2818
Sök

CRX VT växellådsskrap

30 Inlägg
30 juli 2008
Trådstartare
Hej!
Jag har ett problem med CRX VT'n.
Börjar med infon om bilen enligt lathunden:

Bilmodell: Honda CRX VTEC, B16A1
Årsmodell: 1990
Miltal ca 13800
Inte trimmad

Nu till saken:
Det som händer är att när jag växlar på höga varv så blir det skrapljud i växellådan.
Däremot om jag kör på lägre varv så är det inget alls som hörs och allt är som normalt.
Var till en verkstadskille som kollade och han trodde att det var synkringarna i växellådan.
Tidigare ägare trodde det var växellådsoljan. Vet inte vad jag ska tro på. Visserligen har inte oljan bytts på ca 8k mil sedan senast och är nog rätt gammal.
Ska tilläggas att den är mest känslig när jag växlar från vilken växel som helst till 4:an. De andra kan jag hålla högre varv både när jag lägger i och ur växel.

Allt annat fungerar prima på bilen. Inget annat som är fel, det är just detta.
Är själv inte så kunnit på området så jag hoppas någon kunnig kan ge mig lite råd!
Väldigt tacksam om någon även vet vad det eventuellt kan kosta att fixa.
Tack på förhand!
Senast redigerat av wibbe44 (31 juli 2008)

761 Inlägg
1 augusti 2008
wibbe44 skrev:
Hej!
Jag har ett problem med CRX VT'n.
Börjar med infon om bilen enligt lathunden:

Bilmodell: Honda CRX VTEC, B16A1
Årsmodell: 1990
Miltal ca 13800
Inte trimmad

Nu till saken:
Det som händer är att när jag växlar på höga varv så blir det skrapljud i växellådan.
Däremot om jag kör på lägre varv så är det inget alls som hörs och allt är som normalt.
Var till en verkstadskille som kollade och han trodde att det var synkringarna i växellådan.
Tidigare ägare trodde det var växellådsoljan. Vet inte vad jag ska tro på. Visserligen har inte oljan bytts på ca 8k mil sedan senast och är nog rätt gammal.
Ska tilläggas att den är mest känslig när jag växlar från vilken växel som helst till 4:an. De andra kan jag hålla högre varv både när jag lägger i och ur växel.

Allt annat fungerar prima på bilen. Inget annat som är fel, det är just detta.
Är själv inte så kunnit på området så jag hoppas någon kunnig kan ge mig lite råd!
Väldigt tacksam om någon även vet vad det eventuellt kan kosta att fixa.
Tack på förhand!

Japp, typiskt synkringarna..

Toyota MR2 -95
Saab 95 2.0t SE -99
VW Buggy -66

Sök