2671
Sök

monoblock fråga

811 Inlägg
4 juli 2008
Trådstartare
Inför kommande ljudbygge så undrar jag om man kan driva 4 st basar med ett monoblock?  det jag tänkte mig är   ett Mutant monoblock 1500Watt  som ska driva 4 st  Kicker Comp10  går det?

Ursprungligen postat av Jak@n
Den enda instansen i samhället dit alla vänder sig, en liten kal panel där alla ska pilla - oavsett vem du är. Det enda som knyter oss samman. Det och Anna anka.

RM-operatör
667 Inlägg
4 juli 2008
Det borde gå? Antar att det är 4Ohms-basarna?
Såhär ska/kan du koppla dem isåfall;

http://www.rockfordfosgate.com/rftech/w … ofer_imp=1

Tittar man på siffrorna för basarna så kan du göra dem i 4Ohm, och då ha 40rms till godo.
Men någon kommer säkerligen att skrika snart och säga att man ska köra dem i 1 Ohm.
Poängen är att det går att köra dem vilket som.

21 761 Inlägg
4 juli 2008
Jo, att koppla dem till 4 Ohm borde också fungera. Om man kopplar dem till 1 Ohm så ger steget ut mycket effekt, då måste man vara noga att matcha stegets effekt i förhållande till basarnas RMS-tålighet.

SM-Guld Billjud 2007&08
2 353 Inlägg
4 juli 2008
Drönirettab skrev:
Jo, att koppla dem till 4 Ohm borde också fungera. Om man kopplar dem till 1 Ohm så ger steget ut mycket effekt, då måste man vara noga att matcha stegets effekt i förhållande till basarnas RMS-tålighet.

Och framförallt matcha strömförsörjningen....

mvh Jonas

Svensk Mästare 2007 och 2008 i billjud
Svenska Bilstereoförbundet - anordnar SM i Billjud
http://www.bilstereoforbundet.se
Grundare av N-core, tillsammans med en annan rauk!

1 Inlägg
4 juli 2008
Det beror ju helt och hållet på vad du har för ohm antal på basarna, och om steget är stabilt ner till 1 ohm, men tänk på att ju lägre ohm impedans du har så är det lättare att få ut högre effekt men åxå en biprodukt som kallas distorosion, och det är inget bra..ska du spela lite högre så ska du nog sätta 2 monoblock till dessa basar:)

811 Inlägg
4 juli 2008
Trådstartare
En fråga till  jag ska ha 6,25 fram och två 6'9or bak ska man driva dom med ett slutsteg eller bara med stereon?

Ursprungligen postat av Jak@n
Den enda instansen i samhället dit alla vänder sig, en liten kal panel där alla ska pilla - oavsett vem du är. Det enda som knyter oss samman. Det och Anna anka.

801 Inlägg
5 juli 2008
rough_boy skrev:
En fråga till  jag ska ha 6,25 fram och två 6'9or bak ska man driva dom med ett slutsteg eller bara med stereon?

röstar för två par 6.25:er, skippa 6x9 orna. och sätt dem inte i hatthyllan, då blir dem slavbasar, gör egna små lådor till dem. klart det räcker med stereons effekt, men om du vill ha riktigt skoj så ska du köra dem på ett steg. rekommenderad effekt, 60-100 watt (på steget). GL HF

6 851 Inlägg
5 juli 2008
rough_boy skrev:

Fördel om du driver 6½" fram på steg..Att använda 60-100W kan väl diskuteras,beror mera på stegens kvalitét.

Sök