3969
Sök

missnöjd med sport luftfilter på TDI!

1 813 Inlägg
13 juli 2008
Trådstartare
#1
jo jag satte öppet filter på min TDI och trodde iaf det skulle komma lite ljud ur det för skoj skull.
men så provkörde man suger ju inte mer än vanligt inget man hör iaf:S och sen brukar det ju låta pysschh när man växlar lite lr släpper gasen man kan höra jätte tysk om man släpper gasen vid 1300varv lr nått men det går ju inte växla vid det varvtalet..

varför e det så här på disel lr det e nått som inte stämmer??
bilen har kcr box i sig om det kan höra nått?:S

vill ha lite sport ljud i min lilla passat TDI 130hk (nu ca 160hk)

vorre tacksam för svar hur man ska göra för att få lite pyyschh ljud:P

Åk före du så väntar jag på dig där..!

1 813 Inlägg
13 juli 2008
Trådstartare
#2
e det någon som har en disel passat lr nått som kör med öppetfilter på sin TDI?? funkar det och låter högt hos er i era bilar ?

Åk före du så väntar jag på dig där..!

. : F a d e r a t o r : .
5 042 Inlägg
13 juli 2008
#3
dj_padde skrev:
jo jag satte öppet filter på min TDI och trodde iaf det skulle komma lite ljud ur det för skoj skull.
men så provkörde man suger ju inte mer än vanligt inget man hör iaf:S och sen brukar det ju låta pysschh när man växlar lite lr släpper gasen man kan höra jätte tysk om man släpper gasen vid 1300varv lr nått men det går ju inte växla vid det varvtalet..

varför e det så här på disel lr det e nått som inte stämmer??
bilen har kcr box i sig om det kan höra nått?:S

vill ha lite sport ljud i min lilla passat TDI 130hk (nu ca 160hk)

vorre tacksam för svar hur man ska göra för att få lite pyyschh ljud:P

Nu får du bestämma dig. Har du öppet filter eller Sport? ( Sport exakt som orginal fast släpper igenom mer luft )
Skaffa öppen dumpventil så dumpar det på fint Pssshyyy ljudet wink

C H E V R O L E T <3

Ett riktigt sprut de enda rätta
2 252 Inlägg
13 juli 2008
#4
Children-Of-Bodom skrev:
dj_padde skrev:
jo jag satte öppet filter på min TDI och trodde iaf det skulle komma lite ljud ur det för skoj skull.
men så provkörde man suger ju inte mer än vanligt inget man hör iaf:S och sen brukar det ju låta pysschh när man växlar lite lr släpper gasen man kan höra jätte tysk om man släpper gasen vid 1300varv lr nått men det går ju inte växla vid det varvtalet..

varför e det så här på disel lr det e nått som inte stämmer??
bilen har kcr box i sig om det kan höra nått?:S

vill ha lite sport ljud i min lilla passat TDI 130hk (nu ca 160hk)

vorre tacksam för svar hur man ska göra för att få lite pyyschh ljud:P

Nu får du bestämma dig. Har du öppet filter eller Sport? ( Sport exakt som orginal fast släpper igenom mer luft )
Skaffa öppen dumpventil så dumpar det på fint Pssshyyy ljudet wink

de går inte att ha "vanlig" öppen ventil isf får du punga ut ca 2 - 3k för en till diesel men de är inget att rekomendera

topic: jo varför de "blev" sämre med annat filter är ju oftast för att på turbo dieslar så är luftburken redan optimerad för motorn mer än på bensinare, är iaf vad jag har fattat de.

You don't get another chance, Life ain't a nintendo -

Sothora <3
1 201 Inlägg
13 juli 2008
#5
Skaffa en riktig dieselbil!

Bildemonterare samt egen verkstad. !

Ett riktigt sprut de enda rätta
2 252 Inlägg
13 juli 2008
#6
Mercedesturbodiesel skrev:
Skaffa en riktig dieselbil!

Men skriv ordentliga inlägg !

You don't get another chance, Life ain't a nintendo -

209 Inlägg
13 juli 2008
#7
http://www.zatzy.com/teknik/47840-nagra … motor.html

Läsning rekomenderas..


dj_padde skrev:
jo jag satte öppet filter på min TDI och trodde iaf det skulle komma lite ljud ur det för skoj skull.
men så provkörde man suger ju inte mer än vanligt inget man hör iaf:S och sen brukar det ju låta pysschh när man växlar lite lr släpper gasen man kan höra jätte tysk om man släpper gasen vid 1300varv lr nått men det går ju inte växla vid det varvtalet..

varför e det så här på disel lr det e nått som inte stämmer??
bilen har kcr box i sig om det kan höra nått?:S

vill ha lite sport ljud i min lilla passat TDI 130hk (nu ca 160hk)

vorre tacksam för svar hur man ska göra för att få lite pyyschh ljud:P


1 813 Inlägg
13 juli 2008
Trådstartare
#8
Mercedesturbodiesel skrev:
Skaffa en riktig dieselbil!

OCH VAD E EN RIKTIG DISELBIL jag köpte inte min i leksaksaffären där du verka köpa din humor! skriv nått vettigt lr gå och lägg dej och sov och var TYST

Åk före du så väntar jag på dig där..!

1 813 Inlägg
13 juli 2008
Trådstartare
#9
och sen undra jag varför det inte låter nått efter som jag satte öppet filter dumpventil vill jag inte ha annars hade jag köpt det. och frågade inte ens efter någon dump jag ville bara ha lite mer sportljud så motorn låter lite tufft när det suger men verka inte vara så najs på en disel för det låter typ inte ett skit..

men fick inget vettigt svar så tråden kan ni ta bort ist så söker jag info via nått annat ställe där man får svar på frågan ist för en massa andra grejer som jag inte ens var intresserad utav!

Åk före du så väntar jag på dig där..!

Kodknäckare
82 Inlägg
13 juli 2008
#10
Öppna filter ska man oftast inte ha på en diesel. Eller iofs kvittar det.  har du iaf skärmat av filtret från från motorn med en plåt?  Jag hade en kompis med passat tdi, öppet filter. det var samma historia. knacket vann över sportljudet.

Smart. Beautiful. iNFiNiTi.

87 Inlägg
13 juli 2008
#11
En diesel jobbar inte på så höga varv..de vill säga att den inte suger in riktigt lika mycket luft på samma sätt som en bensinare....
Insugsljudet är svårt att få nåt "brööligare" iaf om det är en turbodiesel , ett öppet filter brukar bara göra att du hör lite mer turbovin..
Testa att sätta ditt filter på ett lite längre rör..kan ju göra nåt kanske...
Lycka till

Vänliga Hälsningar Klas Östling

BTLulle
13 juli 2008
#12
Med ett öppet filter så håller nog inte LMM:en så länge. Kolla i stället så du har rent i snoowsreen filtret som sitter i röret som luften kommer in i luftburken genom. Pyset du hör är då regleringen av VNT:n ändra sig. Rengör insugnigsröret från sot och olja och plugga EGR:en  så du slipper sot och motifiera vevhusventilationen så du slipper olja i insuget så har du fått några hästar till i stallet smilesmile

MVH Peter

4 Inlägg
14 juli 2008
#13
Tjena! om jag inte har fått det hela om bakfoten så blir d ganska svårt att få nått phyyysh ljud på en D, man har ju inget spjäll som "håller imot" trycket när du släpper gasen... Hade en V70tdi som jag satte på öppet filter å den ända skillnaden blev lite mer turbo vin. Samma så skulle jag rekomender att du tar av KCR-boxen. Jag har mycket dålig erfarenhet av dom boxarna själv å typ 7-10 andra personer i mitt när område. Promotech´s box är en fin sak.

Tommy

50 Inlägg
21 juli 2008
#14
BTLulle skrev:
Med ett öppet filter så håller nog inte LMM:en så länge. Kolla i stället så du har rent i snoowsreen filtret som sitter i röret som luften kommer in i luftburken genom. Pyset du hör är då regleringen av VNT:n ändra sig. Rengör insugnigsröret från sot och olja och plugga EGR:en  så du slipper sot och motifiera vevhusventilationen så du slipper olja i insuget så har du fått några hästar till i stallet smilesmile

MVH Peter

lmm håller lika bra som innan med öppet filter. har själv kört med öppet filter i ca 2500 mil utan att lmm har pajat

Hej FRA!
Det finns ingen anledning att läsa mitt mail. Jag har ingenting att göra med FARC, al-Jihad eller PKK. Jag har aldrig gjort Sawm eller tillverkat biologiska vapen, jag vet knappt ens vad Al Manar betyder. Men tack för visat intresse!

PS. Terroristattacker kommer knappast att planeras över okrypterade mail. Sabba FRA-lagen

BTLulle
21 juli 2008
#15
Men du har ingen diesel, så det är inte så konstigt att ditt håller för på en diesel har du inget gasspjäll så det passerar mycket mera luft på den än på en besinare. Prova köra din bil gasen i botten i 1000 mil få se om din LMM håller.

MVH Peter

1 335 Inlägg
24 december 2011
#16
Vart hittar man dessa filter och fungerar dom bra? Är nämligen sugen på att sätta in ett på min diesel! Har Chippeat om de är nån nyttig info

B5 #001

fyrkrafsare
1 443 Inlägg
24 december 2011
#17
öppna filter är helt meningslösa på en diesel, slöseri med pengar kort sagt...

Riktiga bilar är fyrhjulsdrivna...
Numera leg. grusligist!

Smålänning
7 883 Inlägg
24 december 2011
#18
TS_quattro skrev:
öppna filter är helt meningslösa på en diesel, slöseri med pengar kort sagt...

Precis.

Strunta i öppet filter. Den låter inte mer för det.
Strunta i dumpventil. Den kommer ändå inte öppna.

De allra flesta dieslar har filter som är mycket överdimensionerade och räcker till med råge för mycket effektökning.

Riktig diesel = långt slag, låga varv, alt radpump och över 6 liter smile

En expert är en person som gjort alla misstag som är möjliga att göra inom ett begränsat område!
Du kan ta smålänningen ur Småland, men du kan aldrig ta Småland ur smålänningen!

Maskinbefäl
1 038 Inlägg
24 december 2011
#19
Vill du ha pyysch ljud på en diesel är den nog lämpligast att montera en högtaler som kan spela upp det ljudet vid lämpligt tillfälle, speciellt eftersom alla som vet något om motorer kommer garva sig harmynta....

Däremot kan du få ett woompsh ljud, vilket du får genom att ta bort ljuddämparna och kan då börja höra wastegaten jobba vid lite goare laddtryck. bra mycket coolare, dessutom får du fram turbovinet på ett ur mitt tycke snyggt sätt.

Jag kör alla TDI:er jag ägt med rakt rör från turbon 2,5 eller 3" beroende på motor och turbostorlek, låter inte mycket mer än en standardbil, men bilen andas bra mycket bättre. Har du bil med kat/partikelfilter så be vtec eller någon annan tuningfirma hjälpa dig ta bort det... dock går ju inte bilen igenom besiktningen, men sådant går ju också att lösa, men fan vad mycket mer flås och ljud som hittar ur motorn.

Med vänlig hälsning, Magnus
Senast redigerat av zovix (24 december 2011)

Till att börja med. Ber om ursäkt för min applesi (apple dyslexi). Ipaddan och jag är inte alltid överens om vad som skall stå...

SpeedFreakz Sweden
1 778 Inlägg
25 december 2011
#20
Eller köper du dig en Bmw diesel. Mina Bmw dieslar har pyst som satan med öppet filter:) och när jag laddade uppåt 2,3bar lät det riktigt härligt:)
Senast redigerat av marwin_of_sweden (25 december 2011)

BMW följer inte utvecklingen, BMW leder den!
The spirit of 76. www.76olja.nu


Sök