2928
Sök

hur tjockt kan man spackla

Avstängd
200 Inlägg
29 juli 2008
Trådstartare
är förvirrad, vissa säger 1 mm viss säger 5 cm
jag har spacklat 2 cm på vissa ställen med biltemas glasfiberspackel och sen 2mm med biltemas finspackel
men jag har spacklat i c:a 5 omgångar

men visst fan ska det hålla
tror ni det hjälper om man plastar ett lager polyester uppe på spacklet
för polyester blir ju jämt om man inte har i glasfiber väv

får väll säga att det är en kapad 740 epa, så det mästa bakom förardörrarna e ju spacklat, men det är bara på vissa ställen det är 2 cm

och vad är det för skillnad på biltemas fin o standardspackel mer än priset
Senast redigerat av a-traktorn (29 juli 2008)

755 Inlägg
29 juli 2008
spackla på du hinner sälja liket innan det trillar av..

104 Inlägg
29 juli 2008
Går att spackla tjockt om man vill men man vill ju helst att det ska bli så lite som möjligt.
Så lägg hellre lite mer tid på riktningen (om du nu ska rikta nåt) än att spackla upp bucklorna.

Straight G!
104 Inlägg
29 juli 2008
Regeln gäller att man endast kan spackla upp till 3 mm.. Fast det är inte många som bryr sig om det smile.. Sen får du slipa ner spacklingen och rikta om, ifall du fortfarande känner ojämnheter.. ( Finspackel snackar jag om nu ) ..
Senast redigerat av Martin031 (29 juli 2008)

Avstängd
200 Inlägg
5 augusti 2008
Trådstartare
så då behöver jag inte vara orolig, jag vill ju inte sälja den då jag håller på med dörrsidor oså, o jag loosar 10000 om jag säljer den

Avstängd
200 Inlägg
5 augusti 2008
Trådstartare
men nästan alla lackerare börjar backa undan när man nämner spacklemängden

Eliminator
1 441 Inlägg
5 augusti 2008
Det är ingen höjdare att lacka på gamla spacklingar, det bästa är att slipa ner och spackla upp nytt, det finns nästan garanterat rostbildning under spacklet här och var. Spackla nytt och det klarar sig några år.

/Tommy.

Visst är det tillverkat bilar efter 1973, men vem bryr sig?
"Horsepower sells cars, torque wins races"/ Carroll Shelby
Anyone can restore a Classic, but it takes a Real Man to cut one up!
You can make anything dance if you throw enough money at it, even a Windsor.

Avstängd
200 Inlägg
5 augusti 2008
Trådstartare
nej det e ingen rost där,

4 586 Inlägg
5 augusti 2008
bättre att rikta plåten så du slipper spackla så mycket

132 Inlägg
5 augusti 2008
Vanlig glasfiber binder vatten så du måste rostskyddsmåla, polyesta och sen använda glasfiberspackel.. Tar du bara vanlig glasfiberspackel eller finspackel finns risk för både sprickor och att rosten kommer fortare än du anar..

Probe Custom Construction
http://www.garaget.org/_Putteliten_

Avstängd
200 Inlägg
5 augusti 2008
Trådstartare
ojfa, min lackerare sa att man ska undvika någonting under glasfibret bara lägga det plåtrent yikes

Blästrare/Lackerare
651 Inlägg
5 augusti 2008
a-traktorn skrev:
ojfa, min lackerare sa att man ska undvika någonting under glasfibret bara lägga det plåtrent yikes

Spacklet fäster bättre på exempelvis en blästrad plåtren yta.. Men! Rostskyddet är sämre, man får väga det och se vilket man bryr sig mest om.. Får du en grov repa i lacken där du har spacklat, suger spacklet åt sig som en svamp och då rostar ju plåten under spacklet om man inte rostskyddar..

Vi brukar göra som så att vi lägger rostskydd på plåten, slipar det med väldigt grovt papper så att spacklet fäster bra.. Sen är det bara att spackla grunda och lacka

Avstängd
200 Inlägg
5 augusti 2008
Trådstartare
men, kan jag få ett enkelt svar.
är det lugnt, eller behöver jag vara orolig

KHRacing
5 augusti 2008
Finns en halvkänd Audi i bilsverige som är breddad med glasfiberspackel & 2"/4" plankor ca 12-15cm
per sida:).
Senast redigerat av KHRacing (5 augusti 2008)

Eigenbrötler
1 237 Inlägg
5 augusti 2008
KHRacing skrev:
Finns en halvkänd Audi i bilsverige som är breddad med glasfiberspackel & 2"/4" plankor ca 12-15cm

bild big_smile

KHRacing
5 augusti 2008
Solstice skrev:
KHRacing skrev:

bild big_smile

beklagar - men det vågar jag inte smile - dock har den stått på ELMIA 2006

712 Inlägg
5 augusti 2008
Det lär nog inte lossa om du lägger på flera lager och slipar mellanåt..
Risken med att spackla för mycket är ju att spacklet sjunker.. nu vet jag inte hur seriös lack du ska ha.
Det många (lr några) gör är att spackla upp bilen.. sedan ställa undan den ett bra innan de slipar över den en sista gång. På så vis hinner spacklet sjunka och "sätta" sig.
Annars kanske du kan tenna de alla värsta ställena

20 Inlägg
6 augusti 2008
jag skulle säga att det är lungt men desto mindre du spacklar desto bättre blir det nog. men det är nog inget problem

205 Inlägg
6 augusti 2008
Vet inte om det står här i tråden men spackla inte för mycket finspackel bara för det har en tendens att sjunka. Glasfiberspackel händer det inte med men finspackel så sjunker om man lägger allt för mycket. Så lägg helst inte mer än 3mm, har själv råkat ut för sjunkningar så jag vet. Det syns inte med samma men efter ett par veckor syns lite så blir det bara värre.

Avstängd
200 Inlägg
6 augusti 2008
Trådstartare
tack för svaren
men jag väntar ett par månader, har redan väntat ett par månader, så måste jag ju se sjunkningarna

Sök