2146
Sök

Vad tycker ni om "Sinus Live SL-A3000" ???

1 785 Inlägg
12 juli 2008
Trådstartare
#1
"Sinus Live SL-A3000"

http://www.sinuslive.net/index.php?inc=slutsteg

Jag är ingen super HIFI fantast men inte heller helt tondöv. Är steget värt att investera i? Vilka andra steg kan konkurera mot det steget effekt och ljudmässigt i samma prisklass max 5000kr


cool

Jag hoppas att vägverket förstår vikten av att hålla avstånd till framförvarande är minst lika viktigt som att hålla hastigheten i trafiken. När ska de börja den kampajen?

297 Inlägg
12 juli 2008
#2
jag älskar dom ! massa effekt per krona !!

SM-vinnare i SQ-klassen experienced unlimited 2011 .

497 Inlägg
12 juli 2008
#3
de lämnar 2200 riktiga wrms så det duger väl för att vara så billigt men inte så bra kontroll och väljud/rent ljud till basarna men det är bra med pulver i de men skulle satsa på lite bättre märke om man nu vill ha 3000+wrms typ 2 stycken mutant 1500.1 om man vill ha billigt ljud eller kickers/impact/orion med mera om man vill ha lite dyrare steg
Senast redigerat av Audi-powah (12 juli 2008)


Team Autohifi!
865 Inlägg
12 juli 2008
#4
Audi-powah skrev:
de lämnar 2200 riktiga wrms
Har sett att du nämner denna siffra flera gånger..... skulle vara kul att höra hur du kommit fram till denna.


Avstängd
159 Inlägg
12 juli 2008
#5
http://www.carbonize.se/catalog/product … cts_id=279

lämnar över 3.000 äkta RMS-watt i 2ohm!!

202 Inlägg
12 juli 2008
#6
Silverbilar skrev:
http://www.carbonize.se/catalog/product_info.php?cPath=2_53&products_id=279

lämnar över 3.000 äkta RMS-watt i 2ohm!!
Eller här.
http://www.carhifi-shopping.de/endstufen/index.html

395 Inlägg
12 juli 2008
#7
Effekten är mätt i 14,4 volt, och för att få ut 14,4v konstant så får du investera i många batterier och fet generator smile


Team Autohifi!
865 Inlägg
12 juli 2008
#8
EN CEA2006 mätning som 99% av alla slutsteg är specade enligt är just 14,4volt, konstant motstånd & 1000Hz ton om jag inte mins helt fel.
VAd sen ett slutsteg lämnar i en bil är något helt annat, det finns så många andra faktorer som spelar roll i en bil.
Att ange något efter en CEA 2006 är endast en referens punkt som så många vill ha, du kan då enkelt kolla & gemföra olika produkter.
MEN som tidigare sagt så varierar resultatet när man sen setter en bas till det, jorder det på sitt sett, sätter sitt batteri som lämnar vist antal amp, Och sen har varierande spänning.
Alla slutsteg lämnar mindre än vad en CEA 2006 mätning anger... Tyvärr.
Vissa säger att deras steg lämnar mera vid lägre spänning & freqvens än vad deras CEA 2006 mätning anger men det ser jag som en omöjlighet och otroligt i denna effekt hysteri att de inte då skulle ange detta resultat från fabrik.
Om någon gör en garage mätning för att få en egen referens så kan man endast gemföra denna med ett annat slutsteg om man gör en likadan mätning på det gemförande slutsteget.

Finns säker de som tycker annat, med detta är vad jag tycker.


1 727 Inlägg
13 juli 2008
#9
Alpine MRP-M1000, RODEK RI-16500 har inte samma siffror i effekt, men effektsiffror är heller inte hela svaret på högt o bra. Båda kostar 5000:-

Pierre

Shopen med personligt engagemang. Handla i WEBSHOPEN
Bilstereotidning på nätet: LÄS!
Seastreams Garage på FACEBOOK
Motorshow i Kungsängen på FACEBOOK

1 727 Inlägg
13 juli 2008
#10
MrCalle skrev:
EN CEA2006 mätning som 99% av alla slutsteg är specade enligt är just 14,4volt, konstant motstånd & 1000Hz ton om jag inte mins helt fel.
VAd sen ett slutsteg lämnar i en bil är något helt annat, det finns så många andra faktorer som spelar roll i en bil.
Att ange något efter en CEA 2006 är endast en referens punkt som så många vill ha, du kan då enkelt kolla & gemföra olika produkter.
MEN som tidigare sagt så varierar resultatet när man sen setter en bas till det, jorder det på sitt sett, sätter sitt batteri som lämnar vist antal amp, Och sen har varierande spänning.
Alla slutsteg lämnar mindre än vad en CEA 2006 mätning anger... Tyvärr.
Vissa säger att deras steg lämnar mera vid lägre spänning & freqvens än vad deras CEA 2006 mätning anger men det ser jag som en omöjlighet och otroligt i denna effekt hysteri att de inte då skulle ange detta resultat från fabrik.
Om någon gör en garage mätning för att få en egen referens så kan man endast gemföra denna med ett annat slutsteg om man gör en likadan mätning på det gemförande slutsteget.

Finns säker de som tycker annat, med detta är vad jag tycker.
Kan inte låta bli att credda MrCalle för sitt inlägg trots att han är ÅF för Sinus.
Inte ett skryt;) om Sinus. DET e seriöst.

Pierre

Shopen med personligt engagemang. Handla i WEBSHOPEN
Bilstereotidning på nätet: LÄS!
Seastreams Garage på FACEBOOK
Motorshow i Kungsängen på FACEBOOK

1 785 Inlägg
13 juli 2008
Trådstartare
#11
Victorduvet skrev:
Effekten är mätt i 14,4 volt, och för att få ut 14,4v konstant så får du investera i många batterier och fet generator smile
Jag har ställbar "MR charge" Laddregulator och grova kablar, men de digitala klass D stegen är inte så törstiga på ström som de analoga.
Senast redigerat av dbjanoz (13 juli 2008)

Jag hoppas att vägverket förstår vikten av att hålla avstånd till framförvarande är minst lika viktigt som att hålla hastigheten i trafiken. När ska de börja den kampajen?

1 785 Inlägg
13 juli 2008
Trådstartare
#12
Horsyhorse skrev:
MrCalle skrev:
EN CEA2006 mätning som 99% av alla slutsteg är specade enligt är just 14,4volt, konstant motstånd & 1000Hz ton om jag inte mins helt fel.
VAd sen ett slutsteg lämnar i en bil är något helt annat, det finns så många andra faktorer som spelar roll i en bil.
Att ange något efter en CEA 2006 är endast en referens punkt som så många vill ha, du kan då enkelt kolla & gemföra olika produkter.
MEN som tidigare sagt så varierar resultatet när man sen setter en bas till det, jorder det på sitt sett, sätter sitt batteri som lämnar vist antal amp, Och sen har varierande spänning.
Alla slutsteg lämnar mindre än vad en CEA 2006 mätning anger... Tyvärr.
Vissa säger att deras steg lämnar mera vid lägre spänning & freqvens än vad deras CEA 2006 mätning anger men det ser jag som en omöjlighet och otroligt i denna effekt hysteri att de inte då skulle ange detta resultat från fabrik.
Om någon gör en garage mätning för att få en egen referens så kan man endast gemföra denna med ett annat slutsteg om man gör en likadan mätning på det gemförande slutsteget.

Finns säker de som tycker annat, med detta är vad jag tycker.
Kan inte låta bli att credda MrCalle för sitt inlägg trots att han är ÅF för Sinus.
Inte ett skryt;) om Sinus. DET e seriöst.

Pierre
Stämmer det verkligen att de använder en sinuston på 1khz. De digitala monoblocken är inte ens skapta för att spela så höga frekvenser. Det är en dålig referens att testa stegen på så höga frekvenser när de sedan används inom 20-100 hz.

Givetvis beror effekten som kommer ur steget på många faktorer. 14.4 volt är en lite hög test späning, vilka kan hålla 14.4 volt med max effekt uttag från sin personbil orginal?

Men frågan var om det finns andra steg som ger mer för samma pengar? "Effekt och ljudmässigt"

Jag hoppas att vägverket förstår vikten av att hålla avstånd till framförvarande är minst lika viktigt som att hålla hastigheten i trafiken. När ska de börja den kampajen?

Team Autohifi!
865 Inlägg
13 juli 2008
#13
Som jag sa, -kan ha fel om freqvensen....
Du kan läsa mera om CEA-2006 här: http://www.cea2006.com/cea.htm
Metoden är ju inte ställd för att göras på Digitala slutsteg utan slutsteg i allmänhet som en referens punkt.


1 634 Inlägg
13 juli 2008
#14
Vad jag är nyfiken på är om alla som rekomenderar steget verkligen har testat steget eller bara upprepar vad de har läst???

Numera Saab 9-5 Aero -00

Team Autohifi!
865 Inlägg
13 juli 2008
#15
Det finns några tusen Sinus steg ute i Sverige idag så det är inte helt omöjligt att alla har sett/testat uplevt etc. ett Sinus steg idag.


297 Inlägg
13 juli 2008
#16
jag har iaf testat steget en hel del ! har tävlat med dom sen ett år tillbaka . o jag är övertygad o har tom. resultatbevis på att det ÄR mkt effekt i stegen .
Senast redigerat av omegaman1 (13 juli 2008)

SM-vinnare i SQ-klassen experienced unlimited 2011 .

BilstereoNörd
576 Inlägg
13 juli 2008
#17
andreas_gbg_ skrev:
Vad jag är nyfiken på är om alla som rekomenderar steget verkligen har testat steget eller bara upprepar vad de har läst???
Det är väl oftast när det gäller negativa recensioner som det saknas egna erfarenheter, då det upprepas vad nån hört/läst m.m...
// Tommy

Bertilsson Auto Electronics (SM-Guld Street Stock-10)
(Fysisk butik i Lidköping) Bilstereo, Multimedia, Xenonkonvertering m.m.
BAE SPLpro (dB-mätare)
Pioneer, Mohawk, Carpower, B2 Audio, Dragster, Impact, Hertz m.fl

497 Inlägg
13 juli 2008
#18
det finns många som har testat detta steg vissa säger 1800wrms vissa 2000 wrms och slutligen 2200wrms
men vad jag vet ska 2200 vara  det resultatet som är vanligast bland testerna. men vem vet. min polare har en sådan och driver 2 15basar  visst det är pulver i steget men väljudet är en annan femma


209 Inlägg
13 juli 2008
#19
MrCalle skrev:
Det finns några tusen Sinus steg ute i Sverige idag så det är inte helt omöjligt att alla har sett/testat uplevt etc. ett Sinus steg idag.
Bänkresultat på Sinus Live 3000:
1350 watt
, effekten som uppges är max, och uppmätt med ett batteri.
Med andra ord en bra bit under dom "2200 watt RMS" som vissa yrar om.

Audi-powah: Jag kan med säkerhet "driva" 8 st 15"-are med biltemas billigaste steg.


Team Autohifi!
865 Inlägg
13 juli 2008
#20
mrBira skrev:
MrCalle skrev:
Det finns några tusen Sinus steg ute i Sverige idag så det är inte helt omöjligt att alla har sett/testat uplevt etc. ett Sinus steg idag.
Bänkresultat på Sinus Live 3000:
1350 watt
, effekten som uppges är max, och uppmätt med ett batteri.
Med andra ord en bra bit under dom "2200 watt RMS" som vissa yrar om.

Audi-powah: Jag kan med säkerhet "driva" 8 st 15"-are med biltemas billigaste steg.
Frågan är vad det är för bänkning du hänvisar till...? hur skulle slutsteg B ha för resultat i samma bänkning?
Det är fortfarande så att en garage mätning som inte kan gämföras med en CEA-2006 utan endast samma typ av garage mätning gjord på samma högtalare, samma batteri kraft osv....
Så alla slutsteg som testades i denna "bänkning" hade då vissat en mindra effekt siffra än vad CEA-2006 hande angivit.
När man gör en garage mätnig så kommer alla få olika resultat, och för 9/10 så blir resultatet olika för den som gör sin mätning med. pga att de inte kan repligera den tidigare mätningen till 100% som de kanske gjorde för 10sec sen .



Sök