2995
Sök

Vad tycker ni om "Sinus Live SL-A3000" ???

73 Inlägg
14 juli 2008
omegaman1 skrev:
bmwkvinna skrev:
omegaman1 skrev:
haha , du behöver ta o spänna av lite , du får mer än gärna komma med 650w eller tom 1500w o slå det svenska rekordet ?

exakt Stefan 650w eller tom 1500w är inte 3000 iallafall smile var det ett steg då? smile

öö ... precis hmm
fråga två : ja , ett steg .

jasså? är inte sl-3000 2 bryggade sl-1500? smile
Senast redigerat av bmwkvinna (14 juli 2008)

297 Inlägg
14 juli 2008
bmwkvinna skrev:
omegaman1 skrev:
bmwkvinna skrev:

exakt Stefan 650w eller tom 1500w är inte 3000 iallafall smile var det ett steg då? smile

öö ... precis hmm

ja , det är två bryggade 1500 steg , därav namnet 3000 tongue , o det är väl den vi diskuterar ?

SM-vinnare i SQ-klassen experienced unlimited 2011 .

Team Autohifi!
865 Inlägg
14 juli 2008
bmwkvinna skrev:
MrCalle skrev:
bmwkvinna skrev:
nä för du har oftast ej ström

Då åter till det du skriver...
Tror du att om du tar ett slutsteg som lämnar 3kw i 2ohm ( kostantsmotstånd) med 14,4volt( fast spänning) lämnar denna siffra i en Garag mätning där de oftast gör denna i sin bil med en bas som har en talspole där impedancen varierar, batteri med oregelbunden spänning osv... Nej.
Svårare än så är det inte.
Men detta gäller inte endast detta slutsteg utan alla slutsteg på marknaden som då har en effekt angivelse enligt CEA-2006.
Så för att inte orda mera så är den angivelsen enligt CEA-2006.... inget annat!
Och det är precis som alla andra slutsteg (95% av dem i vart fall ) som idag säljs i Sverige.
Sen är det up till användaren att se till att du har tillräkligt med ström, jord. för att kunna få ut allt från slutsteget.

gör det enkelt för överflöddig info går bara igenom, säg då vad där är i steget? smile

Får ursäkta men har svårt att förstå dig med.
CEA-2006 = 1800watt rms / 4ohm
CEA-2006 = 3000watt rms / 2ohm
CEA-2006 = 14,4volt/fast impedance/1%Thd mm

Om du har du mindra ström i din bil lämnar det mindra..... har du en högre varierande impedance från din bas talspole så lämnar det mindre... det är up till dig som användare att se till att slutsteget har det som de behöver för att DU ska kunna få ut den effekt.

Kan inte vara tydligare tyvärr.... vad det hänger på är DIN förmåga att få ur effekten.
Enligt CEA-2006 är vad det lämnar i den gämförbara mättningen som det specas efter.

73 Inlägg
14 juli 2008
omegaman1 skrev:
bmwkvinna skrev:
omegaman1 skrev:

öö ... precis hmm

ja , det är två bryggade 1500 steg , därav namnet 3000 tongue , o det är väl den vi diskuterar ?

men Steffe då är det ju två steg men sen e de en annan femma vad reglerna säger smile

SM-Guld Billjud 2007&08
2 353 Inlägg
14 juli 2008
MrCalle skrev:
Det finns några tusen Sinus steg ute i Sverige idag så det är inte helt omöjligt att alla har sett/testat uplevt etc. ett Sinus steg idag.

Fyfan, har du sålt så många? Grattis isåfall. Trist dock att folk inte begriper sig på riktig kvalitet längre i Sverige. Alla skall bara ha billiga grejer som ger en hög effektsiffra, utan nån som helst koll på hur BRA effekten är... Lite trist tycker jag nog allt..Men, skall man köra dBdrag funkar dem säkert, till musik så borde folk fatta att det finns så mycket bättre prylar. Och sånt kostar ju.

Ungdomarna i Sverige idag verkar tro att bilstereo-prylar, det kan man få kanonprestanda för inga pengar, däremot fattar de flesta att skall man trimma upp en motor ordentligt så blir det dyrt. Och, det är INGEN skillnad mot bilstereo - BRA grejer kostar.

Hur många u-dimension steg har du sålt utav den dyrare sorten?

/Jonas
Senast redigerat av jonash (14 juli 2008)

Svensk Mästare 2007 och 2008 i billjud
Svenska Bilstereoförbundet - anordnar SM i Billjud
http://www.bilstereoforbundet.se
Grundare av N-core, tillsammans med en annan rauk!

297 Inlägg
14 juli 2008
jonash skrev:
MrCalle skrev:
Det finns några tusen Sinus steg ute i Sverige idag så det är inte helt omöjligt att alla har sett/testat uplevt etc. ett Sinus steg idag.

Fyfan, har du sålt så många? Grattis isåfall. Trist dock att folk inte begriper sig på riktig kvalitet längre i Sverige. Alla skall bara ha billiga grejer som ger en hög effektsiffra, utan nån som helst koll på hur BRA effekten är... Lite trist tycker jag nog allt..

/Jonas

mkt effekt är fränare än lyssna på 80db finlir , då syns man ju FÖRE man hörs .

Team Autohifi!
865 Inlägg
14 juli 2008
jonash skrev:
MrCalle skrev:

Fyfan, har du sålt så många? Grattis isåfall. Trist dock att folk inte begriper sig på riktig kvalitet längre i Sverige. Alla skall bara ha billiga grejer som ger en hög effektsiffra, utan nån som helst koll på hur BRA effekten är... Lite trist tycker jag nog allt..

/Jonas

Jag tror nog inte att kunderna som köper Sinus skulle titta så mycket på 10.000kr steg i alla fall tyvärr.
De hade nog köpte XXX i stället.
Men idag är det ju inte effekten som kostar utan de är andra saker i slutsteg.

297 Inlägg
14 juli 2008
bmwkvinna skrev:
omegaman1 skrev:
bmwkvinna skrev:

men Steffe då är det ju två steg men sen e de en annan femma vad reglerna säger smile

den säljs som ett  steg .

73 Inlägg
14 juli 2008
omegaman1 skrev:
jonash skrev:
MrCalle skrev:

/Jonas

man ska uppfatta vad som spelas med smile lik som folk som ej dämpar bilen, vad är meningen med plåtljud? smile

SM-Guld Billjud 2007&08
2 353 Inlägg
14 juli 2008
omegaman1 skrev:
jonash skrev:
MrCalle skrev:

/Jonas

80dB? Vem spelar så lågt?

Jag kan meddela att alla som tävlar inom EMMA SQ (dvs "finljud") spelar tillräckligt högt för att passera 120dB gränsen en bra bit, och RENA 120dB låter ungeför som 140dB orena...

mvh Jonas

Team Autohifi!
865 Inlägg
14 juli 2008
jonash skrev:

/Jonas

Inte i närheten lika många tyvärr.

SM-Guld Billjud 2007&08
2 353 Inlägg
14 juli 2008
bmwkvinna skrev:
omegaman1 skrev:
jonash skrev:

/Jonas

man ska uppfatta vad som spelas med smile lik som folk som ej dämpar bilen, vad är meningen med plåtljud? smile

En som fattat galoppen. smile

/Jonas

SM-Guld Billjud 2007&08
2 353 Inlägg
14 juli 2008
MrCalle skrev:
jonash skrev:

/Jonas

Nog är det trist! Att kunskapen och kännedomen om bra ljud försvinner!!

/Jonas

73 Inlägg
14 juli 2008
MrCalle skrev:
bmwkvinna skrev:
MrCalle skrev:

Då åter till det du skriver...
Tror du att om du tar ett slutsteg som lämnar 3kw i 2ohm ( kostantsmotstånd) med 14,4volt( fast spänning) lämnar denna siffra i en Garag mätning där de oftast gör denna i sin bil med en bas som har en talspole där impedancen varierar, batteri med oregelbunden spänning osv... Nej.
Svårare än så är det inte.
Men detta gäller inte endast detta slutsteg utan alla slutsteg på marknaden som då har en effekt angivelse enligt CEA-2006.
Så för att inte orda mera så är den angivelsen enligt CEA-2006.... inget annat!
Och det är precis som alla andra slutsteg (95% av dem i vart fall ) som idag säljs i Sverige.
Sen är det up till användaren att se till att du har tillräkligt med ström, jord. för att kunna få ut allt från slutsteget.

gör det enkelt för överflöddig info går bara igenom, säg då vad där är i steget? smile

Får ursäkta men har svårt att förstå dig med.
CEA-2006 = 1800watt rms / 4ohm
CEA-2006 = 3000watt rms / 2ohm
CEA-2006 = 14,4volt/fast impedance/1%Thd mm

Om du har du mindra ström i din bil lämnar det mindra..... har du en högre varierande impedance från din bas talspole så lämnar det mindre... det är up till dig som användare att se till att slutsteget har det som de behöver för att DU ska kunna få ut den effekt.

Kan inte vara tydligare tyvärr.... vad det hänger på är DIN förmåga att få ur effekten.
Enligt CEA-2006 är vad det lämnar i den gämförbara mättningen som det specas efter.

nä du e tydlig jag förstår men var ska vi sluta dem säljer hyfsat billigt ifall man räknar på watten då vill jag ej tänka mig vad dem köps in för. Är dem gjorda av stulet material och små 10 åriga indier?

297 Inlägg
14 juli 2008
jonash skrev:
omegaman1 skrev:
jonash skrev:

/Jonas

Jag kan meddela att alla som tävlar inom EMMA SQ (dvs "finljud") spelar tillräckligt högt för att passera 120dB gränsen en bra bit, och RENA 120dB låter ungeför som 140dB orena...

mvh Jonas

där hängde jag inte med . hur kan 120db låta som 140db ?

Team Autohifi!
865 Inlägg
14 juli 2008
jonash skrev:
MrCalle skrev:
jonash skrev:

/Jonas

/Jonas

Jag tror dock att det är en fas i bilstereo livet man går igenom...
Både du & jag har ju gjort det själva.... men att säga till en kille/tjej att de ska skaffa sig fina kvalitéts prylar från start är rätt svårt.
Man märker att många man sålde bassystem till för 10år sen vill ha Hi-End ljud idag så det är troligen bara en fas.

Det är svårt att impa på polarna med en SQ anläggning tyvärr;)

73 Inlägg
14 juli 2008
MrCalle skrev:
jonash skrev:
MrCalle skrev:

/Jonas

Både du & jag har ju gjort det själva.... men att säga till en kille/tjej att de ska skaffa sig fina kvalitéts prylar från start är rätt svårt.
Man märker att många man sålde bassystem till för 10år sen vill ha Hi-End ljud idag så det är troligen bara en fas.

vadå lite som fjortis tiden? lätt öl och cigg? smile

SM-Guld Billjud 2007&08
2 353 Inlägg
14 juli 2008
omegaman1 skrev:
jonash skrev:
omegaman1 skrev:

mvh Jonas

där hängde jag inte med . hur kan 120db låta som 140db ?

Alla som suttit i en bil som spelar RENT och högt vet vad jag pratar om. Det jag menar är att en bil som spelar en viss dB soffra men med mycket dist, låter oftast bra mycket högre än vad en bil som spelar lika högt på mätaren rent.

Jag glömmer firtfarande inte Stephan Wänqvusts Accord, den spelade 135dB med extremt låg dist, och det var en ruggig upplevelse. Man fick mer upplvelsen utav hur trumhinnan svängde med, medans man kan sätta sig i en bil som spelar 120dB och vill gå ut efter 5 sekunder..

mvh Jonas

SM-Guld Billjud 2007&08
2 353 Inlägg
14 juli 2008
MrCalle skrev:
jonash skrev:
MrCalle skrev:

/Jonas

Tycker du?! Eller ptja, många tycker ju det är fränt när det är 20dB högre subbas än övriga - vilket ju säger mer om hur pass "smarta" öron dem har och vilket kunnande inom ljud de har....De flesta som lyssnar i min bil tycker faktiskt det låter riktigt bra.

mvh Jonas

BilstereoNörd
576 Inlägg
14 juli 2008
bmwkvinna skrev:
TT-Avant skrev:
bmwkvinna skrev:

ja med 675wrms skulle de spelat jävligt bra om det var så men såkallade 3000wrms kan du drömma om för isåfall spelar de JÄVLIGT DÅLIGT smile

Tycker inte det är så *****dåligt till musik..vad spelar du?

om det är såkallade 3000wrms så är de mycket dåligt, musik men de e ett burp steg isåfall för de e ikke rent för dem så kallade 5 örena smile

Innan man diskuterar vad som är bra eller dåligt i förhållande till effekten så bör man förstå sig på hur dB logaritmen fungerar...

Det finns väldigt många slutsteg som inte kommer upp i sin angivna effekt utan 14,4volt...
Så att det går bra att tjafsa i de flesta trådar som diskuterar 14,4v specade slutstegseffekter, de ger heller inte vad de påstår i under samma förhållande..
// Tommy

Bertilsson Auto Electronics (SM-Guld Street Stock-10)
(Fysisk butik i Lidköping) Bilstereo, Multimedia, Xenonkonvertering m.m.
BAE SPLpro (dB-mätare)
Pioneer, Mohawk, Carpower, B2 Audio, Dragster, Impact, Hertz m.fl

Sök