3014
Sök

Hur långt över hastihetsbegränsningen kan man ligga innan kameran tar kort?

831 Inlägg
15 juli 2008
Hur är det om man kör i vänster körfält, dvs i mötandes körfält, förutsatt att det inte färdas någon bil där givetvis. Har läst någonstans att man inte blir fotad? Givetvis jävligt dumt att köra i fel körfält 100m innan varje fartkamera, men jag bara undrar rent allmänt.
Senast redigerat av CrilleD (15 juli 2008)

32 Inlägg
15 juli 2008
TheMan89 skrev:
Rånarluva o tejpad skylt sen är de fri fart som gäller wink

haha smile

Avstängd
232 Inlägg
15 juli 2008
6km/h

I didn't spank you. I high fived your ass!
963 Inlägg
15 juli 2008
CrilleD skrev:
Hur är det om man kör i vänster körfält, dvs i mötandes körfält, förutsatt att det inte färdas någon bil där givetvis. Har läst någonstans att man inte blir fotad? Givetvis jävligt dumt att köra i fel körfält 100m innan varje fartkamera, men jag bara undrar rent allmänt.

Är det så svårt att klicka på länken jag postade 2 inlägg över ditt inlägg?
Det står svar på din fråga eftersom det är en FAQ från Vägverket gällande just fartkameror...

född blåvit
624 Inlägg
15 juli 2008
Värt att nämna att mindre än hälften av alla kameror tar godtagbara kort pga smutsiga linser.

801 Inlägg
15 juli 2008
Irmscher Vectra skrev:
Den tar bilder om du ligger ca 5 km/h över. Tog mig på 7 över.. sad (3600:- )
Men är det laser dom tar dig med är det EN km/h... hmm

EDIT: Tips! Håll begränsningen...

hur fan kan dem göra så? för hur blir det inte med mätarvisningen om kompisen har Sprillans nya vinterdäck och kör på, och en själv har blankslitna nästan på gränsen till olagliga sommardäck? borde inte mätaren spela på mer än en km/h då?
Senast redigerat av Roundcube (15 juli 2008)

835 Inlägg
15 juli 2008
Roundcube skrev:
Irmscher Vectra skrev:

hur fan kan dem göra så? för hur blir det inte med mätarvisningen om kompisen har Sprillans nya vinterdäck och kör på, och en själv har blankslitna nästan på gränsen till olagliga sommardäck? borde inte mätaren spela på mer än en km/h då?

Måste man inte dra gränsen nånstans eller? lol Haha.
Lättaste av allt = kör lagligt! Hur J svårt är det? På riktigt nu asså.... ?! Man blir ju mörkrädd.

mmm, blåbärssoppa.
616 Inlägg
15 juli 2008
TCG skrev:
Hur fungerar det om det är ljust, blixtrar det i alla fall eller tas bara en bild?
Svar: Det blixtrar alltid i samband med fotograferingen.

Då slipper man oroa sig i onödan. roll

/ichi

963 Inlägg
15 juli 2008
Roundcube skrev:
Irmscher Vectra skrev:

Mätaren har en feldiff på knappt 10% på de flesta bilar. Köp/låna en GPS och testa. Du får allt ha ganska stor feldimension på däcken för att du ska åka fast om du kör 70 på 70 väg.
Går ju även räkna ut omkretsskillnaden på hjul om du är orolig.

963 Inlägg
15 juli 2008
Epitaph skrev:
Roundcube skrev:
Irmscher Vectra skrev:

Lättaste av allt = kör lagligt! Hur J svårt är det? På riktigt nu asså.... ?! Man blir ju mörkrädd.

Är man orolig för kamerorna så tar man av skylten fram.
Har man en prestandabil med bra väghållning och tycker om att köra aktivt så är det inte så himla kul att köra 60-70 _mätarhastighet_ bara för att folk är rädda för fartkamerorna. Har man GPS med verklig hastighet så blir man mörkrädd av hur långsamt folk verkligen kör.

658 Inlägg
15 juli 2008
Irmscher Vectra skrev:

Som kameramontören skrivit redan så är det 6km/h som dras av för radarmätningen i kameran. Sen är som sagt tidigare att bilen oftast visar mer än den egentliga hastigheten.
Enligt att utdrag från polisen jag har hemma där de klistrat med en del paragrafer ska det dras av 3km/h vid lasermätning. Tidigare var det 6km/h även här.

Kilowatts is my living, horsepower is my life.

58 Inlägg
15 juli 2008
Såg att nån nämde att radarmätningen sker typ 60 - 70 meter innan kameran tar kort vad händer då om du kör i 100  å hinner upp i 160 km/h  på den tiden fram till kameran missar den bilen då tro ? eller håller den koll på bilen hela tiden ? å tar kortet vid rätt tidpunkt ändå ?

831 Inlägg
15 juli 2008
Nej givetvis är det inte "så svårt" att klicka på din länk. Herregud. Jag klickar på den så slipper vi någon som lipar.

TCG skrev:
CrilleD skrev:

Är det så svårt att klicka på länken jag postade 2 inlägg över ditt inlägg?
Det står svar på din fråga eftersom det är en FAQ från Vägverket gällande just fartkameror...

963 Inlägg
15 juli 2008
Rowe skrev:
Såg att nån nämde att radarmätningen sker typ 60 - 70 meter innan kameran tar kort vad händer då om du kör i 100  å hinner upp i 160 km/h  på den tiden fram till kameran missar den bilen då tro ? eller håller den koll på bilen hela tiden ? å tar kortet vid rätt tidpunkt ändå ?

Ja, den håller koll på vilken bil som är vilken. Kan även hålla koll på flera bilar samtidigt.
Tar kort på hela vägens bredd så det hjälper inte heller att lägga sig i mötande körfält.

553 Inlägg
15 juli 2008
TCG skrev:
Epitaph skrev:
Roundcube skrev:

Har man en prestandabil med bra väghållning och tycker om att köra aktivt så är det inte så himla kul att köra 60-70 _mätarhastighet_ bara för att folk är rädda för fartkamerorna. Har man GPS med verklig hastighet så blir man mörkrädd av hur långsamt folk verkligen kör.

exakt eller om man har en mätare som bara diffar 2 km/h som mest under normala hastigheter iaf wink

963 Inlägg
15 juli 2008
Chrill27 skrev:
TCG skrev:
Epitaph skrev:

exakt eller om man har en mätare som bara diffar 2 km/h som mest under normala hastigheter iaf wink

2km/h vid normala hastigheter? tongue
http://www.garaget.org/show_ext.php?car … age=710832

1 464 Inlägg
15 juli 2008
TCG skrev:
Rowe skrev:

Ja, den håller koll på vilken bil som är vilken. Kan även hålla koll på flera bilar samtidigt.
Tar kort på hela vägens bredd så det hjälper inte heller att lägga sig i mötande körfält.

Du har rätt om du är ensam. Om du kör OM en annan bil så avskrivs målet direkt då man inte kan bevisa vem som verkligen körde för fort när bilden togs.

Kommande Event: Error... Alldeles för många inbokade att lista här... ;)

124 Inlägg
15 juli 2008
MrJAM skrev:
TCG skrev:
Rowe skrev:

Du har rätt om du är ensam. Om du kör OM en annan bil så avskrivs målet direkt då man inte kan bevisa vem som verkligen körde för fort när bilden togs.

Så om man är 2 personer ute och kör som fan så är det bara ligga bredvid varandra vid varje kamera? =DDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDD

Facepalm - Because expressing how dumb that was in words just doesn't work

98 Inlägg
15 juli 2008
Hade äran att testa polisens laserpistoler sommaren -03 och i den jag testade såg man två hastigheter. En faktiskt uppmätt hastighet och även en omräknad där dom tog bort 7% av uppmätt hastighet och det var den senare som dom gick på när dom skulle fria eller fälla... Men det var polisen i Luleå för några år sedan... kanske har ändrats? Och det borde inte vara så långt ifrån fartkamerorna

276 Inlägg
15 juli 2008
polisen har sagt till mig att med tanke på att dom flesta hastighetsmätare felar på ca 10% upp eller ner så tar den inte förrän 14km/h för fort på 70 och 90 väg

Sök