3611
Sök

Chevy Smallblock 350 Trim

2 164 Inlägg
26 juli 2008
Trådstartare
#41
patrik79 skrev:
ska du trimma billigt och vet va du pysslar med samt kan hantera en svets så skulle jag köpa 2 st beg turbo från tex saab och plocka dit och blir det för mycket komp så får du köra på e85.

Jag kör 350 med en liten BoM kompressor samt holley 750 dp förgasare, har du pengar till att köpa något liknande så rekomenderas det starkt.

det är ju det som är grejen, jag har inte några pengar.. så jag tänkte se ifall det fanns nåt billigt sätt.. att få några extra ponnys.. smile

"Life´s too short to drive a boring car"

4 682 Inlägg
26 juli 2008
#42
dadde skrev:
Moparboy440 skrev:
ett bra sätt att uppgradera din tändning om du har HEI -fördelare e att köpa accels hi output tändspole,som i sig e värd 7 hästar!

okej.. var finns dom att köpa? smile

här t.e.x. http://www.summitracing.com/.

blacken
26 juli 2008
#43
dadde skrev:
Siarnaq skrev:
Sexyicecube skrev:
Kör med en Edelbrock 600 på min. Drar 1,35 blandad körning men det går nog att få ner lite till om man vill smile

Min drar 1,13. smile Fast allting beror ju på hur tung högerfot man har och hur man har ställt in förgasaren.

1,13?! min drar typ MINST 1,5.. så fort man gasar lite så är den uppe över 2 liter.. tongue men du tycker alltså att RPM insuget är bra?

Om det är en Rochester du har så kolla att den är tät "inombords" så att säga. Det finns blindnitar i alu som ska täta för bränslerörs borrningarna i förgasarn dom har en tendens att läcka sås på "rockorkestern".  Sedan så kan du glutta på bränslenålarnas tätningar på dom sekundära portarna att dom verkligen stänger som dom ska. Samt se till att alla vakumspjäll är hela och inte läcker tjyvluft. Har du en M4MC så kan du ställa primärnålarnas höjd i munstyckena..

2 164 Inlägg
26 juli 2008
Trådstartare
#44
blacken skrev:
dadde skrev:
Siarnaq skrev:

Min drar 1,13. smile Fast allting beror ju på hur tung högerfot man har och hur man har ställt in förgasaren.

1,13?! min drar typ MINST 1,5.. så fort man gasar lite så är den uppe över 2 liter.. tongue men du tycker alltså att RPM insuget är bra?

Om det är en Rochester du har så kolla att den är tät "inombords" så att säga. Det finns blindnitar i alu som ska täta för bränslerörs borrningarna i förgasarn dom har en tendens att läcka sås på "rockorkestern".  Sedan så kan du glutta på bränslenålarnas tätningar på dom sekundära portarna att dom verkligen stänger som dom ska. Samt se till att alla vakumspjäll är hela och inte läcker tjyvluft. Har du en M4MC så kan du ställa primärnålarnas höjd i munstyckena..

hmm.. du verkade kunna detta.. tongue jag ska lämna iväg förgasaren till en kompis som är hajj på Rochester.. för jag fattar nada av den, det är massa pinnar och saker överallt!! tongue

"Life´s too short to drive a boring car"

1 396 Inlägg
16 augusti 2008
#45
Siarnaq skrev:
Vortec aluminium toppar, nytt insug och förgasare, nytt avgassystem, lyftare/kam/kolvar. Du kan få ut runt 600hk om du gör allting rätt, för runt 15 - 20k.

X-pipe gör bara V8'a mullret högre. Annars så kan man ju köra på öppna headers. Det mullrar skönt.

Sluta leva i drömmarnas värld och lyssna på 50+arna och deras raggarhästar.
Du får aldrig 600 hk för 15-20k, möjligtvis 30-40 om du spenderar pengarna rätt och har kontakter. Sen ska låda, drivaxlar, diff hålla. 600hk utvecklar värme likamed större kyl M.M

100 spänn hästkraften är rimligt om du kan dina saker.

Motorer till salu, se www.garaget.org/NiclasT

198 Inlägg
17 augusti 2008
#46
NiclasT skrev:
Siarnaq skrev:
Vortec aluminium toppar, nytt insug och förgasare, nytt avgassystem, lyftare/kam/kolvar. Du kan få ut runt 600hk om du gör allting rätt, för runt 15 - 20k.

X-pipe gör bara V8'a mullret högre. Annars så kan man ju köra på öppna headers. Det mullrar skönt.

Sluta leva i drömmarnas värld och lyssna på 50+arna och deras raggarhästar.
Du får aldrig 600 hk för 15-20k, möjligtvis 30-40 om du spenderar pengarna rätt och har kontakter. Sen ska låda, drivaxlar, diff hålla. 600hk utvecklar värme likamed större kyl M.M

100 spänn hästkraften är rimligt om du kan dina saker.

Äntligen någon som är vid sina sinnes fulla bruk.

1332 - Överjävlig

Jetonaut
32 Inlägg
18 augusti 2008
#47
Sälj bort några av dom andra vagnarna du verkar ha så kan du köpa trim sen!
Angående ursprungsfrågan så beror det nog helt och hållet vad du har för andra grejor om du ska få 50 häst av headersarna... Skulle inte jag ha headers skulle jag garanterat få plikta med 50 häst. men jag tror det är tveksamt att enbart headers skulle ge 50 häst på en originalare från 75. Byt kolvar och lasta på ett komplett powerpackage från edelbrock så har du 400 häst för max 30k. Kolla Eonx här på garaget han har byggt en sån motor!
Å hörni, ang bränsleförbrukning så får man vad man betalar för;)
Ska man åka billigt ska man ha en Renault Clio!smile

Tror du får bättre vrid med x-pipen! så har du en liggandes är det väll bara dumt att inte slänga dit den!?
Senast redigerat av blownaway (18 augusti 2008)


Eliminator
1 441 Inlägg
18 augusti 2008
#48
Inte 600, men 350 ledigt för 20K. Men sen skall ju drivlinan hålla med.

Du har antagligen en smogmotor, så då är det lite trixigare med lågkomp motor.

/Tommy.

Visst är det tillverkat bilar efter 1973, men vem bryr sig?
"Horsepower sells cars, torque wins races"/ Carroll Shelby
Anyone can restore a Classic, but it takes a Real Man to cut one up!
You can make anything dance if you throw enough money at it, even a Windsor.

Meister
6 763 Inlägg
18 augusti 2008
#49
Är de en smog-motor? Isåfall är väll toppar de första man ska gå på och byta. Sen lär man ju inte få ut nåra 50hk med hedders och 2,5" system.. Men satsa på toppar, kam,insug och förgasare.


2 164 Inlägg
19 augusti 2008
Trådstartare
#50
hehe okej.. toppar och insug skall bytas.. men först är det nytt avgassystem som skall på.. jag hoppas på att få lite mer effekt, och MYCKET goare ljud.. smile mitt "mål" med bilen är att den ska resa framhjulen från marken, men det är ju om typ 257år.. tongue Och som svar på han som sa att jag skulle sälja bilarna så jag har råd att trimma.. Den enda bilen som är MIN EGNA är Novan.. dom andra är familjens.. va glad att jag inte la ut alla våra bilar, det är 9st totalt.. tongue

"Life´s too short to drive a boring car"

180 Inlägg
23 november 2008
#51
Du har väll hört min dadde? Jag har h-pipor på min, en variant av x-pipa. Min låter ruskigt bra smile

Viktorsson, Borås
Mustang 1967 Projekttråd

Malleus Malificarum
2 401 Inlägg
23 november 2008
#52
NiclasT skrev:
Sluta leva i drömmarnas värld och lyssna på 50+arna och deras raggarhästar.
Du får aldrig 600 hk för 15-20k, möjligtvis 30-40 om du spenderar pengarna rätt och har kontakter. Sen ska låda, drivaxlar, diff hålla. 600hk utvecklar värme likamed större kyl M.M

100 spänn hästkraften är rimligt om du kan dina saker.

Ja just ja, sen är det ju så om källorna är någorlunda pålitliga. Min källa består av en racemekaniker som har hållit på med V8'or i 30 år snart och mekar i ett Top Doorslammer team som kör 6.60 med en 3000 hästars cheva smallblock på ethanol. Men nej, inte vet han vad han gör. roll

Men visst, allting beror på vilka kontakter man har, och vad man vet själv. Om du vill punga ut 110 000 för 600 hästar i en smallblock så varsegod. Det är inte mitt problem.

Fast, detta är ju också förutsatt att man har en drivlina som pallar för det, och eventuellt toppar liggandes.
Senast redigerat av Siarnaq (23 november 2008)

Horsepower is how fast you hit the wall, Torque is how far you bring the wall with you.

Reservdansk
6 271 Inlägg
23 november 2008
#53
Siarnaq skrev:
NiclasT skrev:
Sluta leva i drömmarnas värld och lyssna på 50+arna och deras raggarhästar.
Du får aldrig 600 hk för 15-20k, möjligtvis 30-40 om du spenderar pengarna rätt och har kontakter. Sen ska låda, drivaxlar, diff hålla. 600hk utvecklar värme likamed större kyl M.M

100 spänn hästkraften är rimligt om du kan dina saker.

Ja just ja, sen är det ju så om källorna är någorlunda pålitliga. Min källa består av en racemekaniker som har hållit på med V8'or i 30 år snart och mekar i ett Top Doorslammer team som kör 6.60 med en 3000 hästars cheva smallblock på ethanol. Men nej, inte vet han vad han gör. roll

Men visst, allting beror på vilka kontakter man har, och vad man vet själv. Om du vill punga ut 110 000 för 600 hästar i en smallblock så varsegod. Det är inte mitt problem.

Fast, detta är ju också förutsatt att man har en drivlina som pallar för det, och eventuellt toppar liggandes.

Du får det att låta som om det vore lättare/billigare att trimma en jänkare än en vanlig turbobil... tongue

"Då pansar dundrar fram på öppna hedar
vi alla liksom känner oss förmer."

P7 - Södra Skånska Regementet

Malleus Malificarum
2 401 Inlägg
23 november 2008
#54
TurbOla skrev:
Du får det att låta som om det vore lättare/billigare att trimma en jänkare än en vanlig turbobil... tongue

Nej det är det inte, och kommer aldrig att vara det. tongue Men allting beror ju på som sagt om man vet vad man gör, kan utföra vissa saker själv t.ex portning och plana toppar, och har en del kontakter. Man kan göra det billigt.

Fast, skulle ju vara trevligt med turbo 8'a nu också..

Horsepower is how fast you hit the wall, Torque is how far you bring the wall with you.

blacken
24 november 2008
#55
Sokrates skrev:
Inte 600, men 350 ledigt för 20K. Men sen skall ju drivlinan hålla med.

Du har antagligen en smogmotor, så då är det lite trixigare med lågkomp motor.

/Tommy.

Det behöver det inte vara..

Eliminator
1 441 Inlägg
24 november 2008
#56
blacken skrev:
Sokrates skrev:
Inte 600, men 350 ledigt för 20K. Men sen skall ju drivlinan hålla med.

Du har antagligen en smogmotor, så då är det lite trixigare med lågkomp motor.

/Tommy.

Det behöver det inte vara..

En gammal tråd jag vet.

Ser att du skrev att säljaren av bilen påstod at det satt en SS motor i den, det skulle jag ta med en nypa salt och verkligen kolla upp via motornummret och liknande. Vad sitter det för förgasare på den?
Är det 4 port eller 2 port? Syns inte på bilden i ditt arkiv.

X pipe ger ett mer modernt italienskt ljud en, H pipa ger mer US v8 ljud. Båda ger lite mer flås och skönare ljud. Headerserna ger några kusar mer,,,

Kolla upp vilken utväxling du har på bakaxeln, där hittar du det billigaste och enklaste vägen till snabbare bil.

/Tommy.

Visst är det tillverkat bilar efter 1973, men vem bryr sig?
"Horsepower sells cars, torque wins races"/ Carroll Shelby
Anyone can restore a Classic, but it takes a Real Man to cut one up!
You can make anything dance if you throw enough money at it, even a Windsor.


Sök