototest av en original 523 så borde den lämna betydligt mindre än 170Hk pga. förlusten i drivlinan.
Senast redigerat av TCG (10 juli 2008)

Hemlig Agent
1 115 Inlägg
10 juli 2008
#35
TCG skrev:
kolvas skrev:
TCG skrev:

Jag tror en BMWmotor lämnar mer än BMW anger om man skulle mäta motoreffekt.
Om man skulle göra ett rototest så tror jag dock att den skulle lämna betydligt mindre än 170Hk eftersom det då är 15-20%(?) förlust i drivlinan.
så du tror att ifall BMW uppger 170hk så är den verkliga effekten kanske 190hk? Vad grundar du det på i så fall?
Nej, läs igen. Jag tror att BMW anger något mindre än verklig effekt i motorn. Några siffror nämnde jag inte.
Det jag baserar det på är bl.a. bänkning av original 540i som lämnat mer än 286Hk(inga officiella siffror). Originalprogramvaran var då inlagd eftersom bilen gick dåligt(hade chippats av superchip UK).
Jag skrev att i ett rototest av en original 523 så borde den lämna betydligt mindre än 170Hk pga. förlusten i drivlinan.
Jag håller med lite faktiskt...
Fast snarare att andra tillverkare anger mer än vad som verkligen finns.
Ett visst svenskt märke som inte hänger på andra bilar som väger mer men har mindre HK...
Börjar på V....

1 675 Inlägg
10 juli 2008
#36
steifan skrev:
Vore skoj om nån kunde visa några tider eller nåt efter sugmotorchipning.

Före, 0-100: 10s
Efter, 0-100: 10s

"Jaha, det gav inget"

osv smile
Har chip i min 240. Bilen får ett bättre vrid. och lite bättre bräsle förbrukning. Så mycket mer märkte jag inte på min i alla fall hmm Men bilen ska tas ut nästa sommar så får se vad mycket piggare sugisen blir efter lite skruvande roll

Ren kraft kan man inte ta på eller se, men den finns där!

huh?
10 427 Inlägg
10 juli 2008
Trådstartare
#37
Teknikens Värld mäter ju alltid effekten på drivhjulen i biltester (kul!)

Gjorde urklipp från tre tester med lite kraftigare bilar.
Sista är ju med fyrhjulsdrivna bilar.. tappar lite mer än vanligt till hjulen.
Men det är ju bara att kolla in Teknikens Världs hemsida och klicka fram
nyare test som ligger som .pdf:er, där finns effektmätningar. Tyvärr ingen
på gamla 523 E39.

http://www.forumbilder.se/images/e50200845407Pd864.jpg

http://www.forumbilder.se/images/130200845833Pe254.jpg


huh?
10 427 Inlägg
10 juli 2008
Trådstartare
#38
volvo_1987 skrev:
steifan skrev:
Vore skoj om nån kunde visa några tider eller nåt efter sugmotorchipning.

Före, 0-100: 10s
Efter, 0-100: 10s

"Jaha, det gav inget"

osv smile
Har chip i min 240. Bilen får ett bättre vrid. och lite bättre bräsle förbrukning. Så mycket mer märkte jag inte på min i alla fall hmm Men bilen ska tas ut nästa sommar så får se vad mycket piggare sugisen blir efter lite skruvande roll
Fränt med chippad B230F tongue Du skulle klockat lite tider på den, typ 80-130 på treans växel
på plan väg. Mäta före och efter.. se om den verkligen går snabbare.


4 001 Inlägg
10 juli 2008
#39
TCG skrev:
Nej, läs igen. Jag tror att BMW anger något mindre än verklig effekt i motorn. Några siffror nämnde jag inte.
Det jag baserar det på är bl.a. bänkning av original 540i som lämnat mer än 286Hk(inga officiella siffror). Originalprogramvaran var då inlagd eftersom bilen gick dåligt(hade chippats av superchip UK).

Jag skrev att i ett rototest av en original 523 så borde den lämna betydligt mindre än 170Hk pga. förlusten i drivlinan.
Det var det jag menade, ifall dom skriver 170hk så tror alltså du att den lämnar mer än 170hk.

Hur var den bänken kalibrerad?
Vad var det för väder?

Jag har svårt att tänka mig att en biltillverkare som lägger ut miljontals kronor på att utveckla en motor skulle lämna felaktiga uppgifter, kanske att dom förbehåller sig en vis marginal men det är nog inte så mycket.
Det är ganska svårt att jämföra olika motorer faktiskt, du kan inte jämföra en 4cyl motor på 170 hk med en 5 eller 6 cyl 170 hk motor & inte mot en 170hk turbodiesel heller.
170hk i en motor kan kännas segt men i en annan motor så är det rappt.

Vi fick bänkpapper på en motor som visade mer än 250hk men spridarna var inte dimensionerade för mer än max 230hk...
Det enda sättet att ge en rättvis bedömning är motoregenskaper & prestanda t.ex 50-150

Fy fan för att vara nykterist, tänk er att vakna upp dagen efter och inse att bättre än så här kommer jag inte att må

I didn't spank you. I high fived your ass!
963 Inlägg
10 juli 2008
#40
kolvas skrev:
TCG skrev:
Nej, läs igen. Jag tror att BMW anger något mindre än verklig effekt i motorn. Några siffror nämnde jag inte.
Det jag baserar det på är bl.a. bänkning av original 540i som lämnat mer än 286Hk(inga officiella siffror). Originalprogramvaran var då inlagd eftersom bilen gick dåligt(hade chippats av superchip UK).

Jag skrev att i ett rototest av en original 523 så borde den lämna betydligt mindre än 170Hk pga. förlusten i drivlinan.
Det var det jag menade, ifall dom skriver 170hk så tror alltså du att den lämnar mer än 170hk.

Hur var den bänken kalibrerad?
Vad var det för väder?

Jag har svårt att tänka mig att en biltillverkare som lägger ut miljontals kronor på att utveckla en motor skulle lämna felaktiga uppgifter, kanske att dom förbehåller sig en vis marginal men det är nog inte så mycket.
Det är ganska svårt att jämföra olika motorer faktiskt, du kan inte jämföra en 4cyl motor på 170 hk med en 5 eller 6 cyl 170 hk motor & inte mot en 170hk turbodiesel heller.
170hk i en motor kan kännas segt men i en annan motor så är det rappt.

Vi fick bänkpapper på en motor som visade mer än 250hk men spridarna var inte dimensionerade för mer än max 230hk...
Det enda sättet att ge en rättvis bedömning är motoregenskaper & prestanda t.ex 50-150
Det enda rättvisa för att bedöma ett chip måste väl vara bänkning före/efter? Att mäta hastighet beror ju på väggrepp, temperatur, förare m.m.


Sök