2141
Sök

Din projekttråd är ännu inte aktiverad som ett projekt på din sida.

Skapa nytt projekt av denna tråd
Joas_86
17 juli 2008
Trådstartare
#61
Hej hej alla smile

Nu är VOLVO S70 T5 äntligen uppstartad.
Fick stå på startmotor tills 4.0 bar slog till på oljetrycket, då koppla jag dit tändspolen, kopplat, sen vrida på nyckeln igen, och vipps den starta fint, sen gick den skit när jag inte gasa ? Hmmm. gick till motor o kika aaaah ooooj yikes hade vist glömt LMM :S starta igen o jävlar vad fint den gick då smile Sen fick den snurra ca en halv timme.

Så motor går som en drömm alltså. Så nu är de bara köra in motor, någon som har ett tips hur långt man ska köra ca ? TMR rekomendera 100 mil ? är de för långt kanske innan man laddar på lite ? tänkte ta en mappning på slutet av sommaren ! Men tänkte iaf ladda ca 0.8 nu senare ?

Så idag ska jag byta olja/filter. sen prov starta fin maskinen igen. Gick så grymt fint alltså.

Som ska göras idag.
Motorfäste.
lufta bromsar.
byta olja/filter.
(??????)

Hade göt alla !

https://www1.garaget.org/gallery/archive/27501/403588_8j4hkl.jpg
Tack (Myggan) för hjlpen med motorhuven, lika så mad monteringen !!




https://www1.garaget.org/gallery/archive/27501/403589_0dyq9z.jpg
Här står VOLVO S70 T5 i garaget som ska bygga klart de sista sakerna. (10 timmars jobb ca kvar) Motorfäste (övre) Lufta bromsar. byta olja/filter. (????)
Senast redigerat av Joas_86 (17 juli 2008)

915 Inlägg
17 juli 2008
#62
Inkörning typ 10-15mil, ligga olika laster, absolut inte segdra. Absolut inte stå på tomgång då glasserar du cylinderloppen/kolvringarna. Byt filter efter 5mil sedan 15mil och ny olja sen är det bara att börja vrida på ladd. Använd billig olja under inkörningsperioden så att kolvringarna sliter in sig rätt, fin olja smörjer för bra.
Det enda du ska köra in som har en mekanisk slitning är kolvringarna allt annat är skyddat av en oljefilm..
Senast redigerat av phonic (17 juli 2008)

Sveriges bästa pris på Speedparts?
www.Tuning-import.com

3 295 Inlägg
18 juli 2008
#63
härligt att se att du har fått igång på den, skönt! big_smile


719 Inlägg
18 juli 2008
#64
Kul att det fungerar, gör nu en snygg och smart lösning på motorfästet så sätter du "experterna" på plats smile

8 243 Inlägg
18 juli 2008
#65
Joas_86 skrev:
någon som har ett tips hur långt man ska köra ca ? TMR rekomendera 100 mil ? är de för långt kanske innan man laddar på lite ?
50 mil är väl att anse som ett minimum, 100 är vettigt. Och helst i långa turer och se till att hålla den i mellanregistret. Inga segdragningar och inga tokvarvningar.


915 Inlägg
18 juli 2008
#66
Marlboroman skrev:
Joas_86 skrev:
någon som har ett tips hur långt man ska köra ca ? TMR rekomendera 100 mil ? är de för långt kanske innan man laddar på lite ?
50 mil är väl att anse som ett minimum, 100 är vettigt. Och helst i långa turer och se till att hålla den i mellanregistret. Inga segdragningar och inga tokvarvningar.
Jag hade 12mil inkörning. Mina lager var hur fina som helst TROTS att jag tappade oljetrycket.. Så det där med 50mil är att överdriva. Ivarsson hade 15min inkörning innan han lastade fullt i bänken skrev han i min tråd där jag frågade om inkörning. Som sagt, kolvringarna är viktigast så man får en tät motor och det är det första man gör med spisen sen är det bara att ösa på last!

Sveriges bästa pris på Speedparts?
www.Tuning-import.com

8 243 Inlägg
18 juli 2008
#67
phonic skrev:
Marlboroman skrev:
Joas_86 skrev:
någon som har ett tips hur långt man ska köra ca ? TMR rekomendera 100 mil ? är de för långt kanske innan man laddar på lite ?
50 mil är väl att anse som ett minimum, 100 är vettigt. Och helst i långa turer och se till att hålla den i mellanregistret. Inga segdragningar och inga tokvarvningar.
Jag hade 12mil inkörning. Mina lager var hur fina som helst TROTS att jag tappade oljetrycket.. Så det där med 50mil är att överdriva. Ivarsson hade 15min inkörning innan han lastade fullt i bänken skrev han i min tråd där jag frågade om inkörning. Som sagt, kolvringarna är viktigast så man får en tät motor och det är det första man gör med spisen sen är det bara att ösa på last!
Jag drog 110 mil. Lagren tar ju ingen sakda så länge det finns oljefilm på dem, och slår man av på en gång som brukar man ofta klara lagren, dock med reservation för förhållandena just när trycket försvinner. Vill man ha en maskin som håller länge så är det lång inkörning som gäller. Bygger man däremot ren racemaskin så brukar man ha kort inkörning.


Joas_86
19 juli 2008
Trådstartare
#68
phonic skrev:
Marlboroman skrev:
Joas_86 skrev:
någon som har ett tips hur långt man ska köra ca ? TMR rekomendera 100 mil ? är de för långt kanske innan man laddar på lite ?
50 mil är väl att anse som ett minimum, 100 är vettigt. Och helst i långa turer och se till att hålla den i mellanregistret. Inga segdragningar och inga tokvarvningar.
Jag hade 12mil inkörning. Mina lager var hur fina som helst TROTS att jag tappade oljetrycket.. Så det där med 50mil är att överdriva. Ivarsson hade 15min inkörning innan han lastade fullt i bänken skrev han i min tråd där jag frågade om inkörning. Som sagt, kolvringarna är viktigast så man får en tät motor och det är det första man gör med spisen sen är det bara att ösa på last!
Som de lät på TMR (Tomas) så ska de bara stå en halv timme med billig olja, och sedan köra in motor med lagomt med gas men inge full varvningar bara sa han. men att stå på tomgång är bara ett snack egentligen. men alla gör olika faktis, o min verka gå bra inga oljud de är ju de som är viktigaste.
Men men skönt är de att fått ut den o köra av sig lite lätt. ska bara byta generator så ska jag ta en lång tur !!!cool

SkenLaddRacing
189 Inlägg
24 juli 2008
#69
Kul att grejorna funkar big_smile. Upptäckte en kul grej i din tråd:P, de flesta som klagat på TMR kör Saab tongue?. Med detta sagt vill jag inte starta ett ramaskri men visst e de lite underligt. Jag har inget emot saab de är bra o fina bilar men visst e de lite konsigt tongue

Rather turboshit than NO power at all.

3 295 Inlägg
24 juli 2008
#70
henkecool skrev:
Kul att grejorna funkar big_smile. Upptäckte en kul grej i din tråd:P, de flesta som klagat på TMR kör Saab tongue?. Med detta sagt vill jag inte starta ett ramaskri men visst e de lite underligt. Jag har inget emot saab de är bra o fina bilar men visst e de lite konsigt tongue
ett litet svar på den frågan. Min SAAB har fungerat klockrent med programvaran från TMR, har egentligen inget att klaga på då jag bara har hört saker om dom "På stan"..

Sorry Off Topic!


Joas_86
25 juli 2008
Trådstartare
#71

"The Stig"
390 Inlägg
6 augusti 2008
#72
Nå hur vart det med motorfästet?Går den bra nu.Möte dig förra veckan eller när det va.Mappa snart kanske?

Om man kan gasa fullt....har man trimmat för lite...

59 Inlägg
6 augusti 2008
#73
Hej Joas haru haft sovmorgon wink , kul o se att bilen är igång o låter gött, lycka till med fortsättningen, får nog ge min mer effekt snart.!


1 587 Inlägg
6 augusti 2008
#74
Gick igenom hela tråden precis.. Bra jobbat, du verkade ha fint tålamod med det hela big_smile !!
Hoppas bilen rullar underbart för dig nu ! big_smile


915 Inlägg
6 augusti 2008
#75
Hur går det Joas? Inga tråkigheter ännu?

Sveriges bästa pris på Speedparts?
www.Tuning-import.com

Joas_86
6 augusti 2008
Trådstartare
#76
phonic-Tjena haft lite semester ifrån FORUM bara phonic, men den funkar bra iaf smile Inga fel nu !!

Severin- Tålamod lär man ha när håller på med bilar. Men tackar att du gillar de !

Tercel- Lika bra att du trimmar vad har du för bil ?

323fSportT- Jo vi mötte varanm tänkte vända men orka inte hehe. motor fäste är klart redan. har bara inte haft vägarna förbi till långsta på länge nu.


Planering inför vinter 2008/09

Dubbla sidepipes med väldigt liten dämpare.
Nya tryckrör, 2" från turbo till IC, 2½" från IC till insug. (Rostfritt)
Bygga plenium (Crille Special)
Ny intercooler med 2½" anslutning (KLR)
Dubbla JBR återcirkulerande dumpventiler.
Placera om Wastgate.
Lacka hel lack på S70 (Färg förslag?)



Uppstarten gick som smör, allt funka fint hela tiden.

dags att köra ut den då, körde kanske en halvtimme.
TILLSSSS vatten nivåns lampan lyste :S VRF tänkte jag fyllde på hade också full värme hela tiden. åkte till garaget o kika, kylet inge fel, fläkten va de fel på, starta aldrig, gjorde en strömbrytare, nu funkar den iaf, körde en halvtimmer igen, lampan lyste igen sad VAD FAN ? Fyllde på åkte till garaget. Prov tryckte kylet med luft inge fel, prova med vatten ingen fel, va då inga fel på kylet. Topplocks packning ? hmm ALDRIG tänkte jag. vem vet kom då inge vitrök när man starta YES big_smile

Åkte hem o käka o sov.

Till garaget nästa dag, kolla på vattenbehållarens lock, fanns ju fan inge innehåll :S SHIT, åkte o köpte nytt, MONTERA de nya starta körde o körde tills jag skulle kolla vatten nivån inget hade hänt va som de skulle ;P Alltså hade locket inte hållt trycket så allt hade typ åkt ur.
Men nu funkar allting !![/i]





https://www1.garaget.org/gallery/archive/27501/423353_uujj6a.jpg
Av detta ska det bli ett motor fäste ? HEHE. Är redan klart men har inte tagit några bilder ännu !!

https://www1.garaget.org/gallery/archive/27501/423354_at1ofa.jpg
Köra ut den kanske ? HEHE yes äntligen.



https://www1.garaget.org/gallery/archive/27501/423355_ogna4q.jpg
UTE efter månader ;P



https://www1.garaget.org/gallery/archive/27501/423356_zuo1yt.jpg
Ny tvättad efter all damm tongue SKÖNT DE KÄNNS.



https://www1.garaget.org/gallery/archive/27501/423357_5c28x1.jpg
Första dagen man körde VOLVO smile Var ju fint tills man skulle ut åka på kvällen. generator skit :'( Ladda inte batteriet, Boxera hem den i garaget för att byta.



https://www1.garaget.org/gallery/archive/27501/423359_xyb3z3.jpg
Generator ny bytt fan vad skönt=) ut o köra nu då.



https://www1.garaget.org/gallery/archive/27501/423360_5z6x5r.jpg
Häftig bild smile

61 Inlägg
6 augusti 2008
#77
Ser fint ut... själv ska jag till tm racing 12/8 så dom får bygga om mitt bränslesystem sen kommer mappnig på det.


"The Stig"
390 Inlägg
6 augusti 2008
#78
Ser ju OK ut smile vart ska du mappa den nånstans.PPF?

Om man kan gasa fullt....har man trimmat för lite...

Joas_86
6 augusti 2008
Trådstartare
#79
FBR skrev:
Ser fint ut... själv ska jag till tm racing 12/8 så dom får bygga om mitt bränslesystem sen kommer mappnig på det.
bra att du väljer TM R smile dom är ju så himla snälla o jävligt trevliga.

vist tar dom 10 papp för en mappning ? har jag för mig.

har du för roligt i din maskin då ?cool

Joas_86
6 augusti 2008
Trådstartare
#80
323fSportT skrev:
Ser ju OK ut smile vart ska du mappa den nånstans.PPF?
hade jag ett marknads sprut tex Nira så hade dom mappat åt mig, men nu är det så jävligt att jag har originalt än sad Så dom kan inte de, hört att dom är billiga alltså ?


Så jag tror det blir TM R eller något annat. cool


Sök