3034
Sök

Fråga ang turboprincip

N/A
141 Inlägg
3 augusti 2008
Trådstartare
Rätta mig om jag har fel...

Avgaserna är det som driver turbon, som i sin tur trycker in luft till cylindrarna ist för vanliga luftfilter på sugmotorer.

Men skulle det kunna vara möjligt att via elektrisk väg sätta in en lite starkare fläkt i luftfilterröret så att det trycker in luft den vägen?

Så som jag fattat det så är atmosfäriska lufttrycket 14.7 psi.. och när det gäller sugmotorer, så kommer luften in i cylindern på grund av det negativa lufttryck som blir när den åker ner.

Somsagt, borde inte då en starkare fläkt öka luftflödet (ungefär som en turbo) så att det blir lite mer hästar under huven?

Jag är bara nyfiken, är lite ny på det här, men borde inte det funka?

Mvh Robin

Gorgilus addictus
4 761 Inlägg
3 augusti 2008
http://cgi.ebay.com/ebaymotors/Electric … enameZWDVW

Bara att slå till! tongue

Nej men, du måste ju även ha mer bränsle också. Med mer luft så blir ju blandningen för mager.
Men i princip så behöver du en jävel till fläkt om den ska lyckas pumpa in tillräckligt med luft.
Senast redigerat av THEBADGUY (3 augusti 2008)

Allt för den där jävla hatten!

N/A
141 Inlägg
3 augusti 2008
Trådstartare
Ok.. Tack så mycket hörni.. Då har jag blivit lite mer upplyst här nu då.. Så summan av kardemumman är att det är helt enkelt opraktiskt att ha en eldriven kompressor med andra ord..

49 Inlägg
4 augusti 2008
en kompressor på en topfuel tar 700hästar bara att få den att snurra runt big_smile det är rätt sjukt

N/A
141 Inlägg
15 september 2008
Trådstartare
Tänkte bara säga att för dom som är intresserade så har jag hittat en sida där dom säljer turbo-konverteringskit. Allt ingår osv.. adressen är iaf www.hiboost.com.. Detta är för mazda kan ja tillägga

Sök