2745
Sök

Tokdöd manta

Wallo
28 januari 2006
Trådstartare
#1
köpte en manta en bit bort o började den härliga färden på 18 mil hem... efter ca 9 mil dog bilen.. helt totalt värdelöst att få i gång den.. alla kablar satt där dom skulle, soppa fanns, etc. etc... men den vägrade att gå igång...

nån som vet nått som man kan kolla? motorn är en -78 1,9l

Solfilmsmontör
947 Inlägg
29 januari 2006
#2
Går motorn runt när du vrider på tändningen?

"Imagination is more important than knowledge..." -Albert Einstein (1879 - 1955)
Att tänka före man talar är som att torka sig innan man skiter.

Wallo
29 januari 2006
Trådstartare
#3
motorn går runt men den får ingen gnista på stiften.. och om jag inte minns fel så borde stiften vara bränsledränkta om man har tuggat startmotor ett tag.. för de var dom inte..

694 Inlägg
29 januari 2006
#4
Hmm pumpen som kan lagt av men inte så troligt..:S kan även vara tändningen.. kolla fördelar dosan om det finns en sådan på en så gammal bil..


21 761 Inlägg
29 januari 2006
#5
Kan det vara en säkring? Menade du 1,9L eller 1,9I, för då finns ju möjligheten att pump och tändning går på samma säkring.
Nu vet jag noll om Manta men det borde kunna vara så.
Vet inte ens om det finns I eller L
Senast redigerat av Drönirettab (29 januari 2006)

Wallo
29 januari 2006
Trådstartare
#6
okkar skrev:
Hmm pumpen som kan lagt av men inte så troligt..:S kan även vara tändningen.. kolla fördelar dosan om det finns en sådan på en så gammal bil..

nämn en bil som inte har nån slags fördelare... ja har kollat den men det verkar vara ok..

Wallo
29 januari 2006
Trådstartare
#7
Drönirettab skrev:
Kan det vara en säkring? Menade du 1,9L eller 1,9I, för då finns ju möjligheten att pump och tändning går på samma säkring.
Nu vet jag noll om Manta men det borde kunna vara så.
Vet inte ens om det finns I eller L

hittade typ 7 säkringar o alla är hela.. 1,9L som i liter. Ja hittade nån liten plupp brevid tändspolen som ser ut som två små keramikrör med kontaktstift på sidorna, vad är det? sen hittade jag även en lite större klump med kylflänsar på, tror de är nån spännings regulator eller nått.. nån som haft en opel nån gång kanske vet.. bensin kommer fram från pumpen men verkar inte komma in i motorn.. ska luska vidare bland filter o slangar imorrn... 

men tänningen återstår..

21 761 Inlägg
29 januari 2006
#8
Det blir nog till att plocka fram multimetern och kolla om det finns spänning till spolen.

Wallo
29 januari 2006
Trådstartare
#9
men vad är de andra för saker då?

86 Inlägg
30 januari 2006
#10
Förkopplingsmåtstånd till tändspolen. Har du den vanliga Solexförgasaren kvar? Kolla att du får fram soppa genom att ta bort luftfiltret och titta ner i förgasaren. Gasa och se om acc-pumpen sprutar in soppa. Gör den inte det kan nålventilen till flottören vara defekt/igensatt. Även huvudmunstycket kan vara täppt. Snapsa men några cl. bensin direkt i förgasaren (om nu inte stiften redan är blöta). Går motorn igång på detta är det ett bensinproblem. Ska du ha kvar bilen länge föreslår jag att du byter förgasare till en WEBER 36/36! Det är bara att skruva dit. Den passar direkt på ditt insug.
Ebbe

Wallo
30 januari 2006
Trådstartare
#11
sitter en weber 36 på nu.. o ja har en till i hyllan här.. funderar på o montera ihop dom om det går..

Wallo
2 februari 2006
Trådstartare
#12
nu har ja varit framme med mätaren och luskat fram att det är ström hela vägen till tändspolen ( både +12v och jord. men där slutar spåren... har testat att byta spole till en som jag vet fungerar men dock utan resultat..  har mätt o kollat kablarna men dom verkar vara hela.. tändsystemet är brytarlöst så dom kan det inte heller vara.. nån som har nån idé..?

694 Inlägg
2 februari 2006
#13
ja det kan ligga skit i fördelar dosan..eller så har det ärgat på polerna där? tex:) hehe


21 761 Inlägg
2 februari 2006
#14
Då är frågan om tändmodulen får spänning och om den fungerar överhuvud taget.
Förresten, du sa att spolen fick jord. Menar du att det ligger jord hela tiden, i så fall är någonting fel.
Kolla vart tändgivaren sitter och undersök om den är ok.

Wallo
2 februari 2006
Trådstartare
#15
fördelaren är nybytt nu.. bilen funkar fortfarande inte..
tändmodulen får spänning och ska enl. multimetern och en knäpp gubbe vara ok.. jorden kom när motorn gick på starten.. annars ingenting..

163 Inlägg
4 februari 2006
#16
kommer det gnista på stiften?
första saken att kolla, gör det inte det så är det ju solkart el fel, kommer det gnista så kan man NÄSTAN utesluta elfel.
kolla bränsle pumpen, inte omöjligt att den lägger av på en så gammal bil.


Vårdare!
60 Inlägg
4 februari 2006
#17
1.som sagt skruva dän stift kolla gnista
2. ta dän soppa slangen o se om de kommer soppa ( i intervaller ) kommer det soppa  till förgasaren titta om axis pumpen sprutar ut soppa.
3.du sa att det var brytar löst system? ok.. har du kollat om tändspolen ger ut ström när du drar på tändningen ?

MVH Christoffer

Opel Power ''Fresh Thinking Better Cars''

Wallo
4 februari 2006
Trådstartare
#18
som sagt.. ingen gnista på stiften.. och ja får ingen ström ut från tändspolen.. har testat o bytt till flera olika som jag vet fungerar men inget verkar funka i bilen..

Lastbilsmekaniker
3 878 Inlägg
4 februari 2006
#19
Ett bra tips att kolla är även om du får triggersignal till tändningen eller om slutsteget gett upp.


Wallo
12 februari 2006
Trådstartare
#20
och på svenska så betyder det?


Sök