3112
Sök

Bilval, Japanskt eller Amerikanskt?

Muttley
30 juli 2008
#121
Skyliner skrev:
Jag skulle helt rösta på en japsare enligt min åsikt:) Drar inte lika mycket bensin som bensintörstande jänkare, bättre väghållning. Samt motorerna är ju oslagbara egentligen i trimmöjligheter samt hållbarhet. Dessutom finns det ju fast hur mycket godis som helst i stylingväg åt japsarna. En skyline eller en supra skulle nästan vara det optimala:) >Men smaken är olika båda länders bilar är grymma samt fina

vänta en buick roadmaster v8 original 260 hk. en väldigt nära vän till mig har en sådan och de är nog en såkallad sleeper om man jämför med många japanare.

han körde 150 mil tur och retur till sälen och snittförbrukningen låg på ungefär 1.08 milen. kan man ta de med en supra med lika många hk?

pluss att reservdelarna var billiga till en sådan bil med.

och om man ville trimma till 600 hk så fanns de ingen chans att man förstör tilliten på att motorn ska gå dåligt på tomgång eller något heller vilket är jävligt stor chans på en japsare smile

men som sagt denan tråden suger för att den handlar inte om topic smile

Motormontör
437 Inlägg
30 juli 2008
#122
hedley skrev:
Då har det blivit dags att byta bil och även märke. Dock har besluts ångesten gjort sig väl påmind.
Vad ska jag välja, amerikanskt eller japanskt? Det amerikanska jag syftar på är en Camaro Z28 Iroc-Z med targa tak och 5.7l V8 (1987årsmdl), och japanska kan jag inte riktigt bestämma mig för.

Prisklassen har ett tak på MAX 80.000:-
Ös på med förslag, man kan aldrig få för många..

Om du inte är neandertalare som smetar in dej själv i bbq sås å är sliskig å lönnfet så helt klart en Jappse.
En jänk kan aldrig mäta sig i kvalitet mot en japanare och det är real fact!!!
Jänks har en förmåga att skaka isär, gnissla och de har undermålig plast i sina plastdetaljer.
Jänk kan man lika gärna kalla junk.
för 80 tusen kan du få tex en RX7 FD dock högerstyrd eller en RX7 FC 86-91 tar du de sista de bästa så har den 200 kusar orginal och betydligt mer går att kräma ur.
ja det är wankel då och det är en fantasisk maskin, de flesta gilalr ju att snacka skit så folk är patetiskt oroliga över apextätningen som har funkat klockrent sen sent 70 tal.
Dessutom är mazdan bättre ihopskruvad än en jänk. jag menar flottiga korkate amerikaner mot smarta och effektiva Japaner.
En annan bil är väl Nissan 200 SX S14 gärna S14A mycket bra bil, Toyota Celica GT4 92-94 grym bil och tål sjukt mycket trim.
Mazda 323GTR i firnt skick så har du en motor som står pall för över 300 kusar utan problem annat än fördelningslådan å därav många konveterar dem till endast fwd.
Mazda Miata MX5 runt 1995 års model. Visst inte så mycket orginalkrut men väghållning som får många proshar att svettas och en kamp camaro vs Miata så skulle camaron var chanslös runt en väldigt tajt kurvig väg.
Monterar du på lite trim så går en Miata väldigt bra med tanke på dess låga vikt och höga utväxling. En 323F /Protege5 borde du kunna få från usa...efterföljare till 323GTR.
Kan du tänka dej högerstyrt så kan du ju få hem en typ Evo4-evo 5 kanske för de priset.
Så ja det finns några jappsar å välja på.
Visst camaron är rätt shysst så men du kommer kunna avnjuta mera mil i en japan eftersom de är av bättre kvalitet, de enda gångerna man oftast behöver lyfta huven på en japanare är ju när man ska trimma eller serva, sällan att det uppstår problem om man inte själv gör något klantigt under huven.
Även om en japanare går sönder så kan du alltid ta dej hem utan bärgare om inte hela motorn har rasat vilket är väldigt sällsynt.

Nej konstapeln jag kör inte för fort, jag flyger lågt bara

Malleus Malificarum
2 401 Inlägg
30 juli 2008
#123
tkd_rille skrev:
vänta en buick roadmaster v8 original 260 hk. en väldigt nära vän till mig har en sådan och de är nog en såkallad sleeper om man jämför med många japanare.

han körde 150 mil tur och retur till sälen och snittförbrukningen låg på ungefär 1.08 milen. kan man ta de med en supra med lika många hk?

pluss att reservdelarna var billiga till en sådan bil med.

och om man ville trimma till 600 hk så fanns de ingen chans att man förstör tilliten på att motorn ska gå dåligt på tomgång eller något heller vilket är jävligt stor chans på en japsare smile

men som sagt denan tråden suger för att den handlar inte om topic smile

Haha på tal om det, min morsas gamla Riviera från 1965 drar 1.1 liter landsväg med en 425 cui gjutjärns V8'a. T.om nyare Volvo brukar ligga högre på snitt.

Horsepower is how fast you hit the wall, Torque is how far you bring the wall with you.

Muttley
30 juli 2008
#124
Siarnaq skrev:
tkd_rille skrev:
vänta en buick roadmaster v8 original 260 hk. en väldigt nära vän till mig har en sådan och de är nog en såkallad sleeper om man jämför med många japanare.

han körde 150 mil tur och retur till sälen och snittförbrukningen låg på ungefär 1.08 milen. kan man ta de med en supra med lika många hk?

pluss att reservdelarna var billiga till en sådan bil med.

och om man ville trimma till 600 hk så fanns de ingen chans att man förstör tilliten på att motorn ska gå dåligt på tomgång eller något heller vilket är jävligt stor chans på en japsare smile

men som sagt denan tråden suger för att den handlar inte om topic smile

Haha på tal om det, min morsas gamla Riviera från 1965 drar 1.1 liter landsväg med en 425 cui gjutjärns V8'a. T.om nyare Volvo brukar ligga högre på snitt.

ja de är ju inte mycket må jag säga de är en stor motor ju. en supra drar mer eller ungefär lika mycket automat så de är inte så stor skillnad och de är 2 cylindrar mer smile. pluss att man har ju riktigt muskler istället för rishästar smile 
har kört trail blazer med och de var ju bättre krut om man jämför med vikten, pluss att de var roligare ljud än en supra smile,  roadmastern var nog kvickare i accet än de flesta bilarna idag.

Malleus Malificarum
2 401 Inlägg
30 juli 2008
#125
tkd_rille skrev:
ja de är ju inte mycket må jag säga de är en stor motor ju. en supra drar mer eller ungefär lika mycket automat så de är inte så stor skillnad och de är 2 cylindrar mer smile. pluss att man har ju riktigt muskler istället för rishästar smile 
har kört trail blazer med och de var ju bättre krut om man jämför med vikten, pluss att de var roligare ljud än en supra smile,  roadmastern var nog kvickare i accet än de flesta bilarna idag.

Haha jadå, V8'or är helt sjuka när det gäller effekt.

Har en Buick Skylark från 1972 på ingång, ska bygga ihop en Buick 455 till den. Ska borra upp den till 510 cui, alu toppar och lite dylikt, kommer att snitta 650 hästar och 1100nm, och delarna kostar i princip inga pengar. Sen så väger den lika mycket som en Smallblock V8'a.

Amerikanarna visste vad dom höll på med, särskilt Buick under 70 och 80 talet. :p

Horsepower is how fast you hit the wall, Torque is how far you bring the wall with you.

Muttley
30 juli 2008
#126
Siarnaq skrev:
tkd_rille skrev:
ja de är ju inte mycket må jag säga de är en stor motor ju. en supra drar mer eller ungefär lika mycket automat så de är inte så stor skillnad och de är 2 cylindrar mer smile. pluss att man har ju riktigt muskler istället för rishästar smile 
har kört trail blazer med och de var ju bättre krut om man jämför med vikten, pluss att de var roligare ljud än en supra smile,  roadmastern var nog kvickare i accet än de flesta bilarna idag.

Haha jadå, V8'or är helt sjuka när det gäller effekt.

Har en Buick Skylark från 1972 på ingång, ska bygga ihop en Buick 455 till den. Ska borra upp den till 510 cui, alu toppar och lite dylikt, kommer att snitta 650 hästar och 1100nm, och delarna kostar i princip inga pengar. Sen så väger den lika mycket som en Smallblock V8'a.

Amerikanarna visste vad dom höll på med, särskilt Buick under 70 och 80 talet. :p

och där kan vi ju faktiskt dra slutsatsen för trådskaparen att de är billigare att trimma en amerikanare och få ÄKTa muskler för en billigare prislapp utan någon överladdning. och dessutom mer driftsäker bil om man såklart gör sitt jobb rätt.

jag säger till trådskaparen att han ska välja sin camaro v8 istället för något annat om han nu är inne på amerikanst med. de är dessutom bekvämare än en japps smile

Malleus Malificarum
2 401 Inlägg
30 juli 2008
#127
tkd_rille skrev:
och där kan vi ju faktiskt dra slutsatsen för trådskaparen att de är billigare att trimma en amerikanare och få ÄKTa muskler för en billigare prislapp utan någon överladdning. och dessutom mer driftsäker bil om man såklart gör sitt jobb rätt.

jag säger till trådskaparen att han ska välja sin camaro v8 istället för något annat om han nu är inne på amerikanst med. de är dessutom bekvämare än en japps smile

Då det gäller trimning faktiskt så får man mer "bang for the buck" med en V8'a, alltså med hästar för mindre pengar. smile

Just Buick 455'an har 720nm i vrid vid 2.200 varv ORGINAL. Det är helt sjuka krafter i den, sen att den väger lika mycket som en smallblock gör det hela bättre.

Om man ska ha en bil som går att köra på strippen, mysig att åka runt med och har bra ljud så slår ingenting en jänkare.

Horsepower is how fast you hit the wall, Torque is how far you bring the wall with you.

terazzi
30 juli 2008
#128
Alltså ni kan inte ta ut supran helt yikes seriöst.. men antar ni menade en MK4 nu o inte en Mk3 med 7MGTE motorn?
BPU trimma den o du har 450 häst utan o ens ha rört motorn wink*MK4 supran nu* öppnar man bara andningsvägarna så går dem som satan.. ja den drar kanske lite mer o så,men den är sportigare med wink

O sen det där med ljudet,det e från person till person..

Håller dock med Mazdakillen..
Köp en gammal MX5 som kostar nada,sätt på en jackson kompressor o då drar den betydligt värre bilar som kostar 3ggr så mycket +den e så jävla bra väghållning+billig i försäkring med+delarna är inte dyra till den samt en bra grundmotor med...visst vissa kallar den kvinnobil o d gör nog jag med men den är inte sämre för det... tex se på TT med en tjejbil men inte fan är den kass för det?
Senast redigerat av terazzi (30 juli 2008)

Muttley
30 juli 2008
#129
terazzi skrev:
Alltså ni kan inte ta ut supran helt yikes seriöst.. men antar ni menade en MK4 nu o inte en Mk3 med 7MGTE motorn?
BPU trimma den o du har 450 häst utan o ens ha rört motorn wink*MK4 supran nu* öppnar man bara andningsvägarna så går dem som satan.. ja den drar kanske lite mer o så,men den är sportigare med wink

O sen det där med ljudet,det e från person till person..

Håller dock med Mazdakillen..
Köp en gammal MX5 som kostar nada,sätt på en jackson kompressor o då drar den betydligt värre bilar som kostar 3ggr så mycket +den e så jävla bra väghållning+billig i försäkring med+delarna är inte dyra till den samt en bra grundmotor med...visst vissa kallar den kvinnobil o d gör nog jag med men den är inte sämre för det... tex se på TT med en tjejbil men inte fan är den kass för det?

men du får aldrig samma komfort smile.

fortfarande vad blir vridet på en supra? jämfört med en v8? de är ju liksom den stora skillnaden.

pluss att turbo jämfört med v8 smile alltså de är inte riktiga hästar i jämförälse, du måste turboladda en sexa för att få många hästar men en v8 behöver aldrig överladdas för att bli jävligt stark.

Lackerare/Rekondare
834 Inlägg
30 juli 2008
#130
Siarnaq skrev:
Turbomatte skrev:
Det är annat än bara 4hjulsdriften som styrs via dator i en r34 gtr i princip allt som rör väghållning, styvhet, markfrigång, downforce osv osv osv osv, listan kan göras sjuk lång.

Men du måste förstå att i dragracing/nascar/stock cars är vi inte ens i närheten till att använda bilen på samma sätt som när man kör tex mantorp park eller nürburgring dessutom så finns det dragracebyggen på civic, volvo 140, saab 900, leyland mini osv osv osv, men bara för det så är inte deras chassie världsbäst.

Ja en man med över 35års erfarenhet av hur bilar ska gå on the edge så att säga, snubben vet hur bilar ska prestera enligt dom specsen den har!

Det enda jag har i åtanke just nu är att det finns bilar som är 20år gammla som skulle få en gn att känna sig som en nissan micra i jämförelse, men dom bilarna är inte i samma klass heller. Om vi nu jämför omodifierat en buick gn vs en skyline r32 gtr av samma årsmodell så vinner INTE gn. kolla bara på utsidan, finns inte mycket där som ger aerodynamik och en bra downforce vilket en skyline har!

LOL, Så du menar att Mantorp park sätter mer press på bilar än NASCAR?

Nej nej nej nej nej. Nej nej. Återigen Nej.

Dom har plockat en GN med orginal kaross till 412 km/h. Har du sett en Skyline göra det?

Nej.

Suck, jag ger upp. Du ger ju inte ens bra argument och du vet ingenting om chassiereaktioner och stress faktorer tydligen.

Och du kan iaf sluta med 12 års logiken med att "jag har rätt och du har fel". Du får tro vad du vill, jag har sagt det jag vill säga till OP.

NEJ DET SA JAG INTE HELLER!

jag sa att bilarna används inte på samma sätt. Det är skillnad. Nascar kör bara runt runt runt, ung som speedway. men en roadracing hojj skulle inte klara sig en sekund på en speedwaybana.

Jasså? det vill jag se dokumenterade fakta på innan jag tror på det, upp med dom i tråden så! men dock så är det skitsamma om karossen är org, den har inget med chassie att göra sålänge det inte är en självbärande kaross.

Det verkar som det enda du vet, är vad din far har sagt till dig och det är den enda sanningen. Börja kolla upp lite fakta innan du säger något.

Garaget Video Crew
842 Inlägg
30 juli 2008
#131
Mazdakillen skrev:
hedley skrev:
Då har det blivit dags att byta bil och även märke. Dock har besluts ångesten gjort sig väl påmind.
Vad ska jag välja, amerikanskt eller japanskt? Det amerikanska jag syftar på är en Camaro Z28 Iroc-Z med targa tak och 5.7l V8 (1987årsmdl), och japanska kan jag inte riktigt bestämma mig för.

Prisklassen har ett tak på MAX 80.000:-
Ös på med förslag, man kan aldrig få för många..

Om du inte är neandertalare som smetar in dej själv i bbq sås å är sliskig å lönnfet så helt klart en Jappse.
En jänk kan aldrig mäta sig i kvalitet mot en japanare och det är real fact!!!
Jänks har en förmåga att skaka isär, gnissla och de har undermålig plast i sina plastdetaljer.
Jänk kan man lika gärna kalla junk.
för 80 tusen kan du få tex en RX7 FD dock högerstyrd eller en RX7 FC 86-91 tar du de sista de bästa så har den 200 kusar orginal och betydligt mer går att kräma ur.
ja det är wankel då och det är en fantasisk maskin, de flesta gilalr ju att snacka skit så folk är patetiskt oroliga över apextätningen som har funkat klockrent sen sent 70 tal.
Dessutom är mazdan bättre ihopskruvad än en jänk. jag menar flottiga korkate amerikaner mot smarta och effektiva Japaner.
En annan bil är väl Nissan 200 SX S14 gärna S14A mycket bra bil, Toyota Celica GT4 92-94 grym bil och tål sjukt mycket trim.
Mazda 323GTR i firnt skick så har du en motor som står pall för över 300 kusar utan problem annat än fördelningslådan å därav många konveterar dem till endast fwd.
Mazda Miata MX5 runt 1995 års model. Visst inte så mycket orginalkrut men väghållning som får många proshar att svettas och en kamp camaro vs Miata så skulle camaron var chanslös runt en väldigt tajt kurvig väg.
Monterar du på lite trim så går en Miata väldigt bra med tanke på dess låga vikt och höga utväxling. En 323F /Protege5 borde du kunna få från usa...efterföljare till 323GTR.
Kan du tänka dej högerstyrt så kan du ju få hem en typ Evo4-evo 5 kanske för de priset.
Så ja det finns några jappsar å välja på.
Visst camaron är rätt shysst så men du kommer kunna avnjuta mera mil i en japan eftersom de är av bättre kvalitet, de enda gångerna man oftast behöver lyfta huven på en japanare är ju när man ska trimma eller serva, sällan att det uppstår problem om man inte själv gör något klantigt under huven.
Även om en japanare går sönder så kan du alltid ta dej hem utan bärgare om inte hela motorn har rasat vilket är väldigt sällsynt.

HAHA!

Btw, sitter ni och diskuterar om en 80 tals Buick har bättre chassi än en Skyline ? Det var nog det roligaste jag har hört, tack du har gjort min dag! Nu kan jag jobba igen med ett leénde på läpparna.

2 117 Inlägg
30 juli 2008
#132
hedley skrev:
Då har det blivit dags att byta bil och även märke. Dock har besluts ångesten gjort sig väl påmind.
Vad ska jag välja, amerikanskt eller japanskt? Det amerikanska jag syftar på är en Camaro Z28 Iroc-Z med targa tak och 5.7l V8 (1987årsmdl), och japanska kan jag inte riktigt bestämma mig för.

Prisklassen har ett tak på MAX 80.000:-
Ös på med förslag, man kan aldrig få för många..

Leta reda på några bilhandlare som har de bilar du kan tänka dig köpa och provkör dem.


712 Inlägg
30 juli 2008
#133
Mazdakillen skrev:
Dessutom är mazdan bättre ihopskruvad än en jänk.jag menar flottiga korkate amerikaner mot smarta och effektiva Japaner.

Ööö Ok.. bra argument.. roll


Saaboholic
3 129 Inlägg
30 juli 2008
Trådstartare
#134
Siarnaq skrev:
hedley skrev:
ojoj vilken debatt det har skapats^^

Haha jo.

Det roligaste är att jag är helt neutral när det gäller bilar, jag kan ha vilken bil som helst utom Volvo. Och jag blir attackerad av alla insnöade F&F förstörda personer bara när jag KONSTATERAR att deras bilar är inte gud på vägarna.

Sheesh, det är irriterande och tröttsamt.

haha, det mest irriterande är väl när folk vägrar tro på det man säger även när man kan visa en grund och fakta? tongue

"Liberty of thought is the life of the soul"

4 571 Inlägg
30 juli 2008
#135
hedley skrev:
Siarnaq skrev:
hedley skrev:
ojoj vilken debatt det har skapats^^

Haha jo.

Det roligaste är att jag är helt neutral när det gäller bilar, jag kan ha vilken bil som helst utom Volvo. Och jag blir attackerad av alla insnöade F&F förstörda personer bara när jag KONSTATERAR att deras bilar är inte gud på vägarna.

Sheesh, det är irriterande och tröttsamt.

haha, det mest irriterande är väl när folk vägrar tro på det man säger även när man kan visa en grund och fakta? tongue

Någon grund och fakta har jag ännu inte sett i denna tråden så jag förstår inte varför det är så tröttsamt?

Saken är ju den att Siarnaq påstår en massa saker men aldrig ger källtext på sina påståenden som flera redan bett om.


35 Inlägg
30 juli 2008
#136
Izual amen för det där slog du rakt på spiken:)


Saaboholic
3 129 Inlägg
30 juli 2008
Trådstartare
#137
Bilhandlare är för dyra så dessa vänder jag mig inte till för att köpa bil.

"Liberty of thought is the life of the soul"

1 396 Inlägg
30 juli 2008
#138
80-tals Camaros är inga fartmonster direkt, så vill du ha fart ska du nog köpa dig en 3000GT eller s14.

Motorer till salu, se www.garaget.org/NiclasT

Saaboholic
3 129 Inlägg
30 juli 2008
Trådstartare
#139
men dom är väl knappast slöa heller? tongue

"Liberty of thought is the life of the soul"

Gör det på alla fyra
130 Inlägg
30 juli 2008
#140
Japanskt eller amerikanskt? svaret är enkelt TYSKT!



Sök