2966
Sök

tips angående t5-bygge i 740

TEAM BREEHÄNGERS
153 Inlägg
2 juli 2008
Trådstartare
har tänkt börja på ett nytt projekt nu när de tidigare projekten har skeppats iväg. tanken är att hiva i en t5 motor i en 740, och givetvis uppgradera allt i drivlina bromsar fjädring m.m. alltså ta isär bilen i molekyler och bygga upp den som jag vill ha den. den ska användas för bankörning, utställning och liknande evenemang. så även skärmbreddning och såna godsaker ska göras=)

sen angående effekt, tanken är mellan 300-500 hk. och det är enligt mina erfarenheter över 300hk det blir dyrt att bygga om vitmotorerna. har även funderat på en vanlig rödmotor med 16v-topp och mycket godis i den, men vad tycker ni? vilket ska man satsa på när budgeten ligger runt 50k? slutsiffran blir alltid MYCKET högre än vad man tänkt sig, men bygget blir även därefter! i stort sett allt skruvande ska göras av mig själv, och det brukar sänka min budget en bra bit. så vad tror ni? tackar på förhand!

projekt 740 drifting - 2009
CLUB402.SE

8 250 Inlägg
2 juli 2008
Kan man byta stakarna själv så är det inte dyrt att bygga vitblock egentligen. Topp och kolvar hänger med långt. Ic, turbo och spridare lär du ju byta oavsett. Sen är ju frågan hur man gör med styrsystem.

Har man 50 i budget så kan man bygga rolig motor oavsett. Fördelen med rödblock är ju att det är enklare att skruva i.

TEAM BREEHÄNGERS
153 Inlägg
2 juli 2008
Trådstartare
a precis, jo stakar byter ja la själv. men de är precis som du säger, rödmotorerna är ju relativt enkla om man jämför med 5orna... frågan är bara hur mö mer hästar man kan trycka ur en rödmotor än en vitmotor när man har 50k att gå på?

CLUB402.SE

8 250 Inlägg
2 juli 2008
DP_RACING skrev:
rödmotorerna är ju relativt enkla om man jämför med 5orna...

Va inte så jag mena. Utan att ett rödblock är av uppenbara anledningar enklare att montera i en 740. Med vitblock så blir det u en del saker som måste byggas om så inann det går att montera.
Kan man skruva rödblock kan man skruva vitblock, så stor skillnad är det inte. Ska vara att det tar lite längre tid att skruva ihop ett vitblock då.

137 Inlägg
2 juli 2008
Ursäkta att jag hoppar in här!
Vad innebär röd/vit block?

Life is ours,we live it our way/James Hetfield

4 822 Inlägg
2 juli 2008
FH16 skrev:
Ursäkta att jag hoppar in här!
Vad innebär röd/vit block?

röd motor är dom gamla motorerna i gjutjärn som sitter i gamla volvo bilar tex 700,900 och har fått namnet röd block/röd motor iom att dom är lackade röda och vit motor är dom som sitter i nyare bilar tex 850,X70, S80 och har fått namnet vit motor då dom är "vita" (aluminium färgade).

Mvh Christian
kör du före så väntar jag där framme.

Reservdansk
6 271 Inlägg
2 juli 2008
Original har ju rödblock bara som mest en 180hk, medan en T5 har 225, och i med ett chip så är du plötsligt uppe på 300hk, så vitblock är nog billigare att trimma. Block och topp hänger med upp till 500hk, liksom kolvarna, men man får byta stakarna, för de gillar inte alltför mycket effekt/ladd.

Porta gärna toppen med, gav 50hk extra på Freddes 855 R.
Han gav en del mer än 50k, men han har 463hk nu, med 1,3 i ladd, och har varit uppe och vänt på 570hk med 2,2 i ladd, så resurser finns det i vitblocket.

"Då pansar dundrar fram på öppna hedar
vi alla liksom känner oss förmer."

P7 - Södra Skånska Regementet

TEAM BREEHÄNGERS
153 Inlägg
3 juli 2008
Trådstartare
låter bra! å fördelen med vitmotor är ju att de mullrar så enormt gött! tack för alla tips hittils!
nån som vet vad de är för regler när de gäller burbygge? om bilen ska användas till blackrace och körning bana/drifting?

CLUB402.SE

247 Inlägg
3 juli 2008
skulle köra på röd jag jag har de i min har en glt 16 och den ska de i turbo och 350-400 hk för 45 pap å då gör ja inget lämnar den och hämtar den efter en vecka mappad å klar=)

:):) 740:):)

TEAM BREEHÄNGERS
153 Inlägg
5 juli 2008
Trådstartare
o fan.. var e de du lämnar iväg motorn då? som sagt så skruvandet är inga problem, men å mappa m.m. är lite småjävligt:P funderar på om man ska satsa på eftermarknadssprut som nira eller megasquirt, det bästa vore ju om man kunde koppla in pc och lära sig själv, billigast iaf:P

CLUB402.SE

Sök