1 oktober 2009
Trådstartare
The_Mio: Nja det stämde inte helt och hållet. Det var så att på fronten använde jag mig av cellplast först men det tål inte polyester över huvud taget försvinner på några sek. Då måste man spackla men är spacklet för agresivt så krymper cellplasten iaf. och om det inte har täckt så blir det hål så det går men är ingen bra sätt! När jag byggde andra gången (iår) så använde jag mig av fogskum, bauhaus egna fogskum tycker jag funkar bra och är billigt. Då får man lägga på lager på lager tills det är utbyggt så mycket man behöver för att kunna såga slipa osv. för att forma. Efter att man gjort sin form man vill ha (ju jämnare den är ju bättre blir det) så tycker jag det är lämpligt att spackla den med byggspackel (billigt) det äter inte på fogskummet. Sen är det bara att börja lägga på plasten och väven först polyester (om det är den plast man använder) sen väven och på med rikligt med polyster ett lager väv med mycket plast funkar tycker jag men två lager blir ju ännu stabilare avsluta med mycket plast det fyller ut = mindre att slipa. Att slipa på glasfibern ger farligt damm = munskydd även polyestern är onyttig att andas in vid plastandet. Sen kan man använda en annan plast epoxy vad jag vet så äter den inte på varken cellplast eller fogskum alls men är mycket dyrare också. Anledningen till att spackla på fogskummet när man använder polyester är att fogskummet krymper lite och väven/plast blandningen tappar lätt formen.
Men detta är ju fusk sättet nu kan man ju spackla och lacka det och man är klar. Men då får man fogskummet kvar och allt annat, fogskummet går ju att gröpa ur där man kommer åt. Men efter att man har spacklat allt så det är en fin yta så har man gjort sig sin plugg som man gjuter av och skapar sin gjutform. Sen gjuter man sina delar i formarna man gjort då får man en fin yta på en gång och man får lätta delar men det gör ju att man måste plasta två gånger till och leka med släppmedel samt måste man tänka lite på det när man gör sin design. Den lilla fördel som finns med att inte göra detta är att man har alla orginal infästningar kvar och det sitter bra på bilen.
Hoppas detta är allt du behöver veta skrev ned allt jag kunde komma på typ. Sen är ju inte jag någon expert sånt jag hört och lärt mig så jag påstär inte att allt detta är helt rätt och så man "ska" göra.
Håll ögonen öppna och plattan i mattan
Projekt: Bygger kjolpaket SAAB 900 -->
Min projekttråd.