2658
Sök

Klarar en b230-16v topp av att sättas på en turbobil (ca 1 bar)?

97 Inlägg
31 juli 2008
Trådstartare
#1
Klarar en b230-16v topp av att sättas på en turbobil (ca 1 bar)?
För och nackdelar med detta?

Nämn gärna andra saker man kan göra för att trimma en 940 ltt:)

mvh David cool

Gå in på Hallsjostyling.com, för det är en mycket bra sida med mycket bra Styling mm för alla smaker!

Volvoskadad
6 017 Inlägg
31 juli 2008
#2
att slänga på en 16v topp kräver ju endel erfarenhet,

enklare är chip, ca 1bar ladd, 3"avgas och en 531 topp med vx3 kam så blir det stor skillnad mot orginal

Jonas

103 Inlägg
1 augusti 2008
#3
är en massa jobb att få på en 16 v topp på din 940 skulle jag tro, så chip å de som sagt tidigare är nog ett bättre alternativ smile


Sheik Yerbouti
1 899 Inlägg
1 augusti 2008
#4
Ja, de blir en del jobb. Du måste modifiera hela drivningen för kamaxlarna bland annat. Dessutom behöver du inte en sån topp om du inte ämnar att ta ur mer än 4-500 hk..

Hur som helst så klarar den det, och det var ju det du undrade över. Men ja säger som de andra att de är bättre du monterar en 531 topp och en annan kamaxel, samt chippar och ställer upp laddtrycket därefter.

Efter det så är du garanterat på rätt sida 200 gränsen vad gäller hk!

"Vi er dem de andre ikke må lege med".
m5portal.com
m3portal.com

29 Inlägg
25 augusti 2008
#5
Vissa säger ju att 531-toppen inte gör sig nå vidare bra på bilar me turbo?? Eller finns det 531 för turbo motorer, och 531 för sugisar???

I´d rather push a BMW than drive an Audi!!!
Framhjulsdrift är för bögar och kärringar!!!
Audi har en viktfördelning som en slägga med träskaft!!!
FWD suger get ***!!!

Sheik Yerbouti
1 899 Inlägg
25 augusti 2008
#6
Ja de finns en för sugmotorer och en för turbomotorer, och skillnaden är att turbotoppen har natriumkylda ventiler på avgassidan, för övrigt funkar båda lika bra till turbobyggen.

"Vi er dem de andre ikke må lege med".
m5portal.com
m3portal.com

10 287 Inlägg
25 augusti 2008
#7
Vissa hävdar fortfarande att jorden är platt också.

/Göran

BMW-Power83 skrev:
Vissa säger ju att 531-toppen inte gör sig nå vidare bra på bilar me turbo?? Eller finns det 531 för turbo motorer, och 531 för sugisar???

I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI

187 Inlägg
25 augusti 2008
#8
Om jag inte missuppfattat allt så äre väl bara ta kamremmen till en 16v utan balansaxlar o slänga på allt?

Någon som är mer påläst kanske kan rätta mig? tongue

10 287 Inlägg
25 augusti 2008
#9
Det finns guider i hur man gör detta och det är inte "bara".
Tänk på att du behöver fräsa ventilurtag i kolvarna.
Dessutom så behöver du 16V turbogrenrör och annan downpipe.

Glöm dessutom inte att du behöver helt andra chip till en 16V. Tändkurvan är helt väsenskild från en 8V topp.

/Göran

GolfIIIVr6 skrev:
så äre väl bara P

I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI

29 Inlägg
25 augusti 2008
#10
Sharky skrev:
Vissa hävdar fortfarande att jorden är platt också.

/Göran

BMW-Power83 skrev:
Vissa säger ju att 531-toppen inte gör sig nå vidare bra på bilar me turbo?? Eller finns det 531 för turbo motorer, och 531 för sugisar???


Hehe, ok då vet jag! lol

I´d rather push a BMW than drive an Audi!!!
Framhjulsdrift är för bögar och kärringar!!!
Audi har en viktfördelning som en slägga med träskaft!!!
FWD suger get ***!!!


Sök