3228
Sök

turbo-konvertering till civic 89

8 Inlägg
16 juli 2008
Trådstartare
#1
hadde tänkt turbo-konvertera orginalmotorn på min honda civic. om det nu är möjligt?neutral
det skulle vara fint med ett par extra hästar big_smile topp pakningen är ny bytt och toppen är planad.
jag har läst en massa turbo-konv trådar men vad behöver jag, måste jag byta topp, kolvar mm.
hadde tänkt ha ganska lågt laddtryck bara för att få pyyyys ljudet.
nån som vet hur många hästar en civic 89 har original och hur mycka jag kan öka med?

tacksam för svar

mvh/ mattias


Labborant
307 Inlägg
16 juli 2008
#2
Du behöver turbo såklart, grenrör, tryckrör, massa slangar, intercooler, oljeretur, massa packningar, oljekylare om det ska vara någorlunda seriöst m.m rätt mycket jobb med att turbokonventera, sen måste du mappa den när det är färdigt, möjligt att du behöver större sprut också...sen kommer den nog rasa om du laddar över 0.5bar...frågan är om det är värt det...Räkna inte någonstans under 10 000 om du köper allt begagnat...

Känns som det är fel grundmotor att turbokonventer, särskilt när den är så gammal...Om motorn håller så kommer växellådan eller tändstickorna till drivaxlar ge sig...om det mot all förmoda skulle hålla kommer motorn garanterat rasa efter en säsong...

Hade jag vart du hade jag letat efter en turbomotor som är relativt liten och bygga om motorfästerna och försöka pressa i eller köpa en turbobil...

8 Inlägg
16 juli 2008
Trådstartare
#3
det låter vättigt men har sett en massa andra som har konverterat. men det blir välle en ny motor eller liknande lösning. sökte på internet och hittade ett helt turbo kit till den med all man behöver grenrör och interkoler mm.. vore det nått?


8 Inlägg
16 juli 2008
Trådstartare
#5
jo jag har skruvat i en volvo och nu har jag bytt topp pakning och lite mer men jag har en kompis som kan hjälpa mig big_smile han satt en lasbilsturbo i sin epa wink


Meister
6 763 Inlägg
16 juli 2008
#6
Okej. Då kanske de kan gå om du har några kunskaper plus folkk runt om som kan hjälpa dig. Men enklast är att prata med folk som har byggt sånna motorer och se vad de har gjort.


8 Inlägg
16 juli 2008
Trådstartare
#7
men hur många på forumet har turbo konvertera en Honda civic 1,6 89a?


Labborant
307 Inlägg
16 juli 2008
#9
ma3 skrev:
det låter vättigt men har sett en massa andra som har konverterat. men det blir välle en ny motor eller liknande lösning. sökte på internet och hittade ett helt turbo kit till den med all man behöver grenrör och interkoler mm.. vore det nått?

Självklart är den bästa lösningen ett kit, då har man ju allt och slipper leta packningar som endå inte finns, men det blir ju lite dyrare...Frågan är ju hur mycket man är redo att slänga ut på nåt som garanterat kommer rasa...En mappning får man räkna med kommer kosta från 5000 upp till hur mycket som helst beroende på hur mycket som krånglar...

Det är inte så att din kompis med epan kommer från öland?

8 Inlägg
16 juli 2008
Trådstartare
#10
vad är det som rasar?  såg en kille som hadde 0.6 ladtryck på en 1,4 (95-96a) nej han kommer från skellefteå wink


Forummoderator
26 325 Inlägg
16 juli 2008
#11
ma3 skrev:
men hur många på forumet har turbo konvertera en Honda civic 1,6 89a?

Är det inte 106 hästar i 1.6-litersmaskinerna?
Hade 94hk i min 1.5..

Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Forummoderator
--------------------------------------------------------------------------
Melissa: "But they're all following you?"
Rubber Duck: "No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.

Labborant
307 Inlägg
16 juli 2008
#12
ma3 skrev:
vad är det som rasar?  såg en kille som hadde 0.6 ladtryck på en 1,4 (95-96a) nej han kommer från skellefteå wink

Okej han kanske hade renoverat motorn bytt kolvar lager och så...Det som jag kan tönka mig kommer gå sönder på en 89 som kanske gått 20tm+ skjuter du inte ventilerna bränner du kolvringarna om du inte har oljekylare, annasr kröker du nog bara en vevstake...

8 Inlägg
16 juli 2008
Trådstartare
#13
så nya lager kolvringar oljekylare och fetare vevstake, så är det bara att kämpa att komma över 300hk eller?


Labborant
307 Inlägg
16 juli 2008
#14
Ja ska du endå byta allt de byter du självklart kolvar också, men då närmar du dig 20-30 000


Sök