8 augusti 2008
Trådstartare
Den ligger stabilt på 89-91 grader när man kör landsvägskörning eller till och med ligger och pressar motorn flera minuter. Men när det kommer till kökörning eller om bilen står på tomgång stiger temperaturen på vattnet uppåt. Ikväll när jag kom hem från jobbet lät jag den stå på för att se hur högt tempen kunde gå.. Men jag fega ur vid 102 grader och stängde av motorn. 102 grader är ju ingen temp för glykol under tryck men man vet ju aldrig hur kass tempmätaren är... En sönderkokad motor vill man ej ha! 20v spisar växer inte på träd.
Elfläkten funkar och snurrar men verka hjälpa föga... Hur/var kan man kolla om styrningen till denna funkar? Den borde ju öka i effekt via något motstånd i takt med att tempen på vattnet ökar. Kanske är det detta som felar?
Min frågan är ej solklar, vill bara att ni ska resonera kring detta. Om vad som kan vara fel, OM något nu är fel dvs. Hur högt jag vågar låta den stiga? Någon gång lär man ju hamna i någon kö där man kanske måste åka på tomgång i 20-30 minuter.. huga hemsk tanke! Jag har tyvärr ingen oljetemp på bilen så jag kan ju inte veta hur motorn mår tyvärr...