2150
Sök

Can Am - saab 2.0 turbo - Ändrade planer

KTH Racing
23 Inlägg
22 november 2009
#581
gäller ju att få skiten godkänns oxå...å sen är det mindre pill om man tar en enkel å billig motorlösning...
jocke, keep the good work up!

N.O.S Cruisers Stockholm
3 404 Inlägg
22 november 2009
#582
Onlyrobin skrev:
När du ändå bygger varför satsar du inte på nån fränare motor? än en SAAB

om du ändå bygger om så radikalt mena jag,

själva grejen med bilen du använder är ju rätt frän, gör nått bra utav det.

Fränare motor? Vad är fränare än en Saab turbomotor? Det skulle vara jänkemotorer men det blir nog lite för stort för en liten bubbla...

Om du menar fränare motor så som Porsche eller så så får vi gå tillbaks till tiden när man använde förgasare på motorerna... En modernare Porschemotor är lika fränt som ett paket corneflakes

Nä Jocke kör på med Saabspisen, de är väll bland det bästa som hänt för den bilen sen hon rullade ut från produktion tongue

Rock'n Roll

434 Inlägg
22 november 2009
#583
TenZer skrev:
Onlyrobin skrev:
När du ändå bygger varför satsar du inte på nån fränare motor? än en SAAB

om du ändå bygger om så radikalt mena jag,

själva grejen med bilen du använder är ju rätt frän, gör nått bra utav det.

Fränare motor? Vad är fränare än en Saab turbomotor? Det skulle vara jänkemotorer men det blir nog lite för stort för en liten bubbla...

Om du menar fränare motor så som Porsche eller så så får vi gå tillbaks till tiden när man använde förgasare på motorerna... En modernare Porschemotor är lika fränt som ett paket corneflakes

Nä Jocke kör på med Saabspisen, de är väll bland det bästa som hänt för den bilen sen hon rullade ut från produktion tongue

Så du tycker alltså att en modern porsche motor är mindre extrem/frän en en Saab 2.0 turbo? (haha)
varför ska du gå tillbaka till tiden det användes förgasar motorer??
tror du att porsche bara hade en modell av motor som användes på alla modeller eller?haha.


Nånting som hade vart fränt i den här hade varit en Hayabusa motor,

Porsche motor är väl kanske och ta i.

N.O.S Cruisers Stockholm
3 404 Inlägg
22 november 2009
#584
Onlyrobin skrev:
TenZer skrev:
Onlyrobin skrev:
När du ändå bygger varför satsar du inte på nån fränare motor? än en SAAB

om du ändå bygger om så radikalt mena jag,

själva grejen med bilen du använder är ju rätt frän, gör nått bra utav det.

Fränare motor? Vad är fränare än en Saab turbomotor? Det skulle vara jänkemotorer men det blir nog lite för stort för en liten bubbla...

Om du menar fränare motor så som Porsche eller så så får vi gå tillbaks till tiden när man använde förgasare på motorerna... En modernare Porschemotor är lika fränt som ett paket corneflakes

Nä Jocke kör på med Saabspisen, de är väll bland det bästa som hänt för den bilen sen hon rullade ut från produktion tongue

Så du tycker alltså att en modern porsche motor är mindre extrem/frän en en Saab 2.0 turbo? (haha)
varför ska du gå tillbaka till tiden det användes förgasar motorer??
tror du att porsche bara hade en modell av motor som användes på alla modeller eller?haha.


Nånting som hade vart fränt i den här hade varit en Hayabusa motor,

Porsche motor är väl kanske och ta i.

På ett sätt ja

Idag är det bara massa plastkåpor och skrot på motorerna, en förgasarmotor kan vara väldigt vacker och allting blir bara underbart charmigt.

Självklart tror jag inte det....

En Hayabusasnurra kostar aningen mer än en Saabmotor...  t.ex. en Saabmotor blir väldigt kostnadseffektiv då den levererar hyffsat med effekt redan original det finns mycket kunnskap och trimm till dessa motorer och det är inte heller speciellt dyrt om man jämför med mycket annat
Senast redigerat av TenZer (22 november 2009)

Rock'n Roll

434 Inlägg
22 november 2009
#585
TenZer skrev:
Onlyrobin skrev:
TenZer skrev:
Fränare motor? Vad är fränare än en Saab turbomotor? Det skulle vara jänkemotorer men det blir nog lite för stort för en liten bubbla...

Om du menar fränare motor så som Porsche eller så så får vi gå tillbaks till tiden när man använde förgasare på motorerna... En modernare Porschemotor är lika fränt som ett paket corneflakes

Nä Jocke kör på med Saabspisen, de är väll bland det bästa som hänt för den bilen sen hon rullade ut från produktion tongue

Så du tycker alltså att en modern porsche motor är mindre extrem/frän en en Saab 2.0 turbo? (haha)
varför ska du gå tillbaka till tiden det användes förgasar motorer??
tror du att porsche bara hade en modell av motor som användes på alla modeller eller?haha.


Nånting som hade vart fränt i den här hade varit en Hayabusa motor,

Porsche motor är väl kanske och ta i.

På ett sätt ja

Idag är det bara massa plastkåpor och skrot på motorerna, en förgasarmotor kan vara väldigt vacker och allting blir bara underbart charmigt.

Självklart tror jag inte det....

En Hayabusasnurra kostar aningen mer än en Saabmotor...  t.ex. en Saabmotor blir väldigt kostnadseffektiv då den levererar hyffsat med effekt redan original det finns mycket kunnskap och trimm till dessa motorer och det är inte heller speciellt dyrt om man jämför med mycket annat

Eller ja hayabusan var ju bara ett ex en R1,a ex ligger ju på 150hk, och går att få tag i helt komplett medallt för runt 10k

borde ju vara helt perfekt då han kan ta drivningen direkt, backväxlar går ju också att få tag i.


me nu har han ju bestämt sig för en gubbmotor:) så då får de väl bli en sån.
Senast redigerat av Onlyrobin (22 november 2009)

5 089 Inlägg
22 november 2009
#586
Själva saabmotor är ju fortfarande frän, mycket trimänligt, men v-lådan är fortfarande problemet.

\Lindgren

103 Inlägg
22 november 2009
#587
hmm jag tror faktiskt jocke är väldigt sugen på att få denna underbara skapelse redo för gatan så fort som möjligt?! och varför inte en saab motor? en bra motor att bygga på som har mycket potential för framtida trimning.

Håller med dig till viss del onlyrobbin, hade varit coolt med en mc motor. men jag tror att en trimmad saab motor kan bli precis lika bra!

härligt med updates smile bra jobbat jocke!

Är Michelin franska däck? Ja, men dom är dubbade till svenska. ;)

434 Inlägg
22 november 2009
#588
Jag kanske e lite hård:) inget fel på en saab motor, men samtidigt kanske han måste byta kolvar stakar etc för att få en stabil motor,
Jag vet inte vad hans budget är.

Men tänk er ljudet i den där bilen med en Gixxer snurra, 15000rpm:) hade passat otroligt bra till bilens framtida yttre!!


sen är ju tex R1,an relativt enkel att turbokonvertera för sisådär en utan problem över 250hk.

kika in www.libell.nu för lite inspiration

en hoj motor är ju så liten också, mkt mer plats för mek.

434 Inlägg
22 november 2009
#589
vikten kring 700kg oj oj....

Hojmotor säger jag bara...

1 010 Inlägg
22 november 2009
Trådstartare
#590
hehe mjo har gått igenom alt med en mcmotor.

När vi på kthracing bygger våra bilar är det ju exakt samma jobb fast i mindre skala, tänker på drivning mellan motor och bakhjul, växling osv. Men med mcmotor har jag ingen backväxel, men framförallt så blir det lite jobb att göra en bra lösning med att koppla motor med hjulen. Skulle bli rätt dyrt.

Men hade ju varit riktigt ballt tongue paddlar för att växla hade ju inte varit fel.
När jag börjar jobba och skaffar ett riktigt garage blir det ett riktigt bygge från grunden, får bli då smile

Onlyrobin skrev:
Nu får du börja producera, Mkt snack.
Cad ritningar är ju enkla att få det att se snyggt ut, en helt annan grej då det skall anpassas mot bilen.

Ritningarna är inte måttsatta el liknande,(du skriver notera att ingenting har rätt längder vinklar?)
men du kanske har allt klart redan.
...
har ju som farit rätt mkt fram  otillbaka du verkar som inte ha nått klart för dig, först en vw snurra,sen en annan boxer, sen en saab.

Har haft många vändningar i projektet. Det går upp och ner.
Har inte hänt mkt praktiskt på ett ta då jag inte haft plats/tid, med plugg och kthracing samtidigt.
Men den 17e dec har jag jullov i 1,5 månad...vad jag kommer göra då kanske ni anar smile 

Fram till senaste inlägget (#586) har caddarna varit mer för att utvärdera en grunddesign. Men senaste bilderna är i rätt mått och anpassat efter hjulupphängningsgeometrin jag simulerat fram.
Så det är mer eller mindre ritningen jag kommer gå efter.

Finns ett par anledningar till varför det blev saabsnurra.
Främsta anledningen är ekonomi. Det är en vanlig motor/bil så reservdelar finns och dom kostar inte allt för mkt. Har även en del kontakter med saab-folk med mkt erfarenhet och kunnande.
Att få denna motor till 300 hk är inte allt för svårt, och det skulle nog räcka.


434 Inlägg
22 november 2009
#591
Backväxlar finns tror libell säljer sådanna.

Paddlar är inga problem...

du köper ett shiftkit, styrs pneumatiskt.

Evolution
1 627 Inlägg
22 november 2009
#592
tufft projekt

Fäll ner pungen och landa

1 010 Inlägg
23 november 2009
Trådstartare
#593
Elda skrev:
Jadu, gränsen går vid strax över 500hk för org grejjerna i saaben...

en F40 låda borde du köpa till saabmotorn så har du en 6-växlad låda som pallar en del och dessutom har ajg för mig att den är vajjerstyrd vilket gör det lättare att bygga växelföringen.

jo kikade lite på en sån men fick denna låda till mkt bra pris av en vänn. smile

Onlyrobin skrev:
Backväxlar finns tror libell säljer sådanna.

Paddlar är inga problem...

du köper ett shiftkit, styrs pneumatiskt.

exakt de ja tänkte på. Skulle bara isf kunna kopiera pneumatiska växlingen och dess styrning från en kthracingbil.

Men de e ändå en del jobb. Får bli nästa bil wink


434 Inlägg
23 november 2009
#594
Vad är kth racing? är det nått företag du driver?

Varför nästa bil?smile går ju att bygga om

mästarenen o_O
92 Inlägg
23 november 2009
#595
Onlyrobin skrev:
vikten kring 700kg oj oj....

Hojmotor säger jag bara...

eller ja, varför inte pressa in en W16 från en Veyron.
W16 motor säger jag bara...

1 010 Inlägg
23 november 2009
Trådstartare
#596
Onlyrobin skrev:
Vad är kth racing? är det nått företag du driver?

Varför nästa bil?smile går ju att bygga om

kika på: www.kthracing.se

På kth bygger vi en ny formula studentbil varje år smile
Som vi även tävlar med internationellt.


434 Inlägg
23 november 2009
#597
m0s skrev:
Onlyrobin skrev:
vikten kring 700kg oj oj....

Hojmotor säger jag bara...

eller ja, varför inte pressa in en W16 från en Veyron.
W16 motor säger jag bara...

Bra jämförelse....

Inlägg redigerat av moderator Phaetoon.

KTH Racing
23 Inlägg
23 november 2009
#598
Onlyrobin skrev:
Backväxlar finns tror libell säljer sådanna.

Paddlar är inga problem...

du köper ett shiftkit, styrs pneumatiskt.

dom som finns å köpa är ju tunga, bättre å bygga eget, har vi gjort i två år nu (kth racing), blev sjukt bra senaste gången, å kommer bli än bättre i år!

8 156 Inlägg
23 november 2009
#599
JockeT skrev:
Onlyrobin skrev:
Vad är kth racing? är det nått företag du driver?

Varför nästa bil?smile går ju att bygga om

kika på: www.kthracing.se

På kth bygger vi en ny formula studentbil varje år smile
Som vi även tävlar med internationellt.

Du kanske även ska nämna att KTH står för Kungliga Tekniska högskolan...

| Moderator
| Medio tutissimus ibis.
| I mitten skall du gå säkrast. (Ovidius)

Ointresserad.
936 Inlägg
23 november 2009
#600
varför inte en volvo 5:a? ljudet i en sån hade passat denna bilen!

Teabag appreciation club.


Sök