2982
Sök

Nått drar ström under natten.

4 Inlägg
16 juli 2008
Trådstartare
Hallo!

Har ett stort problem med min S40 T4-98, något drar ström ur batteriet under natten. Tömmer det helt. Batteriet laddar när man kör. Startkablade och åkte iväg 20 mil. Den stod ett par timmar, då kunde jag starta. Men morgonen efter var batteriet heldött.  Trodde det kanske var fel på batteriet. Testade med ett helt nytt. Samma sak, stendött efter natten. Nån som har någon idé vad det kan vara?

Skogsmålare
630 Inlägg
16 juli 2008
det är med största sanolikhet något eftermonterat t.ex en Cd enhet  eller ett slutsteg som liger och drar ljuvström.  Om du nu inte glömt någon lampa igång.

4 Inlägg
16 juli 2008
Trådstartare
slutsteg har jag inte inkopplat. CD:n är ju bytt från original. Men den har suttit där i snart 2 år. Jag ska testa ta bort den o se om  batteriet överlever natten (har 2 reservbatterier stående.)

Eliminator
1 441 Inlägg
16 juli 2008
Jag skulle kolla att den laddar först, kan vara kass laddning trots att laddningslampan inte lyser, sedan kolla att den laddar tillräckligt.

/Tommy.

Visst är det tillverkat bilar efter 1973, men vem bryr sig?
"Horsepower sells cars, torque wins races"/ Carroll Shelby
Anyone can restore a Classic, but it takes a Real Man to cut one up!
You can make anything dance if you throw enough money at it, even a Windsor.

Skogsmålare
630 Inlägg
16 juli 2008
ja du kan ju göra en enkel mätning på batteriet när du har motorn igång då ska du ligga på ca 14.4v.

2 283 Inlägg
16 juli 2008
Drar den bara ström under natten? wink Hahaha skojade bara var bara tvungen.

R.I.P. Michael Jackson!

Oldschool
299 Inlägg
16 juli 2008
Kolla så att inte lysen står på. Stereon kan dra ström ochså.

21 761 Inlägg
16 juli 2008
En sak som bör kollas upp är ifall generatorn drar ström, en trasig diodbrygga kan göra att en backström på runt 3-4A ligger på hela tiden och drar ur ett normalstort batteri bara över natten. Ändå kan generatorn ge hyffsad laddning när motorn är igång, lite lurigt det där smile.

Sätt i ett fräscht batteri och koppla loss laddningskabeln (b+) från generatorn, mät sedan med en multimeter (ställd i strömläge, tex 10A) om det drar ström mellan generatorns B+ och laddningskabeln upp till batteriet. Bilen ska alltså vara avstängd vid mätningen, inte igång.

41 Inlägg
16 juli 2008
Jag skulle tippa på en dålig - (jord) kabel till t.ex stereon, att det lossat och ligger och glappar, då tömmer det batteriet direkt.. Hade en golf en gång som hade samma problem, visade sig vara ström kabeln till startmotorn som hade lossnat och låg och glappa.

Kör före du, så väntar jag på dig där framme
Allt under 19" är vinterdäck

Sök