2628
Sök

missnöjd med sport luftfilter på TDI!

1 335 Inlägg
25 december 2011
#21
Alltså jag ger blanka fan i om de pyser eller inte. De kan va de mest oviktigaste i hela världen! Jag vill veta om jag kan få ut de minsta effektökning om ja byter?? Haha pys, vem bryr sig...

B5 #001

.......
2 655 Inlägg
25 december 2011
#22
inga problem att få "dumpande" ljud på en diesel inte, på min gamla 525tds så slängde jag dit ett öppet filter, läst ju lite först men efter att pumpen blev uppställd de som gick och ett ladd på 1,4bar då lät den uta bara h-vete. blev först ett jävulskt sugljud och när man släppte gasen så blev de ett fladdrande dumpljud och antar väl att de har me laddtrycket att göra.

1 335 Inlägg
SpeedFreakz Sweden
1 778 Inlägg
25 december 2011
#24
F-Tar skrev:
Alltså jag ger blanka fan i om de pyser eller inte. De kan va de mest oviktigaste i hela världen! Jag vill veta om jag kan få ut de minsta effektökning om ja byter?? Haha pys, vem bryr sig...

Och vi ger blanka fan i vad du tycker. TS undrade varför han inte fick sportigare ljud på sin diesel, då behöver inte du komma med spydiga svar för att vi berättar om ljudet på dieslar med öppet filter. När det är det tråden handlar om.

BMW följer inte utvecklingen, BMW leder den!
The spirit of 76. www.76olja.nu

Smålänning
7 883 Inlägg
25 december 2011
#25
F-Tar skrev:
Alltså jag ger blanka fan i om de pyser eller inte. De kan va de mest oviktigaste i hela världen! Jag vill veta om jag kan få ut de minsta effektökning om ja byter?? Haha pys, vem bryr sig...

Nej, det får du inte. Tråkigt va?

En expert är en person som gjort alla misstag som är möjliga att göra inom ett begränsat område!
Du kan ta smålänningen ur Småland, men du kan aldrig ta Småland ur smålänningen!

2 024 Inlägg
25 december 2011
#26
F-Tar skrev:
Alltså jag ger blanka fan i om de pyser eller inte. De kan va de mest oviktigaste i hela världen! Jag vill veta om jag kan få ut de minsta effektökning om ja byter?? Haha pys, vem bryr sig...

Du har nog lättare för att få de svar du söker om du skriver en egen tråd där första inlägget handlar om det du vill veta istället för att skriva i en flera år gammal tråd som handlar om just mer ljud från en diesel... roll

Svensk mästare Advanced Unlimited 2012 med min Citroën C5. Bygger om och avancerar till 2013
Samarbetspartners:
Ljudbyggaren, Carlenskogs, Nascom

1 335 Inlägg
25 december 2011
#27
marwin_of_sweden skrev:
F-Tar skrev:
Alltså jag ger blanka fan i om de pyser eller inte. De kan va de mest oviktigaste i hela världen! Jag vill veta om jag kan få ut de minsta effektökning om ja byter?? Haha pys, vem bryr sig...

Och vi ger blanka fan i vad du tycker. TS undrade varför han inte fick sportigare ljud på sin diesel, då behöver inte du komma med spydiga svar för att vi berättar om ljudet på dieslar med öppet filter. När det är det tråden handlar om.

Sopa!! Jag kommer in och öppnar tråden igen efter 3 år och undrar en sak., TS som du kallar han, lär ha lagt detta bakom sig för längesen. Men då börjar alla på grundämnet igen.. om de pyser hahaha. Jag är glad om ja slipper de.. tro man e nån 740 raggare med pys och regplåtsdunk =S

B5 #001

1 335 Inlägg
25 december 2011
#28
Expoze skrev:
F-Tar skrev:
Alltså jag ger blanka fan i om de pyser eller inte. De kan va de mest oviktigaste i hela världen! Jag vill veta om jag kan få ut de minsta effektökning om ja byter?? Haha pys, vem bryr sig...

Du har nog lättare för att få de svar du söker om du skriver en egen tråd där första inlägget handlar om det du vill veta istället för att skriva i en flera år gammal tråd som handlar om just mer ljud från en diesel... roll

Jo verkar inte bättre tongue

B5 #001

SpeedFreakz Sweden
1 778 Inlägg
25 december 2011
#29
F-Tar skrev:
marwin_of_sweden skrev:
F-Tar skrev:
Alltså jag ger blanka fan i om de pyser eller inte. De kan va de mest oviktigaste i hela världen! Jag vill veta om jag kan få ut de minsta effektökning om ja byter?? Haha pys, vem bryr sig...

Och vi ger blanka fan i vad du tycker. TS undrade varför han inte fick sportigare ljud på sin diesel, då behöver inte du komma med spydiga svar för att vi berättar om ljudet på dieslar med öppet filter. När det är det tråden handlar om.

Sopa!! Jag kommer in och öppnar tråden igen efter 3 år och undrar en sak., TS som du kallar han, lär ha lagt detta bakom sig för längesen. Men då börjar alla på grundämnet igen.. om de pyser hahaha. Jag är glad om ja slipper de.. tro man e nån 740 raggare med pys och regplåtsdunk =S

Vill du undra något kan du starta en egen tråd med din fråga så slipper du ge spydiga svar till dom som svarar på grundämnet i tråden. Ställer du en ny fråga i en tråd med annat ämne får du nog räkna med att huvudfrågan diskuteras också.
Jag vet inte hur 740 raggare kom in i bilden, men anser du att dom som har en passar eller Bmw diesel är 740 raggare är det något du får fundera lite över.

BMW följer inte utvecklingen, BMW leder den!
The spirit of 76. www.76olja.nu

1 335 Inlägg
25 december 2011
#30
marwin_of_sweden skrev:
F-Tar skrev:
marwin_of_sweden skrev:

Och vi ger blanka fan i vad du tycker. TS undrade varför han inte fick sportigare ljud på sin diesel, då behöver inte du komma med spydiga svar för att vi berättar om ljudet på dieslar med öppet filter. När det är det tråden handlar om.

Sopa!! Jag kommer in och öppnar tråden igen efter 3 år och undrar en sak., TS som du kallar han, lär ha lagt detta bakom sig för längesen. Men då börjar alla på grundämnet igen.. om de pyser hahaha. Jag är glad om ja slipper de.. tro man e nån 740 raggare med pys och regplåtsdunk =S

Vill du undra något kan du starta en egen tråd med din fråga så slipper du ge spydiga svar till dom som svarar på grundämnet i tråden. Ställer du en ny fråga i en tråd med annat ämne får du nog räkna med att huvudfrågan diskuteras också.
Jag vet inte hur 740 raggare kom in i bilden, men anser du att dom som har en passar eller Bmw diesel är 740 raggare är det något du får fundera lite över.

Jo du var väl sen på den fronten om att skapa en ny tråd. De som svarat vet formodligen lika lite som jag ang detta! Ink du!!

De passar in, för oftast de som vill att de ska pysa, är 18 + och har en 740. Jag är inte sån. Jag går efter funktion före läte. Btw de finns säkert BMW-raggare å passat-raggare. Jag är inte en av dem, trots att ja gillar å sladda lite wink

B5 #001

SpeedFreakz Sweden
1 778 Inlägg
25 december 2011
#31
F-Tar skrev:
marwin_of_sweden skrev:
F-Tar skrev:

Sopa!! Jag kommer in och öppnar tråden igen efter 3 år och undrar en sak., TS som du kallar han, lär ha lagt detta bakom sig för längesen. Men då börjar alla på grundämnet igen.. om de pyser hahaha. Jag är glad om ja slipper de.. tro man e nån 740 raggare med pys och regplåtsdunk =S

Vill du undra något kan du starta en egen tråd med din fråga så slipper du ge spydiga svar till dom som svarar på grundämnet i tråden. Ställer du en ny fråga i en tråd med annat ämne får du nog räkna med att huvudfrågan diskuteras också.
Jag vet inte hur 740 raggare kom in i bilden, men anser du att dom som har en passar eller Bmw diesel är 740 raggare är det något du får fundera lite över.

Jo du var väl sen på den fronten om att skapa en ny tråd. De som svarat vet formodligen lika lite som jag ang detta! Ink du!!

De passar in, för oftast de som vill att de ska pysa, är 18 + och har en 740. Jag är inte sån. Jag går efter funktion före läte. Btw de finns säkert BMW-raggare å passat-raggare. Jag är inte en av dem, trots att ja gillar å sladda lite wink

Alla som har fyllt 18 är väl 18+? Men skämt o sido, I get your point.
Jag är inte 18, och jag var inte heller ute efter att den skulle pysa. Men när jag byggde om systemet innan och efter turbon blev det öppet filter, och när jag kom över 2 bar i laddtryck pös det ordentligt ändå.
Skit samma, men för att svara på din fråga så tjänar du nog mest effekt på ett sportinsatts filter, om det nu finns någon effekt att hämta där alls.

BMW följer inte utvecklingen, BMW leder den!
The spirit of 76. www.76olja.nu

fyrkrafsare
1 443 Inlägg
26 december 2011
#32
marwin_of_sweden skrev:
F-Tar skrev:
marwin_of_sweden skrev:

Vill du undra något kan du starta en egen tråd med din fråga så slipper du ge spydiga svar till dom som svarar på grundämnet i tråden. Ställer du en ny fråga i en tråd med annat ämne får du nog räkna med att huvudfrågan diskuteras också.
Jag vet inte hur 740 raggare kom in i bilden, men anser du att dom som har en passar eller Bmw diesel är 740 raggare är det något du får fundera lite över.

Jo du var väl sen på den fronten om att skapa en ny tråd. De som svarat vet formodligen lika lite som jag ang detta! Ink du!!

De passar in, för oftast de som vill att de ska pysa, är 18 + och har en 740. Jag är inte sån. Jag går efter funktion före läte. Btw de finns säkert BMW-raggare å passat-raggare. Jag är inte en av dem, trots att ja gillar å sladda lite wink

Alla som har fyllt 18 är väl 18+? Men skämt o sido, I get your point.
Jag är inte 18, och jag var inte heller ute efter att den skulle pysa. Men när jag byggde om systemet innan och efter turbon blev det öppet filter, och när jag kom över 2 bar i laddtryck pös det ordentligt ändå.
Skit samma, men för att svara på din fråga så tjänar du nog mest effekt på ett sportinsatts filter, om det nu finns någon effekt att hämta där alls.

man tjänar möjligtvis lite effekt precis i början (även om jag dock är ganska säker på att man tappar effekt, iaf med ett öppet koniskt som ersätter orig. luftburk) när filtret är helt nyinstallerat (dvs rent från skräp, damm, bös whatev) men när det börjar packa igen med skräp vilket det gör ganska fort tack vare att det har mindre yta än ett standard pappersfilter så tappar man istället effekt. Just tack vare att dieslarna saknar gasspjäll så är flödet genom filtret konstant och det packar således igen med skit fortare än vad ett likadant filter hade gjort i en bensinmotor....

Riktiga bilar är fyrhjulsdrivna...
Numera leg. grusligist!

2 024 Inlägg
26 december 2011
#33
TS_quattro skrev:
marwin_of_sweden skrev:
F-Tar skrev:

Jo du var väl sen på den fronten om att skapa en ny tråd. De som svarat vet formodligen lika lite som jag ang detta! Ink du!!

De passar in, för oftast de som vill att de ska pysa, är 18 + och har en 740. Jag är inte sån. Jag går efter funktion före läte. Btw de finns säkert BMW-raggare å passat-raggare. Jag är inte en av dem, trots att ja gillar å sladda lite wink

Alla som har fyllt 18 är väl 18+? Men skämt o sido, I get your point.
Jag är inte 18, och jag var inte heller ute efter att den skulle pysa. Men när jag byggde om systemet innan och efter turbon blev det öppet filter, och när jag kom över 2 bar i laddtryck pös det ordentligt ändå.
Skit samma, men för att svara på din fråga så tjänar du nog mest effekt på ett sportinsatts filter, om det nu finns någon effekt att hämta där alls.

man tjänar möjligtvis lite effekt precis i början (även om jag dock är ganska säker på att man tappar effekt, iaf med ett öppet koniskt som ersätter orig. luftburk) när filtret är helt nyinstallerat (dvs rent från skräp, damm, bös whatev) men när det börjar packa igen med skräp vilket det gör ganska fort tack vare att det har mindre yta än ett standard pappersfilter så tappar man istället effekt. Just tack vare att dieslarna saknar gasspjäll så är flödet genom filtret konstant och det packar således igen med skit fortare än vad ett likadant filter hade gjort i en bensinmotor....

Fast flödet blir ju inte konstant bara för att det inte finns ett gasspjäll. Det varierar ju med motorns varvtal och belastning.

Svensk mästare Advanced Unlimited 2012 med min Citroën C5. Bygger om och avancerar till 2013
Samarbetspartners:
Ljudbyggaren, Carlenskogs, Nascom

SpeedFreakz Sweden
1 778 Inlägg
26 december 2011
#34
TS_quattro skrev:
marwin_of_sweden skrev:
F-Tar skrev:

Jo du var väl sen på den fronten om att skapa en ny tråd. De som svarat vet formodligen lika lite som jag ang detta! Ink du!!

De passar in, för oftast de som vill att de ska pysa, är 18 + och har en 740. Jag är inte sån. Jag går efter funktion före läte. Btw de finns säkert BMW-raggare å passat-raggare. Jag är inte en av dem, trots att ja gillar å sladda lite wink

Alla som har fyllt 18 är väl 18+? Men skämt o sido, I get your point.
Jag är inte 18, och jag var inte heller ute efter att den skulle pysa. Men när jag byggde om systemet innan och efter turbon blev det öppet filter, och när jag kom över 2 bar i laddtryck pös det ordentligt ändå.
Skit samma, men för att svara på din fråga så tjänar du nog mest effekt på ett sportinsatts filter, om det nu finns någon effekt att hämta där alls.

man tjänar möjligtvis lite effekt precis i början (även om jag dock är ganska säker på att man tappar effekt, iaf med ett öppet koniskt som ersätter orig. luftburk) när filtret är helt nyinstallerat (dvs rent från skräp, damm, bös whatev) men när det börjar packa igen med skräp vilket det gör ganska fort tack vare att det har mindre yta än ett standard pappersfilter så tappar man istället effekt. Just tack vare att dieslarna saknar gasspjäll så är flödet genom filtret konstant och det packar således igen med skit fortare än vad ett likadant filter hade gjort i en bensinmotor....

Men jag skrev sport insatsfilter. Alltså ett filter du sätter i luftburken som har bättre flöde än orginal:)

BMW följer inte utvecklingen, BMW leder den!
The spirit of 76. www.76olja.nu

fyrkrafsare
1 443 Inlägg
26 december 2011
#35
marwin_of_sweden skrev:
TS_quattro skrev:
marwin_of_sweden skrev:
Alla som har fyllt 18 är väl 18+? Men skämt o sido, I get your point.
Jag är inte 18, och jag var inte heller ute efter att den skulle pysa. Men när jag byggde om systemet innan och efter turbon blev det öppet filter, och när jag kom över 2 bar i laddtryck pös det ordentligt ändå.
Skit samma, men för att svara på din fråga så tjänar du nog mest effekt på ett sportinsatts filter, om det nu finns någon effekt att hämta där alls.

man tjänar möjligtvis lite effekt precis i början (även om jag dock är ganska säker på att man tappar effekt, iaf med ett öppet koniskt som ersätter orig. luftburk) när filtret är helt nyinstallerat (dvs rent från skräp, damm, bös whatev) men när det börjar packa igen med skräp vilket det gör ganska fort tack vare att det har mindre yta än ett standard pappersfilter så tappar man istället effekt. Just tack vare att dieslarna saknar gasspjäll så är flödet genom filtret konstant och det packar således igen med skit fortare än vad ett likadant filter hade gjort i en bensinmotor....

Men jag skrev sport insatsfilter. Alltså ett filter du sätter i luftburken som har bättre flöde än orginal:)

förvisso, men det ändrar inte det faktum att det har mindre filtreringsyta än ett original pappersfilter, visst, luften flödar lättare när filtret är rent och nyinstallerat men sämre efter ett litet tag när det efter hand täpps till av partiklar av olika slag. Om du tar ett papperfilter och vecklar ut filterytan i det så blir det arket mer än 5 ggr större än om du vecklar ut bommullslagret från ett insatsfilter, dvs bomullsfiltret har en mindre yta som ska hantera samma mängd skit som det större papperfiltret, dvs flödet blir sämre snabbare i bomullsfiltret än i pappersfiltret eftersom det täpps igen...
Senast redigerat av TS_quattro (26 december 2011)

Riktiga bilar är fyrhjulsdrivna...
Numera leg. grusligist!

322 Inlägg
26 december 2011
#36
dieselar dumpar inte då dom inte har nått gasspjäll mer turbovin kan de bli och knack men nå hästar tror ja inte man vinner på de snarare förlorar

1 335 Inlägg
26 december 2011
#37
marwin_of_sweden skrev:
F-Tar skrev:
marwin_of_sweden skrev:

Vill du undra något kan du starta en egen tråd med din fråga så slipper du ge spydiga svar till dom som svarar på grundämnet i tråden. Ställer du en ny fråga i en tråd med annat ämne får du nog räkna med att huvudfrågan diskuteras också.
Jag vet inte hur 740 raggare kom in i bilden, men anser du att dom som har en passar eller Bmw diesel är 740 raggare är det något du får fundera lite över.

Jo du var väl sen på den fronten om att skapa en ny tråd. De som svarat vet formodligen lika lite som jag ang detta! Ink du!!

De passar in, för oftast de som vill att de ska pysa, är 18 + och har en 740. Jag är inte sån. Jag går efter funktion före läte. Btw de finns säkert BMW-raggare å passat-raggare. Jag är inte en av dem, trots att ja gillar å sladda lite wink

Alla som har fyllt 18 är väl 18+? Men skämt o sido, I get your point.
Jag är inte 18, och jag var inte heller ute efter att den skulle pysa. Men när jag byggde om systemet innan och efter turbon blev det öppet filter, och när jag kom över 2 bar i laddtryck pös det ordentligt ändå.
Skit samma, men för att svara på din fråga så tjänar du nog mest effekt på ett sportinsatts filter, om det nu finns någon effekt att hämta där alls.

Jomenvisst! Vart kan jag hitta ett sånt då, vet du de?

B5 #001

Rejsa ?
2 959 Inlägg
26 december 2011
#38
TS_quattro skrev:
marwin_of_sweden skrev:
TS_quattro skrev:

man tjänar möjligtvis lite effekt precis i början (även om jag dock är ganska säker på att man tappar effekt, iaf med ett öppet koniskt som ersätter orig. luftburk) när filtret är helt nyinstallerat (dvs rent från skräp, damm, bös whatev) men när det börjar packa igen med skräp vilket det gör ganska fort tack vare att det har mindre yta än ett standard pappersfilter så tappar man istället effekt. Just tack vare att dieslarna saknar gasspjäll så är flödet genom filtret konstant och det packar således igen med skit fortare än vad ett likadant filter hade gjort i en bensinmotor....

Men jag skrev sport insatsfilter. Alltså ett filter du sätter i luftburken som har bättre flöde än orginal:)

förvisso, men det ändrar inte det faktum att det har mindre filtreringsyta än ett original pappersfilter, visst, luften flödar lättare när filtret är rent och nyinstallerat men sämre efter ett litet tag när det efter hand täpps till av partiklar av olika slag. Om du tar ett papperfilter och vecklar ut filterytan i det så blir det arket mer än 5 ggr större än om du vecklar ut bommullslagret från ett insatsfilter, dvs bomullsfiltret har en mindre yta som ska hantera samma mängd skit som det större papperfiltret, dvs flödet blir sämre snabbare i bomullsfiltret än i pappersfiltret eftersom det täpps igen...

Det låter på sig dom att sportfiltret sätter igen sig efter en sväng till ICA, hur länge menar du igentligen?
Du lär ju kunna köra ganska länge innan filtret är så igensatt att man tappar effekt, självklart varierar ju det beroende på det yttre förhållandena.
Men när det är skitigt så är det ju bara att tvätta, det är ju en av fördelarna med ett sånt filter.

Autotech

SpeedFreakz Sweden
1 778 Inlägg
26 december 2011
#39
F-Tar skrev:
marwin_of_sweden skrev:
F-Tar skrev:

Jo du var väl sen på den fronten om att skapa en ny tråd. De som svarat vet formodligen lika lite som jag ang detta! Ink du!!

De passar in, för oftast de som vill att de ska pysa, är 18 + och har en 740. Jag är inte sån. Jag går efter funktion före läte. Btw de finns säkert BMW-raggare å passat-raggare. Jag är inte en av dem, trots att ja gillar å sladda lite wink

Alla som har fyllt 18 är väl 18+? Men skämt o sido, I get your point.
Jag är inte 18, och jag var inte heller ute efter att den skulle pysa. Men när jag byggde om systemet innan och efter turbon blev det öppet filter, och när jag kom över 2 bar i laddtryck pös det ordentligt ändå.
Skit samma, men för att svara på din fråga så tjänar du nog mest effekt på ett sportinsatts filter, om det nu finns någon effekt att hämta där alls.

Jomenvisst! Vart kan jag hitta ett sånt då, vet du de?

De är bara googla. Jag köpte insatsfilter till 540n på tillbilen.se.

BMW följer inte utvecklingen, BMW leder den!
The spirit of 76. www.76olja.nu

fyrkrafsare
1 443 Inlägg
26 december 2011
#40
Busgrabb skrev:
TS_quattro skrev:
marwin_of_sweden skrev:

Men jag skrev sport insatsfilter. Alltså ett filter du sätter i luftburken som har bättre flöde än orginal:)

förvisso, men det ändrar inte det faktum att det har mindre filtreringsyta än ett original pappersfilter, visst, luften flödar lättare när filtret är rent och nyinstallerat men sämre efter ett litet tag när det efter hand täpps till av partiklar av olika slag. Om du tar ett papperfilter och vecklar ut filterytan i det så blir det arket mer än 5 ggr större än om du vecklar ut bommullslagret från ett insatsfilter, dvs bomullsfiltret har en mindre yta som ska hantera samma mängd skit som det större papperfiltret, dvs flödet blir sämre snabbare i bomullsfiltret än i pappersfiltret eftersom det täpps igen...

Det låter på sig dom att sportfiltret sätter igen sig efter en sväng till ICA, hur länge menar du igentligen?
Du lär ju kunna köra ganska länge innan filtret är så igensatt att man tappar effekt, självklart varierar ju det beroende på det yttre förhållandena.
Men när det är skitigt så är det ju bara att tvätta, det är ju en av fördelarna med ett sånt filter.

vad jag säger är att det sätter igen 5 gånger snabbare än ett vanligt filter, om det vanliga filtret sätter igen efter t.ex 2000 mil så är sportfiltret täppt efter 400 mil. Något som dessutom inte är så bra med sportfiltren är att de är relativt "grovmaskiga", dvs det följer med en hel del skräp rakt in i turbinen som efter att tag ser ut som om den blivit blästrad och därigenom tappar effekt. Det finns ingen som helst fördel med att sätta ett sportfilter i en vanlig modern personbil med insprutning om man nu inte vill ha lite mer ljud (dock så funkar ju inte det nämnvärt på en diesel som det redan har konstaterats) bara för att man byter filter så ökas inte effekten, om man inte anpassar motorns styrsystem för att beräkna för det högre luftflödet, i de fall som flödet verkligen blir högre/bättre, oftast är det det motsatta, särskilt i de fall där original luftburk plockas bort och man får diverse störningar i flödet som turbulens, varmluft (dvs sämre verkningsgrad på turbon) etc. En annan nackdel med tvättbara filter är de som använder olja, öser man på aningens för mycket olja så följer den med in och sätter sig på luftmassemätaren som då går sönder. Jag har själv kört med både öppet filter och insatsfilter på två tidigare bilar, de ger kort sagt ingenting, mer än strul då de oftast ska tvättas var 600:e till var 1000:e mil beroende på tillverkare, av just den anledningen är originalfilter bättre, inget bladdande med vatten, inga väntetider på att det ska torka, ingen kladdig olja, bara riva ur det gamla filtret, slänga det i soporna och montera det nya i samband med service...

Riktiga bilar är fyrhjulsdrivna...
Numera leg. grusligist!


Sök