väldigt nylligen så pajade mitt gammla slutsteg. det va gammalt... och det låg på låga 280w mono
efter massa saker som hände så sitter jag på en 12" bas högtalare som heter "spectron SP-012W" 4ohm, power handling: 600W som sitter i en fabriks byggd låda av Mutant som va för en av deras högtalare osv osv (SE BILD längre ner)
Stereo är en Sony CDX-GT310 på 4x50w
jag har bilen till vänster här. en Saab 9-3 -02 om det nu påverkar?
jag lystnar mest på trance/hardtrance och lite rap...
SÅ NU TILL FRÅGAN!
vilket slutsteg ska jag köpa för att kunna maxa det jag har?
Om du läser tråden "MDS vs Rockford" så kan du nog räkna ut att de mds stegen inte är att rekommendera. Jag är helt insnöad på Rockford i alla fall, hade jag haft den hade jag skaffat ett rockford typ som detta: http://ampguts.realmofexcursion.com/Roc … ate_P6002/ 1x600w på 4 ohm
Om du läser tråden "MDS vs Rockford" så kan du nog räkna ut att de mds stegen inte är att rekommendera. Jag är helt insnöad på Rockford i alla fall, hade jag haft den hade jag skaffat ett rockford typ som detta: http://ampguts.realmofexcursion.com/Roc … ate_P6002/ 1x600w på 4 ohm
nice, vart kan man hitta det då? ~pris?
"bridged" det innebär vad? bättre att jag frågar för mycket än testar å pajar saker så
mer förslag kanse?
----------------------------------------------------------------------------- SÅG NU EN ANNAN SAK! på lådan som basen låg i står det som sagt Power Handling: 600W MEN kollar man på skälva högtalaren står det "400W @ 4 ohm" ?
Bridged är om du har ett steg med tex 2 kanaler så kan du bridga dem till en kanal. 4 kanaler så kan du bridga 2 och 2 så du får ut 2 kanaler sammanlagt.. då får du altså mera kraft på en kanal. Men vad har du för budget?
Bridged är om du har ett steg med tex 2 kanaler så kan du bridga dem till en kanal. 4 kanaler så kan du bridga 2 och 2 så du får ut 2 kanaler sammanlagt.. då får du altså mera kraft på en kanal. Men vad har du för budget?
oh? låter nice... vet inet hur man gör sånt men... får väll forska på det...
min budget är just nu unlimited typ mest att priset inte ska vara sky högt. släng ut råd i alla pris klasser så... även funderat på att byta till bättre bashögtalare samtidigt... KANSE
om jag hade kunnat mer om sånthär hade jag nog slängt ut 30k+ på det MEN jag kan inget direkt, så jag börjar lätt
DLS CA23, 1x400w bryggkopplat Den bandpasslådan du tänker använda är ingen höjdare, dåligt byggd med 3mm plexi. Bandpasslådor är väldigt känsliga för feluträkning, bygg en vanlig basreflex istället, kommer bli bra mycke bättre.
Less is more http://www.digitalcompaniet.se/
ÅF för: Hertz, Alpine, Amega, Digital Designs, Hifonics, SPL Dynamics, DLS, MDS
hehe. Ja men då finns ju alltid www.brl.se som har rockfords prylar. Om du har tänkt att köpa större bas sen iframtiden kanske du ska kolla på ett större steg idag också? Rockford Fosgate Power 1500W mono på brls sida ligger på 5998.. och de ger 500 w på 4 ohm, 1000 w på 2 ohm och 1500 w på 1 ohm.
oh? låter nice... vet inet hur man gör sånt men... får väll forska på det...
min budget är just nu unlimited typ mest att priset inte ska vara sky högt. släng ut råd i alla pris klasser så... även funderat på att byta till bättre bashögtalare samtidigt... KANSE
om jag hade kunnat mer om sånthär hade jag nog slängt ut 30k+ på det MEN jag kan inget direkt, så jag börjar lätt
Obegränsad budget? Slå på stort på en gång då. "För mycket" effekt finns inte. Trist om du byter basen till något kul, och så har du ett skitsteg.
asså jag kan inget om detdär med OHM osv... vad är det för skildnad mellan 1,2,4 ?
kan man ha "för mycket" effekt från slutsteget till högtalaren? eftersom min verkar vara 400W ELLER 600W beroende på vart man läser lixom... men det är lungt att ha mer än 600 watt utan att det ska gå sönder?
vi säger såhär så det blir lättare.... jag kan lägga totalt 6k-7k på ljudsystemet... vad ska jag göra? viktigt är ju då att jag inte vet hur man bygger en bas låda, heller inte vad många benämningar menas med. lixom "en vanlig bassreflex"? vad är det ?? vill heller inet att min ljus ska "blinka" med basen osv...
min ide är att få det komplett fungerande utan fel och krångel...
asså jag kan inget om detdär med OHM osv... vad är det för skildnad mellan 1,2,4 ?
kan man ha "för mycket" effekt från slutsteget till högtalaren? eftersom min verkar vara 400W ELLER 600W beroende på vart man läser lixom... men det är lungt att ha mer än 600 watt utan att det ska gå sönder?
vi säger såhär så det blir lättare.... jag kan lägga totalt 6k-7k på ljudsystemet... vad ska jag göra? viktigt är ju då att jag inte vet hur man bygger en bas låda, heller inte vad många benämningar menas med. lixom "en vanlig bassreflex"? vad är det ?? vill heller inet att min ljus ska "blinka" med basen osv...
min ide är att få det komplett fungerande utan fel och krångel...
Det är motståndet. Ju längre motstånd ju mer effekt lämnar steget. Dock klarar inte alla steg att belastas till 1 eller 2 ohm. Du kan ha ett steg som kan lämna 60'000 watt till den basen. En bas "lämnar" inga watt, utan effektangivelsen är hur mycket du kan mata in i basen.
Basreflex är en låda med portar, kortfattat. Sluten låda är, just det, sluten. Oftast lättare att lyckas med en sluten låda än en basreflex om du inte riktigt vet vad du pysslar med. : ) Om du inte vill att ljusen ska blinka i bilen när du drar på, så ser du till att ha ordentlig strömförsörjning. Alltså kablar och batteri/batterier.
Vill du slippa krångel så är ett (av många) tips att skippa budget-dynga. ; )
låda med portar? xD sluten? vad har jag nu? kan du ge mig bild exempel?
ordentlig försörning har jag... har tjocka fina kablar, draget på var sin sida av bilen så dom stör inte varandra. ordentlig jordning (borrat, slipat, fast skruvat över lackat)
låda med portar? xD sluten? vad har jag nu? kan du ge mig bild exempel?
ordentlig försörning har jag... har tjocka fina kablar, draget på var sin sida av bilen så dom stör inte varandra. ordentlig jordning (borrat, slipat, fast skruvat över lackat)
den biten har jag gjort nogrant
Hej, jag hade totalt glömt av Garagets medlemmar, men jag har just nu en pågående auktion på
Där kan du hitta steg till din bas. Kan tänka mig både OctaneR8.0:1/15.0:1 samt Xenon600.1 till den.
mvh Jonas
Svensk Mästare 2007 och 2008 i billjud
Svenska Bilstereoförbundet - anordnar SM i Billjud http://www.bilstereoforbundet.se
Grundare av N-core, tillsammans med en annan rauk!
Nivius, om du skall vara helt seriös med kablar så måste du veta vilken effekt du har tänkt att ha ifrån slutstegen, mäta ut längden ifrån batteriet och sedan ha en kabel med rätt storlek efter det. Men har du redan dragit kablarna så är det väll lite tråkigt att göra om, hur tjocka är de som du dragit?
nice, jag har kommit fram till att jag skulle då vilja ha ett slutsteg som går till runt 1200W MONO... för då kan jag byta högtalare nångång i framtiden... kan jag fortfarande a högtalaren i den lådan jag har just nu? är det bra nog? annars vilken typ av låda borde jag annars ha det i? hur ser dom UT?
Vilket slutsetg ska jag köpa för det ska bli bra med sakerna jag har? OCH, att den ska ha kanse max 1200-1500W, för att jag kanse ska byta i framtiden? EN högtalare just nu, KANSE 2 i framtiden så 2 kanaller som man kan ändra till 1 skulle va bra nice
Vilket slutsetg ska jag köpa för det ska bli bra med sakerna jag har? OCH, att den ska ha kanse max 1200-1500W, för att jag kanse ska byta i framtiden? EN högtalare just nu, KANSE 2 i framtiden så 2 kanaller som man kan ändra till 1 skulle va bra nice
Du har en portad låda. Dock skulle jag föreslå att du bygger en egen som är sluten. Jag tycker personligen att de spelar bättre, men snäppet lägre.
Eftersom du bor i Skövde, där BRL finns så föreslår jag ett Rockford Fosgate Punch 2x100W (art.nr; 510P400207) 2998:-. Den räcker gott och väl till din bas, och har pontential att bygga på med senare. Fast då föreslår (kräver) jag att du bygger en sluten låda anpassad för de basarna=)
EDIT: Och att göra spökinlägg sådär är sällan uppskattat. Bara så du vet=)