3080
Sök

Projekt: Bygger front till en SAAB 900 -95

68 Inlägg
24 september 2009
Jag hoppas du fortfarande tänker göra klart kjolpaketet, för det är riktigt snyggt hittils!

släng upp en updejt vettja big_smile (Y)

Karlstad

88 Inlägg
24 september 2009
Trådstartare
The_Mio skrev:
Jag hoppas du fortfarande tänker göra klart kjolpaketet, för det är riktigt snyggt hittils!

släng upp en updejt vettja big_smile (Y)

Jo visst ska det bli klart har bara inte haft så mycket tid att göra något åt det. Men sidokjolarna är iaf. klara för lack och nu i helgen ska jag försöka bli klar med bakkjolen. Så det finns inte så mycket att visa tyvärr sad

Håll ögonen öppna och plattan i mattan
Projekt: Bygger kjolpaket SAAB 900 --> Min projekttråd.

1 752 Inlägg
24 september 2009
Måste sæga att jag var vældigt skeptisk i børjan, men nu nær alla delar kommer på plats så blir helheten riktigt grym!! Hade vart kul o få se lite mer byggbilder o inte bara "føre&efterbilder", blir ju sugen på o bygga sjælv nær man ser det hær projektet smile

It´s not the speed that kills you, It´s Chuck Norris!

68 Inlägg
24 september 2009
Jag ska åka 9 mil på lördag å hämta/köpa mina nya original kjolar. alla delar för 200:- så jag slår till. för nu ska jag också bygga kjolpaket, det blir mitt projektarbete nu i sista året på gymnasiet. Kommer förmodligen lägga upp en tråd här på garaget snart.

Ser fram emot att se dina kjolar lackade! (Y)

Karlstad

88 Inlägg
30 september 2009
Trådstartare
The_Mio skrev:
Jag ska åka 9 mil på lördag å hämta/köpa mina nya original kjolar. alla delar för 200:- så jag slår till. för nu ska jag också bygga kjolpaket, det blir mitt projektarbete nu i sista året på gymnasiet. Kommer förmodligen lägga upp en tråd här på garaget snart.

Ser fram emot att se dina kjolar lackade! (Y)

Okej kul hoppas att allt kommer att gå bra för dig! Länka gärna din ev. tråd sen.

68 Inlägg
1 oktober 2009
Nu har jag dragit igång med mitt projekt, men har några funderingar.. vilka material fungerar bra ihop och vilka gör att den ena smälter. Om jag förstått det hela rätt så använde du först cellplast, sen byggspackel? sen glasfiberväv och polyester sen fogskum och sen plast igen? och slutligen glasfiberspackel och finspackel?

stämmer det? rekomenderar du att använda nått annat material istället?

mvh Mio

här är min projekttråd: http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=152567

Karlstad

88 Inlägg
1 oktober 2009
Trådstartare
The_Mio: Nja det stämde inte helt och hållet. Det var så att på fronten använde jag mig av cellplast först men det tål inte polyester över huvud taget försvinner på några sek. Då måste man spackla men är spacklet för agresivt så krymper cellplasten iaf. och om det inte har täckt så blir det hål så det går men är ingen bra sätt! När jag byggde andra gången (iår) så använde jag mig av fogskum, bauhaus egna fogskum tycker jag funkar bra och är billigt. Då får man lägga på lager på lager tills det är utbyggt så mycket man behöver för att kunna såga slipa osv. för att forma. Efter att man gjort sin form man vill ha (ju jämnare den är ju bättre blir det) så tycker jag det är lämpligt att spackla den med byggspackel (billigt) det äter inte på fogskummet. Sen är det bara att börja lägga på plasten och väven först polyester (om det är den plast man använder) sen väven och på med rikligt med polyster ett lager väv med mycket plast funkar tycker jag men två lager blir ju ännu stabilare avsluta med mycket plast det fyller ut = mindre att slipa. Att slipa på glasfibern ger farligt damm = munskydd även polyestern är onyttig att andas in vid plastandet. Sen kan man använda en annan plast epoxy vad jag vet så äter den inte på varken cellplast eller fogskum alls men är mycket dyrare också. Anledningen till att spackla på fogskummet när man använder polyester är att fogskummet krymper lite och väven/plast blandningen tappar lätt formen.

Men detta är ju fusk sättet nu kan man ju spackla och lacka det och man är klar. Men då får man fogskummet kvar och allt annat, fogskummet går ju att gröpa ur där man kommer åt. Men efter att man har spacklat allt så det är en fin yta så har man gjort sig sin plugg som man gjuter av och skapar sin gjutform. Sen gjuter man sina delar i formarna man gjort då får man en fin yta på en gång och man får lätta delar men det gör ju att man måste plasta två gånger till och leka med släppmedel samt måste man tänka lite på det när man gör sin design. Den lilla fördel som finns med att inte göra detta är att man har alla orginal infästningar kvar och det sitter bra på bilen.

Hoppas detta är allt du behöver veta skrev ned allt jag kunde komma på typ. Sen är ju inte jag någon expert sånt jag hört och lärt mig så jag påstär inte att allt detta är helt rätt och så man "ska" göra.

68 Inlägg
4 oktober 2009
Tack så hemskt hemskt mycket det här var verkligen en bra beskrivning, nu ska jag upp ikväll till garaget och lägga på fogskummet som jag köpt:)

Mvh Mio

Karlstad

744 Inlägg
4 oktober 2009
Tycker att det blev bra! Kul att du gör något eget!

5 Inlägg
4 oktober 2009
Blev riktigt snyggt smile

1 432 Inlägg
4 oktober 2009
Skippa japsdämparna och kör vanliga slutrör gärna ovala, i modell stor.. men just japsdämpare tycker jag du skall skippa, det kommer bara se billigt ut.. Riktiga slutrör med dubbelvikt plåt ger ett mycket bättre utseende, då japsar hör hemma på just japsar, men siter numerra på varenda 18 årings bil oavsett om det e en sönderrostad Nissan Micra eller en volvo 740

Tro inte att du undkommer döden bara för att du slutar leva!
..::[Kör det som gör dig lycklig
]::..
Touch by U - Då du söker vinyler/dekaler till rätt pris.

32 Inlägg
4 oktober 2009
Jag var skitskeptisk när jag började läsa tråden och såg första "skissen" med cellplastskivorna, men du får ju till det riktigt bra, med former som lirar rätt bra med resten av bilen. Kämpa på

88 Inlägg
11 oktober 2009
Trådstartare
Tack för alla fina kommentarer kul att läsa smile

SpeedOfLight: Jag förstår hur du menar men jag tror inte att vanliga slutrör skulle bli helt bra då de inte fyller upp så mycket som en dämpare gör, samt vet jag inget bra ställe där man kan köpa bra snygga slutrör i rostfritt i rätt dimension som inte häller är svindyra. Jag har samma åsikt med att det inte är snyggt med japsdämpare på en gammal sliten org. 740 men jag tror det skulle funka på min bil bara för att den är ombyggd till typ samma stuk som japsar har. Men har du något bra förslag på vart man kan hitta något annat så överväger jag gärna och kan tänka om.

1 432 Inlägg
12 oktober 2009
Du får tag på upp till 8" slutrör på eBay bl.a.

Har har du iaf ett 4.5" jag hittade ni lite snabbt...
http://global.ebay.com/EXHAUST_TIPS_STA … 83259/item

Han har ju 99 st i lager eller va det va så om du beställer alla på en gång så blir det delad frakt på dem och då blir det inte speciellt dyrt.

Men om du ändå vill ha japsare så finns det snygga sådanna oxå på eBay som är MYCKET billigare än va du hittar på svenska marknaden.

88 Inlägg
13 oktober 2009
Trådstartare
SpeedOfLight: Jag är inte så mycket för att köpa saker på eBay eller liknade köper dessutom hälst nya grejer. Jag kommer nog att köra på dämpare från KLRacing.se men man vet aldrig vad som händer tills jag börjar med de, kommer bli nästa sommars projekt.

1 432 Inlägg
14 oktober 2009
Du vet att typ 70% av allt som säljs på eBay är nya saker va?
Det är företag som säljer direkt via eBay istället för att ha en egen webshop wink

Men men, gör som du vill... det är ju ditt bygge big_smile
Keep up the good work

88 Inlägg
20 oktober 2009
Trådstartare
Du var jag igång igen med byggandet. Har plockat bort allt från bilen idag och ska spackla klart allt till helgen för på lördag är det tävling. På måndag ska jag åka iväg med fronten, sidokjolarna och bakkjolen för lack så nu börjar det närma sig äntligen smile

68 Inlägg
23 oktober 2009
Jäklar vad kul att det närmar sig lack, längtar efter att få se resultatet big_smile (Y)

Karlstad

88 Inlägg
26 oktober 2009
Trådstartare
The_Mio skrev:
Jäklar vad kul att det närmar sig lack, längtar efter att få se resultatet big_smile (Y)

Japp idag så lämnade jag grejerna och hoppas kunna hämta dem på fredag så bilen blir klar i helg smile

453 Inlägg
26 oktober 2009
Bakjolen blev riktigt grym måste jag säga. Var lite skeptisk från början som många andra men det ser ju riktigt bra ut nu. Inte allt för ofta man ser fint stylade 900.

Sök