3161
Sök

MDS vs Rockford

144 Inlägg
19 juli 2008
Trådstartare
Tja! Jag har en fundering. Förra året var jag nere på lokala bilstereobutik och sa att jag behövde ett bra slutsteg till en MDS 12" (300wrms). Då rekommenderade de steget MDS gp2, bryggat skall de leverera 300 rms watt. Jag kastar i det i bilen och känner att jaja, den här basen kanske är skit. Sen tänkte jag att jag skulle ha ett nytt steg till mina 6x9 och framsystem. Kollar lite E-bay och hittar ett Rockford punch steg som är 4x25 rms watt eller 50x2 bryggat. Kör de och tycker de låter bra som fan, men basen hänger inte med alls. Då tar jag ut mina 6x9 för att en polare ska låna dem, kopplar in basen på rockford steget bara för skojskull, bryggar det till 50 rms watt på steget och kör, TOTALT annan bas, fruktansvärt djup, snärtig och spelar allmänt bra. Nu kan jag inte ens köra på max vad basen kan ge för att taket vibrerar så att folk utanför undrar vad det är frågan om (får ta och isolera taket) Någon som vågar sig på att spekulera angående detta, när jag ofta läser att "MDS, Mutant osv är bra grejer". 

ps. Jag betalade 1200 kr (plus frakt) för MDS steget och 400 kr (ink frakt) för Rockfordsteget.

Rockford forever-wink

801 Inlägg
19 juli 2008
Rockford är kvalité, MDS är budget. dessutom lovar nog MDS lite för mkt med watten dem skriver ut på steget, menas rockford underspeccar. Det där med 400 kr för rockfordsteget, det hänger ju på att det va begagnat. och eftersom det är såpass osäkert att köpa begagnade bilstereo prylar, så sjunker priset nåt fruktansvärt. tycker du ska hiva MDS grejerna och köpa Punch3 kitet, (med både låda och steg) det tror jag du kommer gilla!

Säger inte att Rockford är det bästa som går att få tag i, för det är det verkligen inte. men det är absolut inget fel på de.

Over and out / Peter
Senast redigerat av Roundcube (19 juli 2008)

144 Inlägg
19 juli 2008
Trådstartare
Det med priset kan jag hålla med om, det är inte riktigt schysst jämfört. Men en sak tycker jag om det var en kvalitets skillnad på klarhet osv i ljudet, men nu pratar vi igentligen bara om att mds steget orkade inte ens driva en av sina egna basar på samma watt som steget. Medans rockford med enligt dem 1/6 kraft klarar det fint. Tycker mest det är lite konstigt. smile Jag har beställt lite nya prylar nu så det ska nog bli fint, Har en Rockford HX2 power 12" bas stående tills mitt rockford steg i samma serie som det jag skrivit om kommer. smile skall bli gött

801 Inlägg
19 juli 2008
SpikeForsberg skrev:
Det med priset kan jag hålla med om, det är inte riktigt schysst jämfört. Men en sak tycker jag om det var en kvalitets skillnad på klarhet osv i ljudet, men nu pratar vi igentligen bara om att mds steget orkade inte ens driva en av sina egna basar på samma watt som steget. Medans rockford med enligt dem 1/6 kraft klarar det fint. Tycker mest det är lite konstigt. smile Jag har beställt lite nya prylar nu så det ska nog bli fint, Har en Rockford HX2 power 12" bas stående tills mitt rockford steg i samma serie som det jag skrivit om kommer. smile skall bli gött

ja, rockford har kvalitetskomponenter med. säger som så många andra.. man får vad man betalar för! det kitet kommer du ha mkt skoj med tongue glöm inte att spela in basen. rockford har entendens att låta lite dåligt i början, tills dem har blivit inspelade,

144 Inlägg
19 juli 2008
Trådstartare
Yes! Jo fan, men nu måste jag börja dämpa hela bilen, är lite jobb de med.

188 Inlägg
19 juli 2008
Ja så är det..  Dom slutstegen som det står på hur många WATT det är kan man hoppa över att köpa direkt wink
Man ska läsa Spec och jämföra vid samma distortion

Å MDS säljer ju billiga prylar som har annurlunda kvalité och ljud...

Undrar varför man ska hänga på massa plast runt bilen????
http://www.nogg.se/christianracing
http://www.mamut.com/gtr
http://www.gtiklubben.nu

RM-operatör
667 Inlägg
19 juli 2008
http://dotube.se/emmanet/index.php?opti … Itemid=149

Du ser det där lilla söta RF-steget till vänster? Den har drivit 2st 12(eller om det var 15,backa en bild så ser du basarna) tummare, till ca 140db. Det steget är på 2x40w smile
Och exakt det steget har jag nu:P
Så äldre RF-grejjer är ju guld värt, med tanke på effekten man får för vad man betalar.

144 Inlägg
19 juli 2008
Trådstartare
Den länken fungerade inte som den skulle.. kan du se om det går att länka bilden?

Bad music kills good sound
7 241 Inlägg
19 juli 2008
ShyGuy skrev:
http://dotube.se/emmanet/index.php?option=com_wrapper&Itemid=149

Du ser det där lilla söta RF-steget till vänster? Den har drivit 2st 12(eller om det var 15,backa en bild så ser du basarna) tummare, till ca 140db. Det steget är på 2x40w smile
Och exakt det steget har jag nu:P
Så äldre RF-grejjer är ju guld värt, med tanke på effekten man får för vad man betalar.

Pminn mig inte........jag saknar mitt Punch 50x2 Power väldigt mkt nu för tiden.
Styggare 2x25W fanns bara hos Soundtream med deras Class A 10.0 på den tiden *suckar djupt*

Audison Audioquest Autoleads E.A.D Focal Nakamichi Odyssey STP

RM-operatör
667 Inlägg
19 juli 2008
Jag kunde inte länka till bilden direkt, men det är i albumet "dBDragRacing Deltagare 2000 ", en rödsvart bil som förstabild, rad 6, bild 1 & 2.

Lonefox, det är bara att leta runt, jag hann nästan på att köpa mig ett gammalt 400.a-steg för ca 1000:- på Ebay, från UK. Det finns rätt många av de stegen på Ebayen=)

144 Inlägg
19 juli 2008
Trådstartare
Oh, smile Det är ett steg i den serien jag skrivit om här. Jag har som sagt snart ett två kanaligt som är på 1000 watt bryggat enligt fabrik. (enligt mätningar så ligger det på 1500 rms). Till en rockford HX2 POWER "12. smile Det ser jag fram emot.
Senast redigerat av SpikeForsberg (19 juli 2008)

7 241 Inlägg
19 juli 2008
ShyGuy skrev:
Jag kunde inte länka till bilden direkt, men det är i albumet "dBDragRacing Deltagare 2000 ", en rödsvart bil som förstabild, rad 6, bild 1 & 2.

Lonefox, det är bara att leta runt, jag hann nästan på att köpa mig ett gammalt 400.a-steg för ca 1000:- på Ebay, från UK. Det finns rätt många av de stegen på Ebayen=)

Powerstegen verkar folk gärna hålla i av ngn anledning, likaså storebror....komme rinte ihåg vad den hette *muttrar*

Ang bilderna.....vetefen vad jag gör för jag får bara upp 4 gallerier...och de är från 08 allihop.

RM-operatör
667 Inlägg
19 juli 2008
Det förstår jag att du gör smile
Du vill inte byta emot mitt andra halvtrasiga P22.2-steg?wink

144 Inlägg
19 juli 2008
Trådstartare
hm. Då får du bara de 4 översta.. ska gå att scrolla ner, prova att markera dem och dra musen neråt. Ne då Power steg går att få tassarna på. Det är inga större problem! smile Man får ju dock betala men men.

RM-operatör
667 Inlägg
19 juli 2008
Lonefox skrev:
ShyGuy skrev:

Powerstegen verkar folk gärna hålla i av ngn anledning, likaså storebror....komme rinte ihåg vad den hette *muttrar*

Ang bilderna.....vetefen vad jag gör för jag får bara upp 4 gallerier...och de är från 08 allihop.

Det är ju två scrollar på sidan? Prövat att dra i den lite mindre av dem?

7 241 Inlägg
19 juli 2008
SpikeForsberg skrev:
hm. Då får du bara de 4 översta.. ska gå att scrolla ner, prova att markera dem och dra musen neråt. Ne då Power steg går att få tassarna på. Det är inga större problem! smile Man får ju dock betala men men.

BRA att hela baren laddades......var tvungen att markera o dra ja :S

Gäller ju att ha pengar med då tillfälle dyker upp big_smile
Senast redigerat av Lonefox (19 juli 2008)

RM-operatör
667 Inlägg
7 241 Inlägg
19 juli 2008
Direktbild på det lilla steget, dock inte årgången på steg jag vill åt wink

http://lh3.ggpht.com/EMMANET.se/SFgNDRf … on%204.JPG
Senast redigerat av Lonefox (19 juli 2008)

144 Inlägg
19 juli 2008
Trådstartare
ShyGuy skrev:
Det förstår jag att du gör smile
Du vill inte byta emot mitt andra halvtrasiga P22.2-steg?wink

Haha, njaaa. Kanske inte, hehe. Jag kör en liten Opel Corsa, och med den kassa mds basen jag har i nu så skakar taket som om det skall ramla in, så jag får se om jag ens kan spela innan jag dämpat hela bilen. Men fan va gött de ska bli sen. Bilder på bas och steg om du är intresserad:

Bas: http://images.tradera.com/703/65874703_1.jpg
Steg som sitter i nu: http://i6.ebayimg.com/02/i/000/f4/b8/4b13_1.JPG
Det som jag beställt ser likadant ut så det är ju ingen större ide att skicka bild på det också tongue

Fattig student
1 282 Inlägg
19 juli 2008
Tycker ju förstås inte mds är särskilt billigt i heller, man kan ju knappast säga att man får det man betalar för.. Jag kör rockford men har provat lite annat med men tycker faktiskt att rockford spelar jävligt bra för dom pengar man lägger på det..

http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=198980 <--- Min projekt tråd
Bara för att jag inte är paranoid längre så betyder inte det att dom inte är ute efter mig.
Ur en lögnares mun kommer inga sanningar..

Sök