3121
Sök

940 som bara stannar och startar hur lätt som hälst efter 1 min

31 Inlägg
11 juli 2008
Trådstartare
hejsan jag har en 940 som bara stannar lite titt som tätt när jag åker i den.. försöker man starta direkt så går det inte då tänder den inte.. jag har mina funderingar på om det är soppa relät som är glapt eller något sånt så det inte slår till som det ska.. tänkte fårga om någon har nån annan teori på vad det kan va någon som kanske vart ute för samma sak...

fritidsprofessor
1 197 Inlägg
11 juli 2008
Mmm..byt soppareläet till att börja med, vanligt fel

1 661 Inlägg
11 juli 2008
ta upp bränslerelät och lukta på det, luktar det bränt så har en lödning farit. Om inte , prova kolla om pumpen får ström som den ska när du vrider på tändningen. Eller har du pumpen i tanken?

33 Inlägg
12 juli 2008
grobalor skrev:
hejsan jag har en 940 som bara stannar lite titt som tätt när jag åker i den.. försöker man starta direkt så går det inte då tänder den inte.. jag har mina funderingar på om det är soppa relät som är glapt eller något sånt så det inte slår till som det ska.. tänkte fårga om någon har nån annan teori på vad det kan va någon som kanske vart ute för samma sak...

du hör väll om pumpen går när du vrider på nyckeln. annars så kan de va tändspolen som är trasig då blir den överhettad efter en liten stund och fungerar igen när den svalnat, känn på spolen när bilen stannat den ska inte vara mer än "motorrums varm"

31 Inlägg
13 juli 2008
Trådstartare
fredrikeriksson skrev:
grobalor skrev:

du hör väll om pumpen går när du vrider på nyckeln. annars så kan de va tändspolen som är trasig då blir den överhettad efter en liten stund och fungerar igen när den svalnat, känn på spolen när bilen stannat den ska inte vara mer än "motorrums varm"

jag har inte kunnat höra pumpen än men ska försöka göra det nästa gång den stannar ibland funkar den i flera dagar och ibland stannar den 4-5 gågnger om dagen..

10 287 Inlägg
13 juli 2008
Svårt att hinna höra pumpen då den bara går i ca en sekund. Är dessutom backvntilen hel så har man så pass mycket resttryck i systemet att man knappt hör den.

/Göran

I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI

299 Inlägg
13 juli 2008
skulle nog satsa mina pengar på att de är en kallödning i bränslepumpsrelät som gett sig är ju ganska standard på mååånga volvomodeller ger precis d där symptomet bara å pilla isär å löda om funkar kanon å är nästintill gratis

Mr White
1 072 Inlägg
13 juli 2008
Till 99% så är de nog bränslepumprelä som get vika som de andra oxå skriver.

10 287 Inlägg
13 juli 2008
Det är väl typ 80% reläet, 10% tändslutsteget, 10% annat.

/Göran

Robban 245 skrev:
Till 99% så är de nog bränslepumprelä som get vika som de andra oxå skriver.

I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI

Sök