Hexenhammer skrev:
Jag hade nog sagt emot mängden och valt en V50 (trots det att jag har en V70 själv).
Mycket för att V50 är grymt snygga och sådär. Visst. V70 och S60 är ju trevliga också.
Men V50 (och S40, som är "samma bil", fast inte kombi) är grymt mycket snyggare, om
jag får säga det själv.
S60 är ju i princip samma bil som V70, fast inte kombi. Så det är väl bagageutrymmet där
som avgör. Jag tycker själv att bagageutrymmet är guld värt. Helt underbart att slippa hyra
kärror när man ska köra vissa grejer och sådär.
S60 och V70 känns väl något lyxigare än V50 (och S40, för den delen). Tycker dock att dom
är ungefär lika sköna att köra, lika fina invändigt etc. Det beror på vad man söker, antar jag.
S60/V70 känns mer... "Taxi", "företagsbil" eller sådär. Sån som man åker hem när man ska
hem från krogen. V50 ser mer... "sport" ut, om jag får säga det själv.
Sen är jag inte förtjust i dom allra första modellerna av varken S60, V70 eller V50. Visst
kommer det problem på alla bilar, men det har varit lite extra på de tidigare årsmodellerna
om man ska tro mina bekanta "bilnördar". Jag har själv en -04, och det var då modellen ändrades
(S60/V70, för första gången). Sedan ändrades dom -05 igen. Skulle inte rekommendera en V50
före -06 ärligt talat.
Och att sedan säga att priserna är snarlika på bilarna du listade känns lite fel. Anledningen till
att jag inte tog en V50 var priset. Visst - Det beror på hur långt dom har gått och vilken årsmodell.
Men om dom inte ska ha gått allt för långt, samt om det inte ska vara en av de allra nyaste, då kostar
en V50 mycket mer än t.ex en V70 (om man hänvisar till vilket år modellen infördes, så att säga).
En S40 går dock att få rätt skapligt billigt, även om den är rätt ny. Hittade en -06:a som hade gått
3.000 mil, hos en min lokala bilhandlare, för 157.000kr (vilket är... överkomligt). Däremot är
bagageutrymmet i S40 på gränsen till farligt litet. Annars hade jag nog slagit till på den!